125 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.08.2017
Ορφέας | Main Feed
Τάσος Π. Καραντής

Ο Μίλτος Σαχτούρης (1919 - 2005) είναι, από τα μαθητικά-εφηβικά μου χρόνια, ένας από τους αγαπημένους μου ποιητές. Έχω διαβάσει, γνωρίζω κι αγαπώ όλο το ποιητικό έργο του. Και μάλιστα, είχα την καλή τύχη και την τιμή, να έχω κι αλληλογραφία μαζί του, όταν, το 1998, είχα βρει το θάρρος να του στείλω την πρώτη δική μου ποιητική απόπειρα και μου είχε απαντήσει με επιστολή του.
Παρότι τα ποιήματα του Σαχτούρη δεν έχουν ρίμα, μερικά απ’ αυτά έχουν μελοποιηθεί, από το Μάνο Χατζιδάκι(«Ο καπετάν Μιχάλης κι ο κύκλος του CNS») ως το Γιάννη Σπανό («Ανθολογίες»), αλλά κι από τους Αργύρη Κουνάδη, Κυριάκο Σφέτσα, Νίκο Ξυδάκη, Μαρία Βουμβάκη και το Μιχάλη Σιγανίδη. Πέρα όμως από τις καθαυτές μελοποιήσεις, υπάρχουν και τραγούδια επηρεασμένα από ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη, με πιο χαρακτηριστικό το συγκλονιστικό κομμάτι(μουσική και στίχοι) του Σταύρου Κουγιουμτζή «Τρελοί και άγγελοι (Ντύλαν Τόμας)» (εμπνευσμένο από το ποίημα «Παρουσία» του Μίλτου Σαχτούρη κι αφιερωμένο στον ποιητή) από τον ομώνυμο δίσκο «Τρελοί και άγγελοι»(1986), που το ερμηνεύει μοναδικά ο Γιώργος Νταλάρας.
Αν και είχα ακουστά το έργο του Μιχάλη Σιγανίδη, δεν είχα ασχοληθεί ιδιαίτερα μαζί του, επειδή, θα πω την αλήθεια, δεν μου αρέσει και με απωθεί ο ήχος των «Χειμερινών Κολυμβητών» στους οποίους συμμετέχει(είναι ο μπασίστας του συγκροτήματος). Πρόσφατα όμως, κυκλοφόρησε από τη LYRA η ζωντανή ηχογράφηση των εμφανίσεών του στη μουσική σκηνή «ΑΥΛΑΙΑ», με τον τίτλο «ΟΙ ΑΛΛΟΙ». Όπως καταλαβαίνετε, μια τέτοια αναφορά κι όλη αυτή η συγκεντρωμένη δουλειά(το 1/3 του live αυτού cd) του Σιγανίδη πάνω στην ποίηση του αγαπημένου μου Σαχτούρη, με οδήγησε στο να κάνω την υπέρβασή μου και να ακούσω το δίσκο.
Ας ξεκινήσω λοιπόν από τις βασικές συστάσεις. Το cd περιλαμβάνει τη ζωντανή ηχογράφηση των παραστάσεων του Μιχάλη Σιγανίδη και των «Φίλων Μίλτου Σαχτούρη» που δόθηκαν στις 28, 29 & 30 Απρίλη του 2009 στη μουσική σκηνή «ΑΥΛΑΙΑ». Συμμετέχουν οι : Αλκίνοος Ιωαννίδης, Σαβίνα Γιαννάτου, Βικτωρία Βελίκοβα και Λίνος Ιωαννίδης και συμπράττουν μαζί τους οι μουσικοί : Αντώνης Ανισέγκος(πιάνο), Κώστας Θεοδώρου(τύμπανα), Αλκίνοος Ιωαννίδης(φωνή, φλογέρες), Χάρης Λαμπράκης(νέι, πλήκτρα), Θοδωρής Ρέλλος(σαξόφωνο, φωνή) κι ο ίδιος ο Μιχάλης Σιγανίδης βέβαια(κοντραμπάσο, κιθάρα, φωνή, G3). Το δελτίο Τύπου που συνοδεύει το δίσκο ενημερώνει πως πρόκειται : «για ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ … μια ιδιόρρυθμη “αποδομητική” τραγουδοποιία που χαρτογραφεί ένα λεπτομερέστατο ηχητικό τοπίο όπου συνυπάρχουν το συγκεκριμένο πλαίσιο και ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός» κι ότι ακούγονται συνθέσεις από τους έξι δίσκους που εξέδωσε, από το 1987, ο Μιχάλης Σιγανίδης.
Τα ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη - στα οποία και θα επικεντρώσω – που υπάρχουν στο cd είναι τα εξής πέντε(5) : «Το πρωί και το βράδυ»(από την ποιητική συλλογή «Ο περίπατος» - 1960), «Κύριε»(από την ποιητική συλλογή «Το σκεύος» - 1971). «Το τρανζίστορ»(από την ποιητική συλλογή «Καταβύθιση» - 1990), «Δεν είναι ο Οιδίποδας»(από την ποιητική συλλογή «Παραλογαίς» - 1948) και «Ο τρελός λαγός» (από την ποιητική συλλογή «Τα φάσματα ή η χαρά στον άλλο δρόμο» - 1958). Η δε φωνή του ίδιου του Σαχτούρη που ακούγεται στα κομμάτια του δίσκου (1), (4) και (9) προέρχεται από το δίσκο «Ο Μίλτος Σαχτούρης διαβάζει Σαχτούρη» που εκδόθηκε το 1977 από τη LYRA (ΔΙΟΝΥΣΟΣ), σε επιμέλεια του Μάνου Ελευθερίου. Ρωτάω όμως, όλες αυτές οι πληροφορίες, οι στίχοι, αλλά κι ένα σημείωμα από τον ίδιο το Σιγανίδη που να εξηγεί τα τι και πως της όλης έκδοσης, δεν θα έπρεπε να υπάρχουν στο, ανύπαρκτο, ένθετο;
Πέρα από τα κομμάτια σε ποίηση του Σαχτούρη, υπάρχουν ακόμα τέσσερα(4) σε στίχους του Μιχάλη Σιγανίδη, ένα(1) σε στίχους του Γιώργου Σιγανίδη, ένα(1) σε κείμενο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ένα(1) σε κείμενο του Νίκου Κουμαριά, ένα(1) σε ποίηση του Λέοντα Κουκούλα, δύο(2) οργανικά θέματα και δυο(2) κομμάτια καραόκε(!) - το «Μην απελπίζεσαι» του Βασίλη Τσιτσάνη και το «Και μόνο που με κοιτάς λειώνω» του Τάκη Μουσαφίρη.
Το κυρίαρχο ηχητικό υλικό του δίσκου είναι οι τζαζ αυτοσχεδιασμοί, οι οποίοι ενώ διαθέτουν κι εμπνευσμένες στιγμές, αρκετές φορές, γίνονται μονότονοι και καταντούν κουραστικοί για το μέσο ακροατή. Όσον αφορά τα ποιήματα του Σαχτούρη, σε τρία (στα 1, 4 & 9) επιλέγεται η ίδια η φωνή του ποιητή που απαγγέλει, ντυμένη με τους τζαζ πειραματικούς ήχους του Σιγανίδη. Ένα («Το τρανζίστορ ») ερμηνεύει ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, το οποίο αποτελεί και το πιο σχηματοποιημένο κομμάτι του δίσκου που στέκεται και ξεχωρίζει. Ενώ, τέλος, ένα («Δεν είναι ο Οιδίποδας») απαγγέλει ο Λίνος Ιωαννίδης, ο οποίος αν και διαθέτει ωραία χροιά, έχει κακή προφορά και κάνει τραγικά λάθη (στον πρώτο στίχο το «γεμάτος» γίνεται «γεμάτο»-χάνεται το τελικό (ς), στον ένατο στίχο το «δωμάτιο» γίνεται «δουμάτιο»(!) και στον δέκατο ξεχνάει να πει δυο λέξεις : «στα παράθυρα»). Κι αν αυτά συγχωρούνται σε ένα live, γιατί δεν διορθώθηκαν μετά; Από λόγους οικονομίας ή από το δόγμα “δεν επεμβαίνουμε στα live για να κρατήσουμε ζωντανό το … αυθεντικό … λάθος”; Και τον αγοραστή – ακροατή που το πληρώνει το λάθος, ποια ιδεολογία τον σέβεται;
Ακούγοντας όλο το δίσκο, αναρωτήθηκα πολλές φορές, ότι το υλικό του μπορεί να ήταν καλό σε μια έξυπνα σκηνοθετημένη παράσταση(δεν την έχω δει για να έχω άποψη), αλλά ως δίσκος σε τι χρησιμεύει; Γιατί, στην πολυθρόνα, στο αυτοκίνητο ή όπου αλλού, δεν μπορείς να τον ακούσεις, να τον ακροαστείς και να τον παρακολουθήσεις αυτόν το δίσκο, σου λείπει η εικόνα, ίσως αν κυκλοφορούσε σε dvd …
Λάθος, ακόμα, επιλογές(για το δίσκο) θεωρώ τα δυο καραόκε. Προς τι η δισκογραφική αποτύπωση αυτής της παρωδίας των δύο σπουδαίων λαϊκών τραγουδιών; Αντί να τα παρωδούμε, ας σκύψουμε την καμπούρα μας να δημιουργήσουμε αντίστοιχα μεγάλα τραγούδια, αν μπορούμε βέβαια … Και, τέλος, το φινάλε(«Θέλω να είμαι κωλόπαιδο») είναι άστοχο, αφού επιλέχτηκε να κλείνει ο δίσκος με ένα ενοχλητικό κομμάτι, όπου, προσωπικά τουλάχιστον, ακούγοντάς το, αισθάνθηκα δυσθυμία. Θα ήταν πολύ πιο προσιτό το όλο υλικό, στην ποίηση του Σαχτούρη κι όχι μόνο, για τον μέσο ακροατή αν περιείχε πιο σχηματοποιημένα κομμάτια σαν «Το τρανζίστορ» ή θέματα με όμορφη τζαζ ατμόσφαιρα σαν το «Σερσέ λα Μαμ». Νομίζω ότι το πολύ πειραματικό κι άναρχο που απομακρύνεται από τη “λαϊκή αισθητική”(η οποία δεν είναι καθόλου ρηχή και συντηρητική, αφού η ιστορία του τραγουδιού μας έχει δείξει ότι έχει δεχτεί πολλές καινοτομίες) καταντά κλειστό κι ελιτίστικο, χωρίς να είναι και καλτ!
Με τη ζωντανή ηχογράφηση «ΟΙ ΑΛΛΟΙ» προστίθεται ένας ακόμα δισκογραφικός τίτλος στις μελοποιήσεις της ποίησης του Μίλτου Σαχτούρη, του οποίου το όνομα αποτελεί τον “κράχτη” αυτής της έκδοσης. Πολύ φοβάμαι όμως ότι, στην ουσία, αφορά μόνο – ως ανάμνηση - αυτούς που παρακολούθησαν τις συγκεκριμένες παραστάσεις και που, σίγουρα, δεν είναι ούτε καν οι 3000 οι οποίοι – κατά τον ίδιο το Μίλτο Σαχτούρη – αγαπούν τους ποιητές.


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
01 ΤΟ ΠΡΩΙ ΚΑΙ ΤΟ ΒΡΑΔΥ (ποίημα Μίλτου Σαχτούρη) | Μίλτος Σαχτούρης
02 ΚΟΥΑΤΡΟΤΣΕΝΤΟ ΚΟΥΑΤΟΡΝΤΙΤΣΙ ΜΙΛΑ ΜΠΑΤΣΟΙ (στίχοι: Μ. Σιγανίδη) | Μ. Σιγανίδης, Α. Ιωαννίδης
03 ΜΗΝ ΑΠΕΛΠΙΖΕΣΑΙ ΚΑΡΑΟΚΕ (Βασίλη Τσιτσάνη) | Α. Ιωαννίδης
04 ΚΥΡΙΕ
(ποίημα Μίλτου Σαχτούρη) | Μίλτος Σαχτούρης
05 ΤΟ ΤΡΑΝΖΙΣΤΟΡ (ποίημα Μίλτου Σαχτούρη) | Α. Ιωαννίδης
06 ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΟΙΔΙΠΟΔΑΣ (ποίημα Μίλτου Σαχτούρη) | Λ. Ιωαννίδης
07 Ο ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ (κείμενο Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη) | Βικτωρία Βελίκοβα
08 ΣΕΡΣΕ ΛΑ ΜΑΜ (στίχοι: Γ. Σιγανίδη) | Μ. Σιγανίδης, Α. Ιωαννίδης, Κ. Θεοδώρου, Θ. Ρέλλος
09 Ο ΤΡΕΛΟΣ ΛΑΓΟΣ
(ποίημα Μίλτου Σαχτούρη) Μίλτος Σαχτούρης
ΜΕ ΟΛΗ ΤΟΥ ΤΗΝ ΚΡΕΜΑ (ποίημα Μίλτου Σαχτούρη) | Μ. Σιγανίδης, Α. Ιωαννίδης
10 ΕΝΑ ΠΡΩΙ (ποίημα Λέοντα Κουκούλα) | Α. Ιωαννίδης
11 ΟΝΟΣ (οργανικό)
12 SKG EST FATIGUEE (στίχοι Μιχάλη Σιγανίδη) | Α. Ιωαννίδης, Μ. Σιγανίδης
13 Ο ΔΑΙΜΟΝΑΣ (οργανικό)
14 TELEIONO (κείμενο Νίκου Κουμαριά) | Μαγνητοταινία
15 ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΜΕ ΚΟΙΤΑΣ ΛΙΩΝΩ (Τάκη Μουσαφίρη) | Βικτωρία Βελίκοβα, Α. Ιωαννίδης
16 ΘΕΛΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΚΩΛΟΠΑΙΔΟ
(στίχοι Μιχάλη Σιγανίδη) | Σ. Γιαννάτου, Α. Ιωαννίδης, Μ. Σιγανίδης
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Γι’ αυτό που είμαι σίγουρη για μένα είναι πως αγαπάω με ερωτικό πάθος τον Άνθρωπο.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/8/1952 Γεννήθηκε στην Κέρκυρα η τραγουδίστρια Βίκυ Λέανδρος

ΤΥΧΑΙΑ TAGS