110 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
21.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Εύφωνα και παράφωνα

Τάσος Π. Καραντής

Η Καίτη Γαρμπή είναι μια από τις δημοφιλέστερες κι εμπορικότερες τραγουδίστριες της τελευταίας 20ετίας, με χρυσή και πλατινένια δισκογραφία. Αρκεί να πω, ότι είναι πρώτη επιλαχούσα (στην 11η θέση) για να μπει στο TOP-10 των δίσκων με τις υψηλότερες πωλήσεις της ελληνικής δισκογραφίας, αφήνοντας πίσω της Μοσχολιού, Αλεξίου, Γαλάνη, Βιτάλη, Πρωτοψάλτη, Αρβανιτάκη … Αν θέλουμε να βλέπουμε την αλήθεια των αριθμών και πιστεύουμε στην, δημοκρατική, αρχή των αποφάσεων και των γούστων της πλειοψηφίας.
Μερικοί έχουν κατηγορήσει την επιτυχία της Καίτης Γαρμπή (ιδιαίτερα με τον Φοίβο) – όπως και τον Φοίβο – αλλά, το κυρίαρχο κοινό, που ανεβάζει και κατεβάζει «μουσικές κυβερνήσεις», έχει άλλη άποψη, η οποία έχει καταγραφεί κι έχει πάρει τη θέση της στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας, τόσο από την πλευρά της επιτυχίας, όσο κι απ’ αυτής των τραγουδιών, αυτών καθ’ αυτών, που έχουν περάσει στο στόμα των Ελλήνων κι, αρκετά, απ’ αυτά – κατά την προσωπική μου γνώμη – έχουν κερδίσει και το στοίχημα της διαχρονικότητας.
Η ίδια η Καίτη Γαρμπή, μου έχει πει, σε συνέντευξή της – και συμφωνώ μαζί της – το εξής :
«Η καριέρα μου εκτινάχτηκε όταν συνεργάστηκα με τον Φοίβο, έναν υπερταλαντούχο συνθέτη, στιχουργό, με τον οποίο κάναμε τραγούδια – πρόταση, για εκείνη την εποχή, “ξανασυστήνοντας” το χασάπικο και τραγουδώντας ρούμπες με διπλά ρεφρέν, κάτι εντελώς καινούργιο για τότε. Με τον Φοίβο και με όλους όσους συνεργαστήκαμε ζήσαμε τις καλές εποχές της δισκογραφίας.».
Η Καίτη Γαρμπή, τώρα, καθαρά ως φωνή, χροιά και τραγουδίστρια, έχει μια πλούσια ερμηνευτική γκάμα, που μπορεί να ξεκινάει από ένα ιταλικό τραγούδι(όπως είδαμε πρόσφατα) και να φτάνει σε ένα βαρύ, αντρικό, λαϊκό του Αγγελόπουλου, του Καζαντζίδη και του Διονυσίου. Κι αυτό λέει πολλά, πάρα πολλά, για την αξία της ερμηνεύτριας. Έχει, δηλαδή, όλα τα στοιχεία της σπουδαίας λαϊκής ερμηνεύτριας(φωνητικές ικανότητες, λαϊκά ηχοχρώματα στη χροιά της, ακούσματα, βιώματα) και τα καταθέτει απλόχερα στις ερμηνείες της. Ξέρει, που και πως θα χρωματίσει έναν στίχο, που θα βγάλει πάθος, που θα κάνει το γύρισμα, ξέρει ακόμα και πώς να σταθεί σωματικά, ερμηνεύοντας ένα λαϊκό τραγούδι.
Σ’ αυτό το λαϊκό πρόσωπο της Καίτης Γαρμπή, θέλω να εστιάσω μ’ αυτό μου το σχόλιο, γιατί παρακολουθώντας πως ερμηνεύει τα παλιά καλά λαϊκά τραγούδια, έμεινα έκπληκτος! Με σεβασμό, με γνώση και τεχνική, με συναίσθημα, με καλό γούστο στην επιλογή της. Το καθαρά λαϊκό μέρος του προγράμματος στις εμφανίσεις της στο «CASABLANCA» κι η συμμετοχή της στις αφιερωματικές βραδιές του Παναγιώτη Στεργίου στον Καζαντζίδη και στον Μπιθικώτση, στις «Χίλιες και δύο νύχτες»(όπου η Γαρμπή τραγούδησε Καζαντζίδη), μου έδωσαν την ευκαιρία να την μελετήσω λεπτομερειακά. Και, ειλικρινά, συγκινήθηκα, με την διαπίστωση, ότι, σήμερα, διαθέτουμε μια σπουδαία λαϊκή ερμηνεύτρια, στη μεγαλύτερή της ωριμότητα, όπου μπορεί να αποτελέσει τον αρμό του παλιού καλού λαϊκού τραγουδιού με το παρόν και το μέλλον του σύγχρονου λαϊκού τραγουδιού. Η Γαρμπή – όταν , κακά τα ψέματα, ο χρόνος χτυπάει το καμπανάκι στις μεγάλες λαϊκές τραγουδίστριες παλιότερων γενιών – καλείται, τώρα, να πάρει τη σκυτάλη, θυμίζοντάς μας(ερμηνεύοντάς το, δηλαδή, όπως του πρέπει) ποιο είναι το καλό λαϊκό τραγούδι μας και, συνάμα, να πάει, ένα βήμα, μπροστά, το σημερινό λαϊκό τραγούδι(ο «Ζωντανός ουρανός», σε μουσική & στίχους της Ζωής Τηγανούρια, είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό τραγούδι αναφοράς). Διπλός και βαρύς, λοιπόν ο ρόλος, της Καίτης Γαρμπή, αλλά και τόσο χρήσιμος κι αναγκαίος!
Η Καίτη Γαρμπή έχει να προσφέρει πολλά στο τραγούδι μας. Το έδειξαν οι δυο δίσκοι της με το Νίκο Αντύπα, οι υποδειγματικές παραστάσεις της στο «ODEON KOSMOPOLIS», κι όλα τα άλλα που θα έρθουν…
Εγώ – με το σχόλιό μου αυτό - επικεντρώθηκα στο λαϊκό της ερμηνευτικό πρόσωπο, που είναι από τα πιο ισχυρά της. Κι επειδή τα λόγια, μπροστά στα ίδια τα τραγούδια και τις ερμηνείες τους από την Καίτη, είναι φτώχεια, κάθισα και κατέγραψα - μόνο μια βραδιά στο «CASBLANCA» - τον «λαϊκό χείμαρρο» που ερμήνευσε!
Τα ίδια τα τραγούδια την αγαπάνε την Καίτη Γαρμπή, γιατί τα τραγουδάει με αγάπη και ψυχή!
«Μια γυναίκα μπορεί»
«Τα μάζεψα τα πράγματα»
«Μάτια μου, μάτια μου»
«Παποράκι του Μπουρνόβα»
«Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα»
«Βρέχει φωτιά στη στράτα μου»
«Λέγε με παλιόπαιδο»
«Μια καρδιά τα χέρια μου σου φέρανε»
«Τα φιλιά σου είναι φωτιά»
«Μπουρνοβαλιά»
«Και λέγε λέγε»
«Ο άντρας της ζωής μου»
«Οι αισθηματίες»
«Το πλαστό το πασαπόρτι»
«Για κοίτα με στα μάτια λοιπόν»
«Τι γλυκό να σ’ αγαπούν»
«Αν κάνω άτακτη ζωή»
«Και τι δεν κάνω»
«Δεν κλαίω για τώρα»
«Άσε με να σ’ αγαπάω»
«Σ’ αγαπώ ακόμα»
«Υπάρχω»
«Σώσε με»
«Μας υποχρέωσες»
«Αγόρι μου»
«Τ’ αθάνατο νερό»
«Πάλι θα κλάψω»

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Οι υπάλληλοι όλοι λιώνουν και τελειώνουν σαν στήλες δύο - δύο μες στα γραφεία.
Κώστας Καρυωτάκης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

21/10/1907 Γεννήθηκε ο σουρεαλιστής ζωγράφος και ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος
22/10/1937 Γεννήθηκε ο συνθέτης Μάνος Λοίζος