181 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
16.08.2018
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Κώστας Λαδόπουλος

Η Νέα Γλώσσα

Τα «παλιόπαιδα» του Ορφέα...

Κώστας Λαδόπουλος

Μπαίνω και κοιτάζω στο Forum του Ορφέα. Κενό, σιωπή επικρατεί. Γιατί; Ήταν λάθος κίνηση ν΄ανοίξει ένα ακόμα Forum; Όχι, γιατί να είναι λάθος;  Κι όμως είναι κενό. Κάτι σημαίνει αυτό. Λογικά, δε ξεκινάν κουβέντες, προβληματισμοί, ανταλλαγές σκέψεων γιατί υπάρχει κορεσμός απ΄αυτό το φρούτο. Ο κόσμος άρχισε να βαριέται. Άλλωστε και δυστυχώς, δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι κάτι να πουν. Ή δε τολμούν, ή περιμένουν κάποιους άλλους να κάνουν την αρχή.
Έκανα μιά αρχή ακροπατώντας και πήρα δυό φιλικές απαντήσεις που συμφωνούν για την ανάγκη κάποια Νέας Γλώσσας αλλά, μέχρι εκεί. Δεν είναι παράξενο. Προφανέστατα, αναρωτιούνται τι εννοώ λέγοντας έτσι. Κάνω λοιπόν μιά παραληρηματική προσπάθεια να εξηγήσω. Η προσπάθειά μου δε θα αφορά αποκλειστικά το Ρεμπέτικο, θα έχει γενικότερη χροιά.

Νέα Γλώσσα, συμβολικά μιλώντας, μπορεί να παραχθεί κάποια στιγμή που διάφορες συγκυρίες κάνουν τους ανθρώπους και το χρόνο να κοντοσταθούν, έστω και κάποια δέκατα του δευτερολέπτου. Κάποιος φρέσκος αέρας σηκώνεται, κάποιες διεργασίες γίνονται στο μυαλό ενός ή πολλών και η επόμενη στιγμή είναι διαφορετική. Ένα βρέφος τινάζεται στον αέρα και παίρνει το δρόμο του. Οι συγκυρίες είναι συνήθως κοινωνικο-πολιτικές ή και αυστηρά προσωπικές.
Μερικά τυχαία παραδείγματα ”Νέας Γλώσσας”:
Η γενναία και μεγαλοφυής κίνηση του Αλέξανδρου να συντρίψει το Γόρδειο Δεσμό με μιά σπαθιά.
Η σχεδόν επαναστατική κίνηση της τραγουδίστριας Louise Veronica Ciccone, να υιοθετήσει το όνομα της μητέρας της που λεγόταν Madonna της, σα καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο
Ο Μάρκος Βαμβακάρης που, χωρίς να το καταλάβει, εισήγαγε μιά νέα γλώσσα σ΄αυτό που ονομάζουμε Ρεμπέτικο.
Το λαϊκό, και γι αυτό τολμηρό, κορίτσι Βούλα Πατουλίδου που, επίσης χωρίς να το καταλάβει, χρησιμοποιώντας το ”για την Ελλάδα, ρε γαμώτο” πάνω στο πάλκο Ολυμπιακών αγώνων, έκανε ένα καθρέφτη υποκρισίας να σπάσει και να περάσει μιά καθημερινή φράση στο γραπτό λόγο.
Το μινιμαλιστικό ρεύμα στη μουσική με κύριους εκπρόσωπους τους Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass.
Το πολλαπλώς χλευασθέν φιλμ ”300” του   Zack Snyder. Εμείς χλευάσαμε, το φιλμ έκανε τα λεφτά του σπάζοντας ρεκόρ και, επιπλέον, άνοιξε δρόμους για μιά νέα αντιμετώπιση στα computer games και στον κινηματογράφο μαζικής ψυχαγωγίας. Εμείς μείναμε με τη μπετούγια στο χέρι, κοροϊδεύοντας και ποτέ αντιπροτείνοντας.
Η Ρωσίδα ποιήτρια Anna Achmatova με το ποίημα της ”Η γυναίκα του Λοτ”. Το όνομα αυτής της γυναίκας, ως γνωστό, δε διασώθηκε... Η γυναίκα του Λοτ τόλμησε να παραβεί την εντολή του θεού, να γυρίσει και να κοιτάξει τα φλεγόμενα Σόδομα και γι αυτό, μεταβλήθηκε σε στήλη άλατος. Η Anna Achmatova, εγκαινιάζοντας μιά γυναικεία γλώσσα που επανεξετάζει κριτικά τις ανδροκρατικές παραδόσεις, της δίνει δίκιο.


