123 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
22.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Μουσικά ρεπορτάζ


Το βράδυ της Τετάρτης 17/4 πραγματοποιήθηκε στο tasty-bar «γο-γό», στο Νέο Κόσμο, η παρουσίαση του νέου άλμπουμ του Νίκου Μαστοράκη με τίτλο «Κύρβα», το οποίο αποτελεί και την πρώτη παραγωγή της νεοσύστατης εταιρείας «Αρτύς» του Σωκράτη Μάλαμα.
Αφού ο Σωκράτης Μάλαμας καλωσόρισε τους καλεσμένους, στους οποίους μεταξύ άλλων βρίσκονταν ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Ορφέας Περίδης, ο Μπάμπης Στόκας και η Σοφία Παπάζογλου, μίλησε για αυτήν λέγοντας: «Αποφασίσαμε, μετά από αυτή την καταπληκτική πορεία που είχαν οι δισκογραφικές μας εταιρίες, να κάνουμε κάτι αυτόνομο. Καταφέραμε να κάνουμε μια μικρή εταιρειούλα, στην οποία θα επανακυκλοφορήσουν κάποιοι παλιότεροι δίσκοι αλλά ταυτόχρονα και νέοι δίσκοι φίλων, τραγούδια που νομίζουμε ότι υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να ακουστούν». Ενώ στη συνέχεια παρουσίασε τον Νίκο Μαστοράκη, τον συνθέτη του δίσκου, ο οποίος με τη σειρά του μίλησε για τους συντελεστές του άλμπουμ. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για δεκατρία καινούρια τραγούδια, εκ των οποίων ο Σωκράτης Μάλαμας ερμηνεύει επτά κομμάτια και από τρία ερμηνεύουν ο Ψαραντώνης και η Μαρίνα Δακανάλη, σε συνθέσεις του ίδιου και στίχους των: Νικόλα Ευαντινού, Δέσποινας Δραγασάκη, Μαρίας Μουτσάκη, Μανώλη Δουλούμη, Στέργιου Πολύζου και ένα απόσπασμα από τον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου. Ο Νίκος Μαστοράκης ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές και ιδιαίτερα τον Σωκράτη Μάλαμα που έκανε το όνειρό του πραγματικότητα, από τις πρώτες ηχογραφήσεις στο σπίτι του στην Ιεράπετρα μέχρι το τελικό αποτέλεσμα.
Επιπλέον, οι δύο καλλιτέχνες μίλησαν μεμονωμένα με τον Ορφέα απαντώντας στις ερωτήσεις μας. Ξεκινώντας από το Νίκο Μαστοράκη, όσον αφορά το αν σκέφτηκε εξ αρχής τον Σωκράτη Μάλαμα για τη δουλειά αυτή, ο ίδιος απάντησε «Είχα 20 τραγούδια και ζήτησα τη γνώμη του Σωκράτη για το πώς θα μπορούσα να τα προωθήσω. Κι αυτό επειδή με τον Σωκράτη είχαμε παλιότερα μια συνεργασία και τον εκτιμώ πάρα πολύ σαν καλλιτέχνη και γιατί είναι πολύ βασικό για μένα ότι είναι πρώτα συνθέτης και στιχουργός και μετά τραγουδιστής. Αυτός μου έκανε την πρόταση και φυσικά δέχτηκα. Τον θεωρώ ίσως τον πιο σπουδαίο σε πανελλήνιο επίπεδο. Είναι πολύ ολοκληρωμένος, έχει τρομερή πείρα και τρομερή αισθητική, για τα δικά μου γούστα. Άλλωστε ήθελα από την αρχή να του πω να ερμηνεύσει τα τραγούδια, αλλά δεν ήθελα να γίνω πιεστικός». Ενώ για τη μεταξύ τους συνεργασία είπε πως «δεν ήταν και πολύ εύκολη. Είναι πολύ απαιτητικός. Οι ενορχηστρώσεις, βέβαια, ήταν συλλογικές, ο Σωκράτης, όμως, έπαιξε σπουδαίο ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος. Είναι δύσκολος συνεργάτης αλλά το θέμα είναι να δεχτείς τη γνώση του και την πείρα του, και εγώ τις δέχτηκα». Η μουσική που γράφει, όπως ο ίδιος μας είπε, είναι βασισμένη πάνω στο ελληνικό παραδοσιακό μοτίβο, όχι στο άκρως κρητικό. Κάποια είναι τα τραγούδια που θυμίζουν αυτούσια την κρητική παράδοση, και αν και χρησιμοποιούνται κρητικά όργανα στον δίσκο, στα υπόλοιπα το σύγχρονο στοιχείο κυριαρχεί.
Όταν ρωτήσαμε τον Σωκράτη Μάλαμα για τον τρόπο με τον οποίο καταφέρνει, αν και μη Κρητικός, να αποδίδει τόσο καλά το κρητικό ηχόχρωμα δήλωσε «Η βασική κίνηση γίνεται απ τον ίδιο τον Μαστοράκη. Αυτός φτιάχνει τη γέφυρα προς τα δικά μας ακούσματα. Δεν είναι ακραιφνώς κρητικό το ιδίωμα αυτό που χρησιμοποιεί ο Μαστοράκης σε αυτήν τη δουλειά. Πήρε απ’ όλα τα στοιχεία που μας συνιστούσαν σαν προσλαμβάνουσες ακουστικών ερεθισμάτων. Πήρε από το ηπειρωτικό μερος της χώρας πολλά πράγματα και το πάντρεψε με το κρητικό. Αν ήταν ένα καθαρό κρητικό τραγούδι δεν θα μπορούσα να το αποδώσω, αλλά ο τρόπος με τον οποίο γράφει ο Μαστοράκης είναι σαν να γράφει για όλους μας, Κρητικούς και μη. Και επειδή αγάπησα τη δουλειά του πάρα πολύ μπόρεσα και μπήκα εύκολα μέσα σ’ αυτό το πράγμα που έγραψε». Ενώ στην ερώτηση του τι είναι αυτό που διέκρινε στο Νίκο Μαστοράκη, απάντησε το εξής «Αγάπησα πάρα πολύ το λόγο που χρησιμοποίησε, το στίχο του. Όλοι οι στίχοι είναι εξαιρετικοί. Η μουσική του είναι αφαιρετική, ήσυχη, απλή και μας ακουμπάει όλους. Ήταν κάτι που ήθελα να το κάνω εγώ. Αν είχα κάνει αυτή τη δουλειά θα ήμουν ευτυχής και, φυσικά, είμαι ευτυχής που συμμετέχω».
Τέλος, όταν ρωτήσαμε το Νίκο Μαστοράκη για την ερμηνεία του τίτλου του άλμπουμ μας παρέπεμψε αμέσως στον Σωκράτη Μάλαμα, μιας και αποτελεί δική του επιλογή. «Κύρβα», λοιπόν είναι η αρχαία ονομασία της Ιεράπετρας, όπως μας εξήγησαν και οι δύο καλλιτέχνες. Ο Μαστοράκης μας είπε συγκεκριμένα «Είναι η πόλη μου, από ‘κει κατάγομαι και εκεί ζω. Οι περισσότεροι συντελεστές είναι Ιεραπετρίτες και τα τραγούδια δημιουργήθηκαν όλα σαν σύνθεση στην Ιεράπετρα, από εμένα, έναν Ιεραπετρίτη. Τέλος, ο τίτλος σχετίζεται με την τελική αίσθηση που αφήνει το σύνολο του δίσκου σαν ηχόχρωμα». Με τη σειρά του ο Σωκράτης Μάλαμας είπε«Θεώρησα ότι είναι πολύ χαρακτηριστικό και πρέπει να αφιερωθεί η δουλειά αυτή στον τόπο, γιατί οι πρωταγωνιστές αυτής της δουλειάς είναι από την Ιεράπετρα και επειδή μ αρέσει πάρα πολύ η συλλαβικότητα αυτής της λέξης, η εκφορά αυτού του ονόματος… Οι Κορύβαντες είναι οι ιερείς της Κυβέλης, συνοδοί της Περσεφόνης στον Κάτω Κόσμο, εκστατικοί χορευτές. Και η κρητική μουσική έχει τέτοια ιδιώματα».
Ίσως ο καλύτερος επίλογος για τη βραδιά να είναι τα ίδια τα λόγια του Σωκράτη Μάλαμα σχετικά με τη σημασία που έχει για τον ίδιο ο τίτλος του άλμπουμ: «Σημαίνει πως ένας μύθος ξαναζεί μέσα μας, ένας μύθος αναβιώνει μέσα μας, ξαναβγαίνει σαν ένας φοίνικας από τις στάχτες του. Πολύ πραγματιστικό δεν έχει γίνει το έργο; Είστε πολύ ευτυχείς που το έργο παίζεται έτσι; Εμείς παίζουμε λοιπόν ένα έργο του ονείρου».

 

 
  

 

 

 

Υ.Γ. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Μαίρη Μπρατάκου για την πολύτιμη βοήθεια της.

 

  
  
  
  

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Το γιαούρτι, που μια μέρα πριν από το ευρώ, έκανε 48 δραχμές και μια μέρα μετά τριακόσιες πενήντα – σε δραχμές – εμείς το φάγαμε αδιαμαρτύρητα. Το ίδιο γιαούρτι ήταν, ίσως και χειρότερο, αλλά εμείς το πληρώσαμε χωρίς να πούμε λέξη. Δηλαδή ως λαός είμαστε πολύ του γιαουρτιού.
Σταμάτης Κραουνάκης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

22/10/1937 Γεννήθηκε ο συνθέτης Μάνος Λοίζος
23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις