107 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
30.04.2017
Ορφέας | Main Feed

Δισκοκριτικές

Τάσος Π. Καραντής

Συμβαίνει με μερικούς τραγουδιστές να αφήνουν έντονο στίγμα σε κάποια τραγούδια ή και κύκλους τραγουδιών και μετά έτερον ουδέν. Ίσως, γιατί, μπορεί να είναι καλοί καρατερίστες αλλά όχι και καλοί ερμηνευτές που να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε διάφορους τραγουδιστικούς ρόλους και να εξελιχτούν μέσα στα χρόνια.
Ο Γιώργος Μεράντζας καταγράφηκε ως μια από τις πολλές μεταπολιτευτικές φωνές του τότε πολιτικού τραγουδιού και μάλιστα με τα πολύ χαρακτηριστικά έργα του Θάνου Μικρούτσικου («Φουέντε Οβεχούνα»/1975 & «Τροπάρια για φονιάδες»/1976). Παράλληλα είχε συμμετάσχει και σε κάποιες δουλειές του Λεοντή κι ακολούθησαν και κάποιες άλλες συμμετοχές, καθώς κι ένας προσωπικός δίσκος («Επόμενος σταθμός»/1986), άλλου όμως μουσικού κλίματος(Λάκης Παπαδόπουλος, Κώστας Τουρνάς κ.ά.). Έκτοτε υπήρξε, 20ετής σχεδόν, αποχή από την δισκογραφία, ώσπου να επανέλθει πρόσφατα, με έναν τίτλο που έχει τον χαρακτηριστικό τίτλο «Όλα είναι εδώ» (ΜΙΚΡΟΣ ΗΡΩΣ/2010).
Τα τραγούδια του δίσκου μοιράζονται σε έξι (6) επανεκτελέσεις γνωστών τραγουδιών των Ξαρχάκου, Μικρούτσικου, Κατσιμιχαίων, Μάλαμα κ.ά., καθώς και σε έξι (6) καινούρια, που τα υπογράφουν μεγάλα και σημαντικά ονόματα (Μικρούτσικος, Ελευθερίου, Τσακνής, Λειβαδάς κ.ά.). Ο δίσκος, δηλαδή, από πλευράς υπογραφών, μας έρχεται με τις καλύτερες εγγυήσεις.
Ας ξεκινήσω από το νέο υλικό, για να πω ότι τα περισσότερα δεν είναι, να το πω απλά, καλά κομμάτια. Δεν περιέχουν δηλαδή την έμπνευση που αναμένουμε να περιέχει ένα τραγούδι του Μικρούτσικου, του Τσακνή ή των διδύμων Μικρούτσικος – Ελευθερίου και Λειβαδάς - Γκόνης. Σαφώς κι έχουν κάποια τεχνικά στάνταρ ποιότητας, αυτό έλειπε, αλλά πέραν τούτου ουδέν. Θα ξεχώριζα – από τα καινούρια – το, χαμηλόφωνο, μόνο με πιάνο, «Φαβορί» του Κώστα Λειβαδά σε στίχους του Οδυσσέα Ιωάννου, που είναι από τις λίγες, μετρημένες, καλές ερμηνευτικές στιγμές του Μεράντζα, καθώς και το συμπαθητικό ζεϊμπέκικο («Εκεί που ο αγέρας φυσά») του Dasho Kurti, το οποίο το αδικεί ερμηνευτικά ο Μεράντζας, αφού έχει αντικαταστήσει – μια και δεν είναι λαϊκός τραγουδιστής - τα λαϊκά γυρίσματα που απαιτεί το κομμάτι με φωνές! Το τραγούδι αυτό του Dasho Kurti αναζητεί ακόμα τον μάστορα που θα το πει όπως του πρέπει, γιατί είναι, πραγματικά, καλό.
Από ’κει και πέρα, όσον αφορά τις επανεκτελέσεις(«Ανάβω μια φωτιά», «Λεϊλιμ λέϊ», «Παλιά καλοκαίρια» κ.ά.), ο Μεράντζας, όχι μόνο δεν φωτίζει μια άλλη τους διάσταση, αλλά δεν τα λέει και καλά. Το πιο αρνητικό παράδειγμα είναι η ερμηνεία του στο, εμβληματικό, «Πώς να σωπάσω» (Σταύρου Ξαρχάκου – Κώστα Κινδύνη), η οποία είναι εντελώς στεγνή κι ανεπαρκής. Ατύχησε κι ενορχηστρωτικά εδώ το τραγούδι, μια κι έχασε όλη του την δραματικότητα. Καλά είναι τα ενορχηστρωτικά ψαξίματα κι οι πειραματισμοί, αλλά να μην παραβλέπουμε τους στίχους και το παρελθόν ενός τραγουδιού. Ενώ, για ακούστε – πέρα από την ιστορική ερμηνεία του Ξυλούρη – αυτήν του Βασίλη Παπακωνσταντίνου (στο δίσκο «Φρέσκο χιόνι»/2004), διαφορετική μεν, αλλά εξίσου συγκλονιστική. Εξαίρεση, ίσως, αποτελεί, το «Είσαι η Πρέβεζα και το Κιλκίς», το οποίο, αν και το είχε πει σε πρώτη εκτέλεση η Μαρία Δημητριάδη, επειδή βρίσκεται στον δίσκο «Τροπάρια για φονιάδες», τον έναν δηλαδή από τους δυο χαρακτηριστικούς δίσκους της δισκογραφίας του Μεράντζα, όπου ο τραγουδιστής εδώ είναι εντός του κλίματος, το λέει ικανοποιητικά. Ε, απομένει και το “υστερόγραφο”, το παραδοσιακό «Τι να της κάνω της καρδιάς», το οποίο, ως Ηπειρώτης,  το λέει επίσης ικανοποιητικά.
Κάποιους τραγουδιστές καλό είναι να τους θυμόμαστε για το ιδιαίτερο στίγμα που άφησαν στον καιρό τους. Ανθρώπινες και συναισθηματικές είναι οι επιστροφές, αλλά τι γίνεται όταν υπολείπονται κατά πολύ από την παλιά θύμηση; Ο Γιώργος Μεράντζας δεν διαθέτει ερμηνευτική ποικιλομορφία και προσπαθεί να ανταποκριθεί στο διαφορετικό υλικό του δίσκου του φωνάζοντας! Γράφει στο σημείωμά του στο δελτίο Τύπου : «Χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια για να συνειδητοποιήσω πως για να πεις ένα τραγούδι δε χρειάζεται να ’χεις μόνο μια καλή φωνή για να τραγουδήσεις τη μελωδία αλλά να βρίσκεις κάθε φορά το κλειδί για να βγουν στην επιφάνεια τα στοιβαγμένα συναισθήματα που κρύβει ο στίχος». Συμφωνώ θεωρητικά, αλλά για να βγουν τα συναισθήματα χρειάζονται φωνή που να τραγουδάει κι όχι να φωνάζει με τον παρωχημένο πολιτικό στόμφο των ‘70ς.
 
Tracklist
01 Το λουλουδάκι μες το στόμα (Κώστας Λειβαδάς, Θοδωρής Γκόνης)
02 Οι πρίγκηπες του τραγουδιού (Θάνος Μικρούτσικος, Μάνος Ελευθερίου)
03 Ανάβω μια φωτιά (Σωκράτης Μάλαμας)
04 Βλέπω μια άνοιξη (Διονύσης Τσακνής)
05 Εκεί που ο αγέρας δε φυσά (Dasho Kurti, Γιώργος Κατάρας)
06 Πως να σωπάσω (Σταύρος Ξαρχάκος, Κώστας Κινδύνης)
07 Φαβορί (Κώστας Λειβαδάς, Οδυσσέας Ιωάννου)
08 Λεϊλίμ λέϊ (Zulfu Livaneli, Λευτέρης Παπαδόπουλος)
09 Της ερήμου η καρδιά (Dasho Kurti, Αγγελική Κοτσά)
10 Παλιά καλοκαίρια (Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας, Λένα Παππά)
11 Σε είδαν τα μάτια μου (Θάνος Μικρούτσικος, Μιχάλης Γκανάς)
12 Είσαι η Πρέβεζα και το Κιλκίς (Θάνος Μικρούτσικος, Μάνος Ελευθερίου)
13 Υστερόγραφο Τι να της κάνω της καρδιάς (Παραδοσιακό)
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Εκεί που σμίγει η αγάπη των ανθρώπων είναι η πατρίδα σου.
Γιάννης Ρίτσος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

1/4/1902 Γεννήθηκε η ποιήτρια Μαρία Πολυδούρη
30/4/1915 Γεννήθηκε στην Κάτω Ασέα Αρκαδίας ο ποιητής και στιχουργός Νίκος Γκάτσος

ΤΥΧΑΙΑ TAGS