113 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
27.05.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Τάσος Καραντής

Κωνσταντίνος Βήτα : «Η μουσική μου έρχεται μέσα απ’ την καρδιά μου»

Μουσική αρχειοθήκη

Τάσος Π. Καραντής

 


Κωνσταντίνος Βήτα : «Η μουσική μου έρχεται μέσα απ’ την καρδιά μου»

 

 

Γράφει ο : Τάσος Π. Καραντής

Ο Κωνσταντίνος Βήτα, είναι ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς κι αναγνωρίσιμους καλλιτέχνες της ελληνικής electronica. Μ’ έναν ήχο, ηλεκτρονικό κι ακουστικό τα τελευταία χρόνια και με τον βαθιά ανθρώπινο στίχο του, συνεχίζει, με κάθε νέα του δουλειά, να μας ταξιδεύει στα περίεργα μουσικά και ποιητικά τοπία του.

Πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο του cd, η «ΕΝΩΣΗ»(LYRA / 2009) κι έτσι μίλησα μαζί του γι’ αυτό και, γενικότερα, για τη μουσική(του). Πήγαμε πίσω στην εποχή των «ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ», αλλά και στην επιτυχία του «2». Συζητήσαμε, ακόμα και για το λαϊκό τραγούδι, αλλά και τα σημερινά του ακούσματα.

Ανήκω σ’ αυτούς που οι δίσκοι του Κωνσταντίνου Βήτα τους  συντροφεύουν καθημερινά και σχεδόν φετιχιστικά κι αν κι ίδιος αρνείται την “επιτυχία”, είναι σίγουρο πως η κάθε του νέα πρόταση βρίσκει με επιτυχία το στόχο στις καρδιές μας, επειδή ακριβώς, όπως το δηλώνει ο ίδιος, “η μουσική του έρχεται μέσα από την καρδιά του”.   

- Ποια είναι η κοινή συνισταμένη των τριών βασικών ιδιοτήτων σου (μουσικός/συνθέτης – γραφίστας/εικαστικός καλλιτέχνης – δημοσιογράφος);

- Κ. ΒΗΤΑ : «Σαν δημοσιογράφος και κειμενογράφος δούλεψα μόνο στο “01” του Τσαγκαρουσιάνου, γραφίστας δούλεψα πριν γίνω μουσικός και εκτός του ότι φτιάχνω τα εξώφυλλα των δίσκων μου δεν έχω καμιά άλλη σχέση με τις γραφικές τέχνες πια. Όσο για την ζωγραφική αυτή είναι μια ιδιότητα που εξακολουθεί να υπάρχει μέσα στην μουσική μου, στους στίχους μου και μόνη της. Είχα όλες αυτές τις ιδιότητες μέχρι κάποια στιγμή γιατί όπως πολύς κόσμος και νέοι έβγαζα το ψωμί μου, αλλά κυρίως γιατί δεν ήξερα τι ήθελα να γίνω στη ζωή μου. Κάποια στιγμή με κέρδισε η μουσική.».

- Δεκατρία χρόνια μετά τη διάλυση των «ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ», τι θα έλεγες ότι ήταν αυτό που οδήγησε στη δημιουργία τους, αλλά και στο τέλος τους;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Οι κοινές αναζητήσεις για μουσική, η εξερεύνηση, η αγάπη για την μουσική, η ποίηση, η αγάπη μας για τα ηλεκτρονικά μας οδήγησε να φτιάξουμε τους “στέρεο νόβα”. Αυτό που μας διέλυσε ήταν η ανάγκη μας να φύγουμε απ’ τον κλοιό, να αναζητήσουμε την αλήθεια από την δική του καρδιά ο καθένας μας , η αγάπη μας για την μουσική. Το ίδιο πράγμα μας ένωσε και ακριβώς το ίδιο μας χώρισε. Η αλήθεια δημιουργεί και κλείνει τους κύκλους για να ανοίξει αυτό που αντιστοιχεί στον καθένα.».

- Έχεις παίξει στην παράσταση «Ηχώ στο χάος», με την Όλια Λαζαρίδου. Σε ενδιαφέρει κι η έκφρασή σου μέσω της υποκριτικής τέχνης; Είναι μια καλλιτεχνική πλευρά σου που θα την ξαναδούμε;

- Κ. ΒΗΤΑ :
«Έγινε μια φορά επειδή ήθελαν δύο καλές μου φίλες η Όλια Λαζαρίδου και η Βαρβάρα Μαυρομάτη που σκηνοθέτησε την παράσταση “Ηχώ στο Χάος”. Από τότε μου έγινε μια πρόταση για να παίξω τον “Άμλετ” αλλά είπα θα το κάνω αργότερα. Δεν σκοπεύω να κάνω καριέρα φυσικά στο θέατρο. Είναι δύσκολο επάγγελμα, να αποστηθίζεις ένα βιβλίο απέξω. Δύσκολο πολύ. Το μυαλό μου είναι ελαφρύ για κάτι τέτοιο.».

- Έχεις γράψει μουσική για θέατρο, χορό, κινηματογράφο. Καλύπτει μια άλλη σου πτυχή ως δημιουργού;

- Κ. ΒΗΤΑ :
«Κάθε μουσικός στην πορεία του έχει γράψει μουσική για φιλμ και θέατρο. Ο μουσικός που δεν εμφανίζεται δεν έχει άλλο τρόπο για να βγάλει χρήματα μιας και δεν βγάζει από την δισκογραφία. Αυτό είναι μέρος της δουλειάς μας. Είναι ένα δύσκολο επάγγελμα να είσαι μουσικός . Πρέπει να έχεις υπομονή, αντοχές.».

- Την αναπάντεχη εμπορική επιτυχία του “2”, πως την εξηγείς;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Ήταν απλά μια αναπάντεχη εμπορική επιτυχία όπου εγώ εκτός ότι έγραψα την μουσική μου δεν έκανα κάποια άλλη προσπάθεια γι αυτό. Απλά άρεσε στον κόσμο και έγινε αγαπητό. Όπως ξέρετε δεν κάνω επιτυχίες ποτέ. Δεν ασχολήθηκα με το σπορ αυτό.».  

- Με το “Transformations” έκανες ένα μουσικό διάλογο με το έργο του Χατζιδάκι. Θα σε ενδιέφερε να τον κάνεις και με άλλον Έλληνα συνθέτη κι, αν ναι, με ποιον;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Το έκανα το 2004 για τον Μάνο Χατζιδάκι με όλη μου την αγάπη. Για έναν μουσικό που εκτίμησα σαν άνθρωπο και μουσικό, για έναν άνθρωπο που άφησε μέσα μου μια πνευματικότητα, μια κληρονομιά, μια κουλτούρα. Από τότε δεν έχω σκεφτεί να το κάνω για κάποιον άλλο. Δεν νομίζω. Μια φορά κάνεις κάτι τέτοιο. Την δεύτερη φορά συνήθως σε κοιτάζουν διαφορετικά.».

- Έχεις γράψει τραγούδια για τη Γαλάνη και την Πόπη Αστεριάδη. Θα σκεφτόσουνα στο μέλλον, να λειτουργήσεις αποκλειστικά ως συνθέτης και να φτιάξεις έναν κύκλο τραγουδιών με κλασική μελωδική φόρμα (κουπλέ – ρεφρέν) για να τα πει μια γνωστή μεγάλη, αντρική ή γυναικεία, φωνή;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Α δεν ξέρω κάτι τέτοιο, συνθέτης μουσικής είμαι, μπορεί κάποια στιγμή να μην μπορώ να τραγουδήσω και να βάλω μια φωνή να τα πει. Μπορεί να μην γράψω ξανά τραγούδια και να ασχοληθώ με την ορχηστρική μουσική. Ο χρόνος θα μου πει, ο χρόνος είναι ο πιο δίκαιος για όλους μας.».

- Σε συνέντευξή σου έχεις αναφερθεί αρνητικά για τα “μπουζουκοτράγουδα” κι όντως υπάρχει ευτέλεια σε αρκετά απ’ αυτά. Από την άλλη όμως, τα τραγούδια με μπουζούκι αποτελούν, ιστορικά, τη “ραχοκοκαλιά του ελληνικού τραγουδιού” ή, για να το θέσω διαφορετικά, ένας τραγουδιστής μου ’χε πει σε συνέντευξή του ότι «Ελλάδα χωρίς λαϊκό τραγούδι δεν γίνεται». Μήπως είναι έτσι;

- Κ. ΒΗΤΑ :
«Παλιά όταν ήμουν πιο νέος έλεγα διάφορα και είχα κάποια προσωπικά θέματα με την μουσική γύρω μου. Μπορεί κάποια στιγμή να είπα και κάτι παραπάνω σαν παιδί. Νομίζω πως ο καθένας μας έχει την βούληση να κάνει αυτό που αποφασίζει. Όπως και ο καθένας μας έχει δικαίωμα να  ακούει την μουσική που του αρέσει. Δεν μου αρέσει πια να κρίνω η να γίνομαι αυστηρός ή ελαφρύς με τις ζωές των άλλων, όπως επίσης και με την κουλτούρα τους. Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του και αυτό που αφήνει πίσω του.».

- Εσύ σήμερα τι ακούς απ’ αυτό που ευρύτερα λέμε “ελληνικό τραγούδι” ;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Ακούω νέους τραγουδοποιούς, γκρουπ, ηλεκτρονικούς ,ακουστικούς. Διάφορα και από διάφορους χώρους. Υπάρχουν εξαιρετικοί  μουσικοί στην Ελλάδα.».

- Το νέο σου άλμπουμ λέγεται «ΕΝΩΣΗ», κι εξηγείς πως προέκυψε ο τίτλος, παρατηρώντας τους ανθρώπους, που μοιάζουν ασύνδετοι, αλλά και ίδιοι κατά περίεργο τρόπο. Το ίδιο θα έλεγες ότι συμβαίνει και στη μουσική, πολλά που μοιάζουν ασύνδετα, είναι ίδια;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Η τέχνη είναι δημιούργημα του ανθρώπου, συνεπώς παιδιά του κατά κάποιο τρόπο μιας και εκφράζονται από αυτόν. Στην μουσική παρεμβαίνει το γούστο, η αισθητική που έτσι κι αλλιώς είναι μια διαχωριστική γραμμή. Ο καθένας έχει μια προσωπική άποψη για αυτό που του αρέσει ή δεν του αρέσει. Στην ζωή βέβαια υπάρχει και εκεί ο διαχωρισμός. Αυτό που είδα στο τρένο και στην ζωή έξω, ήταν ότι μέσα στους ανθρώπους γύρω μου απλά μπόρεσα και αναγνώρισα κάποια κομμάτια του εαυτού μου. Όμως είναι καθαρά προσωπικό θέμα το πόσο ασύνδετος θέλει να είναι κάποιος μέσα στην ζωή και στην τέχνη.».

- Και τη νέα σου αυτή δουλειά, τη χαρακτηρίζει ο ηλεκτρονικός κι ο – δυτικός, θα έλεγα - ακουστικός ήχος, με κυρίαρχα φυσικά όργανα το πιάνο και τα έγχορδα. Θα δοκίμαζες ποτέ να εντάξεις στα κομμάτια σου ένα πάντρεμα λαϊκών – παραδοσιακών οργάνων με ανατολίτικους ήχους;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Η μουσική μου έρχεται μέσα από την καρδιά μου. Δεν κατέχω την ανατολίτικη μουσική γιατί μεγάλωσα σε μέρη που δεν υπήρχε τέτοιος ήχος γύρω μου. Την έχω ακούσει αυτή την μουσική και την θαυμάζω αλλά προφανώς για να μην το έχω κάνει ως τώρα σημαίνει πως δεν μπορώ να την προσεγγίσω. Με φαντάζεστε σε μια συναυλία μου να βγω με ούτι η σιτάρ; Νομίζω πως είναι δύσκολο. Δεν ξέρω να παίζω τέτοια όργανα, αλλά ούτε και να γράφω μουσική για τέτοια όργανα.».

- Γράφτηκε ότι τα κομμάτια του άλμπουμ σου, έχουν έναν “αστικό μουσικό ήχο”. Δέχεσαι μια τέτοια ταυτότητα ως καλλιτέχνης, ότι δηλαδή, μέσα από τους στίχους και τις μουσικές σου, παρατηρείς και καταγράφεις το σύγχρονο αστικό τοπίο;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Την μουσική μου δεν την βλέπω έτσι, αυτά τα γράφουν κριτικοί μουσικής ή άνθρωποι που βλέπουν κάτι τέτοιο μέσα στην μουσική μου. Η μουσική είναι γεμάτη από ταμπέλες αλλά δεν ευθύνονται οι μουσικοί γι’ αυτό. Οι ετικέτες δημιουργούνται από τα μαζικά μέσα  και τους ανθρώπους που δουλεύουν εκεί. Τα ακούω αυτά τα σχόλια αλλά η δουλειά μου δεν είναι να παραπονούμαι. Το τι δέχομαι για μένα νομίζω πως είναι κάτι προσωπικό και κάτι που γνωρίζω ο ίδιος.».

- Ιδιαίτερα στο «Ναυαγοσώστη», αλλά και γενικότερα στους στίχους σου, είναι διάχυτο του σουρεαλιστικό στοιχείο. Κατά πόσο θα έλεγες ότι έχει επηρεάσει η υπερρεαλιστική ποίηση τη γραφή σου;  


- Κ. ΒΗΤΑ : «Το σουρεαλιστικό κίνημα στην τέχνη δεν ήταν ποτέ το φόρτε μου. Μάλιστα ήταν από τα κινήματα που δεν έχουν επηρεάσει την γραφή μου. Θα έλεγα πως ο “Ναυαγοσώστης” δεν έχει τίποτε το σουρεαλιστικό, είναι φτιαγμένος από την αλήθεια, από μια ψυχή που πνίγεται για δικαιοσύνη. Από μια τσακισμένη ψυχή που βλέπει στον ωκεανό το χέρι του θεού.».

- Στη «Διάνοια» μιλάς για «έναν κόσμο από κρύο». Μπορεί η μουσική (σου) να τον ζεστάνει;

- Κ. ΒΗΤΑ : «Ναι είναι μια διαπίστωση , δεν ξέρω αν η μουσική μου μπορεί να ζεστάνει τον κόσμο, είναι ένα τραγούδι που πηγαίνει στην συγχώρεση, είναι η στιγμή που κάποιος αντιλαμβάνεται ότι τα λάθη του ήλθαν μέσα από την αλαζονεία και την διάνοιά του. Κάνοντας τόσα λάθη στη ζωή του, ο κόσμος του ήταν επόμενο να κρυώσει. Νομίζω πως μπορεί … μάλλον.».

*Πρώτη δημοσίευση : περιοδικό «ΑΥΛΑΙΑ», τεύχος 61(2009), σελ. 20-23.

                              
                       
               
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άστοχα πράγματα και κινδυνώδη, οι έπαινοι για των Ελλήνων τα ιδεώδη.
Κωνσταντίνος Καβάφης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

28/5/1943 Γεννήθηκε η σοπράνο Έλενα Σουλιώτη

ΤΥΧΑΙΑ TAGS