101 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
15.12.2017
Ορφέας | Main Feed

Θέατρο

Σάκης Ιντζεβίδης

Είχα αναγγείλει ότι εδώ στον Ορφέα θα ανοίξω ένα κεφάλαιο πολύ μεγάλο σχετικά με τους Έλληνες παραμυθάδες, πού να φανταστώ όμως ότι θα ξεκινούσα  ναι μεν με Έλληνες, αλλά ωστόσο με καλλιτέχνες που ανεβάζουν ένα πολύ συναρπαστικό παραμύθι του  James Thurber. Η πρόσκληση ήρθε από τον Χώρο Τεχνών στην Βέροια για την Κυριακή 9  Οκτωβρίου και ώρα 11.30 π.μ. Εύλογα θα με ρωτούσε κάποιος ποιος είναι ο Τζέημς Θέρμπερ;

Ο James Thurber γεννήθηκε στο Οχάιο το 1894. Σε ένα παιδικό ατύχημα έχασε το ένα του μάτι και αργότερα, εξαιτίας της έλλειψης ιατρικής τεχνολογίας τυφλώθηκε εντελώς. Κατά τη διάρκεια της παιδικής του ηλικίας, δεν ήταν σε θέση να συμμετάσχει σε αθλητικές δραστηριότητες λόγω του προβλήματος του, και έτσι ανέπτυξε μια δημιουργική φαντασία, η οποία πλημμυρίζει στα γραπτά του. Ξεκίνησε να εργάζεται ως ρεπόρτερ στην εφημερίδα The New Yorker το 1927. Η καριέρα του ως σκιτσογράφος ξεκίνησε το 1930 όταν ο εκδότης του βρήκε τυχαία μερικά από τα σχέδια του σε έναν κάδο απορριμμάτων και ενθουσιάστηκε. Εργάστηκε εκεί με την ιδιότητα αυτή μέχρι τη δεκαετία του 1950.

Τα «13 ρολόγια» γράφτηκαν το 1950 και τον καθιέρωσαν στην Αμερικανική φανταστική λογοτεχνία, αν και για πολύ καιρό οι κριτικοί δεν ήξεραν που να το κατατάξουν. Το έργο έχει όλα τα στοιχεία του παραμυθιού αλλά χαρακτηρίζεται από οξύτατη παρατηρητικότητα, επιμονή στην ακριβολογία και τη λεπτομέρεια και κυρίως συνετή χρήση της φαντασίας.
Δεν θα μπορούσα λοιπόν αγαπητοί αναγνώστες να μην συμμετέχω ως γονέας, φυσικά μαζί με τα παιδιά μου, αλλά η ιδιότητα μου ως δημοσιογράφος με έκανε να μπω από νωρίς στο πετσί της ιστορίας του παραμυθιού, και κουβέντα στην κουβέντα με τους συντελεστές της παράστασης πριν ξεκινήσουν, ολοκλήρωσα το ρεπορτάζ, πιστεύοντας ότι με αυτές μου τις αράδες θα φέρω κοντά σας ένα κόσμο παραμυθένιο, που δεν είναι μόνο για παιδιά, αλλά και για μεγάλα παιδιά  κάθε ηλικίας (από 8 έως 88 ετών!)- ίσως επίσης διαπιστώσουμε μέσα από τα παραμύθια της αλήθειες της ζωής που προκύπτουν από την καθημερινότητα.
Το γιατί απευθύνεται το συγκεκριμένο παραμύθι σε ένα ευρύτερο ηλικιακά ακροατήριο οφείλεται κυρίως στη διασκευή και τη κηνοθεσία του Δημήτρη Σακαντζή. Σε αυτό συντελούν επίσης και οι εξαίρετοι μουσικοί που παίζουν επί σκηνής παραλλαγές γνωστών τραγουδιών από το διεθνές ρεπερτόριο, όπως και στην Έλσα Μουρατίδου που ερμηνεύει μαζί τους αυτά τα τραγούδια, και έτσι ξετυλίγουν παρέα μια απίθανη περιπέτεια στον κόσμο των κάστρων, των δράκων και των ξωτικών. Καλό είναι να αναφέρουμε όλους όσους συμμετείχαν:

