92 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
21.10.2017
Ορφέας | Main Feed
Χρύσα Σωφρονά

Όπως όλα τα είδη “παλαιάς” μουσικής, έτσι και το ρεμπέτικο δεν θα έφτανε στα αυτιά και στις ψυχές των νεότερων γενιών, αν δεν υπήρχαν οι άξιοι ερμηνευτές που έκαναν επανεκτελέσεις ρεμπέτικων τραγουδιών. Έτσι το ρεμπέτικο σιγά - σιγά θα πέθαινε, αφού –ανήκοντας στη νέα γενιά ακροατών – μπορώ να επιβεβαιώσω πως εξαιρετικά ελάχιστοι νέοι θα μπορούσαν να αγαπήσουν τα ρεμπέτικα μέσα από τις πρώτες (αυθεντικές αν θέλετε) εκτελέσεις, με τον τσιριχτό ήχο, τα φυσήματα, τα τριξίματα και τις “περίεργες” φωνές (σίγουρα δεν θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε πως ο Βαμβακάρης και ο Τσιτσάνης διέθεταν ωραίες φωνές, ασχέτως αν οι ηχογραφήσεις τους είναι αναμφισβήτητα τεράστιας ιστορικής αξίας), που δεν είναι του καιρού μας, γιατί η κάθε εποχή έχει τη “φωνή”, τη “χροιά” και την “προφορά” της! Αντιθέτως, οι επανεκτελέσεις με καλό ήχο, “γεμάτες” ορχήστρες και ωραίες σημερινές φωνές είναι αυτές που μπορούν να περάσουν το ρεμπέτικο στις νεότερες γενιές.
Ακριβώς αυτό έκαναν, για παράδειγμα, ο Παναγιώτης Κουνάδης με τον Γιώργο Νταλάρα, πρόσφατα, το 2007 με τα «Τραγούδια με ουσίες» στο Ηρώδειο και το 2008 και 2009 με την παράσταση «Σαν τραγούδι μαγεμένο» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τα οποία μάλιστα δισκογραφήθηκαν. Πρόκειται για επανεκτελέσεις με πολύ καλούς τραγουδιστές (αναφέρω ενδεικτικά – πέρα απ’ τον Νταλάρα – τους: Μπάμπη Τσέρτο, Σοφία Παπάζογλου, Μπάμπη Στόκα, Ζαχαρία Καρούνη, Ασπασία Στρατηγού), και ορχήστρες με “γεμάτο” ήχο που δίνουν μια νέα δυναμική στα τραγούδια (Ηρώδειο: Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας / ΜΜΑ: 15μελής ορχήστρα που αποτελείται από εξαιρετικούς μουσικούς με τους οποίους συνεργάζεται τα τελευταία χρόνια ο Νταλάρας) σε ενορχηστρώσεις (από τον Κώστα Γανωσέλη και τον Γιώργο Νταλάρα) με ήχο που εκσυγχρονίζουν, αλλά, ταυτόχρονα, σέβονται απόλυτα τα ρεμπέτικα.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν άνθρωποι που έχουν αντίθετη άποψη … Ένας από αυτούς είναι ο Πάνος Σαββόπουλος, ο οποίος σε μια παράσταση με ρεμπέτικα («Τα ατίθασα ρεμπέτικα της παρανομίας» με τον Αγάθωνα Ιακωβίδη, στις 25 Μαΐου στον Ιανό) έκανε το εξής σχόλιο:
«Η ορχήστρα που ακούτε εδώ (σ.σ.: μπουζούκι, κιθάρα, μπαγλαμάς, βιολί) είναι σωστή, είναι η αυθεντική. Οι ορχήστρες που ακούτε κυρίως από έντεχνους – πανάξιους με ιστορία – ερμηνευτές τα “στραπατσάρουν” τα τραγούδια. Αυτό που με ενοχλεί πολλές φορές με πανάξιους έντεχνους που μεταχειρίζονται ρεμπέτικα – γιατί δεν έχουν τι άλλο να βγάλουν και γιατί δεν πουλάνε αυτά που βγάζουν – είναι ότι δεν έχουν άποψη! Εάν είχαν άποψη, όπως είχε ο κύριος Μάνος Χατζιδάκις που διασκεύασε 45 ρεμπέτικα, δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα. Για προσέξτε μία άποψη του ίδιου τραγουδιού (σ.σ.: μόλις πριν, ο Αγάθωνας είχε τραγουδήσει το «Σούρα και μαστούρα (Όταν μπουκάρω στον τεκέ)») σε μια ροκ ερμηνεία που αξίζει πραγματικά τον κόπο, γιατί έχει άποψη!» Και μετά από αυτή τη δήλωση, έβαλε να ακούσουμε τη διασκευή του τραγουδιού αυτού από τον ... “Τζιμάκο”(!) – (η αναφορά και μόνο με το μικρό όνομα στον καλλιτέχνη και μάλιστα με τη χρήση υποκοριστικού, που δηλώνει σαφώς συμπάθεια, με προβληματίζει για την όποια αντικειμενικότητα του ομιλητή απέναντί του).
Σ’ αυτή τη δήλωσή του ο Πάνος Σαββόπουλος έχει πέσει σε δύο βασικές αντιφάσεις! Πρώτον, ισχυρίζεται πως οι “έντεχνοι” που τραγουδούν ρεμπέτικα τα “τσαλακώνουν” και βγάζουν δίσκους με νέο υλικό που όμως δεν πουλάει, και ταυτόχρονα τους λέει πανάξιους! Πώς είναι πανάξιοι αν δεν μπορούν να κάνουν τίποτα σωστά; Μήπως λοιπόν ο χαρακτηρισμός “πανάξιοι” μπήκε μόνο για άλλοθι; Και δεύτερον, μιλάει για “μη αυθεντικές” ορχήστρες που δεν έχουν άποψη και “στραπατσάρουν” τα ρεμπέτικα (μα η άποψη που έχουν είναι ακριβώς αυτή που ανέφερα παραπάνω, ο σύγχρονος ήχος και η δυναμική που δίνουν στα τραγούδια!) και κατόπιν προτείνει να ακούσουμε μια διασκευή του Πανούση η οποία όχι μόνο δεν έχει καμία σχέση με τις “αυθεντικές ορχήστρες” αλλά αλλοιώνει 100% το τραγούδι, με έναν ήχο που είναι παντελώς άσχετος με το ύφος του τραγουδιού, παρουσιάζοντάς την ως “άποψη”! Άβυσσος η ψυχή του κ. (Πάνου) Σαββόπουλου …
Το εν λόγω τραγούδι, με τη ροκ “άποψη” του Τζίμη Πανούση…
Το ίδιο τραγούδι, με τους Γιώργο Νταλάρα, Μπάμπη Τσέρτο, Ασπασία Στρατηγού και Μάρθα Φριντζήλα, και την Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας, η οποία… δεν είναι αυθεντική ορχήστρα(!)
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Γι’ αυτό που είμαι σίγουρη για μένα είναι πως αγαπάω με ερωτικό πάθος τον Άνθρωπο.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

21/10/1907 Γεννήθηκε ο σουρεαλιστής ζωγράφος και ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος
22/10/1937 Γεννήθηκε ο συνθέτης Μάνος Λοίζος