65 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.11.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Βασίλης Χαρδαλιάς, Γιώργος Τζαγάκης

Φοίβος Δεληβοριάς: Αόρατος Άνθρωπος | Inner Ear, 2011

Δισκοκριτικές

Βασίλης Χαρδαλιάς

Η αλήθεια είναι πως η πορεία του Φοίβου Δεληβοριά στη δισκογραφία, πάντα με εξέπληττε. Οι δημιουργίες του όπως ο “Αόρατος Άνθρωπος” για τον οποίο σήμερα θα σας γράψω, σε συνδυασμό με τις ενορχηστρωτικές ιδέες του αποτελούσαν πάντα μια έκπληξη για εμένα. Φέτος στο Μετρό, μετά απο 7 χρόνια, αποφάσισα να τον παρακολουθήσω καθώς χαρίζει στο κόσμο του, αυτά τα καινούρια τραγούδια ενώ, δε διστάζει να αποδώσει τα παλιά με εντελώς νέο μουσικό ύφος και στύλ. Τα τραγούδια του Αόρατου ανθρώπου ξεχωρίζουν για την ενορχήστρωσή τους, για τον μεστό λόγο τους, την όμορφη αρμονία τους (ως επι τω πλείστον) και φυσικά το χαρακτηριστικό τους, οτι όταν τα ακούς δε μπορείς παρα να πείς: “Ναι, είναι Φοίβος”.
Δε μπορώ παρα να αναγνωρίσω οτι ο “Αόρατος άνθρωπος” αποτελεί φυσική εξέλελιξη του τραγουδοποιού, Φοίβου Δεληβοριά. Ο ίδιος δείχνει μέσα στα τραγούδια να αναδεικνύει την μουσική του ταυτότητα (ναι, ξέρετε, αυτή με τις περίεργες μελωδικές γραμμές και αρμονίες) σε πολύ μεγάλο βαθμό, και να την εξελίσσει επίσης. Δεν έχω βέβαια την ίδια άποψη για το στιχουργικό κομμάτι καθώς πιστεύω πως συμπυκνώνει στους στίχους πάρα πολλές λέξεις με αποτέλεσμα να μήν είναι πολλές φορές ξεκάθαρα τα λόγια.
Η θεματολογία με την οποία καταπιάνεται όμως, με βρίσκει απόλυτα ικανοποιημένο και χαίρομαι που υπάρχει με αυτόν τον τρόπο. Θα ήθελα όμως να σταθώ στο μουσικό κομμάτι αυτού του δίσκου καθώς είναι πολύ ιδιαίτερο και ηχεί πάρα πολυ όμορφα στα αυτιά του ακροατή. Θεωρώ πώς η προσπάθεια που έκανε ο ίδιος (παίζοντας κιθάρες και πιάνο) με τον Σταμάτη Σταματάκη (όλων των ειδών τα μπάσα), τον Σπύρο Μοσχούτη (Τύμπανα) και τον Γιώργο Κατσάνο (όλα τα υπόλοιπα όργανα) είναι αξιέπαινη και πρωτοποριακή. Έχουν χρησιμοποιηθεί πολλά διαφορετικά μουσικά όργανα χάρη στον Γιώργο Κατσάνο, ωστε να έχουμε τον απόλυτα “φυσικό” ήχο (μουσικό πριόνι, στυλόφωνο, νερόφωνο, theatre organ, Epinette des Vosges, theremin, chimes, μελλόντικα κ.α.) και ο προγραμματισμός του Γιάννη Πετρόλια ειναι σε εξαιρετικό επίπεδο.
Θα είμαι πέρα ως πέρα αληθινός: Η τελευταία φορά που “έλιωσα” ένα cd του και που έμαθα όλα τα τραγούδια απ'έξω, ήταν το 1998 στο “Χάλια” που μέχρι σήμερα αποτελούσε για εμένα το κορυφαίο δημιούργημα του. Το 2003 όταν και κυκλοφόρησε ο “Καθρέφτης”, τον είχα δεί ζωντανά σε μια συναυλία και με είχε συνεπάρει με το χιούμορ, τις αφηγήσεις του πριν τα τραγούδια και την ανεξάντλητη ζωντάνια του επι σκηνής. Μόνο τότε μπόρεσα να αντιληφθώ το βήμα πρόοδου που έκανε μέσα του, με αυτή τη δισκογραφική δουλειά πράγμα που, κατά την άποψή μου, δεν ίσχυσε τέσσερα χρόνια αργότερα με το “Έξω”. Ποτέ δεν μπόρεσα να αντιληφθώ αν έγινε βήμα “μπροστά” με αυτόν τον album. Στον “Αόρατο άνθρωπο” όμως, αυτο το “βήμα παραπάνω” είναι ξεκάθαρο, οφείλουμε να το αποδεχτούμε και να δώσουμε την ευκαιρία στον “αόρατο” Φοίβο Δεληβοριά, να μπεί στον μουσικό μας κόσμο. Είμαι σίγουρος οτι έχει την δυνατότητα να τον κερδίσει. 

Βασίλης Χαρδαλιάς


Είναι σπάνιες οι περιπτώσεις των Ελλήνων τραγουδοποιών που -έχοντας φθάσει σ΄ένα σημείο στην καλλιτεχνική τους πορεία που να απολαμβάνουν την αποδοχή και την καταξίωση στο χώρο της μουσικής- τολμούν να πειραματιστούν,να δοκιμάσουν διαφορετικούς ήχους στα τραγούδια τους και να παραμερίσουν τις μουσικές φόρμες που κατέστησαν αναγνωρίσιμο το καλλιτεχνικό τους ύφος.Απολαμβάνοντας την ασφάλεια της θέσης τους στο τοπίο της ελληνικής δισκογραφίας δεν τολμούν να αναλάβουν το ρίσκο της αλλαγής-που ίσως να εμπεριέχει και στοιχεία ανατροπής του καλλιτεχνικού τους προφίλ-χάριν της εξέλιξης της καλλιτεχνικής τους δημιουργίας.
Ο Φοίβος Δεληβοριάς στο δίσκο "Ο Αόρατος Άνθρωπος" τολμά... Απομακρύνεται για λίγο απο το γνώριμο ερμηνευτικό του στυλ και ενσωματώνει στοιχεία ηλεκτρονικής μουσικής σε κάποια τραγούδια του δίσκου. Εισάγει τον ακροατή αμέσως σ΄αυτή την καινοτομία με το "Bolero" και επανέρχεται στη συνέχεια του δίσκου στην "Αμφιβολία" και το "Μηδέν εισερχόμενα" με τα δύο πρώτα τραγούδια να ξεχωρίζουν ως προς τη σύνθεση  και τους στίχους αν και στην "Αμφιβολία" το ερμηνευτικό ύφος που επιβάλει η σύνθεση και ο ρυθμός είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο για το Δεληβοριά και ανατρέπει για λίγο το ερμηνευτικό του προφίλ. Αυτή η καινοτομία στον ήχο γίνεται με τρόπο ουσιαστικό και φαντάζει απολύτως επιτυχημένη όπως φθάνει στους ακροατές με τις εξαιρετικές συνθέσεις κι ενορχηστρώσεις.Βέβαια ο Φοίβος Δεληβοριάς επιστρέφει στις γνώριμες συνθέσεις και στο γνώριμο ερμηνευτικό του προφίλ στα τραγούδια "Θα ’Θελα να ’μουνα εκεί", "Χωρίς", "Ωροσκόπιο" και "Καταφύγιο" με τα τραγούδια "Θα ‘θελα να ‘μουνα εκεί" και ‘’Χωρίς’’ να ξεχωρίζουν και να βγαίνουν μπροστά να υπερασπιστούν τη γνώριμη τραγουδοποιητική πλευρά του γνωστού τραγουδοποιού.Όσον αφορά τη θεματολογία των στίχων αυτή κινείται στο γνώριμο ύφος του Δεληβοριά με λόγια λιτά,κάποιες φορές εικονοπλαστικά και με ύφος ενίοτε σκωπτικό κι άλλοτε ιδιαίτερα συναισθηματικό.
Συνολικά, ο "Αόρατος Άνθρωπος" αποτελεί ένα βήμα μπροστά στην  καλλιτεχνική πορεία του Φοίβου Δεληβοριά που αποδεικνύει ότι βρίσκεται στην πιο ώριμη και δημιουργική του φάση.Ο δίσκος συγκαταλέγεται στους πιο αξιόλογους της πρόσφατης δισκογραφικής παραγωγής με στοιχεία που δημιουργούν την αίσθηση ότι περιλαμβάνει τραγούδια που θα μπορούσαν ν΄αντέξουν στο χρόνο.

Γιώργος Τζαγάκης


Tracklist
01 Bolero
02 Θα 'θελα να 'μουνα εκεί
03 Η άλλη καρδιά
04 Ωροσκόπιο (τραγουδάει η Αρλέττα)
05 Αμφιβολία
06 Το σκοτάδι των δύο (συμμετέχει η Ρένα Μόρφη)
07 Χωρίς
08 Μηδέν εισερχόμενα
09 Το αποκηρυγμένο
10 Το φεγγάρι αυτό
11 Το καταφύγιο

Ο δίσκος "Ο Αόρατος Άνθρωπος" κυκλοφορεί απο τον "Εξώστη/Inner Ear".

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Πάντα θα έχουμε ανάγκη από ουρανό.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/11/1989 Δόθηκε στο θέατρο Παλλάς η πρώτη συναυλία της Ορχήστρας των Χρωμάτων που ίδρυσε ο αξέχαστος Μάνος Χατζιδάκις
24/11/1980 Ολοκληρώθηκαν οι ηχογραφήσεις του ιστορικού δίσκου Εδώ Λιλιπούπολη στα στούντιο της Columbia.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS