115 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
19.08.2019
Ορφέας | Main Feed

Δισκοκριτικές

Τάσος Π. Καραντής

Ελένη Βιτάλη - Επτά και να προσέχεις Η Ελένη Βιτάλη είναι, λόγω της μοναδικής φωνής της, το “ακριβό κρύσταλλο του ελληνικού μας τραγουδιού”. Παράλληλα όμως με το λαϊκό - δημοτικό πρόσωπο της ερμηνεύτριας, διαθέτει κι ένα άλλο ισχυρό πρόσωπο, αυτό της τραγουδοποιού, που έκανε την πρώτη του εμφάνιση, πριν σχεδόν 20 χρόνια με τον εξαιρετικό δίσκο της «Το απέναντι μπαλκόνι» (1989). Με το πρόσωπο αυτό λοιπόν, της τραγουδοποιού, αλλά και με τη μεγάλη φωνή της, επανέρχεται στη δισκογραφία, με τη νέα της δουλειά «Επτά … και να προσέχεις» (LEGEND, 2008), όπου παρουσιάζει 12 καινούρια τραγούδια της, λαϊκά και μπαλάντες, σε ενορχηστρώσεις των Μανόλη Ανδρουλιδάκη και Γιάννη Σπάθα και σε παραγωγή του, βετεράνου, Γιώργου Μακράκη. Μαζί της, κάνοντας β’ φωνή σε δυο τραγούδια, κι ο Γιώργος Νταλάρας.

Ο καινούριος δίσκος της Ελένης Βιτάλη δίνει το παρών του σ’ ένα, τουλάχιστον, μπερδεμένο δισκογραφικό τοπίο, με τον πιο έντιμο τρόπο, παρουσιάζοντάς μας τα δικά της τραγούδια (μουσική & στίχοι) με τη φωνή της να αγκαλιάζει όλο το υλικό και να αποτελεί τον κεντρικό του άξονα. Ας περάσουμε όμως στην ακρόαση των 12 τραγουδιών:

1. Απ΄το παράθυρο
μια ηλεκτρική μπαλάντα, χαρακτηριστική του συνθετικού ύφους της Βιτάλη των τελευταίων ετών
2. Χαραμάδα
χαμηλόφωνη μπαλάντα, με μια εύθραυστη ερμηνεία, που, στο ρεφρέν, γίνεται ξέσπασμα και σε αναπτερώνει
3. Καράβια αραγμένα
η εισαγωγή του έχει ένα άρωμα των παλιών λαϊκών τραγουδιών, ενώ στο μελωδικό ρεφρέν του δένει πολύ όμορφα η φωνή της Βιτάλη με τη β΄ φωνή του Νταλάρα

4. Η τρέλα
το τραγούδι αυτό είναι μια πολλή ενδιαφέρουσα σπουδή πάνω στην τρέλα! Είναι ένα κομμάτι με άποψη και με συγκεκριμένη πρόταση για το πώς μπορεί να είναι σήμερα ένα σύγχρονο λαϊκό τραγούδι που θέλει όμως να κρατά τις ρίζες του με το παρελθόν
5. Το ποδήλατο
ωραία παραμυθού η Βιτάλη, σ’ ένα ιδιαίτερο κομμάτι του δίσκου με τζαζ ύφος
6. Γράμμα και γραφή
ένα “καθαρό τραγούδι” που παραπέμπει, κυρίως ο στίχος του, στην κλασική λαϊκή θεματολογία
7. Κάρβουνα
ίσως είναι το καλύτερο, στο είδος του, κομμάτι του δίσκου. Η Βιτάλη είναι άπαιχτη σ’ αυτά τα τραγούδια και παίρνει άριστα στην ερμηνεία. Ειδικά στο ρεφρέν είναι συγκλονιστική, πετάμε κι εμείς μαζί της! Επειδή το κομμάτι είναι σπουδαίο, έχουμε κάποιες ενστάσεις, όσον αφορά την ενορχήστρωσή του, θα τη θέλαμε πιο “ορθόδοξη”, με το μπουζούκι κυρίαρχο εξαρχής και πιο καταιγιστικό
8. Στην αγκαλιά μου δεν κοιμούνται αγγελούδια
το θεωρούμε ισάξιο με τα «Κάρβουνα», εδώ η ενορχήστρωση δένει καλύτερα με τη μελωδία. Κομμάτι που τραγουδιέται, ενώ στο ρεφρέν του απολαμβάνουμε τα μοναδικά φωνητικά αγκαλιάσματα της Βιτάλη με το Νταλάρα
9. Αρκούδα
ξεχωρίζει εδώ, ο ιδιαίτερος ειρωνικός – αυτοσαρκαστικός λόγος της Βιτάλη, σ’ ένα κομμάτι με επιρροές από τις λαϊκο - δημοτικές μουσικές ρίζες της ερμηνεύτριας
10. Με κρασί, τσιγάρο και φιλιά
ένα τραγούδι, που μοιάζει να μας έρχεται απ’ τη δεκαετία του ’80, δεκαετία κατά την οποία η Βιτάλη ερμήνευσε πολύ δυνατά λαϊκά τραγούδια και γνωρίζει καλά τη συνταγή
11. Επτά
το ομότιτλο του δίσκου, κλασική Βιτάλη των τελευταίων χρόνων, με έναν έξυπνο στίχο στις ομοιοκαταληξίες
12. Ανάμνηση
ένα ακόμα, κατά Βιτάλη, αλληγορικό παραμύθι. Έχω όμως την εντύπωση πως τέτοια τραγούδια, στα, ρημαγμένα απ’ τα σλόγκαν και τις μουσικές επαναλαμβανόμενες ευκολίες, αυτιά των περισσοτέρων, θα ηχούν ως κινέζικα!

Εν τέλει, έχουμε έναν πολυδιάστατο δίσκο, που κατοχυρώνει, όπως θα έπρεπε, την επανεμφάνιση της Ελένης Βιτάλη και μας προσφέρει, επικυρωμένα με τη σφραγίδα της εκπληκτικής διαύγειας κι έκτασης φωνής της, τραγούδια με αγνά – της ψυχής – υλικά. Προσωπικά, ξεχωρίσαμε, ιδιαιτέρως τα: «Κάρβουνα» & «Στην αγκαλιά μου δεν κοιμούνται αγγελούδια», αλλά και τα: «Η τρέλα», «Με κρασί, τσιγάρο και φιλιά», «Καράβια αραγμένα», «Αρκούδα», καθώς και το, ομότιτλο, «Επτά».

Το cd «Επτά και να προσέχεις» κυκλοφορεί από την εταιρία LEGEND.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Βαραίνουν τα σώματα μέσα στο χρόνο, σηκώνοντας απάνω τους τη θλίψη τους την ακατάλυτη, σηκώνοντας τη μοναξιά.
Γιώργος Θέμελης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

19/8/1936 Δολοφονήθηκε από τις δυνάμεις του δικτάτορα Φράνκο ο Ισπανός λογοτέχνης Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα
20/8/1949 Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη ο τραγουδοποιός Νικόλας Άσιμος

ΤΥΧΑΙΑ TAGS