108 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.06.2019
Ορφέας | Main Feed

Πρώτες εκτελέσεις και επανεκτελέσεις

Τάσος Π. Καραντής

Για μεγάλη μερίδα του κοινού, αλλά και των μουσικογράφων, οι πρώτες εκτελέσεις των τραγουδιών, είναι ανεπανάληπτες. Εκ πρώτης, είναι μια λογική άποψη, γιατί μιλάμε για εκτελέσεις, από φωνές που διάλεξαν οι ίδιοι οι δημιουργοί, για να ερμηνεύσουν τα τραγούδια τους. Επειδή, όμως, στην κάθε εποχή, το ίδιο τραγούδι (ακόμα κι από τον ίδιο ερμηνευτή) ερμηνεύεται σε σχέση με τα συμφραζόμενά της, το όλο θέμα δεν είναι μονοδιάστατο. Γι’ αυτό κι έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, β΄ εκτελέσεις να ξεπεράσουν τις πρώτες, είτε διαχρονικά (παίζει βέβαια ρόλο, η φωνητική έκταση, η ερμηνευτική δεινότητα κι η όλη καλλιτεχνική περσόνα του κάθε ερμηνευτή), είτε στην εποχή που έγιναν.

Εξάλλου όλες οι επανεκτελέσεις γίνονται, είτε με πρωτοβουλία  του ίδιου του συνθέτη ή έστω με την άδειά του. Υπάρχει, βέβαια κι η υποκειμενική παράμετρος του ακροατηρίου, που θεωρεί ως καλύτερη εκτέλεση, αυτή του αγαπημένου του τραγουδιστή ή αυτήν που τον άγγιξε περισσότερο, λόγω κάποιας συγκυρίας, σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Αφήστε, που, τη τελευταία, σχεδόν, 20ετία, όπως έχουν χωρίσει το τραγούδι σε στρατόπεδα, θεωρείται ως κι αμαρτία(!), κάποιος τραγουδιστής, από άλλο είδος τραγουδιού ή ύφους και προφίλ, να τραγουδήσει κάποια διαφορετικά τραγούδια. Να όμως που τον φανατισμό, κοινού και δημοσιογράφων, τον ξεπερνάνε, οι ίδιοι οι δημιουργοί, δίνοντάς τους την άδειά τους! Δηλαδή, με λίγα λόγια, το θέμα είναι αρκετά πολύπλοκο, κι από μπερδεμένο ως παρεξηγημένο, από την πλειοψηφία, όσων, κι από όποια θέση, εμπλέκονται με το τραγούδι.
Σκεφτήκαμε, λοιπόν, εδώ στον «ΟΡΦΕΑ», να τις δούμε λίγο πιο ανοιχτά τις επανεκτελέσεις. Το ξέρουμε ότι ζούμε σε μια κοινωνία του ανταγωνισμού, αλλά, ειδικά στο συγκεκριμένο θέμα, χωράνε πολλοί παράμετροι, δηλαδή, για παράδειγμα, μπορεί να ειδωθεί από ένα  πρίσμα, που προσπαθεί να εξετάσει το πως εξελίσσεται(ενορχηστρωτικά - ερμηνευτικά) ένα τραγούδι, μέσα από τις επανεκτελέσεις του, ή του πως και ποιο και γιατί, επιλέγεται ένα τραγούδι για επανεκτέλεση, ή πως διαφορετικού είδους κι ύφους φωνές κι ερμηνείες, το κάνουν να εκφράσει κι άλλα ακροατήρια, ή πως οι διαφορετικές εκτελέσεις βάζουν ιδιαίτερες πινελιές, πλουτίζοντας το ίδιο το καλλιτεχνικό δημιούργημα, το τραγούδι δηλαδή,  ή πως μπορεί και να το «κακοποιούν» ακόμα …
Ανοίγουμε λοιπόν αυτήν την ενότητα («Πρώτες εκτελέσει & επανεκτελέσεις»), όπου, θα σας παρουσιάζουμε (ουδέτερα και περιγραφικά), με  χρονολογική σειρά, τις επανεκτελέσεις γνωστών τραγουδιών κι εσείς, αφού τις ακούσετε, θα μπορείτε να τις σχολιάσετε, να επιλέξετε και, στο τέλος, να ψηφίσετε, αυτήν που θεωρείτε, προσωπικά – υποκειμενικά, ως την καλύτερη, ανεξάρτητα, αν είναι πρώτη ή δεύτερη ή τρίτη κλπ.
Μόνο μια έκκληση και παράκληση – αν και το ξέρουμε ότι είναι δύσκολο – προσπαθήστε να κάνετε την υπέρβαση σας και να μην ψηφίσετε τον αγαπημένο σας τραγουδιστή! θα έχουμε αποτύχει όλοι! Κλείστε τα μάτια στα ονόματα κι αφήστε ανοιχτά τα αυτιά σας στο τραγούδι, την ενορχήστρωση στη φωνή, την ερμηνεία. Ακούστε το πολλές φορές, ψάξτε τις λεπτομέρειες, τις ιδιαιτερότητες και τις μοναδικότητες της κάθε ερμηνείας!
Ακόμα, επειδή αυτή η ενότητα, απευθύνεται, προφανώς, σε συνειδητοποιημένους και νηφάλιους ακροατές, ξεκαθαρίζουμε τη θέση μας, ότι σχόλια υβριστικά ή με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς προς καλλιτέχνες κι ερμηνείες του, δεν θα δημοσιεύονται. Θέλουμε σχόλια, με μουσικά επιχειρήματα, από ακροατές - αναγνώστες που αγαπάνε το ελληνικό τραγούδι και δεν έχουν προκαταλήψεις.
Ακούστε, λοιπόν, σχολιάστε, επιλέξτε και ψηφίστε. 

Αύγουστος
 

Τι δουλειά έχει ένας Αύγουστος μες στο Δεκέμβρη, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς, αλλά, ο συγκεκριμένος «Αύγουστος», είναι ένα από τα καλύτερα κομμάτια (μουσική – στίχοι - ερμηνεία) του αείμνηστου Νίκου Παπάζογλου (1948-2011) κι ένα από τα μετρημένα, στα δάχτυλα του ενός χεριού, που θα τα ενέτασσα στα πιο χαρακτηριστικά του. Ένα βαθιά ερωτικό κομμάτι παντός καιρού εποχής, που η αξία του δεν άφησε ασυγκίνητους, ακόμα και κορυφαίους ερμηνευτές μας. Ο «Αύγουστος» - αφήνοντας έξω και κάποιες live εκτελέσεις του ίδιου του Παπάζογλου - μετρά 6 εκτελέσεις.

Πρώτη εκτέλεση
Η πρώτη και κλασική, από ψυχής εκτέλεση, του ίδιου του δημιουργού του, Νίκου Παπάζογλου στον δίσκο «Χαράτσι» / 1984 (πλατινένιος - 200.000 πωλήσεις), που έκανε πασίγνωστο το τραγούδι.


Δεύτερη εκτέλεση
Η θηλυκή εκδοχή του τραγουδιού, από τη Χαρούλα Αλεξίου, από τον live δίσκο «Πάριος – Αλεξίου – Γαλάνη: Η παράσταση αρχίζει» (1989).


Χάρις Αλεξίου: Αύγουστος
τυχαίο link από το YouTube


Τρίτη εκτέλεση
Ο Γιώργος Νταλάρας, μεταμορφώνεται, και, σε μια άκρως σπαραχτική ερμηνεία, το ερμηνεύει στον live δίσκο «Γιώργος Νταλάρας - Βασίλης Παπακωνσταντίνου: Ζωντανή ηχογράφηση στο Αττικόν» / 1991 (πλατινένιος – 160.000 πωλήσεις). 



Τέταρτη εκτέλεση
Μια νέα τραγουδίστρια, η Τζωρτζίνα Αλεξάκη, στον πρώτο της δίσκο (σε επιμέλεια του Χρήστου Νικολόπουλου), με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Πρεμιέρα» (2008) ρισκάρει και το επανεκτελεί.


Τζωρτζίνα Αλεξάκη: Αύγουστος
τυχαίο link από το YouTube

 

Πέμπτη εκτέλεση
Άλλη, μια θηλυκή εκδοχή, κορυφαίας ερμηνεύτριας κι αυτή, από τον live δίσκο «Πρόσωπο με πρόσωπο» (2010) της Ελευθερίας Αρβανιτάκη.


Έκτη εκτέλεση
Live κι τελευταία εκτέλεση του τραγουδιού, από τον ομώνυμο δίσκο «Live» (2010), ενός από τους καλύτερους ερμηνευτές της γενιάς του’90, του Δημήτρη Μπάση.


 

Πρώτες εκτελέσεις και επανεκτελέσεις: «Αύγουστος»

Ποια εκτέλεση του τραγουδιού «Αύγουστος» θεωρείτε την καλύτερη;

35 %

ψήφοι: 190

Ψηφίστε
Νίκος Παπάζογλου , από το δίσκο «Χαράτσι», 1984
13 %

ψήφοι: 68

Ψηφίστε
Χάρις Αλεξίου , από το δίσκο «Πάριος – Αλεξίου – Γαλάνη: Η παράσταση αρχίζει», 1989
13 %

ψήφοι: 70

Ψηφίστε
Γιώργος Νταλάρας , από το δίσκο «Γιώργος Νταλάρας - Βασίλης Παπακωνσταντίνου: Ζωντανή ηχογράφηση στο Αττικόν», 1991
14 %

ψήφοι: 78

Ψηφίστε
Τζωρτζίνα Αλεξάκη , από το δίσκο «Πρεμιέρα», 2008
13 %

ψήφοι: 69

Ψηφίστε
Ελευθερία Αρβανιτάκη , από το δίσκο «Πρόσωπο με πρόσωπο», 2010
12 %

ψήφοι: 66

Ψηφίστε
Δημήτρης Μπάσης , από το δίσκο «Live», 2010

jVoteSystem developed and designed by www.joomess.de.

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άσκησα την όραση για μακριά κι έχασα τα κοντινά μου.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS