118 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
24.11.2017
Ορφέας | Main Feed

Σκόρπια

Έλενα Κοσμά

«ΠΝΙΓΜΟΝΗ»
Η κακοποίηση της γυναίκας στο σανίδι

Ρεπορτάζ : ‘Ελενα Κοσμά


«Πνιγμονή», παράξενος τίτλος για παράσταση, σκέφτηκα.

«Πνιγμονή», η ασφυξία, που προκαλείται από απόφραξη των αναπνευστικών οδών λόγω στραγγαλισμού ή άλλης αιτίας, λέει η μεγάλη εγκυκλοπαίδεια.

Τι σόι έργο είναι αυτό που πάω να δω, αναρωτήθηκα. Το μόνο που πρόλαβα να διαβάσω είναι πως πρόκειται για ένα «φωτογραφικό ντοκουμέντο», με φόντο τη σκληρή ζωή και τη βουβή απελπισία των γυναικών στα ορεινά χωριά της ανατολικής Τουρκίας, όπου η ηθική είναι συνδεδεμένη με το αίμα…

Και η παράσταση ξεκίνησε. Οκτώ γυναίκες επί σκηνής, οκτώ διαφορετικές προσωπικότητες, που κάτι τις συνδέει…

Δεν θέλω να πω λεπτομέρειες για το έργο, έχει περάσει εξάλλου αρκετή ώρα για να μπορέσω να βρω λόγια και να μεταφέρω στο χαρτί το πόσο εξαιρετικό ήταν αυτό που είδα. Οι ερμηνείες τους καθηλωτικές, η σκηνοθεσία, η μουσική και όλη η Τέχνη, στα καλύτερά της. Μια παράσταση που σε κάνει να πιστεύεις πως παρακολουθείς Αρχαία Τραγωδία, βαθιά, λυρική, συγκινητική και αληθινή.

Μακράν η καλύτερη παράσταση που έχω δει τα τελευταία χρόνια.  

Συγχαρητήρια !!!

  
 
  
 
 

 


 

Η Κική Μαυρίδου μιλάει στην Έλενα Κοσμά

Τελειώνοντας η παράσταση το φουαγιέ γέμισε κόσμο και συγκίνηση. Μια από τις πρωταγωνίστριες η Κική Μαυρίδου απάντησε στις ερωτήσεις μας.

-Τι λόγους έχει κάποιος να δει αυτή τη παράσταση;


Δεν μ’ αρέσει να προλαβαίνω μία διάθεση, που μπορεί να μην ταυτίζεται στο τέλος με το κοινό. Αντιθέτως, μου αρέσει να μου μεταφέρουν οι θεατές, εκ του αποτελέσματος, τους λόγους που άξιζε να έρθουν. Θα πω, όμως, αυτό που σίγουρα ξέρω: δουλέψαμε πολύ, και καταθέτουμε την αλήθεια μας με αγάπη. Στο τέλος της παράστασης, οι θεατές μας κοιτάζουν στα μάτια και με ένταση μας ευχαριστούν γι΄αυτό που είδαν...

-Η «Πνιγμονή» έχει επηρεάσει τη άποψή σας για τη σχέση ανδρών -  γυναικών;

       
Δεν περίμενα την «Πνιγμονή» να την επηρεάσει. Η Πνιγμονή μου ξαναθύμισε αυτή την απόλυτα άνιση σχέση μεταξύ των δύο φύλων. Δεν εθελοτυφλώ. Βλέπω και ακούω. Και δίπλα μου και ανά τον κόσμο και μένα την ίδια. Καμία μόρφωση, κανένας πολιτισμός, καμία κοινωνική ευαισθησία δεν κατάφερε στους αιώνες να αφανίσει τον ρατσισμό έναντι του αδύναμου ανθρώπου, της μειονότητας εν γένει που βρίσκει απάγγειο στην κατάχρησης είτε της σωματικής, είτε της εξουσιαστικής κυριαρχίας. Τι νομίζουμε; Επειδή βάζουμε έγχρωμους να παίζουν σε ταινίες, επειδή λέμε καλημέρα στον ομοφυλόφιλο γείτονα, επειδή εκλέγουμε γυναίκες σε διάφορες θέσεις εξουσίας ότι υπάρχει ισότητα;
Δυστυχώς στην ζούγκλα το δυνατό ζώο θα κάνει ό,τι θέλει. Το έξυπνο ίσως καταφέρει να ξεφύγει. Μόνο που υποτίθεται ότι εμείς δεν ζούμε πλέον σε ζούγκλες. Βέβαια... το ζώο όταν δεν βρίσκει ζούγκλα, την δημιουργεί...

-Μια παράσταση άκρως γυναικοκρατούμενη και… αλήθεια αυτό σας έχει φέρει πιο κοντά και εκτός σκηνής;


Ναι βέβαια. Και εκτός και εντός. Όλα παίζουν ρόλο και τον μεγαλύτερο, το υποσυνείδητο. Βιώνουμε μέσα από το έργο αυτή τη σκληροπυρηνική συμπεριφορά καταπίεσης λόγω της γενετήσιας μας διαφοράς. Η μεγάλη ειρωνεία, βέβαια, είναι ότι η γυναικοκρατούμενη αυτή παράσταση κινείται νηματικά και νοηματικά από συμπεριφορές ανδρών αλλά και από την εξ ορισμού ερωτική έλξη τους.


-Η κακοποίηση της γυναίκας και ο ρόλος της είναι θέμα που αφορά μόνο τη γείτονα χώρα ή όλους μας;


- Εννοείται πως όχι, αρκεί κανείς, δείχνοντας ενδιαφέρον, να αναζητήσει να ενημερωθεί για το σχετικό θέμα. Ένα μόνο παράδειγμα θα σου καταθέσω:  Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Ταμείου των Ηνωμένων Εθνών για τον Πληθυσμό (UNFPA), που μετέδωσε το BBC, μία στις τρεις γυναίκες, σε όλο τον κόσμο ξυλοκοπείται, κακοποιείται με οποιοδήποτε τρόπο, ή οδηγείται στην πορνεία από το οικογενειακό της περιβάλλον.

-Τελικά είναι ευχή η κατάρα να γεννηθεί κάποιος γυναίκα;


Σε πολλές χώρες και περιπτώσεις σίγουρα είναι κατάρα. Αλλά το θέμα δεν είναι τι θα γεννηθεί κανείς. Το θέμα είναι, όσοι συνειδητοποιούμε, να ευαισθητοποιούμαστε και να συμβάλλουμε, ο καθένας στο μέτρο των δυνατοτήτων του, για να σπάσει αυτός ο καταπιεστικός ιστός που κρατάει δέσμια την αξιοπρέπεια της ανθρώπινης υπόστασης!


Μια φράση από το έργο που σας συγκινεί το ίδιο κάθε φορά;



"Θέλω να πάω στο σπίτι της μάνας μου! Έχει ανοιχτά παράθυρα εκεί, μεγάλα ... και κήπο έχει, μεγάλο κήπο".



Συντελεστές :
Κειμένο-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρατζιάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Δήμητρα Κολλά
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης
Σκηνικά-Επιμέλεια κοστουμιών: Σίμος Παπαναστασόπουλος
Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας
Επιμέλεια κίνησης: Βιβή Ρωμανά
Φωτογραφίες-Τeaser παράστασης: Βασίλης Μεντόγιαννης (UFRteam)
Παίζουν: Αθηνά Τσιλύρα (Χαντισέ Άλντα / Μπερνάρντα Άλμπα), Γιάννα Σταυράκη (Ζαφίρα / Μαρία Χοσέφα), Θεοδώρα Σιάρκου (Ουλβιγιέ / Πόνθια), Κική Μαυρίδου (Νουράν / Αγγούστιας), Αλεξάνδρα Ούστα (Φαντιμά / Μαγκνταλένα), Νίκη Αναστασίου (Αΐσα / Αμέλια), Ειρήνη Σταματίου (Γιαγκμούρ / Μαρτύριο), Μελισάνθη Μαχούτ (Νάσμα / Αντέλα)

Θέατρο Vault
Μελενίκου 26, Βοτανικός ,Βοτανικός
Τηλ : 2130356472, 6945993870
Παραστάσεις : Mέχρι : 1/6/2014
Πληροφορίες : Κυρ. 6 μ.μ. Παρ., Σάβ. 9 μ.μ.
Τιμη : € 15, 10.


Η Κική Μαυρίδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Έζησε εκεί, στη Κομοτηνή, στο Wiesbaden της Γερμανίας και πλέον στην Αθήνα. Σπούδασε θέατρο και Υποκριτική στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών στο Α.Π.Θ., στο Εργαστήρι Πειραματικής Σκηνής Θες/κης και στη Νομική Σχολή Κομοτηνής.  Τα τελευταία χρόνια τη βρίσκουμε στο πολυχώρο «Vault», σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη Δημήτρη Καρατζιά. Αυτή την εποχή πρωταγωνιστεί στη παράσταση «Πνιγμονή» και παρουσιάζει την ατομική της έκθεση ζωγραφικής «Ελισάβετ – Το ανθρώπινο πρόσωπο των Αγίων».



Φωτογραφίες: Έλενα Κοσμά

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Πιστεύω πως ένας λαός είναι άξιος της μοίρας του όταν, αντί να πάρει με τις πέτρες τα πολιτικά σκουπίδια που αποκαλούν τους ποιητές "λαπάδες και κουραμπιέδες", τους επιβραβεύει με την ψήφο του.
Θανάσης Γκαϊφύλλιας

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

24/11/1980 Ολοκληρώθηκαν οι ηχογραφήσεις του ιστορικού δίσκου Εδώ Λιλιπούπολη στα στούντιο της Columbia.
25/11/1939 Γεννήθηκε η συνθέτης Ελένη Καραίνδρου. Έχει γράψει υπέροχη μουσική για τον κινηματογράφο και τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου