160 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
21.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Εύφωνα και παράφωνα

Τάσος Π. Καραντής

Η Σαβίνα Γιαννάτου είναι μια πολύ ιδιαίτερη τραγουδίστρια, όπου, στα 52 της, κι ύστερα από δεκαετίες αφοσίωσης, έχει κερδίσει, με την αξία της, το χαρακτηρισμό «της κατ’ εξοχήν Ελληνίδας εκπροσώπου των μουσικών του κόσμου». Εξάλλου κι η ίδια δηλώνει πως είναι «έθνικ-world music ερμηνεύτρια». Δεν μπορώ να πω πως είμαι συστηματικός ακροατής του ρεπερτορίου της, έχω ακούσει όμως, περιστασιακά, αρκετά σκόρπια πράγματα, ώστε να έχω μια καλή εικόνα γι’ αυτήν. Και, βέβαια, έχω στη δισκοθήκη μου, τους πιο εμπορικούς (αλλά και ποιοτικούς φυσικά) δίσκους της, τις «Παναγιές του Κόσμου» (1999 – χρυσός, 25.000 πωλήσεις) και την συμμετοχή της στην συγκλονιστική «Ερωτική πρόβα» (1991 – χρυσός, 30.000 πωλήσεις) του αείμνηστου Δημήτρη Λάγιου.
Εδώ στον «ΟΡΦΕΑ», βέβαια, παρουσιάζουμε, πάντα, την κάθε της live εμφάνιση και τη δισκογραφία της, στα πλαίσια μιας σφαιρικής ενημέρωσης, όλων των ειδών της ελληνικής μουσικής σκηνής, κι όλων των καλλιτεχνών, όπου, ισότιμα, προσπαθεί να προσφέρει το περιοδικό μας, σεβόμενο όλες τις τάσεις και τα ακροατήρια. Πάντα φυσικά – πέρα από την καθαρή ενημέρωση – με κρίση κι άποψη. Αρκετές μάλιστα φορές, είμαστε και χορηγοί επικοινωνίας σε ζωντανές παραστάσεις της, όπως, καλή ώρα, στην πρόσφατη (26-27-28/7) στην «ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ» («Μεσόγειος η γειτονιά μας»), όπου και συμμετέχει.
Με αφορμή αυτό το τριήμερο Φεστιβάλ, λοιπόν, έδωσε την περασμένη Κυριακή (24/7), συνέντευξη στο «ΒΗΜΑ» (στην Κατερίνα Λυμπεροπούλου). Εκεί όμως, διατύπωσε, κάποιες θέσεις της που με ενόχλησαν, ειλικρινά, διότι, αφενός, είναι ισοπεδωτικές και γενικευμένες, κι αφετέρου, κατά την άποψή μου, εμπερικλείουν – έστω κι άθελά της – έναν ελιτισμό και κοινωνικό ρατσισμό.
Συγκεκριμένα είπε: «Οι ήχοι της πόλης είναι ικανοί να μας αλλοτριώσουν όλους. Μπαίνεις στο ταξί κι ακούς σκυλάδικα. Πρέπει να ομολογήσω ότι τα μουσικά ερεθίσματα από την Αθήνα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά». Τι εννοεί με τον όρο «σκυλάδικα»; Τα λαϊκοπόπ; Τα σύγχρονα λαϊκά; Τα παλιότερα; Όλα τα λαϊκά;! Έκανε κάποια στατιστική έρευνα του τι ακριβώς ακούνε, όλοι, οι ταξιτζήδες;! Γιατί γενικεύει, με τέτοια ευκολία, και τα βάζει όλα στο ίδιο καζάνι; Έχουμε όλοι μας μπει σε ταξί, αλλά και στο αυτοκίνητό μου, επειδή δεν είναι κολλημένη η βελόνα του μυαλού μου, δεν είναι ούτε του ραδιοφώνου μου! Όντως, υπάρχουν σταθμοί που παίζουν ευτελή τραγούδια, αλλά κι άλλοι που παίζουν πολύ όμορφα λαϊκά τραγούδια μας. Μη σας πω ότι και στους ίδιους σταθμούς που μπορείς να ακούσεις ένα ευτελή τραγουδάκι, την επόμενη στιγμή, μπορείς να ακούσεις ένα στιβαρότατο λαϊκό. Όσο για τους ταξιτζήδες, λαϊκοί άνθρωποι είναι, τα λαϊκά τραγούδια του τόπου τους θα ακούνε! Και καλά κάνουν! Αυτό θα κάνουν κι οι ταξιτζήδες όλης της γης! Θα έπρεπε να το έχει διαπιστώσει η Σαβίνα Γιαννάτου, εδώ και χρόνια αυτό, μια και ασχολείται, όπως λέει, με τις «μουσικές του κόσμου», άρα τις λαϊκές δηλαδή, κι όχι τις παγκοσμιοποιημένες, γλωσσικά(αγγλικά) και μουσικά, εμπορικές ροκ-ποπ που κυριαρχούν. Επίσης, πολύ καλά κάνει, και με τις δουλειές της, μας ανοίγει αυτιά, μυαλά κι ορίζοντες, αλλά, πιστεύω, να έχει την αυτογνωσία, ότι, εκ του αντικειμένου της, απευθύνεται σε μικρό, ειδικό, κοινό κι όχι στο πλατύ. Και, κυρίως, ότι οι «μουσικές του κόσμου», δεν μπορούν να αποτελέσουν τις μουσικές της δικής μας καθημερινότητας, γιατί λείπουν τα συμφραζόμενα, που έχει ένα δικό μας λαϊκό τραγούδι, και μπαίνει στην καρδιά και στα χείλη μας, γίνεται βίωμα!  Δεν πιστεύω να περιμένει να ακούσει τις «Παναγιές του κόσμου» σε κανένα ταξί!
Αλλά, συνεχίζει παρακάτω: «Μόνο στον πολύ προσωπικό του χώρο μπορεί κάποιος σήμερα να αισθάνεται … μουσικά ασφαλής». Φυσικά κι ο καθένας μας ακούει κι απολαμβάνει αυτό που του αρέσει στον προσωπικό του χώρο, αλλά, να μην κλειστούμε, όλοι στη «γυάλα», μπας και μολυνθούμε από τα λαϊκά τραγούδια και τους λαϊκούς ανθρώπους της πατρίδας μας! Τόση «μουσική μικροβιοφοβία» πια;! Ας κάνει «αντιλαϊκό εμβόλιο»!
Αν νιώθει τέτοια ανασφάλεια, δεν χρειάζεται να κλειδωθεί μέσα, ας μεταναστεύσει, να ακούει τα λαϊκά τραγούδια των Γάλλων, των Άγγλων, των Γερμανών, των Αμερικανών, κλπ, ταξιτζήδων! Ίσως να είναι καλύτερου επιπέδου αυτά, επειδή είναι ξένα! Κι ας έρχεται στην Ελλάδα, να μας τραγουδάει τις ξένες λαϊκές μουσικές, αφού δεν αντέχει τη δική μας. Ευτυχώς, έχουμε λαϊκούς τραγουδισταράδες, να μας μιλάνε στην καρδιά και στην ψυχή μας. Ας το πάρουν απόφαση όλοι : Ελλάδα χωρίς λαϊκό τραγούδι δεν γίνεται!
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