Για να ξεκινήσει μιά Νέα Γλώσσα πρέπει να συναινέσουν κι άλλοι. Στην Ελλάδα αυτό είναι δύσκολο κι οι λόγοι πολλοί. Έλλειψη επιχειρηματικής τόλμης, έλλειψη φαντασίας (επακόλουθο της πολύ κακής και παλιομοδίτικης παιδείας). Μετά, έρχονται τα άλλα κακά και σκοτεινά συμπλέγματα Η ζήλεια, ”γιατί σκέφτηκες εσύ κάτι που θα μπορούσα να τό΄χω σκεφτεί εγώ πρώτος;” Η κακή χρήση εξουσίας, ”δε σε προβάλλουμε γιατί δεν είσαι δικός μας, ακόμα κι αν κερδίζαμε από σένα”(…)
Πολύ συχνά, ίσως και καθημερινά, ψήγματα Νέας Γλώσσας, με μορφή λόγου, προτάσεων, ήχου, εικόνας, χειρονομιών κλπ., προκύπτουν γύρω μας, δε γίνονται όμως αντιληπτά ή προσπερνιούνται εξαιτίας ΚΑΙ των παραπάνω αιτιών.
Για να γίνει διακριτή και να προκόψει μιά Νέα Γλώσσα, ή να εξελιχθεί ένα ψήγμα της, προύποθέτει μιά κοινωνία χωρίς τοίχους στ΄αυτιά της και ανοιχτή σε νέες ιδέες, ακόμα κι αν είναι αλλοτριωμένη. Σε μιά κοινωνία όμως που κανείς δεν εμπιστεύεται κανέναν, όλοι μαλλώνουν με όλους, επικρατεί η γκρίνια, μιά κοινωνία που αυτοϊκανποιείται και λατρεύει τυφλά το παρελθόν της, οι πιθανότητες γέννησης και αποδοχής μιάς Νέας γλώσσας ελαχιστοποιούνται.

Τέλος, δυό λόγια για το Ρεμπέτικο.
Για να μη πολυλογήσω άλλο, θα δώσω δυό παραδείγματα.
Αν μιά βραδινή ραδιοφωνική εκπομπή για το Ρεμπέτικο χρησιμοποιήσει ένα τίτλο σα ”το Ζέπελιν της Νύχτας” αντί για χιλιοτριμένους τίτλους όπως, ”Λαϊκά Μονοπάτια”, ακόμα και μιά τόσο μικρή και επιδερμική λεπτομέρεια είναι ένα βήμα προς την κατεύθυνση μιάς Νέας γλώσσας.
Απ΄τη στιγμή που θα βάλουμε στο ντουλάπι τη συνεχώς αναφερόμενη διάλεξη που έδωσε ο Χατζηδάκης το 1949 για το Ρεμπέτικο και παύσουμε να προσκυνάμε τα διατηρημένα στη ναφθαλίνη ρηθέντα, ”Ο Τσιτσάνης είναι ο Μπαχ της Ελλάδας”,  ”Ο Τσιτσάνης μας θυμίζει ότι έχουμε πολιτισμό” κι άλλα τέτοια φασουλοειδή, ακόμα κι αυτό θα είναι ένα σιωπηλό βήμα προς την κατεύθυνση μιάς Νέας Γλώσσας.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Όποιος δεν έχει τίποτα μονάχα αυτός ξέρει το τίποτα.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

16/8/1977 Έφυγε από τη ζωή ο αμερικανός τραγουδιστής Έλβις Πρίσλεϋ
16/8/2005 Έφυγε από τη ζωή η τραγουδίστρια Βίκυ Μοσχολιού
16/8/2007 Ξεκίνημα για τον Ορφέα. Ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη σας ...

ΤΥΧΑΙΑ TAGS