118 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.05.2019
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Νεφέλη Σαμιακού

Μουσικές από τον ... "Καθρέφτη"

Δισκοκριτικές

Ορφέας

mirror_2.jpg

Κοιτώντας στον καθρέφτη θα δούμε είδωλα, πρόσωπα, σχήματα, χρώματα, γωνιές, λογής λογής εικόνες. Υπάρχει όμως κι ένας "καθρέφτης" που "αναβλύζει μουσικές εικόνες", ένας καθρέφτης ήχων αληθινών. Διαλέξαμε μερικές από τις τελευταίες μουσικές παραγωγές του, της -κατά κόσμον- εταιρίας Music Mirror και σας τις παρουσιάζουμε μέσα από τις σελίδες του Ορφέα, με την ευχή να σας ταξιδέψουν σε άγνωστα μονοπάτια της ελληνικής μουσικής.

Ε π ύ λ λ ι α

Τα «Επύλλια» είναι μια δισκογραφική δουλειά της οποίας κομβικό στοιχείο αποτελεί η στιχουργική. Πρόκειται για 17 ποιήματα (κάποια γνωστών ποιητών όπως Καβάφη και Ελευθερίου και κάποια λιγότερα γνωστών), τα οποία ερμηνεύονται από νέους τραγουδιστές και είναι ενορχηστρωμένα από τον Φίλιππο Περιστέρη (www.peristeris.com).

Επύλλια

Θα έλεγε κανείς ότι στο συγκεκριμένο cd φαίνονται πολύ καθαρά τα σημάδια που άφησε το πέρασμα του Μάνου Χατζιδάκι από την ελληνική δισκογρφία. Η υποταγή της μουσικής στον στίχο-ποιήμα αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό των «Επυλλιών» όπου συναντώνται ποικίλοι μουσικοί ήχοι. Από το λυρικό «Αχ η καρδιά μου» της Μαρίας Πολυδούρη, τη «Γαλάζια ραψωδία» της Νομικής Μαλλιά που κυριαρχεί ο ήχος της τζαζ μέχρι το «Εν Ερμουπόλει» του Μάνου Ελευθερίου που θυμίζει κάτι από ελληνική οπερέτα, τα «Επύλλια» ήρθαν για να μας αποδείξουν ότι στην ελληνική δισκογραφία υπάρχουν ακόμα δουλειές που μπορεί να μας κάνουν να σκεφτόμαστε, να προβληματιζόμαστε και να ονειροπολούμε.

 

 

 

ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ

MusicMirror

 

 

 

 

www.musicmirror.gr

Χ α ρ μ ά ν ι

Χαρμάνι

Το «Χαρμάνι» αποτελεί ένα δίσκο ο οποίος καλείται να αναμετρηθεί με το δύσκολο στοίχημα των επανεκτελέσεων. Πρόκειται για ένα δίσκο με βασική ερμηνεύτρια τη Μαρίνα Ζαφειρίου η οποία φαίνεται να ανταποκρίνεται στο δύσκολο εγχείρημα της επανεκτέλεσης λαϊκών και ρεμπέτικων (τα οποία αποτελούν μια κατηγορία τραγουδιών που έχει γνωρίσει ίσως τις περισσότερες επανεκτελέσεις από οποιοδήποτε άλλο είδος). Βασικό ρόλο βέβαια σε αυτό παίζει και η ορχήστρα η οποία καταφέρνει να αποδώσει το χρώμα των αρχικών εκτελέσεων χωρίς παρ’όλα αυτά να καταφεύγει στο στείρο μιμητισμό. Ένα ακόμη προτέρημα της συγκεκριμένης έκδοσης αποτελεί η επιλογή των τραγουδιών που κινείται από παραδοσιακές και ανώνυμες δημιουργίες (Έμαθα πως είσαι μάγκας) μέχρι τον Σταύρο Ξαρχάκο (Το καλντερίμι) και τον Απόστολο Καλδάρα.

* * * * * *

Μ έ σ α σ τ η φ ω τ ι ά

Μέσα στη φωτιά

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο δίσκος αυτός περιλαμβάνει τραγούδια των οποίων τη μουσική έχει γράψει ο Μανώλης Καρπαθιός, τους στίχους ο Γιάννης Κουλλιάς και τραγουδάει η Μαρίνα Μανωλάκου. Πρόκειται επομένως για μια ολοκληρωμένη δουλειά η οποία διακρίνεται από μια συνέχεια και μια συγκεκριμένη λογική. Κυρίαρχος ήχος καθ’ ολη τη διάρκεια του cd είναι αυτός από το κανονάκι (στο οποίο εξάλλου σολίστας είναι ο ίδιος ο συνθέτης) και με τον τρόπο αυτό θα έλεγε κανείς ότι η μουσική ιδιαιτερότητα της Ανατολής βρίσκεται πανταχού παρούσα και το άρωμά της διαπερνά όχι μόνο τη μουσική αλλά και τη στιχουργική η οποία ακολουθεί τους «ταξιδιάρικους ήχους» της μουσικής.

Μ ο υ χ ρ ω σ τ ά ς α γ ά π η ο υ ρ α ν έ

Μου χρωστάς αγάπη ουρανέ Η Πηγή Λυκούδη είναι μια μουσικός που μετράει ήδη 17 χρόνια ενασχόλησης με τη σύνθεση. Η κλασική μουσική της παιδεία διακρίνεται καθ’όλη τη διάρκεια του cd όπου συνδιαλέγεται το λαϊκό με το λόγιο στοιχείο. Οι στίχοι του Γιάννη Ιωαννίδη ακολουθούν τη μουσική και αποτελούν ένα από τα δυνατά σημεία αυτής της δουλειάς. Οι τραγουδιστές που κλήθηκαν να υποστηρίξουν το «Μου χρωστάς αγάπη μου ουρανέ» ανταποκρίνονται πλήρως στο ρόλο τους. Ο Μανώλης Μητσιάς κινείται στα γνωστά του λαϊκά μονοπάτια αποδίδοντας εξαιρετικά το «Στη γειτονιά του ουρανού». Η ερωτική φωνή της Αγνής που αναλαμβάνει το κύριο τραγουδιστικό βάρος έρχεται σε πλήρη αρμονία με τη μελωδικότητα των τραγουδιών ενώ οι ερμηνείες τόσο του Ηρακλή Ζάκκα όσο και του Αλέξανδρου Χατζή στέκονται στο ύψος των περιστάσεων. Πρόκειται τελικά για μια πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά που η μελωδική μουσική αναδεικνύεται σε βασικό πρωταγωνιστή χωρίς όμως αυτό να γίνεται σε βάρος του ίδιου του τραγουδιού καθώς όσο προχωράει η ακρόαση τόσο πιο πολύ ενισχύεται η οικειότητα που δημιουργεί το άκουσμά τους.

D r o m

Drom

Ο παράτιτλος του cd: «Τραγούδια με τσιγγάνικο αίμα» δεν θα μπορούσε να εκφράζει καλύτερα αυτό που αισθάνεται κανείς τελειώνοντας την ακρόασή του. Η Νικολέττα Αναστασίου διασκεύασε τσιγγάνικα τραγούδια από διάφορες χώρες των οποίων τους στίχους πρασάρμοσε στην ελληνική. Το βαλκανικό χρώμα (με βασικό χαρακτηριστικό ήχο αυτόν του ακκορντεόν και του βιολιού) είναι διάχυτο ενώ το πολύ ενδιαφέρον σημείο του δίσκου είναι το γεγονός ότι οι τραγουδιστές φαίνονται σαν να υποδύονται πραγματικά τους στίχους οι οποίοι ακολουθούν τους ρυθμούς της βαλκανικής σε ένα πολύ ωραίο παιχνίδι ήχων όπου η μελαγχολία και η θλίψη εναλάσσονται διαρκώς με τη ευθυμία και την χαρά αναδεικνύοντας έτσι την ιδιαιτερότητα των τσιγγάνικων τραγουδιών. Ένας δίσκος, εν τέλει, που μπορεί να φέρει το ελληνικό κοινό σε επαφή με τη μουσική των τσιγγάνων και να την γνωρίσει ακόμα καλύτερα δεδομένου δε ότι η ελληνική μουσική παράδοση έχει επηρεαστεί σε σημαντικό βαθμό από τους ήχους αυτού.

 

Μ α κ ρ ο β ο ύ τ ι

Μακροβούτι

Ο Θέμος Σκανδάμης σε αυτή τη δουλειά αναλαμβάνει το ρόλο τόσο του συνθέτη και του στιχουργού όσο και αυτόν του τραγουδιστή. Όπως οι περισσότεροι τραγουδοποιοί δίνει το κύριο βάρος στον στίχο ενώ ταυτόχρονα οι μουσικές πολλές φορές διακρίνονται από πειραματικά στοιχεία. Θα έλεγε κανείς ότι ο Θέμος Σκανδάμης πατάει πάνω στο μουσικό μονοπάτι που έχει αρχίσει να χαράσσει τα τελευταία χρόνια ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που τέσσερα από τα δεκαπέντε κομμάτια του δίσκου τραγουδάει (εξαιρετικά) η Μάρθα Φριντζήλα (που αποτελεί μια από τις βασικές τραγουδιστικές επιλογές του Θ.Παπακωνσταντίνου). Μεγάλο προτέρημα για το «Μακροβούτι» αποτελεί το γεγονός ότι ο πειραματικός ήχος δεν επικαλύπτει τα τραγούδια ώστε να δυσκολεύεται η ακρόαση αλλά αντίθετα λειτουργεί παραπληρωματικά προς αυτά. Η Σταυρούλα Παυλίκου ερμηνεύει δύο τραγούδια ενώ θα πρέπει να σημειωθεί και η προσφορά των εξαιρετικών μουσικών.

C a r o u s e l

Carousel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Η καινούρια δουλειά του Γιώργου Σταυρακάκη αποτελεί μια συλλογή τραγουιδιών τα οποία γεννήθηκαν σε διαφορετικούς χρόνους και τόπους. Τόσο οι στίχοι όσο και η μουσική ανήκουν στον ίδιο. Εντός του ενημερωτικού φυλλαδίου που βρίσκεται μέσα στο cd έχει κανείς τη δυνατότητα να διαβάσει τους στίχους οι οποίοι αποτελούν το μεγαλύτερο ίσως πλεονέκτημα της συγκεκριμένης δουλειάς. Η πολύ ωραία εναλλαγή γλωσσών σχεδόν στα μισά τραγουδιά («Ξύλινες ιστορίες/Storie di legno»«Χελιδόνι/LaRondine», «Όμορφο ψέμα/Dolci Bugie», «Δεν βρίσκω τρόπο/Non trovaro il modo», «Piazza Collegiata/Βρέχει στη Λένορμαν») αποτελεί επίσης ένα αξιοπρόσεκτο σημείο του “Carousel”. Η στιχουργική διακρίνεται από μια γλυκιά μελαγχολία ενώ οι συνθέσεις χαρακτηρίζονται από μια ποικιλία ήχων η οποία όχι μόνο δεν ενοχλεί αλλά αντίθετα κρατάει το ενδιαφέρον του ακροατή αφού τα διάφορα μουσικά ερεθίσματα δεν έρχονται σε σύγκρουση αλλά συμπληρώνει το ένα το άλλο. Ο Σταυρακάκης χωρίς να διεκδικεί δάφνες ερμηνευτικής δεινότητας καταφέρνει να υποστηρίξει φωνητικά τα τραγούδια του χωρίς να τα προδώσει.

 

Α ί μ ο ς

Αίμος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η δισκογραφική δουλειά «Αίμος» αποτελεί ένα ορχηστρικό cd με τραγούδια από την ελληνική δημοτική παράδοση διασκευασμένα από τον Γιώργο Κωνσταντινίδη (ο οποίος παίζει μπάσο και πλήκτρα). Η μουσική επιμέλεια είναι του Μανώλη Καρπαθιού ο οποίος παίζει και κανονάκι. Κυρίαρχος ήχος μέσα στο cd είναι το δεξιοτεχνικό παίξιμο της κιθάρας του Γιώργου Γραβιά ενώ οι υπόλοιποι μουσικοί συνοδοιπόροι είναι ο Μανώλης Κόττορος που παίζει βιολί, ο Βασίλης Μπακαγιάννης στα φλογέρα, κάβαλι και κλαρίνο και ο Βασίλης Οικονόμου στα κρουστά. Οι διασκευές σε καμία περίπτωση δεν πέφτουν στην παγίδα των δήθεν νεωτερισμών και δεν απομακρύνονται από τις παραδοσιακές δημοτικές φόρμες.

 

 

ΑντίθετοΑ ν τ ί θ ε τ ο

To cd «Αντίθετο» αποτελεί τη νέα δισκογραφική δουλειά του Αλέξανδρου Μολφέση. Οι μουσικές είναι έντονα επηρασμένες από τον ήχο που κυριαρχούσε στο χώρο της ροκ σκηνής τις δεκαετίες του ’60 και ’70. Η στιχουργική θεματολογία περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων ενώ ενδιαφέρουσες είναι και οι διασκευές των τραγουδιών «Σαν» του Κ.Κλαβά, που είχε πρωτοτραγουδηθεί από την Τζένη Βάνου, και του «20 μέρες πριν» του Γ. Κορακά. Οι μουσικές διανθίζονται από φυσικούς ήχους ενώ είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι όλα τα όργανα παίζονται από τον ίδιο τον Αλέξανδρο Μολφέση ο οποιός επωμίζεται και το ερμηνευτικό κομμάτι της δουλειάς.

Αναλυτικές πληροφορίες για όλες τις προαναφερθείσες εκδόσεις μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρίας "Καθρέφτης" στη διεύθυνση: www.musicmirror.gr

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Εμένα δε με νοιάζει να μην έχω τίποτα, ίσα - ίσα μάλιστα, γιατί αλλιώς θα ντρεπόμουνα κιόλας.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS