102 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
14.12.2017
Ορφέας | Main Feed

Εύφωνα και παράφωνα

Τάσος Π. Καραντής

Τις αναμνήσεις της – από το 1966 που πρωτοεμφανίστηκε - για την εποχή των μπουάτ καταθέτει η Μαρίζα Κωχ στον Ηρακλή Οικονόμου, σε κείμενο («Η Μαρίζα Κωχ θυμάται την εποχή των μπουάτ») που δημοσιεύεται στο μουσικό μπλογκ του («Μουσικά προάστια»). Έχει μεγάλο ενδιαφέρον το όλο θέμα, αλλά, η Μαρίζα Κωχ, επιλέγει, ατυχώς, να το κλείσει εντελώς μονομερώς και προκατειλημμένα.

Συγκεκριμένα αναφέρει : «Μετά τη μεταπολίτευση πήραν άλλο χαρακτήρα τα στέκια. Αργότερα, φύγαμε από το μεγάλο μεροκάματο επειδή δεν βρίσκαμε το κοινό μας μπροστά μας. Μπήκανε γιγαντοαφίσες κι ήρθε ένα κοινό από την Εκάλη, σα να λέμε, οι νεόπλουτοι. Δεν μπορούσαμε να ανθίσουμε κι εμείς θέλαμε να ανθίσουμε, ξέραμε τι χαρά είναι να ανθίζεις. Στην Πλάκα μετά τη μεταπολίτευση, το ’74, έσκασε μύτη μια ομάδα ανθρώπων με πολλά χρήματα, οι οποίοι ήταν από τη Λαχαναγορά. Χρηματοδότησαν το “Θεμέλιο”, την “Αρχόντισσα”, τρεις – τέσσερις μπουάτ που μεγάλωσαν κι έγιναν “σαν βαπόρια”. Αυτοί έρχονταν με τις τσέπες γεμάτες χιλιάρικα, δέσμες. Άλλαξαν οι καρέκλες, έγιναν καθίσματα καφενείου, ήρθαν τα μεγάλα μεροκάματα, μπήκαν οι νέοι καλλιτέχνες, οι φίρμες της εποχής …».
Τερματίζει ουσιαστικά, όπως βλέπετε, η Μαρίζα Κωχ την “εποχή των μπουάτ”, το 1974(!) και κάνει ισοπεδωτικές αναφορές για κοινό νεόπλουτων! Τέλος αναφέρεται, ανώνυμα, στις φίρμες της εποχής. Ποιες ήταν όμως αυτές; Ξέρετε; Αναφέρω εντελώς ενδεικτικά : Μοσχολιού, Νταλάρας, Μητσιάς, Αλεξίου, Γαλάνη, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Πρωτοψάλτη, Τσανακλίδου, Χαράλαμπος Γαργανουράκης, Λουκιανός Κηλαηδόνης κ.ά.!
Και ρωτάω εγώ, όλες αυτές οι μεγάλες φωνές κι οι σπουδαίοι, με ρεπερτόριο κι ιστορία, καλλιτέχνες είναι απλώς φίρμες;! Εντάξει, γνωρίζω, ως δημοσιογράφος, τη ματαιοδοξία, τη μισαλλοδοξία και τη μικρότητα που επικρατεί στο χώρο του τραγουδιού(κυρίως, οφείλω να το τονίσω, εκπορεύεται από τους μέτριους ή τους μη δημοφιλείς καλλιτέχνες), αλλά ας κρατάμε και τα προσχήματα κι ας μη θεωρούμε, ντε φάκτο, ότι όλοι είναι άσχετοι και πιτσιρικάδες! 
Δεν γράφω, όπως είναι φυσικό, μ’ αυτό το σχόλιό μου, την ιστορία των μπουάτ, από το 1974 και μετά, αλλά επισημαίνω την ιστορική αλήθεια, ότι, δηλαδή, κι η περίοδος από το 1974 ως και τις αρχές του ’80 είναι σημαντική καλλιτεχνικά για τις μπουάτ κι άκρως επιτυχημένη! Υπήρχαν μπουάτ, αυτήν την περίοδο, που έκαναν και 3 προγράμματα την ημέρα! Και με ποικίλο ρεπερτόριο, πέρα φυσικά από το προσωπικό των μεγάλων καλλιτεχνών που προανέφερα : από πολιτικά τραγούδια ως λαϊκά και ρεμπέτικα. Κι η πλειοψηφία του κοινού καθόλου δεν ήταν της Εκάλης(!). Δεν πήγαινε φοιτητόκοσμος δηλαδή στις μπουάτ από το 1974 και μετά; Δεν πήγαιναν οι νεολαίες της Αριστεράς; Δεν τραγούδαγε εκεί, για παράδειγμα, ο Νταλάρας τα «Λιανοτράγουδα» του Θεοδωράκη και την «Τσιμινιέρα» του Λοΐζου;! Δεν παρουσίασε ο Γιάννης Μαρκόπουλος με τον Νταλάρα το «Σεργιάνι στον κόσμο»;! Δεν τραγούδαγε στις μπουάτ μετά τη μεταπολίτευση ο Πάνος Τζαβέλας τα αντάρτικα τραγούδια;! Τι ήταν όλα αυτά τα προγράμματα, το ρεπερτόριό τους κι ο κόσμος τους; Φιρμάτα;! Θυμάμαι μου έλεγε ένας φίλος μου(απλό λαϊκό παιδί, μπουζουξής), λίγο μεγαλύτερός μου, που ήταν έφηβος εκείνα τα χρόνια, ότι μάζευε, μέρα με τη μέρα, το χαρτζιλίκι που του έδινε η μάνα του για να πάρει τυρόπιτα στο σχολείο κι έμενε νηστικός για να πάει στις μπουάτ … 

