179 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Τάσος Π. Καραντής

Η κριτική στο Internet

Εύφωνα και παράφωνα

Τάσος Π. Καραντής

«Απειλείται το κύρος της κριτικής στα παραδοσιακά ΜΜΕ λόγω της επέλασης του Internet»; Αυτό είναι το βασικό ερώτημα που θέτει η έρευνα της Κατερίνας Λυμπεροπούλου, όπως δημοσιεύτηκε στο «ΒΗΜΑ» της Κυριακής 13/2/2011. Οι καλλιτέχνες κι οι κριτικοί που τοποθετήθηκαν, ήταν, στην πλειοψηφία τους, από επιφυλακτικοί ως αρνητικοί για το Internet. Στο σημείο αυτό μάλιστα, υπάρχει κι ένα μεγάλο φάλτσο, ενώ κλήθηκαν να πουν την άποψή τους 3 καλλιτέχνες και 4 κριτικοί εφημερίδων, δεν κλήθηκε ούτε ένας επώνυμος κριτικός από το ιντερνέτ!
Σταχυολογώ, λοιπόν, την άποψη της τηλεοπτικής κριτικού της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» Πόπης Διαμαντάκου: «Αυτά που διαβάζω μέχρι στιγμής στο Internet σχετικά με τον χώρο της τηλεόρασης – όπου, σημειωτέον, δεν υπάρχει καμία παράδοση στην κριτική – είναι κακογραμμένα, εμπαθή και προσανατολισμένα σε περιορισμένα πράγματα», αλλά και του κριτικού κινηματογράφου στο «ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ» Χρήστου Μήτση, ο οποίος αν και φαίνεται πιο θετικός αρχικά, στο τέλος όμως καταλήγει τουλάχιστον επιφυλακτικά: «ανακαλύπτει φρέσκια, σπιρτόζικη κι έξυπνη κινηματογραφική κριτική στο Internet, συνήθως όμως είναι πιο επιφανειακή». Ο πιο απόλυτος κι αυστηρός είναι ο κριτικός θεάτρου των «ΝΕΩΝ» Κώστας Γεωργουσόπουλος: «… όπως ακούγονται πολλές φωνές στο Internet έτσι ακούγονται και στο γήπεδο …αυτό δεν είναι άποψη, αυτό είναι ηλεκτρονική διαδήλωση … αυτό δεν είναι δημοκρατία, αυτό είναι οχλοκρατία, είναι ο αυταρχισμός της μάζας». Όπως διαπιστώνετε δηλαδή, υπάρχει μια ισοπέδωση σε ότι αφορά το ιντερνέτ, δεν υπάρχει κανένας διαχωρισμός και μπαίνουν όλοι και όλα στο ίδιο καζάνι.
Καταρχάς, και μόνο η χρήση της λέξης «επέλαση», θυμίζει εμπόλεμο κλίμα. Γιατί; Δεύτερον, τι διαχωρίζει – επειδή γίνεται λόγος στη δημοσίευση στο «ΒΗΜΑ» - τον «ερασιτέχνη» από τον «επαγγελματία»; Μόνο η αμοιβή ή η γνώση, η υπευθυνότητα, η σοβαρότητα, η δεοντολογία κι η αντικειμενικότητα; Κι – επειδή στην Ελλάδα ζούμε – αυτά είναι τα (αυστηρά) κριτήρια για την πρόσληψη κάποιου σε ένα παραδοσιακό ΜΜΕ; Ή – χωρίς να αμφισβητώ την ύπαρξη πολλών άξιων – κι ο «μπάρμπας στην Κορώνη»; Οπότε, μήπως, αυτό που φοβόνται από την ελευθερία και δημοκρατία του Internet, μια κι όλα βαίνουν ολοταχώς προς τα εκεί, είναι, το να μη χάσουν την καρέκλα τους;
Γράφει ο κ. Γεωργουσόπουλος: «Όλη η θεατρική επιφυλλιδογραφία πέρασε μέσα από τις εφημερίδες». Κι εκεί, δηλαδή, πρέπει να μείνει; Να θέσω κι ακόμα ένα ερώτημα: τι στερείται η κριτική που δημοσιεύεται σε ένα ηλεκτρονικό περιοδικό μ’ αυτήν μιας εφημερίδας; Όταν, μάλιστα, αρκετοί δημοσιογράφοι και κριτικοί γράφουν και στα μεν και στα δε; Όταν, το ίδιο πρόσωπο, γράφει για το ιντερνετικό περιοδικό η γνώμη του είναι επιφανειακή κι όταν γράφει για την εφημερίδα αποκτά βαρύτητα; Αστεία πράγματα!
Για να το φέρω και λίγο στα δικά μας τα μουσικά, όταν, δηλαδή, η Στέλλα Βλαχογιάννη, με 30 χρόνια ιστορία στον χώρο, γράφει σε ηλεκτρονικά περιοδικά ή διατηρεί το blog της («Ιατρείον Ασμάτων») χάνει την εγκυρότητά της; Ή, ο νυν διευθυντής του «ΔΙΦΩΝΟΥ», ο Μιχάλης Γελασάκης, όταν γράφει στο «ΔΙΦΩΝΟ» είναι καλός και σοβαρός κι όταν γράφει στο www.musicpaper.gr (στο οποίο είναι Διευθυντής Σύνταξης)  δεν είναι; Ή όταν ο Αντώνης Μποσκοίτης κι ο Ηρακλής Οικονόμου γράφουν σε έντυπα περιοδικά κι εφημερίδες είναι «επαγγελματίες», ενώ, όταν γράφουν στα προσωπικά τους blogs, στα «Άσματα και μιάσματα» και στα «Μουσικά προάστια», αντίστοιχα, τότε «μεταλλάσσονται» σε «ερασιτέχνες»;
Στο Internet όντως μπορεί ο καθένας να δημοσιεύει τη γνώμη του, αλλά ποιος είναι ο «καθένας»; Πέρα από τους ανωνύμους, που σαφώς δεν έχει βαρύτητα η ανωνυμογραφία τους, γιατί κάποιος δημοσιογράφος ή κριτικός που ενυπόγραφα – και μέσα σε πλαίσια και κανόνες δημοσιογραφικής δεοντολογίας – δημοσιεύει την άποψή του, δεν έχει κύρος; Επειδή δεν τα κατάφερε ή και δεν επέλεξε να ανήκει σε κάποιο γνωστό παραδοσιακό δημοσιογραφικό συγκρότημα; Αυτό είναι το «εχέγγυο» κι όχι το ίδιο το κείμενο κι η συνέπεια, που δημιουργεί, σιγά-σιγά, και το κύρος της υπογραφής, ασχέτως μέσου(έντυπου ή ιντερνετικού); Το «φίλτρο», που προτείνει ο κ. Μήτσης, πρέπει να το έχουμε για όλους και για όλα κι όχι μόνο για το ιντερνέτ!
Και μια πρόταση: αν τόσο πολύ κόπτονται στις εφημερίδες για το θέμα της κριτικής, γιατί οι κριτικές που δημοσιεύονται στις εφημερίδες είναι αριθμητικά πολύ λιγότερες, απ’ αυτές που δημοσιεύονται στα ιντερνετικά περιοδικά, και, μάλιστα, εστιάζονται μόνο στα μεγάλα ονόματα; Αν το πρόβλημα είναι η έλλειψη χώρου στα έντυπα, γιατί δεν τις δημοσιεύουν στα sites των εφημερίδων; Η προώθηση των τεχνών και του πολιτισμού γίνεται αυξητικά μέσω του πλουραλισμού κι όχι με γκρίνια για το ιντερνέτ!
Θα κλείσω αυτό το σχόλιό μου για την κριτική στο ιντερνέτ, η οποία σε τίποτα δεν υπολείπεται από την παραδοσιακή έντυπη, μιας και «δεν κάνουν τα ράσα τον παπά», μιλώντας περί κρασιών! Την καλή αφορμή μου την έδωσε ο κ. Γεωργουσόπουλος ο οποίος καταλήγει ως εξής: «Αν λοιπόν θες ένα κρασί της σειράς θα πας σε σουπερμάρκετ. Αν θες ένα καλό κρασί, θα πας στην κάβα. Κάπως έτσι θα παρομοίαζα το Internet και την εφημερίδα». Θα του θυμίσω ότι το καλό κρασί – με όλες τις λεπτές γεύσεις της ποικιλίας των σταφυλιών, του ρετσινιού και του ξύλου – εκτός της κάβας και του σουπερμάρκετ – το βρίσκεις και σε κάποια λαϊκά οινοπωλεία και φτηνό – φτηνό μάλιστα, για την μεγάλη, επί της … γεύσεως, αξίας του, που δεν περιορίζεται στην ταμπέλα!
 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Ο καιρός σκουλήκιασε.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά

ΤΥΧΑΙΑ TAGS