139 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.03.2017
Ορφέας | Main Feed

Αφιερώματα

Κώστας Πατσαλής

Μαρινέλλα: Η αυθεντική καλλιτέχνιδα«Η Μαρινέλλα δεν είναι μια τραγουδίστρια καλή ή μέτρια, περίφημη ή σπουδαία. Είναι μια καλλιτέχνις δημιουργός. Έχει όλα τα χαρακτηριστικά αυτού που λέμε μεγάλος στο είδος του…» είπε γι’ αυτήν ο Μάνος Κατράκης δίνοντας τον πιο περιεκτικό ίσως, χαρακτηρισμό αυτής της γυναίκας που λάμπει με το ταλέντο της πενήντα και πλέον χρόνια στο μουσικό γίγνεσθαι της χώρας μας. Η Κυριακή Παπαδοπούλου -όπως είναι το πραγματικό της όνομα- γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Οι γονείς της κατάγονταν από την Κωνσταντινούπολη. Είναι το τέταρτο και νεότερο μέλος της οικογένειας. Μια οικογένεια φτωχή αλλά δεμένη και με αρχές, που τα περισσότερα μέλη της τραγουδούσαν υπέροχα. Η Μαρινέλλα από πολύ μικρή έδειχνε την κλίση της στην καλλιτεχνία. Έστηνε παραστάσεις στο δωμάτιο, στη γειτονιά της ... Συμμετείχε σε παιδικές ραδιοφωνικές εκπομπές. Στα 17 της ακολούθησε ως ηθοποιός το θίασο της Μ. Λωράνς όπου έκανε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Κάποιο βράδυ αρρωσταίνει η τραγουδίστρια του θιάσου. Η Μαρινέλλα, που ξέρει απ' έξω όλα τα τραγούδια, την αντικαθιστά! Εκείνο το βράδυ γίνεται η μεγάλη αλλαγή, η μεγάλη μεταμόρφωση… Το άστρο της τραγουδίστριας αρχίζει ν’ ανατέλλει.

Μαρινέλλα: Η αυθεντική καλλιτέχνιδα!Η Μαρινέλλα αρχίζει να εμφανίζεται σε κέντρα της Θεσσαλονίκης. Ο Τόλης Χάρμας τη "βαφτίζει" Μαρινέλλα. Κάποιο βράδυ (1957), επισκέπτεται ο Στέλιος Καζαντζίδης το κέντρο όπου εμφανίζεται η Μαρινέλλα. Την ακούει να τραγουδάει το δικό του "Το πιο πικρό ψωμί" κι ενθουσιάζεται! Από κείνο το βράδυ αρχίζει η κοινή καλλιτεχνική και προσωπική τους πορεία.
Τα πρώτα τραγούδια που ηχογραφούν είναι δυο τραγούδια του Γιώργου Μητσάκη: "Η πρώτη αγάπη σου είμαι εγώ" & "Νίτσα Ελενίτσα" και γνωρίζουν τεράστια επιτυχία! Οι δυο φωνές ταιριάζουν μοναδικά! Οι διφωνίες που κάνουν -ακόμα και σήμερα-αποτελούν αντικείμενο προσοχής , θαυμασμού & μελέτης! Το πρώτο τραγούδι -διάλογος με τον Καζαντζίδη που ακούγεται μόνη η φωνή της Μαρινέλλας στο κουπλέ είναι το "Τι γυρεύεις από μένα" (Π.Πετσά - Κ.Βίρβου) το 1957. Το πρώτο σόλο τραγούδι της είναι το "Ήρθα πάλι κοντά σου" (1959) με β΄φωνή της Γιώτας Λύδια.

Το ζευγάρι Καζαντζίδης - Μαρινέλλα γνωρίζει αΜαρινέλλα: Η αυθεντική καλλιτέχνιδα!πίστευτη δόξα στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Το ντουέτο γυρίζει την Αμερική και πάει επίσης στην Αυστραλία με απίστευτη επιτυχία. Αμερική & Αυστραλία ηχογραφεί τραγούδια σε α ΄ & β ' εκτέλεση. Για την αγορά της Αυστραλίας η Μαρινέλλα τραγουδά σόλο δυο σπανιότατα τραγούδια, σήμερα, τα: "Θέλω απόψε κρουαζιέρα" (Αθ. Μπουρλιάσκος) & "Μια πεντάμορφη τσιγγάνα" (Ηλ. Εσδράς - Χρ. Κολοκοτρώνης).
Το διάσημο ζευγάρι, τραγουδά και αποθεώνεται, Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Ξαρχάκο, Μαρκόπουλο, Μητσάκη, Τσιτσάνη, Καλδάρα, Χιώτη, Λεοντή, Κατσαρό, Γκάτσο, Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, Λ.Παπαδόπουλο, Κ.Βίρβο, Πυθαγόρα κά. Το 1962 κλονίζονται για λίγο οι προσωπικές σχέσεις τους αλλά γρήγορα ξαναενώνουν τις δυνάμεις τους. Το 1965 κυκλοφορεί ο σημαντικότατος δίσκος "Καταχνιά" (Λεοντή - Βίρβου) όπου η Μαρινέλλα τραγουδά τα: "Ο νεοζηλανδός" & "Γιατί να γίνω μάνα". Αυτά τα χρόνια γίνονται κάποιες προσπάθειες με σόλο ηχογραφήσεις για δίσκους 45 στροφών που όμως δεν έχουν την επιτυχία που θα ήθελε η ίδια. Το 1964 -επιτέλους- παντρεύεται με τον Στέλιο Καζαντζίδη αλλά το 1966 έρχεται ο χωρισμός!

