98 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.01.2018
Ορφέας | Main Feed

Ιστορία και μνήμες

Τάσος Π. Καραντής

Το κυρίαρχο, σαφώς, έργο στο, θεοδωρακικό, ρεπερτόριο του Γρηγόρη Μπιθικώτση είναι το – εθνικής εμβέλειας – «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» (1964), σε ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, όπου με τις 500.000 πωλήσεις του κατέχει την 5η θέση στο TOP - 10 των δίσκων με τις υψηλότερες πωλήσεις της ελληνικής δισκογραφίας. Για να φανταστείτε τη δυναμική του έργου, ακόμα κι η ζωντανή ηχογράφησή του από το Ηρώδειο(1988), με ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα, έκανε κι αυτή χρυσές πωλήσεις (50.000).
Μπορεί  όμως το «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» να κατέχει τα πρωτεία τόσο στη δισκογραφία του Θεοδωράκη, όσο και του Μπιθικώτση και να περιέχει πασίγνωστα πανελληνίως τραγούδια, σαν τα «Ένα το χελιδόνι» & «Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ», αλλά, νομίζω, ότι το πιο επαναστατικό έργο τους, στην κοινή τους δισκογραφία, είναι η «Ρωμιοσύνη» (1966), σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου.
Τα τραγούδια της ήταν τα τραγούδια της αντίστασης, του αγώνα, των διαδηλώσεων και των απεργιών. Ειδικά την καυτή δεκαετία, από την κυκλοφορία τους ως και την μεταπολίτευση, κομμάτια από τη «Ρωμιοσύνη», όπως τα «Όταν σφίγγουν το χέρι» & «Θα σημάνουν οι καμπάνες», κυριάρχησαν, δίπλα σε κομμάτια όπως το «Πότε θα κάνει ξαστεριά» με το Νίκο Ξυλούρη και το «Οι πρώτοι νεκροί(Πάλης ξεκίνημα)» με την Μαρία Φαραντούρη. Τα τραγούδια, λοιπόν, της «Ρωμιοσύνης» αποδείχτηκαν, στον πυρήνα τους, διαχρονικά, παρότι στις μέρες μας έχει αλλάξει η γλώσσα κι ο κώδικας της σημερινής νεολαίας. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης χαρακτηρίστηκε ως  «ο τραγουδιστής της Ρωμιοσύνης»!
Η «Ρωμιοσύνη», λοιπόν, κυκλοφόρησε το 1966, δυο χρόνια μετά το «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» (1964) κι έκανε 60.000 πωλήσεις (χρυσός δίσκος), είναι ο δεύτερος(μετά το «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ»), από τους δύο(2) επιτυχημένους, από πλευράς εμπορικότητας και πωλήσεων, δίσκους του Μπιθικώτση.
Όπως καταλαβαίνετε, ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία της «Ρωμιοσύνης» (1966), είχαμε το πραξικόπημα της χούντας (1967) και την επτάχρονη επίσημη απαγόρευση των τραγουδιών και των δίσκων του Θεοδωράκη. Έπρεπε, δηλαδή, να περάσουν, σχεδόν, 10 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία της, και να επανακυκλοφορήσει, μετά την μεταπολίτευση, για να ξεπεράσει τα όρια του χρυσού δίσκου(50.000), φτάνοντας τις 60.000 πωλήσεις, για να γίνει κι η αντίστοιχη απονομή. Όπως βλέπουμε, στον περιοδικό Τύπο της εποχής η απονομή του χρυσού δίσκου της «Ρωμιοσύνης» πρέπει να έγινε στις αρχές του 1975. Διαβάζουμε σχετικά από το περιοδικό «Επίκαιρα» (13-19/2/1975, σελ. 68):
«Χρυσός δίσκος στον Γρ. Μπιθικώτση
Ένας παλιός δίσκος του Μίκη Θεοδωράκη εξακολουθεί να κατέχη τα πρωτεία στις πωλήσεις. Είναι η περίφημη “Ρωμιοσύνη” σε στίχους Γιάννη Ρίτσου και με ερμηνευτή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. Γιορτάζοντας το γεγονός των 50.000 δίσκων της “Ρωμιοσύνης” η παραγωγός εταιρία τίμησε πρόσφατα τον Γρηγόρη Μπιθικώτση με τον Χρυσό Δίσκο, σε ειδική συγκέντρωση εκπροσώπων του Τύπου. Ο “σερ” του λαϊκού τραγουδιού διευκρίνισε στους δημοσιογράφους γιατί δεν γυρίζει δίσκους με τον Θεοδωράκη: - Ανήκουμε σε διαφορετικές εταιρίες. Πάντως σύντομα θα έχω τη χαρά να τραγουδήσω συνθέσεις του Μίκη που θα γράψουν μαζί κι οι δυο εταιρείες
.».

Πληροφοριακά, ο επόμενος και τελευταίος  κοινός δίσκος του Θεοδωράκη με τον Μπιθικώτση είναι το «Οκτώβρης ’78» (1978).
 
Πηγές πληροφοριών και φωτογραφικού υλικού από την απονομή:
- Περιοδικό «Επίκαιρα» (τεύχος 341, 13-19/2/1975, σελ. 68)
- Περιοδικό «Βεντέτα» (τεύχος 522, 8/5/1975, σελ. 55)
 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Εμένα δε με νοιάζει να μην έχω τίποτα, ίσα - ίσα μάλιστα, γιατί αλλιώς θα ντρεπόμουνα κιόλας.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

24/1/2012 Πέθανε σε νοσοκομείο της Αθήνας, λίγες ώρες μετά από τροχαίο δυστύχημα ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS