175 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
28.03.2017
Ορφέας | Main Feed
Τάσος Π. Καραντής

«Το παιχνίδι παίζεται» λέγεται η δεύτερη προσωπική δουλειά του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, από τη νέα του εταιρεία, τη LYRA. Πράγματι, για δεύτερη συνεχή χρονιά - πιστός στο ετήσιο δισκογραφικό ραντεβού του – γράφει ο ίδιος και πάλι τη μουσική στο δίσκο του, μελοποιώντας αυτή τη φορά, μετά τον Άλκη Αλκαίο («Ουράνια τόξα κυνηγώ»/2009), τους στίχους του Οδυσσέα Ιωάννου.
Ο δίσκος, μουσικά, στιχουργικά, ερμηνευτικά, κινείται στο γνωστό και καθιερωμένο, εδώ και χρόνια, ύφος του Παπακωνσταντίνου. Οι συνθέσεις του είναι αναγνωρίσιμες, ότι είναι τραγούδια του Βασίλη, αν και, κατά τη γνώμη μου, συνολικά αν το δούμε, ήταν ισχυρότερο το υλικό των «Ουράνιων τόξων». Ίσως να ήταν too much το να καταθέσει, μέσα σ’ έναν μόλις χρόνο, δυο κύκλους τραγουδιών σε δική του μουσική. Απ’ τη στιγμή που δεν είναι ένας “επαγγελματίας γραφιάς”, νομίζω ότι θα έπρεπε να μεσολαβήσει κάτι διαφορετικό και μετά να επανέλθει στη συνταγή “τραγουδώ τα δικά μου τραγούδια”.
Οι στίχοι, πάλι, του Οδυσσέα Ιωάννου, φέρουν, σαφώς κι ευκρινώς, την ταυτότητα και την ποιότητα του δημιουργού τους κι ενώ έχουν αρκετές δυνατές στιγμές(«νιώθω να χάνω ότι πιστεύω», «όλου του κόσμου οι φωνές/απόψε γίνανε φωτιές», «από τα πάντα θα πονάμε / κι απ’ το ποτέ θα νικηθούμε», «άλλαξε μου τη ζωή όχι εμένα/άλλαξε μου τη ζωή μη με αλλάξεις», «χρόνια φορτώνω … κανείς μια φωτιά δε δίνει», «όλοι ένα χάδι θέλουμε να πάρουμε») θα τους ήθελα πιο άμεσους και λιγότερο “θεωρητικούς”.
Δέκα τραγούδια περιλαμβάνει το «Παιχνίδι», 8 ουσιαστικά του Βασίλη Παπακωνσταντίνου και 2 , του Charles Aznavour και του Adriano Celentano, σε στίχους του Οδυσσέα Ιωάννου.
Εδώ όμως έχω κι έναν προβληματισμό, με ποια “αιτιολογία” μπήκαν αυτά τα δυο σ’ ένα συμπαγές υλικό που το υπογράφει ο ίδιος σαν συνθέτης; Οι στίχοι του Ιωάννου είναι καλοί κι ο Παπακωνσταντίνου είναι συγκλονιστικός στο «Μαμά», αλλά γιατί να τραγουδήσει, σήμερα, έτσι ξεκάρφωτα κι όχι στα πλαίσια ενός συγκεκριμένου κόνσεπτ, ξένα τραγούδια περασμένων δεκαετιών; Το έκαναν τη δεκαετία του ’70 – που τότε ήταν και μόδα – ο Πουλόπουλος κι ο Πάριος κι αρκετοί τους κατηγορούσαν ότι, αν και μεγάλοι ερμηνευτές, αναλώνονται σε “μεταγλωττισμένα τραγούδια”. Γιατί τώρα να το κάνει αυτό ο Παπακωνσταντίνου; ή, και για να μη μένω μόνο σ’ αυτόν, μια και δεν είναι ο μοναδικός, κι η Αλεξίου, όπου έβαλε ελληνικούς στίχους στα «Ημερολόγια μοτοσικλέτας» στον τελευταίο δίσκο της. Το βρίσκω αμήχανο και περιττό.
Ακόμα και για τη συμμετοχή του Μητροπάνου έχω ένσταση για τη χρονική επιλογή της. Ο Μητροπάνος είναι σπουδαίος λαϊκός τραγουδιστής, αλλά αυτό το ξέρουμε από τη δεκαετία του ’70, το ίδιο, φυσικά, κι ο Παπακωνσταντίνου, που είναι σχεδόν συνομήλικός του. Γιατί δεν συνεργάστηκε τόσες δεκαετίες δισκογραφικά μαζί του και το κάνει τώρα, που η δημοφιλία, κι άρα κι η εμπορική διάσταση, του Μητροπάνου βρίσκεται στο ζενίθ της, λόγω της λαϊκής συμπάθειας, εξαιτίας του σοβαρού προβλήματος της υγείας του; Μου θυμίζει λίγο τις συμμετοχές σε δίσκους του Λάκη Λαζόπουλου, τώρα που – ως δημοφιλής “λαϊκός κριτής” – πουλάει κι είναι περιζήτητος. Θα ήθελα να τις αποφεύγει τέτοιες κακοτοπιές ο Βασίλης.
Τα τραγούδια έχουν, όλα, ένα επίπεδο κι ο Παπακωνσταντίνου τα σφραγίζει με τη μεγάλη φωνή του και την ερμηνευτική εμπειρία και μαεστρία του. Δεν βρίσκω όμως το μεγάλο τραγούδι, την έκπληξη ή το διαφορετικό τέλος πάντων. Ξεχωρίζει το ομότιτλο («Το παιχνίδι παίζεται ακόμα»), το οποίο είναι όμως “χαρακτηριστικός Παπακωνσταντίνου”, κι, από δίπλα του, ακολουθεί το σκληρό «Χρόνια φορτώνω». Υπέροχος είναι, επίσης, στην χαμηλόφωνη ερωτική μπαλάντα «Πεταλούδα», ενώ στο «Μαμά», μ’ όλες τις ενστάσεις μου που εξέθεσα παραπάνω, καταθέτει, όντως, σπαραχτική ερμηνεία. Τέλος, το κομμάτι(«Σαν ναυαγός») που λέει με το Μητροπάνο, είναι ένα συμπαθητικό ζειμπέκικο.  
Το παιχνίδι σίγουρα παίζεται ακόμα για τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, μια κι ο δημοφιλής ροκάς μας είναι από τους πιο ανθεκτικούς της γενιάς του. Και στο δίσκο του αυτόν υπάρχουν κομμάτια που οι φαν του θα την καταβρούν μ’ αυτά, αλλά, προσωπικά, περιμένω από τον Βασίλη την μεγάλη έκπληξη, μακάρι να συμβεί αυτό στο επόμενο δισκογραφικό ραντεβού του.

Βασίλης Παπακωνσταντίνου: Το παιχνίδι παίζεται
Μουσική: Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Στίχοι:  Οδυσσέας Ιωάννου

Tracklist
01 Το παιχνίδι παίζεται ακόμα
02 Μαμά (La mamma)
(Charles Aznavour - Robert Gail / Ελληνικοί στίχοι: Οδυσσέας Ιωάννου)
03 Πεταλούδα
04 Σαν ναυαγός
05 Το πάρτυ αρχίζει (Arrivano gli uomini)
(Andriano Celentano / Ελληνικοί στίχοι: Οδυσσέας Ιωάννου)
06 Παραμονή Πρωτοχρονιάς
07 Καρουσελ
08 Μη με αλλάξεις
09 Χρόνια φορτώνω
10 Γέλα μου

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Όταν αγαπάς η μισή αγάπη είναι φόβος για το χαμό της αγάπης, η άλλη μισή είναι μίσος για τη σκλαβιά της αγάπης, όλη η αγάπη είναι πόνος που λείπει η αγάπη.Που ’ναι η χαρά της αγάπης; Που ’ναι η αγάπη;
Γιάννης Ρίτσος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

29/3/1943 Γεννήθηκε ο συνθέτης Βαγγέλης Παπαθανασίου
29/3/2011 Πέθανε στην Αθήνα, σε ηλικία 89 ετών ο θεατρικός συγγραφέας Ιάκωβος Καμπανέλλης