141 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
20.10.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Δώρα Παπαδοπούλου

Βίκυ Μοσχολιού: Ο πρώτος δίσκος

Δώρα Παπαδοπούλου

Η μεγάλη δωρική και συνάμα ευαίσθητη γυναικεία φωνή του ελληνικού τραγουδιού ήταν αναμφίβολα η Βίκυ Μοσχολιού. Είναι βέβαιο πως κάμποσες δεκαετίες πριν δύσκολα θα στοιχημάτιζε κάποιος ότι το κορίτσι από το Αιγάλεω, που γεννήθηκε σε χρόνια φτωχά και δύσκολα από γονείς βιοπαλιαστές, θα μπορούσε να στιγματίσει έναν πολιτισμό και πολλές γενιές και έναν πολιτισμό με την κληρονομιά που άφησε πίσω του. Ωστόσο, σε εκείνη την περίεργη και μαγική κατά άλλους εποχή, όλα ήταν δυνατά. Σήμερα, κάνοντας πια τον απολογισμό, εύκολα θα συνειδητοποιήσουμε πως κάποια πράγματα ήταν γραφτό να γίνουν μόνο και μόνο επειδή στην πράξη και εκ του αποτελέσματος απέδειξαν την αναγκαιότητά τους. Η Βίκυ Μοσχολιού έπρεπε να τραγουδά και αυτό τελικά έγινε. Πέντε χρόνια μετά το θάνατό της (πέντε ακριβώς χρόνια συμπληρώνονται στις 16 Αυγούστου) θα επιδιώξουμε να τη θυμηθούμε αυτή τη σπουδαία ερμηνεύτρια μέσα από την παρθενική της εμφάνιση στη δισκογραφία.

