78 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
15.12.2017
Ορφέας | Main Feed

Σκόρπια

Τάσος Π. Καραντής

 

Ο «ΑΙΑΣ» ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ ΣΤΑ ΑΙΣΧΥΛΕΙΑ 2014
«Μα πρέπει ή με τιμή να ζή ένας άντρας ή να πεθαίνει με τιμή»

Γράφει ο : Τάσος Π. Καραντής

Την τραγωδία «ΑΙΑΣ» του Σοφοκλή είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω(την Τετάρτη 27/8) – από τον θίασο «Δρόμος με τα Δέντρα» - στο Παλαιό Ελαιουργείο, στην Παραλία της Ελευσίνας, στα πλαίσια των Αισχυλείων 2014, σε σκηνοθεσία της Μάρθας Φριντζήλα.

Δυο λόγια για την τραγωδία(από την el.wikipedia) πριν περάσω στα της παράστασης : «Ο Αίαντας έχει θυμώσει γιατί θεωρεί ότι άδικα δεν του αποδόθηκαν τα όπλα του Αχιλλέα και μανιασμένος κυρίως με τους Ατρείδες και τον Οδυσσέα αποφασίζει να τους σκοτώσει. Η Αθηνά όμως του σκοτίζει το μυαλό έτσι ώστε αυτός να επιτεθεί στα κοπάδια του στρατοπέδου, νομίζοντας πως εφορμά εναντίον των εχθρών του. Όταν συνέρχεται και καταλαβαίνει τί έκανε, θεωρεί ότι ντροπιάστηκε και αποφασίζει να δώσει τέρμα στη ζωή του. Ούτε η σύζυγός του Τέκμησσα, ούτε ο αδερφός του Τεύκρος καταφέρνουν να τον μεταπείσουν. Μετά την αυτοχειρία του ήρωα, ο Μενέλαος και ο Αγαμέμνονας διατάζουν να μείνει άταφο το πτώμα του, παρά τις έντονες διαμαρτυρίες και απειλές του Τεύκρου. Ο Οδυσσέας όμως δίνει τη λύση παρεμβαίνοντας και συμβουλεύοντας τον Αγαμέμνονα να επιτρέψει την ταφή, όπως είναι το δίκιο.».

Στο υποβλητικό φυσικό σκηνικό του Παλαιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας, στήθηκε, μια λιτή σκηνικά, αλλά πρωτότυπη και πρωτοποριακή σκηνοθετικά, παράσταση από την Μάρθα Φριντζήλα, που εστίασε ακριβώς σ’ αυτό που συνόψιζε ο δελτίο Τύπου :
«Τα δικαστήρια αναβιώνουν τραγωδίες, κι οι τραγωδίες δικαστήρια.

Η σκηνή του Αίαντα : ένα δικαστήριο.

Ένα δικαστήριο που θα κρίνει με αγώνα λόγων, τη ζωή ή το θάνατο ενός ήδη μη ζωντανού, και κατόπιν, στην ίδια αίθουσα, το δίκαιο ή μη της ταφής ενός ήρωα.».

Δίνοντας βάρος στο ίδιο το κείμενο του Σοφοκλή – αλλά χωρίς να ξεφεύγει κι από το στόρυ – εξατάστηκαν κεφαλαιώδη θέματα που αφορούν, επίκαιρα, και το σήμερα, στη σύγχρονη Ελλάδα και κοινωνία ευρύτερα : η ύβρις – η αντίθεση της ανδρείας και του νου – η αυτοχειρία – η τιμή και ο θάνατος – η δικαιοσύνη.

Η Μάρθα Φριντζήλα, έφερε τον «Αίαντα» του Σοφοκλή στο σήμερα, όπου, παράλληλα με τα μεγάλα νοήματα του κειμένου της τραγωδίας, τον πλαισίωσε λιτά, μα εύστοχα κι ευρηματικά στο σήμερα. Με ένα μίγμα σημερινής, αλλά και κλασική ενδυματολογίας, με το χόρο των ναυτών της Σαλαμίνας ντυμένο με τη σημερινή στολή του ναύτη του πολεμικού ναυτικού, με μουσική που έφτανε έως το μοντέρνο και με εμβόλιμα νεοελληνικά στοιχεία, από τα παραδοσιακά παιχνίδια αλλά και τα «στρατιωτάκια» με το οποία έπαιζε ο μικρός γιος του Αίαντα Ευρυσάκης, ως τον ίδιο τον Αίαντα, που σε όλη την παράσταση «έλαβε μέρος» ως μια φιγούρα θεάτρου σκιών!
Άρτια στημμένοι όλοι οι συμμετέχοντες στην παράσταση – σ’ ένα φωτισμένο με κεριά νυχτερινό σκηνικό – ο Ευρυσάκης(τον υποδυόταν νεαρή κοπέλα φορώντας μπλουζάκι με στάμπα – ως σύμβολο δύναμης, μαχητικότητας κι ηρωισμού – τον Μπρους Λη!) να παίζει, ανέμελα, ανάμεσα στο σκηνικό και τους πρωταγωνιστές, ενώ εκτυλισσόταν, κυριολεκτικά, η τραγωδία…

Η παράσταση εστίασε, όπως προανέφερα, στο λόγο του Σοφοκλή, χωρίς όμως να είναι αδιάφορη στα μάτια(δεν ήταν δηλαδή αναλόγιο), αλλά, τουναντίον, με όλη αυτήν την ευρηματικότητα, απαιτούσε την προσήλωση όλων των αισθήσεων του θεατή, χωρίς να τον κουράζει.

Πλήρη σκηνοθετική, σκηνική κι ερμηνευτική αρμονία από όλο τον θίασο – γι’ αυτό και δεν θα ξεχωρίσω κανέναν – μας φανέρωσε πόση ουσιαστική δουλειά είχε γίνει, για μια και μόνη παράσταση, η οποία απέφερε καρπούς κι επιτέλεσε το σκοπό της, σε μια καλοστημένη και καλοπαιγμένη παράσταση, που είχε τα στοιχεία της ποιότητας, της μοναδικότητας και της δικής της ταυτότητας.

 Ένα δικαστήριο, στήθηκε, τελικά, στην Ελευσίνα, όπου εκκινώντας από τον σοφόκλειο λόγο έφτασε, μέσα από τη «δικαστική μάχη», να μας υπενθυμίσει, στο σήμερα, τον αγώνα που παίζεται  ανάμεσα στη δύναμη της ρητορίας της πειθούς της εξουσίας, και της λαϊκής δύναμης της ανθρωπιάς.

Αξίζουν συγχαρητήρια στη Μάρθα Φριντζήλα και στο θίασο «Δρόμος με τα Δέντρα» για την εξαίσια απόδοση της τραγωδίας, αλλά και την αφύπνιση που μας πρόσφεραν, μέσα από μια άξια κι άρτια παράσταση.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση : Νικολέττα Φριντζήλα
Σκηνοθεσία : Μάρθα Φριντζήλα
Μουσική, σκηνικός χώρος : Βασίλης Μαντζούκης
Σχεδιασμός φωτισμού : Felice Ross
Βοηθός Φωτιστής : Σοφία Αλεξιάδου
Βοηθός Σκηνοθέτη : Δέσποινα Τσαφίτσα
Φωτογραφίες : Ορφέας Εμιρζάς
Video : Άρις Ζάγκλης

ΔΙΑΝΟΜΗ

ΑΙΑΣ : Άθως Δανέλλης
ΤΕΚΜΗΣΣΑ : Μαρία Κεχαγιόγλου
ΤΕΥΚΡΟΣ : Γιώργος Φριντζήλας
ΟΔΥΣΣΕΑΣ : Φοίβος Συμεωνίδης
ΝΑΥΤΗΣ : Μιχάλης Πανάδης
ΜΕΝΕΛΑΟΣ : Τάσος Δημητρόπουλος
ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ : Τάνια Παπαδοπούλου
ΕΥΡΥΣΑΚΗΣ : Θεανώ Μεταξά
ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΣ : Πάνος Μητρόπουλος
ΑΘΗΝΑ : Ανανιάδη Νεφέλη, Ασημάκου Κατερίνα, Γρατσία Ντούνια, Διαλούπη Μαρία,  Κάκκινου Σμαράγδα, Καντούρη Κάτια, Κιουπάκη Ελίνα,Σακέττα Σοφία, Μαράτου Μάνια, Μπάλλα Βάσια, Μπάρτζου Μαριάννα, Μπάτσιου Χριστιάνα, Μπότιτς Δανάη, Νασιοπούλου Ιωάννα, Παριανού Χρύσα, Παπακωνσταντίνου Στέλλα, Παρασκελίδου Δήμητρα, Πίκουλα Χρυσάνθη, Πολυχρόνη Βίκυ, Santarelli Federica, Σακκούλη Ελένη, Σμέτη Βιβή, Σταυριανουδάκη Ελεάννα, Τσαφίτσα Δέσποινα, Τσορτέκη Σοφήλια, Φέφε Ρουμπίνη.
ΝΑΥΤΕΣ : Κοτίδης Ιωάννης, Καλιότσος Μιχάλης, Ίσαρης Παναγιώτης, Ξιάρης Ανδρέας, Γιώργος Κατσής, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Μελέτης Λάμπρου, Βασίλης Δημόπουλος, Χάρης Μακαρούνας.

*Φωτογραφίες : Ορφέας Εμιρζάς & Χάρης Μπάμπης

 

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Με την πρώτη σταγόνα της βροχής σκοτώθηκε το καλοκαίρι.
Οδυσσέας Ελύτης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

15/12/1933 Γεννήθηκε στην Αθήνα ο συνθέτης Άκης Πάνου
16/12/1974 Έφυγε από τη ζωή ο λογοτέχνης Κώστας Βάρναλης