60 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
21.10.2018
Ορφέας | Main Feed

Ελεύθερος σκοπευτής

Τάσος Π. Καραντής

Σχεδόν 35 χρόνια παρακολουθώ μουσικά προγράμματα, παραστάσεις και συναυλίες, αυτά τα τραγικά και τρομακτικά έκτροπα, που συνέβησαν στις συναυλίες αλληλεγγύης του Γιώργου Νταλάρα, δεν τα έχω ξαναδεί στην Ελλάδα. Οι εικόνες ήταν σοκαριστικές, και με γέμισαν ντροπή, ως κάτοικο αυτού του κράτους, έσκυψα το κεφάλι. Ένας κορυφαίος – εδώ και 45 χρόνια – δημοφιλέστατος  ερμηνευτής, με σημαντικότατο ρεπερτόριο, που αποτελεί σπουδαίο κεφάλαιο για τον μουσικό μας πολιτισμό, και χαίρει εκτίμησης και σεβασμού ακόμα και στο εξωτερικό, να γιαουρτώνεται και να κινδυνεύει η σωματική του ακεραιότητά του, αλλά και των συναδέλφων του και των μουσικών, από ισχνές μειοψηφίες …

Κι ο λόγος; Της ιδιότητάς του; Καλλιτεχνικός; Που, και πάλι, δεν θα δικαιολογούσε αυτήν την βαρβαρότητα … Όχι! Αλλά επειδή τόλμησε να εκφράσει ως πολίτης τις όποιες απόψεις του. Να κριθεί γι’ αυτές, αλλά νηφάλια, με διάλογο ή έστω με ήπια διαμαρτυρία, αλλά με αλαλαγμούς κι εκσφενδονίσεις αντικειμένων, κι «όποιον πάρει ο χάρος»;
Δεν έχω αυταπάτες, ότι στην Ελλάδα υπάρχει δημοκρατία, κοινοβουλευτισμό έχουμε, που είναι άλλο πράγμα, αλλά σίγουρα, δεν αποτελεί δημοκρατία, η βία, ο τραμπουκισμός κι η επιβολή της άποψης των λίγων επί των πολλών.
Η πλειοψηφία, της μειοψηφίας από το σινάφι του, η οποία είχε την τόλμη να πάρει δημόσια θέση, που καταδίκασε τα γεγονότα, ήταν - πάλι καλά - ξεκάθαρη, δεν εστίασε μόνο στον Νταλάρα, αλλά στο γεγονός, που αν το αφήσουμε έτσι, αύριο, θα συμβεί σε άλλον, σ’ αυτόν τον κοινωνικό κατήφορο όπου κατρακυλάμε.
Κι όμως, ακούστηκαν, και, χαιρέκακες, φωνές, που είπαν, ότι να, τώρα ο Νταλάρας, θα χρειάζεται για να κάνει συναυλίες, την προστασία της αστυνομίας και των ΜΑΤ!
Ακούγοντας αυτές τις ηλίθιες κακότητες, πήγα χρόνια πίσω, και συγκεκριμένα, στο 1988, όπου προβλήθηκε στην Ελλάδα η ταινία του σημαντικού και βραβευμένου Αμερικανού σκηνοθέτη Μάρτιν Σκορτσέζε – βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του μεγάλου μας λογοτέχνη Νίκου Καζαντζάκη – «Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΣ».
Το 1988 ήμουν 20χρονος φοιτητής, και πήγα στον κινηματογράφο «ΟΠΕΡΑ», στην Ακαδημίας για να παρακολουθήσω την ταινία. Είχα επιλέξει την, τελευταία, βραδινή, προβολή. Στρίβοντας όμως την Ιπποκράτους προς Ακαδημίας, αντίκρισα, έκπληκτος, ένα αλαλάζων πλήθος θρησκόληπτων, ηλικίας 40-50 κι άνω, μαζί με αρκετούς παπάδες, με σταυρούς και λάβαρα, όπου φώναζαν συνθήματα εναντίον της ταινίας και του Καζαντζάκη! Ταυτόχρονα, ανέβαινε την Ακαδημίας, μια ομάδα αναρχικών από τα Εξάρχεια, με αστεία συνθήματα του στυλ «Είμαστε με τον Ιούδα» και τέτοια… Τραγελαφικά πράγματα … Φυσικά παρούσα κι η αστυνομία … Ανάμεσα στο όλο μπάχαλο, κατάφερα, από κάποιους,  που είχαν πάει για να παρακολουθήσουν την προηγούμενη προβολή, να πληροφορηθώ πως παίχτηκε, το εξής σκηνικό:  οι θρησκόληπτοι, είχαν πληρώσει κανονικά εισιτήριο, είχαν πάρει τις θέσεις τους στην αίθουσα, και, μόλις ξεκίνησε η προβολή, σηκώθηκαν με κραυγές – αφήνοντας εμβρόντητους τους υπόλοιπους θεατές – κι όρμηξαν, με μαχαίρια και ψαλίδια, προς την οθόνη, όπου και καταξέσχισαν το πανί, για να μην πραγματοποιηθεί η προβολή, επειδή δεν το ήθελαν αυτοί! Ήταν τέτοιο το μένος τους, αφού κατέστρεφαν τα καθίσματα κι ότι άλλο έβρισκαν μπροστά τους! Χριστιανικός βανδαλισμός …
Φυσικά η πρεμιέρα της ταινίας δεν πραγματοποιήθηκε, κι εγώ επέστρεψα σπίτι μου απογοητευμένος απ’  όλη αυτήν τη βία και τον βανδαλισμό.
Η συνέχεια τις επόμενες μέρες; Πρώτον έκαναν την καλύτερη διαφήμιση της ταινίας! Ουρές σε κάθε κινηματογράφο για να την δουν όλοι, ακόμα κι αυτοί που είχαν χρόνια να πατήσουν το πόδι τους σε κινηματόγραφο …  Εγώ, κατέληξα, σε κινηματογράφο της Καλλιθέας, για να την παρακολουθήσω, με το εξής σκηνικό: αστυνομία στην είσοδο του κινηματογράφου και σωματικός έλεγχος (για μαχαίρια και ψαλίδια!), κατά την προβολή της ταινίας, στέκονταν, αριστερά και δεξιά, στους διαδρόμους αστυνομικοί, ενώ στο, διάλειμμα, ένας αστυνομικός στεκόταν μπροστά στην οθόνη, να φρουρεί το … πανί, να μην το σχίσει κανένας φανατικός … Καταστάσεις για γέλια και για κλάματα … Μετά από λίγο καιρό βγήκε δικαστική απόφαση απαγόρευσης της προβολής της ταινίας (μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα και το Ιράν της ποινής του λιθοβολισμού (!) είναι, τα μόνα δυο κράτη στην υφήλιο, όπου έχουν επίσημη θρησκεία στο σύνταγμά τους … ) και, ξανά, μετά από λίγα χρόνια, άρθηκε, ώστε η ταινία να προβληθεί στους κινηματογράφους, να κυκλοφορεί στα βιντεοκλάμπ και πριν λίγα χρόνια να δίνεται ως προσφορά, μέσω των εφημερίδων, την περίοδο του Πάσχα!
Τι κατάφεραν τέτοιες συμπεριφορές; Μια τρύπα στο νερό; Ή μια τρύπα στη δημοκρατία; Κάντε τώρα τον συσχετισμό, με αυτά που γίνονται – και μάλιστα 25 χρόνια μετά – στις μέρες μας, για συναυλίες, και συγκεκριμένα, αυτές του Νταλάρα. Και πόσο ηλίθιες είναι οι χαιρέκακες δηλώσεις, τώρα θα παίζει με αστυνομικούς και ΜΑΤ!
Τελικά, όλοι οι φανατισμοί, οι δογματισμοί, οι βαρβαρισμοί κι οι βανδαλισμοί, μαύροι και κόκκινοι, με σφυροδρέπανο, με σταυρό ή ημισέληνο, είναι ίδιοι! Εχθροί του πολιτισμού και της πραγματικής δημοκρατίας. Κι ο δήθεν «επαναστατικός» τραμπουκισμός τους, οδηγεί πάντα στην  αστυνομοκρατία, την οποία, μάλιστα, δηλώνουν πως απεχθάνονται …

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Θα ήθελα μια κοινωνία που θα έχει μια γραμμή – οριζόντια – για όλα τα παιδιά που γεννιούνται. Να είναι όλα ίσα στην εκκίνηση. Όταν μου λένε αν είμαι αριστερός, αυτό τους απαντώ.
Θάνος Μικρούτσικος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

21/10/1907 Γεννήθηκε ο σουρεαλιστής ζωγράφος και ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος
22/10/1937 Γεννήθηκε ο συνθέτης Μάνος Λοίζος