Η Μαρινέλλα, μόνη τώρα πια, ξαναρχίζει από την αρχή. Τα πράγματα είναι δύσκολα. Όλοι την ξέρουν ως το σεγόντο του Καζαντζίδη. Πολλοί -όπως το έχει δηλώσει και η ίδια η τραγουδίστρια-δεν τις δίνουν δουλειές ή τραγούδια, από φόβο μην "προδώσουν" το Στέλιο. Ο Κατσαρός είναι από τους ανθρώπους που την πιστεύουν και τις γράφει -μαζί με τον Πυθαγόρα-τα πρώτα -στη μετά-Καζαντζίδη εποχή -τραγούδια. Η Μαρινέλλα πηγαίνει σε φεστιβάλ στη Βραζιλία με τον Γερ.Λαβράνο όπου τραγουδά το «Αν θες να’ρθείς» (Γερ. Λαβράνου - Ελπ. Περικλάκη) και με τον Γιώργο Κατσαρό στη Ρωσία με μεγάλη επιτυχία. Επιστρέφοντας , ο Γιώργος Κατσαρός, της προτείνει να εμφανιστεί στην επιθεώρηση «Άλλος για Υπουργείο» στο θέατρο ΠΑΡΚ τραγουδώντας δυο καινούρια τραγούδια του τα «Απόψε χάνω μια ψυχή» & «Κλείσε τα μάτια σου καρδιά μου». Η επιτυχία είναι τόσο μεγάλη που αμέσως μετά την πρεμιέρα άρχισαν «βροχή» οι προτάσεις για σόλο εμφανίσεις. Εκείνη εμφανίζεται και στο κέντρο «Παγκόσμιο» (μετέπειτα «Φαντασία»).
Αργότερα περνάει από την Πλάκα και συνεχίζει στα μεγάλα παραλιακά μαγαζιά της Αθήνας. Το 1966 τραγουδά στο Λυκαβηττό στο "Μουσικό Αύγουστο" που οργανώνει ο Μίκης Θεοδωράκης, τον κύκλο τραγουδιών «Λιποτάκτες» καθώς και τα νέα τραγούδια που έγραψε γι' αυτήν ο Χρήστος Λεοντής από τον κύκλο τραγουδιών "Ανάσταση Ονείρων".
Το 1967 αλλάζει εταιρία. Φεύγει από την ODEON - PARLOPHONE (ΜINOS σήμερα) και πηγαίνει στην "Ελλαδίσκ" (PHILIPS, Universal σήμερα). Πρώτο 45άρι στην "Ελλαδίσκ" το "Δως μου αγάπη" / "Πίσω από τις καλαμιές". Το "Δως μου αγάπη" ακούγεται (σε διαφορετική εκτέλεση) στην ταινία "Η Χαρτορίχτρα" του Κ.Καραγιάννη.
Η μεγάλη επιτυχία, όμως, έρχεται με το τραγούδι "Σταλιά σταλιά" (Γ. Ζαμπέτα - Δ. Τζεφρώνη) -που αρχικά προοριζόταν για την Αλίκη Βουγιουκλάκη που θα το τραγουδούσε στην ταινία «Το κορίτσι του Λούνα-Παρκ» του Κ. Καραγιάννη-και το "Άνοιξε πέτρα" (Μ. Πλέσσα - Λ. Παπαδόπουλου) από την ταινία "Γοργόνες & μάγκες"(1968) του Γ. Δαλιανίδη. Από κει και πέρα η μια επιτυχία διαδέχεται την άλλη. Γίνεται από τους πρώτους καλλιτέχνες που κυκλοφορεί προσωπικό δίσκο 33 στροφών. To 1969 τραγουδά υπέροχα Σταύρο Ξαρχάκο σε στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη στην ταινία της Finos Film «Γυμνοί στο δρόμο» του Γ.Δαλιανίδη, αλλά τα τραγούδια («Αστέρι στο παράθυρο» & «Δυο αδέρφια») παραμένουν μέχρι σήμερα, δυστυχώς, ανέκδοτα.

Η "οπτικοακουστική" τραγουδίστρια

Η Μαρινέλλα εμφανίζεται στη νυχτερινή Αθήνα ως πρώτο όνομα πια και δημιουργεί πάνω στην πίστα! Η Μαρινέλλα τραγουδάει, χορεύει, παίζει, κυριαρχεί μ΄εναν τρόπο μοναδικό που την κάνει ξεχωριστή! Όλη η Ελλάδα -και όχι μόνο-σπεύδει να θαυμάσει την πρώτη και μεγαλύτερη "οπτικοακουστική" -όπως αυτοχαρακτηρίστηκε -τραγουδίστρια! Ο τρόπος που αντιμετωπίζει τη δουλειά της είναι πρωτοποριακός για τα δεδομένα της εποχής. Χρησιμοποιεί μεγάλες ορχήστρες με τους καλύτερους μουσικούς της εποχής. Προσέχει τον ήχο στα κέντρα που εμφανίζεται και φέρνει έναν –πραγματικά- ευρωπαϊκό αέρα στο γυναικείο ντύσιμο της πίστας. Όλα αυτά σε συνδυασμό με τη μοναδική φωνή και την απίστευτη τεχνική την κάνουν ξεχωριστή. Η κυριαρχία της Μαρινέλλας είναι καθολική! «Είναι η εποχή…της Μαρινέλλας» όπως εύστοχα την έχει χαρακτηρίσει ο Γ. Νταλάρας σε συνέντευξή του στον Ν. Χατζηνικολάου.
Αυτή την εποχή τραγουδάει συνθέσεις των Γ.Ζαμπέτα, Μ.Πλέσσα, Α. Πάνου, Χρ.Λεοντή, Γ.Κατσαρού, Ν.Πετρίδη, Γ.Μανισαλή, Θ.Δερβενιώτη, Γ.Σπανού , Γ.Χατζηνάσιου κ.ά.

Τα χρόνια αυτά η Μαρινέλλα εμφανίζεται στα καλύτερα κέντρα της νυχτερινής Αθήνας («Χρυσό βαρέλι», «Παλιά Αθήνα», «Νεράιδα») έχοντας πλάι της στην αρχή τον Γ. Πουλόπουλο -είδωλο κι αυτός της εποχής- τον ανερχόμενο τότε- Δ.Μητροπάνο , τον Στρ. Διονυσίου και κατόπιν τον Μάριο (Κώστογλου) που εκτός από υπέροχη κιθάρα που παίζει της κάνει και πολύ ωραία σεγόντα που πολλά από αυτά έχουν αποτυπωθεί στις ηχογραφήσεις της εποχής. Τελειώνοντας η συνεργασία της με τον Πουλόπουλο, αναζητεί και βρίσκει στο πρόσωπο του νεαρού Γiιώργου Νταλάρα αυτό το διαφορετικό που ζητούσε. Το 1969 αρχίζει η συνεργασία τους στο «Στορκ» που έγραψε ιστορία!
Το 1970 ερμηνεύει με μεγάλη συμφωνική ορχήστρα την «Κυρα-Γιώργαινα» των Κατσαρού - Πυθαγόρα στο V Festival Internacional da Cancao Popular - Parte Internacion στο Ρίο Ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας και βραβεύεται.
Την ίδια χρονιά γυρίζει ένα έγχρωμο show διάρκειας 15 λεπτών που σκηνοθετεί γι’ αυτήν ο Ζεράρ Σαχινιάν στη Μύκονο. Σκοπός του φιλμ είναι η προβολή της χώρας μας στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ιαπωνία. Η Μαρινέλλα με φόντο τους μυκονιάτικους μύλους τραγουδά συνθέσεις των Ζαμπέτα, Πλέσσα & Πετρίδη στα αγγλικά, γαλλικά κι ελληνικά!!!
Στις 27 Μαΐου 1971 προβάλλεται η εκπομπή «Nana Mouskouri with The Athenians» από το αγγλικό κανάλι BBC όπου είναι καλεσμένη τής Μούσχουρη. Μαζί τραγουδούν αγαπημένα ελληνικά τραγούδια των Απ. Καλδάρα, Γ.Ζαμπέτα, Β.Τσιτσάνη, Ν.Πετρίδη & Μπαγιαντέρα με συνοδεία των Αθηναίων. Την ίδια χρονιά κυκλοφορεί ο δίσκος «12 παρά πέντε» του Χρήστου Λεοντή με σαφείς αιχμές για τη χούντα, όπου η Μαρινέλλα ερμηνεύει μοναδικά τα «Άσπρο μου ρόδο», «Έναν καιρό» & «Ζωή να σε χαρώ». Παράλληλα για λογαριασμό του Ε.Ι.Ρ.Τ. γυρίστηκε μια έγχρωμη «υπερπαραγωγή» -για την εποχή-σε φιλμ 35 mm, η μουσική ταινία «Ένα καράβι γεμάτο τραγούδια» των Κατσαρού-Πυθαγόρα σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκαλενάκη.
Στις 11 Δεκεμβρίου 1972 το Ε.Ι.Ρ.Τ. παρουσιάζει ένα ωριαίο πρόγραμμα της γαλλικής τηλεόρασης με τίτλο «Η βασίλισσα της νύχτας» αφιερωμένο στην ελληνίδα τραγουδίστρια. Στη Γαλλία παρουσιάστηκε με τον τίτλο : “Le Coeur de la Grece” σε σκηνοθεσία του Pierre Jourdan. Εκεί –μεταξύ άλλων-η Μαρινέλλα τραγουδάει Σταύρο Ξαρχάκο & Νίκο Γκάτσο. Δυο τραγούδια των Ξαρχάκου-Γκάτσου «Μη λυγίσετε παιδιά» & «Όλα είναι τυχερά» κυκλοφορούν μόνο στη Γαλλία σε δίσκο 45 στροφών σε ενορχήστρωση του συνθέτη. Παράλληλα στην Ελλάδα ηχογραφεί σε ενορχήστρωση του Μ.Πλέσσα το δίσκο «Αθάνατα ρεμπέτικα».
To 1973 παίρνει μέρος στο φεστιβάλ Midem στις Κάνες τραγουδώντας το «Μύθο» του Μ.Χατζιδάκι & το «Συμβιβαζόμαστε» των Χατζηνάσιου-Γ.Παρασυρού).
Αυτή τη χρονιά ηχογραφεί έναν από τους σημαντικότερους δίσκους στην καριέρας της αλλά και της ελληνικής δισκογραφίας, την «Αλβανία» των Γ.Κατσαρού-Πυθαγόρα». Το έργο πρωτοπαρουσιάζεται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και μεταδίδεται απευθείας από την ελληνική τηλεόραση! Η Μαρινέλλα όμως συνεχίζει να πρωτοπορεί. Κυκλοφορεί σε δυο δίσκους (1971 & 1973) ζωντανές ηχογραφήσεις –τεχνικά δύσκολο εκείνη την εποχή- από τις εμφανίσεις της στο «Στορκ» και το «Μarinella’s”. Αυτή την περίοδο η Μαρινέλλα θα ταράξει την κοινωνία της εποχής αφού έγινε ανύπαντρη μητέρα, φέρνοντας στον κόσμο την μοναχοκόρη της Τζωρτζίνα καρπός του έρωτά της με τον Φρ. Σερπιέρη. Εκείνη την περίοδο μπαίνει στη ζωή της ο 2ος σύζυγός της, ο Τόλης Βοσκόπουλος. Ο γάμος τους θα κρατήσει μέχρι το 1981. Το 1974 εκπροσωπεί την Ελλάδα –για πρώτη φορά- στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision με το τραγούδι «Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και τ’ αγόρι μου» (Κατσαρού-Πυθαγόρα) και καταλαμβάνει την 11η θέση που όμως δεν εμπόδισε το τραγούδι να κάνει ευρωπαϊκή καριέρα.

Οι μεγάλες στιγμές στη σκηνή και τη δισκογραφία

Zoom Θεσσαλονίκης (1985): Άννα Βίσση, Μαρινέλλα, Βίκυ ΜοσχολιούΟι εποχές σιγά-σιγά αλλάζουν κι η Μαρινέλλα το αντιλαμβάνεται. Το 1976 πραγματοποιεί το όνειρό της. Να συνεργαστεί με τον σημαντικό καλλιτέχνη Κώστα Χατζή. Στις 28 Μαρτίου 1976 και στη μπουάτ της Πλάκας «Σκορπιός» ηχογραφείται ζωντανά το τριπλό άλμπουμ «Ρεσιτάλ». Η επιτυχία απίστευτη! Οι πωλήσεις ξεπερνούν τις 500.000!!! Δυο φαινομενικά διαφορετικοί καλλιτέχνες μοιάζουν τόσο δεμένοι! Από τη συνεργασία αυτή βγαίνουν πολλά διαχρονικά τραγούδια που μέχρι σήμερα όλοι σιγοτραγουδούν «Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει», «Σ’ αγαπώ», «Κι ύστερα», «Η αγάπη όλα τα υπομένει», «Πάρε με μαζί σου τσιγγάνε», «Όλος ο κόσμος είσαι συ» κά τα περισσότερα στίχους της μεγάλης Σώτιας Τσώτου. Με τον Κ.Χατζή θα ξανασυνεργαστούν το 1980 («Ταμ-ταμ») και το 1987 («Συνάντηση»).
Η τραγουδίστρια αφήνει τα μεγάλα κέντρα και πηγαίνει στην μπουάτ «Ζοοm» της Πλάκας έχοντας μαζί της τους Αθηναίους και τους αδελφούς Τζαβάρα. Η τεράστια επιτυχία αυτών των εμφανίσεων έκανε τη Μαρινέλλα να μείνει μέχρι το 1982 εκεί και να δημιουργήσει νέα δεδομένα για τα μουσικά δρώμενα της εποχής! Εκεί θα πρωτοπαρουσιάσει τα τραγούδια του Γιώργου Χατζηνάσιου που έκαναν όλη την Ελλάδα να τραγουδάει «Σήμερα», «Να παίζει το τρανζίστορ», «Παιδί από την Ανάβυσσο», «Δεν είναι που φεύγεις», «Δε φταίμε εμείς» κά. Στο «Ζoom» θα πρωτοπαρουσιάσει τα υπέροχα κοινωνικά τραγούδια σε μουσική Δώρου Γεωργιάδη και στίχους της Σώτιας Τσώτου (που τελικά δεν τα ηχογράφησε εκείνη αλλά μετά από μερικά ο χρόνια ο Πασχάλης με τίτλο «Εγώ ζωγράφισα τη γη»).
Στην Πλάκα παρουσίασε τη συνεργασία με τον Αντώνη Στεφανίδη και τη Σώτια Τσώτου με τα τραγούδια «Καρδούλα μου δε σε μαλώνω», «Τα μεσάνυχτα», «Ίσως να πονέσω», «Ξεγελώ τον καθένα» κά Και τέλος , στο “Zoom” παρουσίασε τραγούδια από διάσημα musicals (Εβίτα , Hello Dolly κά) δείχνοντας ακόμα μια φορά τις υψηλές ερμηνευτικές της ικανότητες. Μαζί με τους «Αθηναίους» θα κάνει περιοδείες στην Αλβανία. Είναι η πρώτη τραγουδίστρια άλλου κράτους που της επέτρεψαν να περάσει τα σύνορα της Αλβανίας και να τραγουδήσει εκεί. Η επιτυχία της ήταν τέτοια που οι εφημερίδες έγραψαν πως «η Μαρινέλλα υπέταξε την Αλβανία με την φωνή της!» Το 1985 θα γίνει μια απρόσμενη συνεργασία που θα λάβει χώρα στο “Zoom” της Θεσσαλονίκης. Μαρινέλλα-Μοσχολιού-Βίσση. Όλοι μιλούν για τη συνεργασία της χρονιάς. Δημιουργούνται ουρές έξω από το κέντρο από κόσμο που περιμένει να τις θαυμάσει. Εκείνες τραγουδούν Χατζιδάκι (Αδελρφές Τατά), Μαρκόπουλο (φοβερή η στιγμή που η Μαρινέλλα και η Μοσχολιού τραγουδούν μαζί το «Όχι δεν πρέπει να συναντηθούμε»), Ζαμπέτα, Καλδάρα κά και εντυπωσιάζουν. Δυστυχώς, το σχήμα δεν παρουσιάζεται στην Αθήνα.
Το 1987 θα συνεργαστεί για πρώτη φορά με τον Γιάννη Πάριο στη «Νεράιδα» και θα γίνει το γεγονός της νυχτερινής Αθήνας. Zoom Θεσσαλονίκης (1986) | Φωτογραφία Παύλου ΚωνσταντάραΤα ντουέτα τους είναι υψηλού επιπέδου.
Το 1988 θα ξαφνιάσει και πάλι το κοινό. Θα εμφανιστεί στο ανακαινισμένο “REX” της Πανεπιστημίου. Μαζί της ο Βασίλης Τσιβιλίκας. Σκηνοθέτης ο Σταμάτης Φασουλής. Ο θρίαμβος θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά. Στην παρέα θα προστεθεί και η Δήμητρα Παπαδοπούλου. Το ευρωπαϊκού τύπου πολυθέαμα εντυπωσιάζει το ελληνικό κοινό κι η Μαρινέλλα αποδεικνύει ακόμα μια φορά τη μεγάλη αντοχή της στο χρόνο! Μέχρι το 1992 εμφανίζεται στη «Νεράιδα» ,τη μια χρονιά με τον Αντώνη Καλογιάννη και τη άλλη ,πάλι με τον Πάριο. Επόμενη εμφάνιση στο “Mirage” της Θες/νίκης με τη Σοφία Βόσου και μετά η Μαρινέλλα αποφασίζει να αραιώσει σιγά σιγά τις εμφανίσεις της κάνοντας επιλεγμένες δουλειές…
Το καλοκαίρι του 1994 εμφανίζεται στο Αμφιθέατρο της Σχολής Τυφλών στη Λευκωσία καλεσμένη του συνθέτη Δώρου Γεωργιάδη και δίνει μια από τις ωραιότερες συναυλίες της συνοδευόμενη από τη χορωδία της Λαϊκής Τράπεζας Κύπρου.

Zoom Θεσσαλονίκης (1984) - Οπτικοποιώντας τη Μαλάμω | Φωτογραφία:  Παύλου ΚωνσταντάραΤο 1995 θα κάνει περιοδεία στην Αλβανία για 2η φορά και θα γνωρίσει και πάλι θρίαμβο. Τη χρονιά αυτή θα τολμήσει να γίνει κορυφαία του χορού σε μελοποιημένα χορικά από τραγωδίες του Ευριπίδη. Συνθέτες ο Στ. Κραουνάκης, ο Γ. Κουρουπός, ο Χρ. Λεοντής & ο Μ.Χριστοδουλίδης. Η παράσταση «Γυναικών πάθη» κάνει πρεμιέρα στις 24 Ιουλίου 1995 στο Ηρώδειο σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη. Η Μαρινέλλα κερδίζει το δύσκολο στοίχημα! Ο Στ. Κραουνάκης μελοποιεί ειδικά για την παράσταση το θρήνο της Εκάβης. Η Μαρινέλλα ερμηνεύει συγκλονιστικά τα χορικά «Ίλιον» «Τίποτα-τίποτα», «Αλκυόνα» , «Του έρωτα μέγα κακό», « Άξιο των γυναικών το γένος»…Η παράσταση περιοδεύει σε αρχαία θέατρα της Ελλάδας. Δυστυχώς –παρά τις δηλώσεις της ίδιας-η παράσταση δεν κυκλοφόρησε σε δίσκο.Τον ίδιο χειμώνα θα ξαναεμφανιστεί στο “REX” με ένα πολυθέαμα έχοντας μαζί της πολλά νέα παιδιά κάνοντας μεγάλη επιτυχία.
Το 1997 θα εγκαινιάσει την «Πύλη Αξιού» στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζοντας ένα κεφάτο πρόγραμμα μαζί με τον Στ. Κορκολή και στις 27 Απριλίου 1998 θα εντυπωσιάσει όλους, κοινό και κριτικούς, εμφανιζόμενη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζοντας το πρόγραμμα «Η Μαρινέλλα τραγουδά και θυμάται» σε επιμέλεια του Λ.Λιάβα. Η Μαρινέλλα ερμηνεύει Αττίκ, Χαιρόπουλο, Γιαννίδη, Τσιτσάνη, Σουγιούλ κά με τρόπο υποδειγματικό.
Το 1999 παρουσιάζει την παράσταση «Με βάρκα το τραγούδι» Η αρχή γίνεται από το «θέατρο Γης» της Θεσσαλονίκης, συνεχίζει στο Ηρώδειο , στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αλλά και στο Ο.Α.Κ.Α. παρουσία 25.000 θεατών (μια συναυλία για την βοήθεια των σεισμοπαθών της Αθήνας). Στις συναυλίες αυτές τραγουδά απαιτητικό και ποικίλο ρεπερτόριο. Ερμηνεύει τραγούδια όπως τα: «Αντρα μου πάει», «Luna Rossa», «Solidao», «Μισιρλού», «Τσαντιρίμ», «Καρδιά μου πάψε να πονάς», «Περβόλια» αλλά και το «Κλαις» μαζί με τη φωνή της Σοφίας Βέμπο, μιας φωνής πρότυπο για τη Μαρινέλλα, μαζί με αυτής της Καίτης Μπελίντα.

Γυναικών πάθη (1995) | Φωτογραφία: Παύλου ΚωνσταντάραΑμέσως μετά τις καταπληκτικές αυτές συναυλίες, πραγματοποιεί ένα μεγάλο όνειρό της. Αυτό της ηθοποιού! Αποδέχεται την πρόταση του Κώστα Κουτσομύτη να πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά του βιβλίου «…ύστερα ήρθαν οι μέλισσες» του Γιάννη Ξανθούλη. Η σειρά προβάλλεται από την ΕΤ-1 κι αποσπά πολύ καλές κριτικές. Η Μαρινέλλα δε, είναι υποψήφια για το βραβείο Α΄Γυναικείου Ρόλου στα τηλεοπτικά βραβεία που διοργάνωσε το ΤV Εθνος. Τη μουσική και τα τραγούδια της σειράς έγραψε ο Σταμάτης Κραουνάκης σε στίχους δικούς του, του Γιάννη Ξανθούλη και της Λίνας Νικολακοπούλου. Ο Κραουνάκης παίρνοντας το βραβείο για την Καλύτερη Πρωτότυπη Μουσική το αφιέρωσε στη «θεά» ,όπως την αποκάλεσε.
Το 2002 Μαρινέλλα και Γιώργος Νταλάρας αποφασίζουν να συνυπάρξουν «Μαζί» μετά από είκοσι ολόκληρα χρόνια σε μια σειρά συναυλιών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Περιττό να ειπωθεί πως τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν σε χρόνο ρεκόρ (δυο ώρες) μετά την έναρξη της προπώλησης! Η τεράστια επιτυχία «ανάγκασε» τους καλλιτέχνες να επαναλάβουν τις συναυλίες τους στο Μέγαρο αλλά και να γυρίσουν όλη την Ελλάδα, την Αμερική και την Αυστραλία!
Το 2004 γράφεται ότι ετοιμάζεται να υποδυθεί τη «Μάνα Κουράγιο» του Μπρεχτ στο Μέγαρο Μουσικής, σε μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη. Τελικά-δυστυχώς- η παράσταση δεν θα πραγματοποιηθεί. Αντί αυτής παρουσιάζεται η παράσταση «Φωνή από φως» σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή. Μια ακριβή, με όλες τις σημασίες, παραγωγή. Εκεί πρωτοπαρουσιάζει τα σημαντικά –νέα -τραγούδια από τη συνεργασία της με τον Νίκο Αντύπα και τη Λίνα Νικολακοπούλου.

Μαρινέλλα, Γιώργος Νταλάρας: ΜαζίΤο ολυμπιακό καλοκαίρι του 2004 η Μαρινέλλα κάνει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα κι αποθεώνεται από το ελληνικό κοινό. Συμμετέχει στη συναυλία του Μ.Θεοδωράκη στα εγκαίνια της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου τραγουδώντας το υπέροχο «Δρόμοι παλιοί» σε ποίηση του Μ.Αναγνωστάκη. Τελικός σταθμός, η τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, τραγουδώντας το «Άναψε το τσιγάρο» (Γ.Κλουβάτου-Χ.Βασιλειάδη-Σπ.Περιστέρη).
Το 2006 θα ξαφνιάσει για μια ακόμα φορά το κοινό αφού αποφασίζει να ξαναεμφανιστεί μετά από πολλά χρόνια σε αθηναϊκή πίστα. Αθηνών Αρένα , λοιπόν ,και για δυο χρονιές μαζί με τον Αντώνη Ρέμο. Εκεί θα ξαναδείξει σε όλους πόσο σταθερή αξία συνεχίζει να είναι. Το 2008 θα πάρει μέρος στις συναυλίες «Τραγουδώ το νησί μου» σε μουσική του Γ.Θεοφάνους τραγουδώντας κύπριους ποιητές, στην Κύπρο και στο Ηρώδειο. Θα τραγουδήσει μοναδικά τα «Άδεια θρανία», τη «Λησμονημένη», το «Σήμερον που σ’ αντίκρυσα» & το «Τελευταίο λεωφορείο». Το Νοέμβρη του 2008 θα ξανασμίξει με τον Γιάννη Πάριο στο «Διογένης Studio» και θα ξαναθυμίσουν στο κοινό τι εστί φωνή, πάθος & ερμηνεία!

Φωνή από φως - ΜΜΑ 2004 | Φωτογραφία Παύλου Κωνσταντάρα
Φωνή από φως - ΜΜΑ 2004 | Φωτογραφία Παύλου Κωνσταντάρα
Η Μαρινέλλα, όπως κι όλοι οι «μεγάλοι» αγαπήθηκαν πολύ αλλά κι αμφισβητήθηκαν. Είναι κι αυτό μέσα στο τίμημα… Η Μαρινέλλα δεν αμφισβητήθηκε, όμως, ποτέ για τη φωνή της! Αυτό το θείο δώρο της δόθηκε απλόχερα! Χωρίς μουσικές σπουδές, αυτοδίδακτη με έντονη μουσική αντίληψη δεν άφησε τίποτα να πάει χαμένο. Όσα σημαντικά μουσικά πρόσωπα πέρασαν δίπλα της εκείνη φρόντισε να παίρνει και να μαθαίνει από όλους. Και δεν ήταν και λίγοι, Καζαντζίδης, Ζαμπέτας, Λύδια, Γκρέυ, Τσιτσάνης, Π.Πάνου,Καλδάρας, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, Πλέσσας, Κατσαρός, Χατζής, Χατζηνάσιος και τόσοι άλλοι… Οι δεύτερες φωνές που έκανε και κάνει είναι μοναδικές! Δεν είναι τυχαίο πως πολλοί τραγουδιστές την αποκαλούν «δασκάλα».
Μαρινέλλα: Θεσσαλονίκη μου | Γιουγκοσλαβική έκδοση 45 στροφών
Μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει 938 τραγούδια με τη Μαρινέλλα ως πρώτη και ως δεύτερη φωνή! Ο συνδυασμός αξεπέραστης φωνής με μια απίστευτη τεχνική που χρόνο με το χρόνο γίνεται και πιο υψηλή, με αυτή τη έμφυτη θεατρικότητα που κατέχει , μαζί με την ανεπανάληπτη κίνηση χεριών και σώματος , την καθιστούν ως μοναδικό φαινόμενο στον μουσικό-καλλιτεχνικό χώρο. Ποτέ , μέχρι σήμερα, δεν είχε άλλος καλλιτέχνης όλα αυτά μαζί και σε υπέρτατο βαθμό! Κι όλα αυτά χωρίς σπουδές σε σχολές μουσικής ή κίνησης & χορού. Ως τραγουδίστρια έκανε απίστευτη καριέρα και γνώρισε δόξα όσο λίγοι στο χώρο. Πέρασε από όλους τους μεγάλους χώρους σε Ελλάδα κι εξωτερικό (που δεν αναφέρθηκαν εδώ για λόγους οικονομίας). Πορτογαλλική έκδοση 45 στροφών του τραγουδιού της EurovisionΈχοντας φίλους –συνεργάτες ζωής δίπλα της , όπως ο Γιάννης Σμυρναίος , αυτός ο σπάνιος ηχολήπτης, ο Φίλιππος Παπαθεοδώρου, ο επί χρόνια παραγωγός της, ο Στέλιος Ζαφειρίου , ένας από τους μεγαλύτερους βιρτουόζους του μπουζουκιού που πέρασε από την Ελλάδα, διάνυσε τη μεγάλη διαδρομή της. Ζώντας τόσο έντονη καλλιτεχνική ζωή, η Μαρινέλλα φρόντισε να διατηρήσει την προσωπική της ισορροπία, να μην αποκοπεί από την οικογένειά της, τ΄αδέρφια της , τους απλούς της φίλους και στο τέλος –τέλος να διαφυλάξει την προσωπική της ζωή από τα μέσα, ιδιαίτερα τα τελευταία 25 χρόνια. Οι εμφανίσεις της στην τηλεόραση είναι σπανιότατες με δική της πρωτοβουλία. Ξέρετε πολλούς να έχουν τη δύναμη αυτή; Απολαμβάνει το σεβασμό των συναδέλφων της. Δεν είναι τυχαίο που την αποκαλούν «μάνα» με πρώτο –πρώτο τον Γιώργο Νταλάρα!
Η Μαρινέλλα κατηγορήθηκε από κάποιους για το ρεπερτόριό της! Σε κάποιες συνεντεύξεις της, τώρα τελευταία, το αποδέχεται και η ίδια. Σίγουρα, η Μαρινέλλα δεν είπε όλα τα ωραιότερα ελληνικά τραγούδια αλλά και ποια τα είπε όλα; Μη βιαστείτε να απαντήσετε! Πώς είναι δυνατόν ένας καλλιτέχνης να υπάρχει στην πρώτη γραμμή για 50 και πλέον χρόνια χωρίς ρεπερτόριο; Σίγουρα όλοι κοιτώντας πίσω, να άλλαζαν κάποιες επιλογές και δρόμους. Δεν υπάρχει καλλιτέχνης χωρίς λάθος επιλογές & τραγούδια. Αυτό που έγινε όμως τελικά και αποκαλούμε «φαινόμενο Μαρινέλλα» είναι η συνισταμένη απ’ όλα αυτά μαζί κι από τις σωστές κι από τις λάθος επιλογές!

Διογένης Studio 2009 | Φωτογραφία Κώστα Πατσαλή
Διογένης Studio 2009 | Φωτογραφία Κώστα Πατσαλή
Διογένης Studio 2009 | Φωτογραφία Κώστα Πατσαλή
Η διάρκεια είναι ο αδιαμφισβήτητος κριτής όλων. Κι η Μαρινέλλα υπάρχει, δημιουργεί, ακτινοβολεί, τραγουδά, τολμά πράγματα που άλλοι ούτε που τα σκέφτονται. Γιατί έτσι είναι αυτά τα πλάσματα. Απίστευτα σαγηνευτικά, απρόσμενα ανατρεπτικά κι εξοργιστικά γήινα και βαθιά ανθρώπινα χωρίς να τιθασεύονται . Είναι από φύση πλάσματα ελεύθερα που έρχονται στη γη για να επιτελέσουν το έργο τους… Ως επίλογο θα χρησιμοποιήσω τα δικά της λόγια που υπάρχουν στο σημείωμα του cd «Η Μαρινέλλα τραγουδά και θυμάται»:

«…Νιώθω ότι μετά από 40 χρόνια (1998) θητεία στο χώρο δεν έχω ν’ αποδείξω τίποτα και σε κανένα. Όμως το ελληνικό τραγούδι το πονάω-γιατί είναι το σπίτι μου-κι είμαι αποφασισμένη να το υπερασπιστώ...»
Μαρινέλλα

ΠΗΓΕΣ
• Προσωπικό αρχείο Κώστα Πατσαλή
• Προσωπικό αρχείο Παύλου Κωνσταντάρα
• Φωτογραφικό αρχείο Σταμάτη Γεωργίου
• LP : «15 ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ»PHILIPS 6666017
• CD : «Η Μαρινέλλα τραγουδά και θυμάται» BMG 59004
• CD : «Μαρινέλλα, Γιώργος Νταλάρας: Μαζί» MINOS-EMI

 

 

Σχόλια  

 
+1 #1 Stelios Marouskos 29-11-2012 17:23
Den yparxoun logia gia na ekvrasw ton thavmasmomou kai thn agaph mou gia to FAINOMENO MARINELLA.Euxomai na einai panta kala kai na mas harizei me th fwnh ths ZWH.
Παράθεση
 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Εν αρχή ην ο ήχος κι όχι ο λόγος.
Σταύρος Ξαρχάκος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.