169 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Εύφωνα και παράφωνα

Τάσος Π. Καραντής

Στο στόχαστρο της «Αυγής», όχι της “χρυσής”, αλλά της αριστερής, μπήκε ο Μάνος Ελευθερίου, όπως πληροφορούμαι από το μπλογκ «Μουσικά προάστια» του Ηρακλή Οικονόμου (Η "Αυγή" για τον Μάνο Ελευθερίου: "Παραλογοτεχνία" και παρακριτική).
Ο λόγος; Η υποστήριξη από τον Ελευθερίου της υποψηφιότητας Ψινάκη στις δημοτικές εκλογές. Δυστυχώς όμως το σχόλιο της «ΑΥΓΗΣ» δεν έμεινε μόνο στη στηλίτευση αυτής της δημόσιας τοποθέτησης του Ελευθερίου - εξάλλου, ο καθένας πρέπει να κρίνεται για τις απόψεις του που δημοσιοποιεί – αλλά προχώρησε σε γενικότερη απαξίωσή του ως καλλιτέχνη, επαναφέροντας ένα θέμα, αυτό της διάκρισης ή μη του ανθρώπου από τον καλλιτέχνη, που, νόμιζα, ότι είχε λήξει προ πολλού.

Πριν τοποθετηθώ, επ’ αυτού, να θυμίσω ότι ο Μάνος Ελευθερίου έχει ανθρώπινες – φιλικές σχέσεις με τον Ηλία Ψινάκη και μάλιστα έχει συνεργαστεί μαζί του και δισκογραφικά(στο cd - single «Έχω πρόβλημα υγείας»). Για όσους απορούν γι’ αυτήν του τη συνεργασία ή και για άλλες, θα πω το εξής : o Μάνος Ελευθερίου δεν αποτελεί μόνο έναν από τους σημαντικότερους στιχουργούς του τραγουδιού μας, αλλά κι έναν από τους ενεργότερους της γενιάς του, με στίχο που αφουγκράζεται την κοινωνία και τη ζωή του σήμερα. Αυτό το ξέρει κι ο ίδιος, ως ευφυής άνθρωπος που είναι, γι’ αυτό κι έχει τα κότσια να κάνει, ενίοτε, και την πλάκα του, όπως στο χιουμοριστικό τραγούδι του με τον Ψινάκη ή να τροφοδοτεί, με καλούς λαϊκούς στίχους όμως, και καλλιτέχνες του λαϊκού τραγουδιού της πίστας (Βασίλη Τερλέγκα, Πέγκυ Ζήνα, Γιώργο Μαργαρίτη κ.ά.) κι αυτό ενοχλεί, φυσικά, τους, πάσης φύσεως, δογματικούς του τραγουδιού μας.

Σε μια συνέντευξή μου (συνέντευξη του Μάνου Ελευθερίου στον Τ. Καραντή, στο περιοδικό «ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ», τεύχος, 29 σελ. 36-39) τον είχα ρωτήσει για τις συνεργασίες του αυτές:
«- Πρόσφατα γράψατε και το σατιρικό, χιουμοριστικό “Έχω πρόβλημα υγείας”. Πως προέκυψε αυτή η συνεργασία σας με τον Ηλία Ψινάκη, που, αρκετούς, τους εξέπληξε;
-Μάνος Ελευθερίου: “Ακριβώς, αυτό είναι ένα σατιρικό, χιουμοριστικό τραγούδι. Έκανα ένα happening. Νομίζω  ότι το δικαιούμαι. Κανονικά θα έπρεπε να κάνω ένα happening κάθε 2-3 χρόνια. Το έκανα μια φορά. Εντάξει, αυτό ήταν.”.
- Βέβαια, προ δεκαετίας είχατε συνεργαστεί και με τον Βασίλη Τερλέγκα(«Ενός λεπτού σιγή»/1997), έναν τραγουδιστή που έχει χαρακτηριστεί ως ο “τενόρος της πίστας”.
- Μάνος Ελευθερίου : “Είναι φίλος μου αδερφικός. Είναι σπουδαίο παιδί. Είναι μια χαρά άνθρωπος και μια χαρά τραγουδιστής. Μακάρι να μπορούσα κι εγώ να τραγουδάω έτσι!”.».

Ακόμα, μου είχε πει και το εξής, που δεν είχε δημοσιευτεί στην παραπάνω συνέντευξη (το γνωστό πρόβλημα χώρου των εντύπων), το οποίο το δημοσιεύω εδώ:
« - Αναφέρθηκα στη συνεργασία σας με τον Τερλέγκα, γιατί υπάρχει μια μερίδα κοινού, συνήθως το πιο ψαγμένο, το πιο “κουλτουριάρικο κι αριστερό” – αν θα μπορούσα να το πω έτσι – που λειτουργεί με δογματισμούς κι αποκλεισμούς, έχοντας ως “ιδεολογική παντιέρα” το έργο ή και τις δηλώσεις διαφόρων εκπροσώπων του λεγόμενου έντεχνου. Εσείς τι στάση έχετε απέναντι σε όλα αυτά και σαν στιχουργός αλλά και σαν ακροατής;
- Μάνος Ελευθερίου: “Εάν ο Τερλέγκας, στον οποίον αναφερθήκαμε, έλεγε “είμαι αριστερός, ψηφίζω ΚΚΕ κλπ.”, ο “902 FM” θα τον έπαιζε συνέχεια, απ’ το πρωί ως το βράδυ. Θα τον έβαζε δίπλα σε τραγουδιστές που το παίζουν αριστεροί κι είναι οι μεγαλύτεροι εκμεταλλευτές του ελληνικού τραγουδιού. Μην τρελαθούμε! Ο Τερλέγκας δεν είναι απολιτικός, έχει τις πεποιθήσεις του, απλώς, δεν βγαίνει να τις φωνάξει! Αυτή είναι όλη η διαφορά.”.».

Ο Ηρακλής Οικονόμου, λοιπόν, για να επανέλθω, στην κριτική του για το δημοσίευμα της «ΑΥΓΗΣ», θέτει ένα πολύ σωστό ερώτημα: «Κρίνουν οι κομματικές επιλογές ενός καλλιτέχνη την αξία του έργου του;». Θα συμπλήρωνα, ότι ούτε οι προσωπικές επιλογές και συμπεριφορές πρέπει να κρίνουν την αξία ενός καλλιτέχνη και του έργου του. Διαφορετικά, όχι μόνο σπουδαίο λαϊκό τραγουδοποιό δεν θα τον λέγαμε, αλλά ούτε στο στόμα μας δεν θα έπρεπε να πιάναμε τον “δολοφόνο  Άκη Πάνου”! Όσοι συμφωνούμε σε αυτό, θα πρέπει να συμφωνήσουμε, όμως, ότι αυτή η θέση θα πρέπει να ισχύει για όλους κι όχι για όσους ο καθένας μας συμπαθεί, γιατί τότε θα έχουμε δυο μέτρα και δυο σταθμά.
Σαφώς λοιπόν και πρέπει να διακρίνουμε τον άνθρωπο από τον καλλιτέχνη. Μπορεί να είναι κάποιος κάθαρμα ως άνθρωπος ή κατακριτέος πολιτικά, αλλά να είναι σπουδαίος καλλιτέχνης. Ο Ισπανός ζωγράφος Salvador Dali ήταν φιλομοναρχικός και φιλοφρανκικός, αλλά ήταν και πολύ σπουδαίος και πρωτοπόρος ζωγράφος. Θα πάψουν να με συγκινούν οι πίνακές του; Ή, το μουσικό έργο του Βάγκνερ, επειδή ήταν αντισημίτης κι αγαπημένος συνθέτης του Χίτλερ; Τι να το κάνω αν ένας, π.χ. ζωγράφος, είναι προοδευτικός ή ουμανιστής ή καλός κι ηθικός άνθρωπος; Μπράβο του! Αλλά αυτή η ορθή κι ηθική ανθρώπινη συμπεριφορά του δεν μπορεί να υψώνει και το έργο του, αν αυτό είναι μέτριο ή κακό.
 Όσον αφορά την πρακτική των αποκλεισμών, που ορθά κατακρίνεται, από τον Ηρακλή Οικονόμου, ως “σταλινική αντίληψη περί τέχνης”, εγώ θα πω το εξής. Δεν μπορείς να υπερασπιστείς το δικαίωμα του Μάνου Ελευθερίου να μπει στις «Αναγνώσεις» της «Αυγής», αν δεν υπερασπιστείς το δικαίωμα του Μιχάλη Χατζηγιάννη να μπει στο «ΔΙΦΩΝΟ». Ο Μάνος Ελευθερίου, είμαι σίγουρος, πως θα το υπερασπιζόταν! Δεν λέω πως είναι ίδιοι, ο πρώτος με τον δεύτερο, αλλά θα πρέπει να είναι ίσοι. Ούτε λέω να μην κριθούν, αλλά να τους δοθεί χώρος να μπορούν να μιλήσουν και να πληροφορηθούμε για το έργο και των δυο. Η σταλινική και λογοκριτική νοοτροπία θα νικηθεί με ενιαία – άνευ διακρίσεων – ισότιμη στάση προς όλους.
Τέλος, ο κ. Κ. Βούλγαρης στο σχόλιό του για τον Μάνο Ελευθερίου («Αυγή», 21-11-2010) υπερασπίζεται την “αριστοκρατικότητα της τέχνης”. Δικαίωμά του! Δικαίωμά μου όμως κι εμένα να υπερασπίζομαι τη λαϊκότητα της τέχνης.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Αν δεν είχαμε τους ποιητές σ' αυτή τη χώρα, δεν ξέρω με ποιον άλλο τρόπο θα έβρισκαν δρόμο τα δάκρυα.
Στέλλα Βλαχογιάννη

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά

ΤΥΧΑΙΑ TAGS