 


 

Άλλο είναι, επομένως, το “πρόβλημα” που γεννά την απαξίωση εκείνης της περιόδου και θα το παρουσιάσω με ένα παράδειγμα κι όποιος θέλει να  καταλάβει, θα καταλάβει! Το 2005, στα πλαίσια της εκπομπής της ΕΤ1 «Σε χρόνοTV», με τη Μάριον Μιχελιδάκη, είχε παρουσιαστεί ένα αφιέρωμα με τίτλο «Η μουσική στην TV». Καλεσμένοι ήταν οι εξής : Σταμάτης Κραουνάκης, Λίνα Νικολακοπούλου, Τάνια Τσανακλίδου και Γιάννης Βογιατζής . Κατά τη διάρκεια της κουβέντας λοιπόν η Τάνια Τσανακλίδου αναφέρθηκε στην μεταπολιτευτική εποχή των μπουάτ κι είπε κάποια στιγμή, απευθυνόμενη προς τον Κραουνάκη, «θυμάσαι τότε που παίζαμε στις μπουάτ και μας έπαιρνε τον κόσμο από τη διπλανή μπουάτ ο Νταλάρας»;! Και της απάντησε ο Σταμάτης Κραουνάκης «Δεν θέλω να το θυμάμαι»! Φυσικά, όπως καταλαβαίνετε, ο Νταλάρας δεν έβγαινε στο δρόμο, όπως γίνεται ας πούμε στο Μοναστηράκι, να αρπάξει τον κόσμο από το χέρι! Αλλά, απλά, ο πολύς κόσμος επέλεγε να πάει στη μπουάτ που εμφανιζόταν εκείνος.
Για όσους όμως δεν γνωρίζουν, τους πληροφορώ ότι η Τάνια Τσανακλίδου συνεργάστηκε με τον Γιώργο Νταλάρα εκείνη την ίδια εποχή που είπε ότι της έπαιρνε τον κόσμο, και συγκεκριμένα στην μπουάτ «Διαγώνιος», την περίοδο 1979 - 1980, σ’ ένα πρόγραμμα όπου εμφανίζονταν μαζί οι : Νταλάρας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Πρωτοψάλτη, Τσανακλίδου και Λουκιανός Κηλαηδόνης. Για να μην αναφερθώ στις μετέπειτα συνεργασίες της Τσανακλίδου με τον Νταλάρα την εποχή της μεγάλης του δόξας, στο Ολυμπιακό Στάδιο με τα «Λάτιν» το 1987 και σε πανευρωπαϊκή περιοδεία κλπ. Θα συμφωνήσετε νομίζω μαζί μου, ότι για να τα λέει τώρα αυτά(ότι τους έπαιρνε δηλαδή τον κόσμο στις μπουάτ) θα τα έλεγε προφανώς και τότε, αλλά συνεργάστηκε μαζί του! Βγάλτε τα συμπεράσματά σας, αλλά κι αναλογιστείτε πόσο μεροληπτικές κι εμπαθείς είναι τέτοιου είδους αναμνήσεις …
Θέλω να κλείσω το σχόλιό μου αυτό με τους ανθρώπους της Λαχαναγοράς, που έγιναν επιχειρηματίες κάποιων μπουάτ μετά το 1974, όπως, υποτιμητικά προφανώς, αναφέρει η Μαρίζα Κωχ. Γιατί, μάλλον τελικά, κάποιοι απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί αποτελούν κοινή γλώσσα για μερικούς. Μια φορά λοιπόν, σε μια συζήτηση, τόλμησα να χαρακτηρίσω τον Γιώργο Μαργαρίτη ως αυθεντικό λαϊκό τραγουδιστή. Και πετάχτηκε ένας γνωστός έντεχνος, και θεοδωρακικός ένα φεγγάρι, τραγουδιστής και με ξινισμένα μούτρα μου είπε : «μπρρρ, μα αυτός είναι άνθρωπος της Λαχαναγοράς»! 

Link | Μουσικά Προάστεια: Η Μαρίζα Κωχ μιλάει για την εποχή των μπουάτ

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Θα ’ρθει η μέρα που η νέα φτώχεια θα εκδικηθεί πολύ σκληρά τους άθλιους τραπεζίτες. Για τη μέρα αυτή τραγουδώ πάντα.
Μανώλης Μητσιάς

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

14/12/1883 Γεννήθηκε στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας ο μουσουργός Μανώλης Καλομοίρης
15/12/1933 Γεννήθηκε στην Αθήνα ο συνθέτης Άκης Πάνου

ΤΥΧΑΙΑ TAGS