Σχόλια  

 
-1 #8 giannu 14-08-2011 13:34
Παραθέτοντας θωμάς:
εξαιρετικό άρθρο..εγώ να συμπληρώσω πως γι΄ αυτό το λόγο και η εν λόγο κυρία, όσο καλή φωνή και αν διαθέτει και όσο σημαντική καριέρα κι αν έχει κάνει στο εξωτερικό, στην Ελλάδα θα απευθύνεται πάντα στους λίγους...μετά τις τελευταίες της δηλώσεις δε θα χάσει και αυτούς τους λίγους θαυμαστές της...της προτείνουμε να μετακομίσει στο εξωτερικό...

you wished!
Παράθεση
 
 
+1 #7 Σωτήρης 07-08-2011 14:04
Παραθέτοντας Τάσος Π. Καραντής ... e-orfeas.gr:
Αγαπητέ Σωτήρη,
Ας μην κολλάμε στον σχολαστικισμό των φράσεων («στο ταξί», «σε κάθε ταξί»), την ουσία, την καταλαβαίνεις νομίζω, θέλησα να υπερασπιστώ το λαϊκό τραγούδι –κι όχι το λαϊκοπόπ– από έναν κίνδυνο γενίκευσης. Κι εγώ μπαίνω σε ταξί, αλλά και στο αυτοκίνητό μου, κι ακούω (δεν θέλω τώρα να αναφέρω συγκεκριμένους σταθμούς και φανεί διαφήμιση) και Καζαντζίδη και Διονυσίου και Νταλάρα (σε λαϊκά και ρεμπέτικα) και παλιότερους κλασικούς τραγουδιστές κλπ. Ακούω, βέβαια, και καμμιά Κοκκίνου να τσιρίζει «Ερωτεύτηκα» και να μου παίρνει τ’ αυτιά, αλλά δεν μπορούν κάτι τέτοιες περιπτώσεις να τα πάρουν σβάρνα όλα. Αυτό ήταν το πνεύμα μου. Όπως και το ότι με ενόχλησε, αυτό που είπε «ότι μόνο στον πολύ προσωπικό του χώρο μπορεί κάποιος να αισθάνεται προσωπικά "μουσικά" ασφαλής»! Δεν νομίζεις ότι είναι πολύ υπερβολικό κι απαξιωτικό για τους λαϊκούς ανθρώπους και τα ακούσματά τους και γενικότερα τους συμπολίτες μας και συμπατριώτες της;


Μα έχει σημασία να αναλύουμε σχολαστικά τα λόγια κάποιου για να καταλάβουμε τι εννοεί. Στην περίπτωση μας ούτε έχουμε έναν σαφή ορισμό του σκυλάδικου, ούτε μια σαφή τοποθέτηση που να αφορά όλους τους ταξιτζήδες. Φυσικά μπορεί και να εννοεί αυτά ακριβώς που λες αλλά η συνέντευξη δημοσιεύτηκε πολύ αποσπασματικά για να είμαστε σίγουροι. Όσο για τη μουσική ασφάλεια, όπως είπα, αν τα σκυλάδικα, τα λαϊκοπόπ και τα ξενόφερτα beatάκια σε ενοχλούν - όπως ενοχλούν και εμένα - είναι φυσικό να νιώθεις νιώθεις μουσικά ασφαλής μόνο σπίτι σου. Δεν θεωρώ ότι απαξιώνω το λαϊκό τραγούδι επειδή θεωρώ πως το σύγχρονο λαϊκό τραγούδι έχει οδηγηθεί σε λάθος δρόμους, ούτε πως έτσι απαξιώνω τους λαϊκούς ανθρώπους. Δηλαδή ο Τσιτσάνης όταν καταφέρονταν ενάντια στα ινδοπρεπή λαϊκά τραγούδια που άκουγε τότε όλος ο λαϊκός κόσμος τους απαξίωνε;
Παράθεση
 
 
-1 #6 Τάσος Π. Καραντής ... e-orfeas.gr 06-08-2011 23:24
Αγαπητέ Σωτήρη,
Ας μην κολλάμε στον σχολαστικισμό των φράσεων («στο ταξί», «σε κάθε ταξί»), την ουσία, την καταλαβαίνεις νομίζω, θέλησα να υπερασπιστώ το λαϊκό τραγούδι –κι όχι το λαϊκοπόπ– από έναν κίνδυνο γενίκευσης. Κι εγώ μπαίνω σε ταξί, αλλά και στο αυτοκίνητό μου, κι ακούω (δεν θέλω τώρα να αναφέρω συγκεκριμένους σταθμούς και φανεί διαφήμιση) και Καζαντζίδη και Διονυσίου και Νταλάρα (σε λαϊκά και ρεμπέτικα) και παλιότερους κλασικούς τραγουδιστές κλπ. Ακούω, βέβαια, και καμμιά Κοκκίνου να τσιρίζει «Ερωτεύτηκα» και να μου παίρνει τ’ αυτιά, αλλά δεν μπορούν κάτι τέτοιες περιπτώσεις να τα πάρουν σβάρνα όλα. Αυτό ήταν το πνεύμα μου. Όπως και το ότι με ενόχλησε, αυτό που είπε «ότι μόνο στον πολύ προσωπικό του χώρο μπορεί κάποιος να αισθάνεται προσωπικά "μουσικά" ασφαλής»! Δεν νομίζεις ότι είναι πολύ υπερβολικό κι απαξιωτικό για τους λαϊκούς ανθρώπους και τα ακούσματά τους και γενικότερα τους συμπολίτες μας και συμπατριώτες της;
Παράθεση
 
 
+1 #5 Σωτήρης 06-08-2011 16:54
Παραθέτοντας Τάσος Π. Καραντής ... e-orfeas.gr:
Παραθέτοντας Σωτηρης:
Μια χαρά τα είπε παντού κυριαρχεί το σκυλάδικο κ κάτι σουξεδάκια της βραδιάς το οποίο εσείς...
Αγαπητέ φίλε,
Το σχόλιό μου αναφερόταν, στο ότι με τον όρο «σκυλάδικο» έβαζε σ’ ένα καζάνι όλο το λαϊκό μας τραγούδι. Γιατί, όπως έγραψα, δεν έχει κάνει καμιά στατιστική έρευνα, τι ακριβώς είδους λαϊκά τραγούδια ακούνε οι ταξιτζήδες κι όλοι όσοι ακούμε λαϊκά. Τέτοιες γενικεύσεις, είναι λόγια του αέρα και του καφενείου. Και δεν μπορεί να τις λέει μια ερμηνεύτρια που τραγουδάει τις λαϊκές μουσικές όλου του κόσμου, απαξιώνοντας τη δική μας! Ο «ΟΡΦΕΑΣ», ως περιοδικό, δεν υποστηρίζει κανένα συγκεκριμένο είδος τραγουδιού. Προβάλουμε κι ενημερώνουμε για όλα τα είδη και τις τάσεις, σεβόμενοι όλους τους καλλιτέχνες και τα ακροατήριά τους που θέλουν να ενημερωθούν γι’ αυτούς από ένα μουσικό περιοδικό. Το σχόλιο για τη Γιαννάτου το υπογράφω εγώ προσωπικά κι αυτή είναι η άποψή μου. Όμως διάβασε αυτό που γράφει ακριβώς παρακάτω από το άρθρο μου(και ισχύει για όλα τα άρθρα όλων των συντακτών): «Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του «ΟΡΦΕΑ» δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού».


Όποιος απαξιώνει τα σκυλάδικα (χωρίς να διευκρινίζει τι εννοεί) απαξιώνει όλη τη λαϊκή μουσική της Ελλάδας; Νομίζω τώρα εσύ μπαίνεις στην παγίδα της γενίκευσης. Η Σαβίνα Γιαννάτου (της οποίας δεν είμαι και τόσο fan) έχει ερμηνεύσει επανειλημμένα παραδοσιακά Ελληνικά τραγούδια, οπότε την αδικείς τώρα. Όσο για τις στατιστικές, μία είναι που μετράει και δεν μπορούμε να την αρνηθούμε: οι περισσότεροι σταθμοί παίζουν σκυλοπόπ (λαϊκοπόπ αν προτιμάς) ή σκυλάδικα. Ο ταξιτζής δεν μπορεί να κουβαλάει ολόκληρη δισκοθήκη μαζί του, οπότε θα πιάσει έναν σταθμό. Και πάλι όμως η διατύπωση ήταν "μπαίνεις στο ταξί", όχι "μπαίνεις σε κάθε ταξί", δεν αποκλείει ντε και καλά την ύπαρξη ταξιτζή ροκά ή ρεμπετομανή.
Παράθεση
 
 
-1 #4 Τάσος Π. Καραντής ... e-orfeas.gr 28-07-2011 10:28
Παραθέτοντας Σωτηρης:
Μια χαρά τα είπε παντού κυριαρχεί το σκυλάδικο κ κάτι σουξεδάκια της βραδιάς το οποίο εσείς...
Αγαπητέ φίλε,
Το σχόλιό μου αναφερόταν, στο ότι με τον όρο «σκυλάδικο» έβαζε σ’ ένα καζάνι όλο το λαϊκό μας τραγούδι. Γιατί, όπως έγραψα, δεν έχει κάνει καμιά στατιστική έρευνα, τι ακριβώς είδους λαϊκά τραγούδια ακούνε οι ταξιτζήδες κι όλοι όσοι ακούμε λαϊκά. Τέτοιες γενικεύσεις, είναι λόγια του αέρα και του καφενείου. Και δεν μπορεί να τις λέει μια ερμηνεύτρια που τραγουδάει τις λαϊκές μουσικές όλου του κόσμου, απαξιώνοντας τη δική μας! Ο «ΟΡΦΕΑΣ», ως περιοδικό, δεν υποστηρίζει κανένα συγκεκριμένο είδος τραγουδιού. Προβάλουμε κι ενημερώνουμε για όλα τα είδη και τις τάσεις, σεβόμενοι όλους τους καλλιτέχνες και τα ακροατήριά τους που θέλουν να ενημερωθούν γι’ αυτούς από ένα μουσικό περιοδικό. Το σχόλιο για τη Γιαννάτου το υπογράφω εγώ προσωπικά κι αυτή είναι η άποψή μου. Όμως διάβασε αυτό που γράφει ακριβώς παρακάτω από το άρθρο μου(και ισχύει για όλα τα άρθρα όλων των συντακτών): «Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του «ΟΡΦΕΑ» δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού».
Παράθεση
 
 
+4 #3 Σωτηρης 28-07-2011 01:49
Μια χαρά τα είπε παντού κυριαρχεί το σκυλάδικο κ κάτι σουξεδάκια της βραδιάς το οποίο εσείς από το λίγο που σας έχω παρακολουθησει στηριζετε κ δε χανεται ευκαιρία να το υποστηριξετε δε σνομπάρω τίποτα αλλά δε μπορεί ενα ολόκληρο σύστημα με στόχο φυσικά το κέρδος να προωθεί ανόητα (κατα την άποψη μου πάντα) τραγουδάκια κ αν κάποιος βγει κ μιλήσει (τα αυτονόητα να πει δηλαδή) να θεωρείται γραφικός.
Παράθεση
 
 
0 #2 Σωτήρης 27-07-2011 15:47
Μα αλήθεια λέει, οι περισσότεροι ταξιτζήδες σκυλάδικα (αυθεντικά ή σκυλοπόπ) θα ακούσουν στο ταξί. Θα πιάσουν έναν "λαϊκό" σταθμό, μετά θα πιάσουν άλλον και πάει λέγοντας. Αυτοί οι σταθμοί τέτοια παίζουν. Φυσικά όπου και να πας σκυλάδικα ή ξένα χορευτικά θα παίζουν, οπότε αν αυτά τα είδη σου είναι ενοχλητικά θα έχεις πρόβλημα.
Παράθεση
 
 
-5 #1 θωμάς 26-07-2011 13:23
εξαιρετικό άρθρο..εγώ να συμπληρώσω πως γι΄ αυτό το λόγο και η εν λόγο κυρία, όσο καλή φωνή και αν διαθέτει και όσο σημαντική καριέρα κι αν έχει κάνει στο εξωτερικό, στην Ελλάδα θα απευθύνεται πάντα στους λίγους...μετά τις τελευταίες της δηλώσεις δε θα χάσει και αυτούς τους λίγους θαυμαστές της...της προτείνουμε να μετακομίσει στο εξωτερικό...
Παράθεση
 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Αν δεν είχαμε τους ποιητές σ' αυτή τη χώρα, δεν ξέρω με ποιον άλλο τρόπο θα έβρισκαν δρόμο τα δάκρυα.
Στέλλα Βλαχογιάννη

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

21/10/1907 Γεννήθηκε ο σουρεαλιστής ζωγράφος και ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος
22/10/1937 Γεννήθηκε ο συνθέτης Μάνος Λοίζος