ΤΑ 13 ΡΟΛΟΓΙΑ, ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συγγραφέας: James Thurber
Διασκευή-Σκηνοθεσία-Ερμηνεία: Δημήτρης Σακατζής
Δραματουργική επεξεργασία κειμένου - στίχοι τραγουδιών: Πένυ Φυλακτάκη
Ηχολήπτης: Όθωνας Κόκκινος

Μουσικοί
Λεωνίδας Κυρίδης, μπάσο
Χρήστος Μπάρμπας, πνευστά
Παναγιώτης Μανουηλίδης, κιθάρα
Νίκος Ψοφογιώργος, κρουστά
Έλσα Μουρατίδου, φωνή

Η παρουσίαση αυτή θα έχει και μία ακόμα ιδιαιτερότητα, θα δείτε όλοι δύο βίντεο που αφορούν αυτό το παραμύθι τα οποία επιμελείται η « Ομάδα καλλιτεχνών Ούγκα Κλάρα », στην οποία ανήκουν και οι  καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε αυτή την παράσταση. Νομίζω τέλος ότι οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές πρέπει να μας πούνε για « Τα 13 Ρολόγια ». Εγώ απλά να τους ευχηθώ καλή επιτυχία σε ό,τι κάνουν, και να ανανεώσουμε το ραντεβού μας εδώ, για το επόμενο μουσικό παραμύθι που θα παρουσιάσω στον Ορφέα.








Σήμερα Δημήτρη Σακαντζή είστε εδώ στον Χώρο Τεχνών για να παρουσιάσετε ένα παραμύθι  ενός ξένου παραμυθά και σκιτσογράφου.
Δημήτρης Σακαντζής: Ναι πράγματι, Ο Τζέημς Θέρμπερ ήταν ένας συγγραφέας ιδιάζουσας γραφής, έχει ένα εντελώς προσωπικό χιούμορ, είναι γνωστό ότι δεν κατατάσσεται πουθενά μέσα στην παγκόσμια λογοτεχνία, έχει ένα δικό του ύφος , πολλοί τον συγκρίνουν με τον Μάρκ Τουέιν , είναι της ίδιας γενιάς και της ίδιας δυναμικής. Έχει γράψει κυρίως παραμύθια και διηγήματα και παρ`ότι ήταν από μικρός τυφλός αυτό δεν τον εμπόδισε να γίνει και διάσημος σκιτσογράφος, πράγμα απίθανο για ένα άνθρωπο χωρίς όραση! 

Δημήτρη έχεις αναλάβει την Διασκευή-Σκηνοθεσία από Τα 13 Ρολόγια, αλλά και ερμηνεία κάποιων ρόλων.
Δ.Σ.: Ναι, υπήρχε η διάθεση από εμένα να γίνει αυτό το παραμύθι του Θέρμπερ εδώ και πολλά χρόνια, να το μετατρέψω, να το κάνω μια θεατρική διασκευή, είχε γίνει μια Α’ μια Β’ μια Γ’ διασκευή , και κάθε φορά που δεν ανέβαινε στην σκηνή, εγώ το επαναδιασκεύαζα , τελικά φτάσαμε σε αυτή την μορφή που έχει τώρα, όπου μπόρεσε να γίνει με την προσθήκη των μουσικών , ένα μουσικό παραμύθι και να σκηνοθετηθεί και να προσαρμοστεί  με το γκρουπ των μουσικών.

Πότε ξεκίνησε επίσημα την πρεμιέρα του;
Δ.Σ.: Επίσημα ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2010.

Έχεις ασχοληθεί ξανά με παραμύθι; Ή πρώτη φορά καταπιάνεσαι;
Δ.Σ.: Με παραμύθι δραματοποιημένο, δηλαδή με θεατρική απόδοση παραμυθιού έχω ασχοληθεί και στο παρελθόν, έχω δουλέψει και σαν ηθοποιός αλλά και σαν σκηνοθέτης, αλλά είναι η πρώτη φορά που έχω δουλέψει με μουσικούς.

Τέλος θέλω να μου πεις, τι σημαίνει για σένα το παραμύθι; Είναι μόνο για παιδιά , ή μπορούν να το παρακολουθήσουν και μεγάλοι;
Δ.Σ.: Το παραμύθι δεν απευθύνεται νομίζω σε συγκεκριμένες ηλικίες, γενικότερα δεν απευθυνότανε ποτέ , στην σύγχρονη εποχή που ζούμε έχουμε την τάση όλα να τα κωδικοποιούμε , να τα ταξινομούμε, και λέμε παραμύθια για 5-7 , για 7-11 χρονών κ.ο.κ. Πιστεύω ότι είναι μια εσφαλμένη αντίληψη του σύγχρονου κόσμου. Το παραμύθι είναι μια ιστορία η οποία μεταφέρεται στην ουσία, από στόμα σε στόμα, και εμπεριέχει κάποια μυθικά στοιχεία μέσα, οι δράκοι, οι μάγισσες, οι νεράιδες, το καλό, το κακό κ.ο.κ. Δηλαδή όλο αυτό κλείνει ένα αρχέτυπο που αφορά τον άνθρωπο, όχι μόνο την παιδική του ηλικία, ούτε και την γεροντική, αλλά στο σύνολο της. Λειτουργούμε μέσα από αρχέτυπα, οπότε το παραμύθι ούτως ή άλλως δεν ήταν ποτέ γεννημένο στο παρελθόν για να απευθύνεται σε κάποιες ηλικίες. Κατ`εμέ επειδή διαβάζω παραμύθια , εδώ και πάρα πολλά χρόνια, κάθε είδους, ακόμα και αυτά που γράφουν στο εξώφυλλο ότι είναι για παιδιά 12 ετών. Τα διαβάζω γιατί χρησιμοποιούν κάποιους κώδικες στο να έρθει το παραμύθι κοντά στα παιδιά , χωρίς να τα τρομάξει. Στην ουσία παίρνουμε το παραμύθι στην αρχική του ιστορία και το μεταβολίζουμε, με τις λέξεις που θέλουμε, σύμφωνα με την σύγχρονη ψυχολογία, ώστε να μην επηρεάσουμε αρνητικά την ψυχολογία των παιδιών. Το παραμύθι για μένα είναι ένας ολόκληρος κόσμος, είναι μυθιστόρημα, απλά με στοιχεία καθαρά αρχέτυπα.

Σε ευχαριστώ Δημήτρη Σακαντζή, εύχομαι και εκ μέρους του Ορφέα, καλή επιτυχία. Επίσης να σου πω ότι πρώτοι εσείς ξεκινάτε τον νέο κύκλο παρουσίασης των παραμυθάδων, κυρίως Ελλήνων.
Δ.Σ.: Ευχαριστώ και εγώ, καλή συνέχεια στο έργο σου.

Έλσα Μουρατίδου γεια σου, ποιος ο ρόλος σου στα 13 Ρολόγια;
Έλσα Μουρατίδου: Γεια σας. Ο βασικός μου ρόλος στα 13 Ρολόγια είναι της πριγκήπισας Ζαραλίντας, και κάποιους β’ ρόλους, ενός φύλακα, ενός κακότροπου φίλου του Δούκα, γενικοί ρόλοι.

Είσαι ηθοποιός;
E.M.: Όχι, είμαι τραγουδίστρια απλά ασχολούμαι με το θέατρο τα τελευταία χρόνια, με πολύ αγάπη. Έτσι έχω εμπλακεί διπλά στον χώρο των τεχνών ,μου αρέσει ο συνδυασμός και των δύο, μου αρέσει πολύ η μουσική μέσα από μία θεατρική σύμβαση.

Μέχρι τώρα έχετε φαντάζομαι έχετε κάνει κάποιες παραστάσεις, πριν έρθετε εδώ.
Ε.Μ.: Μουρατίδου: Είχαμε δώσει θεατρικές παραστάσεις καταρχάς στον χώρο που έχει η Ούγκα Κλάρα, παίξαμε στο Βαφοπούλειο πνευματικό κέντρο, στο Κιλκίς στο Μακεδονικό μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και αλλού.

Ποιες είναι οι εντυπώσεις σου από το κοινό; Τι ηλικίες είχατε στο ακροατήριο;
Ε.Μ.: Την παράσταση αυτή την έχουμε παίξει απόγευμα για παιδάκια , αλλά και βράδυ μόνο για μεγάλους, οι αντιδράσεις και στις δύο περιπτώσεις είναι ενθουσιώδεις και στα παιδιά, αλλά και στους μεγάλους. Αυτό μας χαροποιεί πολύ γιατί θέλουμε όλες οι ηλικίες  να μπορούν να το παρακολουθήσουν. Έτσι όπως έχουμε διασκευάσει το παραμύθι αυτό, μουσικά αλλά και θεατρικά, έχει διάφορες « πλακίτσες », που μπορούν να αγγίξουν και μεγάλους και μικρούς. Οι μικροί εντυπωσιάζονται γιατί υπάρχει η ζωντανή ορχήστρα επί σκηνής , η οποία τους τραβάει την προσοχή συνεχώς, δεν υπάρχει ο λόγος ο μονότονος που τους κάνει να αφαιρεθούν. Ούτε υπάρχει κάτι σε play back, όλα συμβαίνουν ζωντανά.

Έλσα πες μου τα συναισθήματα που έχεις παίζοντας και τραγουδώντας σε ένα παραμύθι; Γιατί άλλο το τραγούδι με ένα συνηθισμένο ρεπερτόριο και άλλο τώρα σε θεατρική παράσταση.
Ε.Μ.: Για μένα είναι απόλυτα ενεργειακά δυνατό. Δηλαδή, η ενέργεια που χρειάζεται να σπαταλήσεις για μία ώρα και ένα τέταρτο επί σκηνής, όσο κρατάει αυτή η παράσταση χρονικά, είναι δεκαπλάσια από αυτή που χρειάζεται σε ένα συνηθισμένο ρεπερτόριο, μου κεντρίζει απίστευτα το ενδιαφέρον και τα συναισθήματα. Είναι βέβαια και το ότι δένουν και τα δύο , δεν μπορείς να αφαιρεθείς λέγοντας τελείωσε το ένα τραγούδι, υπάρχει εδώ και η ιστορία. Επίσης είναι σημαντικό το διεθνές μουσικό ρεπερτόριο που διαλέξαμε για να συνοδεύσει την ιστορία.

Έλσα σε ευχαριστώ, καλή επιτυχία.
Ε.Μ.: Ευχαριστώ και εγώ, καλή επιτυχία και σε σας!

VIDEO
Ούγκα Κλάρα:
Τα 13 Ρολόγια
Μέρος Α'

Get Adobe Flash player
Τα 13 Ρολόγια
Μέρος Β'

Get Adobe Flash player

Φωτογραφίες: Σάκης Ιντζεβίδης

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Με την πρώτη σταγόνα της βροχής σκοτώθηκε το καλοκαίρι.
Οδυσσέας Ελύτης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

15/12/1933 Γεννήθηκε στην Αθήνα ο συνθέτης Άκης Πάνου
16/12/1974 Έφυγε από τη ζωή ο λογοτέχνης Κώστας Βάρναλης

ΤΥΧΑΙΑ TAGS