Ανήμερα την Κυριακή του Πάσχα του 1962, η Βίκυ Μοσχολιού ανέβηκε για πρώτη φορά στο πάλκο, στη γνωστή «Τριάνα του Χειλά» στο πλάϊ του Γρηγόρη Μπιθικώτση και της Δούκισσας. Λίγο καιρό μετά, έρχεται και η σειρά της δισκογραφίας. Από τον Τάκη Λαμπρόπουλο της Columbia μαθαίνει πως ο Σταύρος Ξαρχάκος αναζητά νεαρή τραγουδίστρια να συμμετάσχει στην ταινία «Λόλα» ερμηνεύοντας το τραγούδι «Χάθηκε το φεγγάρι». Ο Σταύρος Ξαρχάκος περιγράφει στην εκπομπή «Μουσική βραδιά» του Γιωργου Παπαστεφάνου τη γνωριμία αυτή. «Πρωτογνώρισα τη Βίκυ Μοσχολιού στο στούντιο Α, στις αρχές του 1963. Έγραφα τότε τη μουσική για την ταινία «Η Ελλάς χωρίς ερείπια» και είχε έλθει ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης που τραγουδούσε τότε στην ταινία, μαζί με τη Βίκυ Μοσχολιού. Με παίρνει παράμερα ο Μπιθικωτσης και μου λέει: Αυτή που βλέπεις μία μέρα θα γίνει πολύ μεγάλη τραγουδίστρια. Στο λέω να το ξέρεις». Μετά από λίγο καιρό έκανα τη «Λόλα», τη μουσική της ταινίας Έψαχνα για την τελευταία σκηνή της ταινίας, μία κοπέλα, στον Πειραιά που έπρεπε να λέει ένα τραγούδι μέσα από ένα παράθυρο για τον αγαπημένο που έχασε. Παίρνω το Μπιθικώτση τηλέφωνο και του λέω για τη Μοσχολιού. Ήλθε στο στούντιο, έπαιξα στο πιάνο το τραγούδι, σιγά σιγά άρχισε να παίρνει θάρρος και τραγούδησε υπέροχα αυτό το τραγούδι
Λίγο μετά, το 1966 ακολουθεί ο πρώτος προσωπικός δίσκος της Μοσχολιού. Κυκλοφορεί από την Columbia με τον τίτλο «Βίκυ Μοσχολιού». Περιλαμβάνει τραγούδια που είχαν ήδη κυκλοφορήσει σε 45άρια  ή ακούγονταν σε κινηματογραφικές ταινίες ή θεατρικές παραστάσεις  της εποχής, κάτω από το γενικό τίτλο: "Πορτραίτα μεγάλων λαϊκών τραγουδιστών". Αν και επί της ουσίας έχουμε να κάνουμε με μία άτυπη συλλογή και τέτοιου είδους δίσκοι δε μπορούν να εκληφθούν ως προσωπικοί, ωστόσο μιλάμε για τραγούδια που δεν υπήρξαν μέρος άλλων δ΄λισκων 33 στροφών και που σχεδόν παράλληλα εμφανίστηκαν στη δισκογραφία των "μικρών" δίσκων, στη μεγάλη οθόνη  και στο θεατρικό σανίδι. Σχεδόν όλα τα τραγούδια η μουσική είναι του Σταύρου Ξαρχάκου και του Γιώργου Ζαμπέτα. Στίχους γράφουν ο Δημήτρης Χριστοδούλου, ο Βαγγέλης Γκούφας, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, Άλλωστε ήταν μία εποχή που ο κινηματογράφος με τη μουσική, όπως και το θέατρο με τη μουσική ακολουθούσαν βίους παράλληλους και αλληλένδετους. Εξαίρεση αποτελούν τα δύο τραγούδια του Βαγγέλη Πιτσιλαδή «Θα βρεθεί και για μας» και «Με τα θλιμμένα μάτια μου», σε στίχους του Γ. Κιούρκα. Αυτή είναι και η πρώτη δισκογραφική συνεργασία της Μοσχολιού με το Ζαμπέτα σε μεγάλο δίσκο 33 στροφών.
Η Βίκυ Μοσχολιού περιγράφει γλαφυρά στην εκπομπή «Οι φίλοι» του Γιώργου Παπαστεφάνου τη γνωριμία της με το Ζαμπέτα. «Με το Ζαμπέτα, πριν γίνω ακόμη τραγουδίστρια, ήμουν κορδελιάστρα, πήγαινα ένα μεσημέρι, Κυριακή από την Αθήνα στην Αγία Βαρβάρα, στο Αιγάλεω. Και κάποια στιγμή, μπαίνει στο λεωφορείο ένας μάγκας, παχουλούλης κι έκανε διάφορα αστεία. Εγώ δεν τον ήξερα, δεν είχα πάει και ποτέ στα μπουζούκια. Ρώτησα ποιος είναι, μου είπαν ο Ζαμπέτας, που παίζει μπουζούκι και τραγουδάει. Έμενε λίγο πιο πάνω από εκεί που έμενα κι εγώ. Χρόνια μετά, όταν βγήκα στη δουλειά, πήγα και τον βρήκα. Και έτσι με πήρε μαζί του και δουλεύαμε μαζί συνέχεια.».

Είναι αναμφίβολα ένας δίσκος στολίδι για το ελληνικό τραγούδι. Περιλαμβάνει τραγούδια που ποτέ δεν έλειψαν από το ελληνικό πεντάγραμμο και μπήκαν και στέριωσαν για τα καλά στα σπίτια μας. Το τραγούδι «Τα τρένα που φύγαν» σε μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου και στίχους του Βαγγέλη Γκούφα πρωτοκυκλοφόρησε σε 45άρι το 1965, μετά από το θεατρικό έργο «Μην πατάτε τη χλόη» των Γκούφα και Βασίλη Ανδρεόπουλου σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη στο θέατρο Μετροπόλιταν. Το τραγούδι «Βάλε κι άλλο πιάτο στο τραπέζι» σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου πρωτοβγήκε σε 45άρι το 1964. Των Ξαρχάκου – Παπαδόπουλου είναι και το «Παλληκαράκι που ‘λιωσα», ενώ τα «Δάκρυα» των Ζαμπέτα, Παπανικολόπουλου πρωτοακούστηκε στην ταινία «Γιατί γεννήθηκα φτωχή» το 1965 σε σκηνοθεσία Κώστα Στράντζαλη.
Για να πάμε και στα «Δειλινά» και τα «Ξημερώματα» του Ζαμπέτα, το δεύτερο σε στίχους του ποιητή Δημήτρη Χριστοδούλου που είναι μάλλον τα μοναδικά δύο τραγούδια που είχαν τέτοια απήχηση στο κοινό ώστε να δώσουν τον τίτλο τους σε δύο νυχτερινά κέντρα της εποχής εκείνης που εμφανίζονταν τότε ο Ζαμπέτας και η Μοσχολιού στο τέρμα Πατησίων. Στο δίσκο περιλαμβάνονται ακόμη το τραγούδι «Πάει πάει» σε μουσική του Ζαμπέτα και σε στίχους του Χαράλαμπου Βασιλειάδη που ακούγεται στην ταινία του Ορέστη Λάσκου «Ο ουρανοκατέβατος» με το Μίμη Φωτόπουλο και τη Μπεάτα Ασημακοπούλου, όπως και το τραγούδι «Πόρτα κλειστή τα χείλη σου» που κυκλοφόρησε σε 45άρι και ακούγεται με τη Μοσχολιού στην ταινία «Γαμπρός απ΄το Λονδίνο» του Γιάννη Δαλιανίδη, ένα χρόνο αργότερα. Να μη λησμονήσουμε να αναφέρουμε τον πασίγνωστο «Χωρισμό» σε μουσική Γιώργου Ζαμπέτα και στίχους πάλι του Δημήτρη Χριστοδούλου όπως και τα  λιγότερο γνωστά τραγούδια των Πιτσιλαδή και Κιούρκα. Ο δίσκος κλείνει με το «Χάθηκε το φεγγάρι» των Ξαρχάκου, Γκούφα από την ταινία «Λόλα».

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό, όσο και σπάνιο, πως ένας μόνο δίσκος περιλαμβάνει σχεδόν όλα τα πιο γνωστά και αναγνωρίσιμα τραγούδια της πολύχρονης συνεργασίας της Μοσχολιού με το Ζαμπέτα και τον Ξαρχάκο. Και είναι άλλο τόσο εντυπωσιακό πως αυτός ο δίσκος ήταν και ο πρώτος της. Με ερμηνείες που πλασαρίστηκαν -δίκαια- στο μουσικό στερέωμα ως αξεπέραστες και με τραγούδια που ξέρουν να αντέχουν, είναι μία από τις σημαντικές στιγμές της ελληνικής δισκογραφίας. Η Βίκυ Μοσχολιού σίγουρα στάθηκε τυχερή στο ξεκίνημά της. Όμως η τύχη βοηθάει τους τολμηρούς, τους άξιους και τους ονειροπλάστες.


Tracklist
01 Τα τραίνα που φύγαν (Στ. Ξαρχάκου, Β. Γκούφα, Β. Ανδρεόπουλου)
02 Πάει πάει (Γ. Ζαμπέτα, Χ. Βασιλειάδη)
03 Με τα θλιμμένα μάτια μου (Β. Πιτσιλαδή, Γ. Κιούρκα)
04 Ξημερώματα (Γ. Ζαμπέτα, Δ. Χριστοδούλου)
05 Παλληκαράκι που λυωσα (Στ. Ξαρχάκου, Λ. Παπαδόπουλου)
06 Χωρισμός (Γ. Ζαμπέτα, Δ. Χριστοδούλου)
07 Τα δειλινά (Γ. Ζαμπέτα)
08 θα βρεθεί και για μας (Β. Πιτσιλαδή, Γ. Κιούρκα)
09 Τα δάκρυα (Γ. Ζαμπέτα, Γ. Παπανικολόπουλου)
10 Βάλε κι άλλο πιάτο στο τραπέζι (Στ. Ξαρχάκου, Λ. Παπαδόπουλου)
11 Πόρτα κλειστή τα χείλη σου (Γ. Ζαμπέτα, Δ. Χριστοδούλου)
12 Χάθηκε το φεγγάρι (Στ. Ξαρχάκου, Β. Γκούφα)

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Εν αρχή ην ο ήχος κι όχι ο λόγος.
Σταύρος Ξαρχάκος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

21/10/1907 Γεννήθηκε ο σουρεαλιστής ζωγράφος και ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος
22/10/1937 Γεννήθηκε ο συνθέτης Μάνος Λοίζος

ΤΥΧΑΙΑ TAGS