127 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2018
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Τάσος Π. Καραντής

Μουσικά κουσκούς άλλων εποχών: 1960

Μουσική αρχειοθήκη

Τάσος Π. Καραντής

Τα κουσκούς, δηλαδή τα καλλιτεχνικά (μουσικά στην περίπτωσή μας) κουτσομπολιά, ανέκαθεν, κανείς δεν τα έπαιρνε στα σοβαρά. Τα θεωρούσαν – κι ήταν – ανάλαφρες κουβέντες, πληροφορίες και σχόλια. Ειδικά, στην εποχή μας, όπου έχουν κατακλύσει τις πρωινές και μεσημεριανές ζώνες της τηλεόρασης, καθώς και δεκάδες, κουτσομπολίστικα και life style περιοδικά, εφημερίδες, ραδιόφωνα, ιντερνετικά περιοδικά, μπλογκς κλπ., έχουν απαξιωθεί ακόμα περισσότερο. Όπως θα έχετε παρατηρήσει και θα ξέρετε, ο «ΟΡΦΕΑΣ» δεν έχει ανάλογη στήλη, παρά μόνο μια στήλη μουσικών σχολίων («ΕΥΦΩΝΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΦΩΝΑ») για σοβαρά κι ουσιαστικά μουσικά θέματα.
Έχετε αναλογιστεί όμως, τι ιστορικό ρόλο μπορούν να παίξουν, τα απαξιωμένα στην εποχή τους, κουσκούς, μετά από 20, 30, 50 χρόνια ή και έναν αιώνα;! Αποτελούν ιστορία! Έστω μικροϊστορία, από πολλές πλευρές. Από το πως εξελίσσεται η κοινή γλώσσα(που συνήθως χρησιμοποιείται στα κουσκούς), αλλά κι η δημοσιογραφική ματιά και γραφή. Επίσης, αποτελούν φωτογραφίες ντοκουμέντα (με λόγια κι εικόνες) άλλων εποχών, αποτυπώνοντας τους καλλιτέχνες και τους σταρ της κάθε εποχής, από το καλλιτεχνικό τους έργο, αλλά κι από άλλες πλευρές, από το ντύσιμο και τις δηλώσεις τους, ως τις κοινωνικές τους συνήθειες και συμπεριφορές. Έχουμε δηλαδή μια ατόφια, λαική εικόνα(χωρίς θεωρίες, ταμπέλες και “επιστημονικές κοινωνιολογικές ταξινομήσεις”), των καλλιτεχνικών και εξωκαλλιτεχνικών δρωμένων, των σημαντικότερων και γνωστότερων καλλιτεχνών του τραγουδιού μας περασμένων δεκαετιών κι άλλων εποχών.
Έτσι, στα πλαίσια της ενότητας «Μουσική Αρχειοθήκη», θα παρουσιάζουμε στον «ΟΡΦΕΑ» τα «Μουσικά κουσκούς άλλων εποχών». Αρχή κάνουμε με κουσκούς του 1960, για τους: Μάνο Χατζιδάκι, Μελίνα Μερκούρη και Νάνα Μούσχουρη.
 
Τραγούδια της Μελίνας
«Η δημοφιλής πρωταγωνίστρια του θεάτρου και του κινηματογράφου Μελίνα Μερκούρη θα λανσάρη δυο καινούρια τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι στην ταινία που γυρίζει ήδη με τον Ζυλ Ντασσέν. Όσοι είχαν ιδή πριν μερικά χρόνια την ταινία “Στέλλα”, θα θυμούνται δυο άλλα τραγούδια του Χατζηδάκι που και τότε τραγουδούσε πάλι η Μελίνα. Το “Αγάπη που ’γινες δίκοπο μαχαίρι” και το “Ο μήνας έχει 13”, τα οποία μάλιστα γύρισε σε δίσκο η διαλεχτή πρωταγωνίστρια, όταν ήταν πριν λίγο καιρό στο Παρίσι. Με τα τραγούδια της “Στέλλας” έγινε γνωστός ο Χατζηδάκις στη πλατύτερο κοινό κι από τότε η μια επιτυχία του διαδέχεται την άλλη, ένα δε από τα πιο τελευταία τραγούδια του, το “Κάπου υπάρχει η αγάπη μου”, του χάρισε το πρώτο Βραβείο του Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού. Γουρλίδικη λοιπόν απεδείχθη η φωνή της Μελίνας για τον εκλεκτό συνθέτη. Τόσο γουρλίδικη, ώστε όταν πρόσφατα πήγε στα γραφεία της εταιρίας που έχει την αποκλειστικότητα των δίσκων του, για τα ποσοστά του εισέπραξε 100.000 για την τελευταία τριμηνία! Αυτό το τελευταίο ελπίζουμε να μην το διαβάση κανένας εφοριακός!».
(Μαρία Δημητρέα, περιοδικό «ΦΑΝΤΑΣΙΑ», τεύχος 20, 6-1-1960, σελ. 31).
 

 
Ο Χατζηδάκις
«Με υπερπαραγωγή μελωδιών μας τροφοδοτεί τον τελευταίο καιρό ο Μάνος Χατζηδάκις. Πληθώρα δίσκων κι άφθονη μουσική του σε θεατρικά έργα και ταινίες, και παντού σημειώνει αλλεπάλληλες επιτυχίες. Τα πιο τελευταία του τραγούδια που λανσάρει η δημοφιλής πλέον Νάνα Μούσχουρη έχουν θεατρική προέλευση. Είναι το “Τριαντάφυλλο στο στήθος”, μια μελωδία που ακούστηκε πριν από καιρό στο ομώνυμο έργο του Τένεσσυ Ουίλιαμς, όταν παίχτηκε από το Θέατρο Τέχνης και η “Ευρυδίκη” που γράφτηκε ειδικά για την καινούργια παράσταση του Θεάτρου Τέχνης επίσης. Και για τα δυο αυτά τραγούδια οι στίχοι προστέθηκαν εκ των υστέρων στις συνθέσεις του Χατζηδάκι.»
(Μαρία Δημητρέα, περιοδικό «ΦΑΝΤΑΣΙΑ», τεύχος 25, 10-2-1960, σελ. 31).
 
Ο Χατζηδάκις (2)
«Την προπερασμένη Κυριακή από την θεατρική εκπομπή του Σταθμού Ενόπλων, ακούστηκε συνέντευξι του δημοφιλούς συνθέτου Μάνου Χατζηδάκι, που τόσες επιτυχημένες μελωδίες του έχουμε χαρή, στο θέατρο, στον κινηματογράφο και στους δίσκους. Με την ευκαιρία αυτή της ραδιοσυνεντεύξεώς του ο Χατζηδάκις έδωσε πολλές ενδιαφέρουσες εξηγήσεις γύρω από τη δουλειά του. Αξίζει λοιπόν να μεταφέρουμε και στην στήλη μας ένα δυο αποσπάσματα της συνομιλίας του.
Στην ερώτησι: “Ποιο είναι το πρώτο υλικό από ένα θεατρικό έργο που σας δίνει αφορμή να εμπνευσθήτε μουσική γι’ αυτό”. Ο Μάνος Χατζηδάκις απάντησε : “Κατ’ αρχήν ποιος είναι ο χαρακτήρας του έργου. Κατά δεύτερο λόγο, τι θα δώση περισσότερο, τι θα φωτίση περισσότερο την παράστασι την οποίαν βέβαια διευθύνει ο σκηνοθέτης. Υπάρχει και μια τρίτη αφορμή που με κάνει να γράφω μουσική για τα έργα: είναι εκείνο που με συγκινεί εμένα περισσότερο ”.»
(Μαρία Δημητρέα, περιοδικό «ΦΑΝΤΑΣΙΑ», τεύχος 29, 9-3-1960, σελ. 31)
 
5 ερωτήσεις για τη Νανά Μούσχουρη - (μία πρωτότυπη πικάντικη καμπάνια της «Φαντασίας»)
1. Συνέβη το θέμα ενός τραγουδιού σας, όταν το λανσάρετε, να συμπέση και με κάποια δική σας ιστορία;
Νανά Μούσχουρη: Ναι, έτυχε ένα από τα τραγούδια μου να αναφέρεται σε κάτι που ένοιωθα όταν το πρωτοτραγούδησα: “Κάπου υπάρχει η αγάπη μου”.
2. Είναι δυνατόν να υπολογίσετε πριν πρωτοτραγουδήσετε ένα τραγούδι, αν αυτό θάχη επιτυχία;
Ν.Μ.: Όχι. Δεν είναι δυνατόν να το υπολογίσω, γιατί δεν είναι δυνατόν να σταθμίσω τι δεν θ’ αρέση. Τα γούστα του κοινού είναι συχνά διαφορετικά από τα δικά μας.
3. Ενοχλήστε όταν τα τραγούδια που λανσάρετε τραγουδιούνται μετά κι από άλλους;
Ν.Μ.: Αντιθέτως, χαίρομαι και κολακεύομαι. Με το ν’ ακούω τα τραγούδια του ρεπερτορίου μου κι από άλλους βεβαιώνουμε ότι έχουν ευρύτερη απήχηση.
4. Που σας είναι πιο ευχάριστο να τραγουδάτε στο ραδιόφωνο, στο θέατρο ή στο κέντρο;
Ν.Μ.: Χωρίς αμφιβολία χαίρομαι ιδιαίτερα όταν τραγουδώ μπροστά σε πολύ κόσμο. Η δουλειά μας στα ραδιοφωνικά στούντιο είναι πιο άνετη αλλά και πιο ψυχρή. Όταν έχω ζωντανό ακροατήριο νοιώθω πιο έντονα αυτό που τραγουδώ.
5. Ποιος είναι ο ευκολώτερος τρόπος για σας να μάθετε ένα μουσικό κομμάτι;
Ν.Μ.: Μόλις δω μια μελωδία γραμμένη σε νότες, την μαθαίνω αμέσως. Ο Χατζηδάκις δεν μου δίνει ποτέ νότες μου τα παίζει στο πιάνο.»
(Μαρία Δημητρέα, περιοδικό «ΦΑΝΤΑΣΙΑ», τεύχος 30, 16-3-1960. σελ. 30).

 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Εκεί που σμίγει η αγάπη των ανθρώπων είναι η πατρίδα σου.
Γιάννης Ρίτσος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά

ΤΥΧΑΙΑ TAGS