85 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
22.07.2018
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Κώστας Πατσαλής

Μαρινέλλα - Χατζής στο Παλλάς!

Συνεντεύξεις τύπου

Κώστας Πατσαλής

Το 1968 ο Κώστας Χατζής δούλευε στην μπουάτ «Καρυάτιδα»  και η Μαρινέλλα στην «Παλιά Αθήνα». Στα διαλείμματα που είχε η Μαρινέλλα από το κέντρο που τραγουδούσε μαζί με την χορεύτρια Χρυσούλα Ζώκα πήγαιναν να ακούσουν τον Χατζή. Εκεί πρωτογνωρίστηκαν! Το 1969 έγινε η πρώτη απόπειρα συνεργασίας Μαρινέλλας και Κώστα Χατζή, να τραγουδήσει συνθέσεις του στο «Στορκ» όπου τραγουδούσε η Μαρινέλλα που, όμως, συνάντησε εμπόδια… Το 1975 αποτυπώθηκαν –για πρώτη φορά δισκογραφικά – στον προσωπικό  δίσκο της Μαρινέλλας «Για πάντα»  τα πρώτα τους τραγούδια. «Κι ύστερα» και «Πάλι ύπνος δεν με πιάνει». Το 1976, όμως, η συνεργασία τους αποτυπώνεται σε ένα τριπλό ζωντανά ηχογραφημένο δίσκο με τον τίτλο «Ρεσιτάλ» και γνωρίζει  απίστευτη επιτυχία! Το «Ρεσιτάλ» ξεπερνάει τις 500.000 πωλήσεις, καταξιώνεται  και  παίρνει την θέση του στον κατάλογο των πιο σπουδαίων κι επιτυχημένων άλμπουμ της ελληνικής δισκογραφίας.  Αξίζει να σημειωθεί πως η ηχογράφηση αυτή δεν υπέστη καμιά τεχνική επεξεργασία! Οι επιτυχίες πολλές και διαχρονικές: «Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει», «Όλος ο κόσμος είσαι συ», «Η αγάπη όλα τα υπομένει», «Πάρε με μαζί σου τσιγγάνε», «Σ΄αγαπώ», «Θυμάμαι», «Δεν είμαι εγώ», «Σπουδαίοι άνθρωποι, αλλά…», «Θέλω να πω ένα τραγούδι»… Οι φαινομενικά αταίριαστοι αυτοί καλλιτέχνες  με την ένωσή τους δημιούργησαν κάτι εξαιρετικά δυνατό, τόσο δυνατό που κρατάει ως τις μέρες μας…

Να τι λέει ο παραγωγός του άλμπουμ Φίλιππος Παπαθεοδώρου: 

«Το να ταιριάξουν δυο καλλιτέχνες όπως η  Μαρινέλλα και ο Χατζής δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση. Ο Χατζής των μπουάτ της  Πλάκας με τις κοινωνικές μπαλάντες και η Μαρινέλλα των μεγάλων κοσμικών κέντρων, γνήσια εκπρόσωπος του ελαφρολαϊκού τραγουδιού,   ήταν δυο πράγματα τελείως ασύνδετα. Άλλο το κοινό του Χατζή κι άλλο της Μαρινέλλας. Όσοι άκουγαν ότι επίκειται συνεργασία αυτών των δύο, προεξοφλούσαν καλλιτεχνική αποτυχία. Εγώ που ήξερα την αγάπη και τον θαυμασμό που έτρεφαν ο ένας για τον άλλον, ήμουν βέβαιος ότι το εγχείρημα θα είχε θετικά αποτελέσματα.
Οι πρόβες ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του ’75 και η ηχογράφηση έγινε τον Μάρτιο του ΄76. Ήταν ένας κύκλος 50 τραγουδιών που για να βγει ήθελε μεγάλη και επίπονη προσπάθεια. Τρεις και τέσσερις φορές την εβδομάδα πηγαίναμε με το Χατζή στο σπίτι της Μαρινέλλας, στη Βούλα και κάναμε πρόβα τουλάχιστον τέσσερις ώρες κάθε φορά. Βέβαια, μετά το δίωρο, εμφανίζονταν τα ούζα και οι μεζέδες και η πρόβα πήγαινε περίπατο... Ωστόσο, η δουλειά προχωρούσε με τη Μαρινέλλα να διαμαρτύρεται συνεχώς στον Κώστα ότι έπαιρνε εκείνος τα ωραιότερα τραγούδια... Κάθε φορά, λοιπόν, που άκουγε ένα τραγούδι του Κώστα και το εύρισκε καλύτερο απ’ τα δικά της, ο Κώστας της θύμιζε το «Σύνορα η αγάπη δεν γνωρίζει», το «Σ’ αγαπώ»  το «Όλος ο κόσμος είσ’ εσύ» το «H αγάπη όλα τα υπομένει» και τότε ηρεμούσε...
Μετά απο έξι μηνών προετοιμασία, ήρθε επιτέλους η βραδιά που θα γίνονταν η ηχογράφηση. Υπήρχε μεγάλη ανησυχία για την έκβαση του εγχειρήματος γιατί η παράσταση ήταν μοναδική και το αποτέλεσμα θα έπρεπε να είναι και το τελικό. Δεν υπήρχε περιθώριο επανάληψης του προγράμματος.
Εγώ, που είχα την ευθύνη της παραγωγής με τον ηχολήπτη Γιάννη Σμυρναίο, βρισκόμασταν μέσα στο βαν που γίνονταν η ζωντανή ηχογράφηση. Ο Λάκης Τελκής ήταν υπεύθυνος για τον ήχο στη σάλα. Και οι τρεις κρατούσαμε την αναπνοή μας από την αρχή μέχρι το τέλος. Τα νεύρα μας ήταν τεντωμένα κι η αδρεναλίνη είχε χτυπήσει κόκκινο. Γνωρίζαμε πως το παραμικρό λάθος θα τίναζε τα πάντα στον αέρα και η προσπάθεια μηνών θα πήγαινε χαμένη...
Η παράσταση άρχισε κι ακούστηκαν οι πρώτες συγχορδίες από την κιθάρα του Χατζή... Μετά από λίγο, κι αφού κατακάθισαν τα πρώτα χειροκροτήματα, η γνωστή βραχνή γεμάτη αισθαντικότητα φωνή του, γέμισε αρμονικούς ήχους τη σάλα κι οι περίτεχνες μπαλάντες άρχισαν να ξεδιπλώνονται η μία μετά την άλλη και να δημιουργούν ποικίλα συναισθήματα στο ακροατήριο...
“Θυμάμαι, όταν ήμασταν παιδιά,
τα όνειρα που κάναμε, θυμάμαι ,
νομίζαμε με μια δρασκελιά , τον ουρανό θα φτάναμε...”
Ο  Γιάννης, με μαεστρία χειρίζονταν τα κουμπιά της κονσόλας κι εγώ προσπαθούσα δίπλα του να του επισημαίνω τα σημεία των τραγουδιών που έπρεπε να εστιάσει την προσοχή του. Ήταν η σειρά της Μαρινέλλας ν’ ανέβει στη σκηνή …
“Μες στις βιτρίνες είσ’ εσύ
μέσα στα πλοία είσ’ εσύ
μες στις αφίσες είσ’ εσύ
και τρέχω και πετάω...
όλος ο κόσμος είσ’ εσύ
και που αλλού να πάω...
Με το εκρηκτικό ταλέντο που τη διακρίνει και τη τεχνική της που θα τη ζήλευε κι ο πιο καταξιωμένος λυρικός τραγουδιστής, ερμήνευσε μερικά από τα ωραιότερα τραγούδια – συνθέσεις του Χατζή - και μάγεψε το ακροατήριο που την χειροκροτούσε ασταμάτητα...
Στο δεύτερο μέρος, οι δυο καλλιτέχνες ξεδίπλωσαν για άλλη μια φορά το ταλέντο τους και τραγούδησαν μερικά από τα ωραιότερα ντουέτα κλείνοντας έτσι την παράσταση καταχειροκροτούμενοι....
Όταν επιτέλους τελείωσε το πρόγραμμα, πήραμε μια βαθειά ανάσα ικανοποίησης γιατί ξέραμε ότι είχαμε στα χέρια μας ένα σπουδαίο υλικό. Ο Νίκος Αντίππας, Διευθυντής της Πόλυγκραμ, που ήταν μέσα στην αίθουσα και έζησε την ατμόσφαιρα, μόλις τελείωσε η παράσταση  ήρθε στο βαν ανήσυχος και μας ρώτησε αν την είχαμε γράψει. Όταν τον διαβεβαιώσαμε ότι η παράσταση ήταν ήδη γραμμένη, και δεν θα’ πρεπε να ανησυχεί, ηρέμησε και μας είπε πως είχε την αίσθηση ότι το αποτέλεσμα θα πρέπει να ήταν καταπληκτικό. Και αποδείχθηκε ότι ήταν πράγματι καταπληκτικό. Όλη η αγωνία η συγκίνηση και το τρακ των πρωταγωνιστών δημιούργησαν ένα αποτέλεσμα υψηλού επιπέδου. Τόσο η Μαρινέλλα όσο και ο Χατζής εξάντλησαν  όλα τα αποθέματα καλλιτεχνικής ευαισθησίας που διέθεταν για το καλύτερο αποτέλεσμα. Η ατμόσφαιρα καθ’όλη τη διάρκεια της παράστασης ήταν μοναδική, οι δε αντιδράσεις του κόσμου, χωρίς υπερβολή,  ήταν εκρηκτικές… Όσο για τον τριπλό δίσκο, όταν μετά από λίγο καιρό κυκλοφόρησε, έκανε ρεκόρ πωλήσεων. Οι εκπομπές της Polygram έπαιζαν αποκλειστικά το «Ρεσιτάλ» για αρκετές εβδομάδες και οι Κασσάνδρες που είχαν προβλέψει αποτυχία, διαψεύστηκαν πανηγυρικά...Το «Ρεσιτάλ» θεωρείται πλέον σαν ένας από τους ωραιότερους δίσκους ελληνικού ρεπερτορίου που έχουν γίνει ποτέ...».

  
  

Τα επόμενα χρόνια η Μαρινέλλα εντάσσει στα προγράμματά της  πάντα τραγούδια από το «Ρεσιτάλ», αλλά και συνθέσεις του Χατζή από άλλες του δουλειές, όπως τα τραγούδια «Αντίο», «Εγώ το λέω τίποτα», «Απ’ το αεροπλάνο»… Το 1980 οι δυο καλλιτέχνες ξανασυναντιούνται και πάλι στη μπουάτ «Σκορπιός» της Πλάκας και ηχογραφούν το «Ταμ-ταμ», ένα σπουδαίο άλμπουμ που κι αυτό γνωρίζει μεγάλη επιτυχία. Τραγούδια του όπως τα «Μια χαμένη Κυριακή», «Δεν θέλω γράμμα», «Ζητείται φίλος», «Το γυφτάκι» αγαπήθηκαν και τραγουδιούνται μέχρι σήμερα. Το 1987 συναντιούνται για τελευταία φορά-μέχρι σήμερα-και ηχογραφούν το δίσκο «Συνάντηση». Ο δίσκος αυτός δεν είναι ζωντανά ηχογραφημένος –όπως οι άλλες τους δουλειές-, αλλά γίνεται στο στούντιο. Τραγούδια του όπως τα «Τώρα ζω», «Ιθάκη», «Μας κόψαν το φως», «Να’ ταν ο κόσμος μια κάλπη» ακούγονται πολύ από τα ραδιόφωνα της εποχής. Αξίζει να αναφερθεί ότι όλα τα επόμενα χρόνια η Μαρινέλλα, όπου κι αν εμφανιστεί  είτε σε νυχτερινά κέντρα  όπως  τη «Νεράιδα», «Πύλη Αξιού», «Μirage», «Remember», «Αθηνών Αρένα», «Διογένη», Βοτανικό» αλλά και στο «REX» όπως και στο Μέγαρο Μουσικής, στο Ηρώδειο και το Παλλάς,  τραγουδά πάντα τις συνθέσεις του Κώστα Χατζή.
Σήμερα, Ιανουάριος 2013, οι πρωταγωνιστές αυτής της συνεργασίας Μαρινέλλα, Χατζής, Παπαθεοδώρου (παραγωγός των δίσκων αυτών)  και  Σμυρναίος (ηχολήπτης των δίσκων αυτών), ξανασυναντιούνται για να μας προσφέρουν εικόνες, τραγούδια, μνήμες από αυτή την ανεπανάληπτη συνεργασία στη σκηνή του ΠΑΛΛΑΣ. Στη συνέντευξη τύπου που έγινε στις 23 Ιανουαρίου οι συντελεστές μίλησαν με πολλή συγκίνηση για τη συνεργασία αυτή που τόσο αγαπήθηκε από το κοινό. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο μόνιμος πια συνεργάτης και φίλος της Μαρινέλλας,  Σταμάτης Φασουλής, ενώ τις ενορχηστρώσεις θα κάνει ο Χάρης Ανδρεάδης.  Οι παραστάσεις αρχίζουν  στις 26 Ιανουαρίου.
Μαζί με τη Μαρινέλλα και τον Κώστα Χατζή επί σκηνής θα είναι οι μουσικοί:
Νίκος Καπηλίδης – ντραμς
Μιχάλης Ευδαίμων – μπάσο
Γιάννης Καρακατσάνης – κρουστά
Κυριάκος Κοντάκης  - βιολί
Χριστόφορος Κροκίδης – κιθάρα
Γιώργος Παγιάτης  - πιάνο
Θανάσης  Τσαουσέλης – πλήκτρα
Σταύρος Ντούσκας – πνευστά
Φωτεινή Νικολοπούλου  - τσέλο

Σκηνοθεσία - Σταμάτης Φασουλής
Καλλιτεχνική επιμέλεια – Φίλιππος Παπαθεοδώρου
Ενορχήστρωση-Διεύθυνση Ορχήστρας – Χάρης Ανδρεάδης
Σχεδιασμός Φωτισμών – Ελευθερία Ντεκώ
Σκηνικά – Γιώργος Γαβαλάς - Γιάννης Μουρίκης
Βοηθός Σκηνοθέτη – Ελευθερία Μπενοβία
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΕΑΜΑΤΩΝ

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή 21:00
Σάββατο 21:00
Κυριακή 20:00
Τιμές εισιτηρίων : 60€, 50€, 40€, 35€, 30€, 25€
Φοιτητικό 20€ (αγορά μόνο από το ταμείο)

 

Φωτογραφίες: Κώστας Πατσαλής

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Στην άμμο τα έργα στήνονται μεγάλα των ανθρώπων και σαν παιδάκι τα γκρεμίζει ο Χρόνος με το πόδι.
Κώστας Καρυωτάκης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

22/7/1988 Πέθανε από καρκίνο ο τραγουδιστής Τώνης Μαρούδας
23/7/1996 Πέθανε στην Αθήνα, χτυπημένη από τον καρκίνο, η ηθοποιός Αλίκη Βουγιουκλάκη. Στην κινηματογραφική της καριέρα, τραγούδησε τραγούδια πολλών μεγάλων συνθετών.
23/7/2011 Πέθανε στο Λονδίνο η τραγουδίστρια Amy Winehouse

ΤΥΧΑΙΑ TAGS