113 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.05.2019
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Γεωργία - Σοφία Μουστάκα, Γιώργος Τζαγάκης

Αλκίνοος Ιωαννίδης: Νεροποντή | Universal

Ορφέας

Αλκίνοος Ιωαννίδης: ΝεροποντήΈνας δίσκος, δύο ακροάσεις (Γεωργία - Σοφία Μουστάκα, Γιώργος Τζαγάκης)
Έξι χρόνια μεσολάβησαν απο τον τελευταίο ολοκληρωμένο προσωπικό δίσκο του Αλκίνοου Ιωαννίδη, τις "Περιπέτειες ενός Προσκυνητή" ...Μια αρκετά δημιουργική περίοδος- όπως δηλώνει ο ίδιος- κατα την οποία ασχολήθηκε ουσιαστικά με τη μουσική, παρακολουθώντας μουσικές σπουδές στη Ρωσία και δημιουργώντας σταδιακά ένα υλικό που τον οδήγησε στην κυκλοφορία της "Νεροποντής", του νέου προσωπικού του δίσκου.
Αλκίνοος ΙωαννίδηςΠρόκειται για έναν δίσκο πολυσυλλεκτικό ως προς τη μουσική, με κορμό τις "έντεχνες’’ μουσικές φόρμες, αλλα και με παραδοσιακές αναφορές και ροκ αποχρώσεις.Εξαιρετικές ενορχηστρώσεις με πολυ προσεκτικές τοποθετήσεις μιας πολυ μεγάλης ποικιλίας μουσικών οργάνων που συνθέτουν ένα υψηλής ποιότητας ηχητικό αποτέλεσμα.Πάνω σ΄αυτές τις εξαιρετικές μουσικές συνθέσεις, ο λόγος του Αλκίνοου Ιωαννίδη άλλοτε τρυφερός και ποιητικός κι άλλοτε αιχμηρός και σκωπτικός, πάντοτε όμως άμεσος και ουσιαστικός.
Στις ιδιαίτερες στιγμές του δίσκου συγκαταλέγονται τα τραγούδια ‘’O δρόμος σου είσαι εσυ’’, ‘’Πατρίδα’’, ‘’Μη με κλειδώνεις’’ ,΄΄Απόψε’’. Ξεχωρίζει η ‘’Πατρίδα’’ , ένα τραγούδι που διαπερνά το χώρο και το χρόνο της ιστορίας του εικοστού αιώνα,απο την πολύπαθη Κύπρο, ως τα Βαλκάνια και τη σύγχρονη Αθήνα...με στίχους αιχμηρούς,ύφος κριτικό και σκωπτικό, αποτελεί ένα εξαιρετικό τραγούδι-σχόλιο του Α.Ιωαννίδη.
Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης επιστρέφει δυναμικά στη δισκογραφία μετα απο ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα μ’ έναν πολύ αξιόλογο δίσκο που δικαιώνει το χαρακτηρισμό του τραγουδοποιού που αποδίδεται στο συγκεκριμένο καλλιτέχνη και αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι έχει το χάρισμα να δημιουργεί εξαιρετικά τραγούδια...να επικοινωνεί με τους στίχους που γράφει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του και να ντύνει τα λόγια αυτα με εμπνευσμένες μουσικές έχοντας παράλληλα και την επιμέλεια της ενορχήστρωσης.Ίσως η πιο ολοκληρωμένη και ώριμη δισκογραφική δουλειά του Αλκίνοου Ιωαννίδη και απο τις πιο σημαντικές της ελληνικής δισκογραφίας των τελευταίων χρόνων...
Γιώργος Τζαγάκης
Έπειτα από μακρόχρονη απουσία από τα δισκογραφικά δρώμενα, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης παρουσίασε στις αρχές του περασμένου Μάρτη το καινούριο του album που τιτλοφορείται «Νεροποντή», απόσταγμα των αναζητήσεων και των εμπειριών που συνέλεξε τα τελευταία έξι χρόνια.
Μέσα στο διάστημα που μεσολάβησε από την κυκλοφορία του album «Οι περιπέτειες ενός προσκυνητή», ο εξαίρετος – και πολυπράγμων – μουσικός, τραγουδοποιός και ερμηνευτής πραγματοποίησε αρκετές συμμετοχές σε δίσκους φίλων του μουσικών, μεταξύ των οποίων οι Νίκος Κυπουργός, Μανώλης Φάμελλος, Δημήτρης Παπαδημητρίου, Μιχάλης Κουμπιός, Γιώργος Ανδρέου, καθώς και στα βιβλία – cd των στιχουργών Άλκη Αλκαίου και Μάνου Ελευθερίου. Συν τοις άλλοις, εξαιρετική ήταν και η συνύπαρξή του επί σκηνής – και κατ’ επέκταση δισκογραφικά – με τους Σωκράτη Μάλαμα και Χαρούλα Αλεξίου το καλοκαίρι του 2007 στις δύο συναυλίες που πραγματοποιήθηκαν στο θέατρο του Λυκαβηττού, με αφορμή τον εορτασμό των 15 χρόνων λειτουργίας του ραδιοφωνικού σταθμού «Μελωδία 99.2».

Αλκίνοος ΙωαννίδηςΤο σημαντικότερο, ωστόσο, όλων ίσως να είναι το γεγονός πως ο Αλκίνοος Ιωαννίδης βρέθηκε μέσα στο διάστημα αυτό στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας, προκειμένου να παρακολουθήσει μαθήματα κλασσικής μουσικής δίπλα σε εκλεκτούς μουσικούς, όπως οι Boris Tishchenko και Arkady Agababov.
Απόρροια των παραπάνω αποτελεί η «Νεροποντή», ένας δίσκος στον οποίο είναι ολοφάνερη η ωριμότητα του καλλιτέχνη, τόσο συνθετικά, όσο μουσικά και ερμηνευτικά, αλλά πάνω απ’ όλα, σε επίπεδο ενορχηστρώσεων. Πρόκειται για ένα album εξαιρετικά προσεγμένο στην κάθε του λεπτομέρεια, φιλοτεχνημένο από τον εικαστικό πατέρα του Άντη Ιωαννίδη, με τη συμμετοχή ενός αριθμού εκλεκτών μουσικών και φωνητικών συνόλων. Οι μελωδίες φέρουν στοιχεία από την κλασική μουσική, αποτέλεσμα των γνώσεων που απέκτησε κατά την παραμονή του στη Ρωσία, καθώς και βυζαντινές επιρροές, αλλά και στοιχεία ροκ, σκα και ρέγγε, δημιουργώντας ένα ενιαίο ακουστικό σύνολο.

Το album ανοίγει με το τραγούδι «Ο δρόμος σου είσαι εσύ», με μελωδία γεμάτη λυρικότητα και στίχους που αποτυπώνουν αναζητήσεις και προβληματισμούς του τραγουδοποιού:
«Φεύγεις, πού πας, / Πού ταξιδεύεις / Δρόμοι ανοιχτοί / Τα σύνορά σου είναι όπου αντέχεις
Όλα είν’ αλλού / Κι όλα για λίγο / Όταν δεν ξέρεις πως ο δρόμος σου είσαι εσύ…»


Ακολουθεί η «Πατρίδα», ένα τραγούδι ιδιαίτερα «δυνατό», τόσο στιχουργικά, όσο μελωδικά αλλά και συναισθηματικά, με συνθετικές εναλλαγές και ένα μικρό «δάνειο» - παρένθεση από το τραγούδι του Διονύση Σαββόπουλου «Ωδή στο Γεώργιο Καραϊσκάκη» στο τέλος του. Το τραγούδι αυτό, όπως έχει χαρακτηριστικά λεχθεί, ίσως να αποτελεί το «μουσικο – ποιητικό καλειδοσκόπιο της ελληνικής ιστορίας του εικοστού αιώνα».
Στη συνέχεια το τραγούδι «Μια νύχτα» αποτελεί ωδή στην παιδικότητα και στο δάσκαλο του Αλκίνοου Ιωαννίδη Nino Rota. ενώ ακολουθεί το «Μη με κλειδώνεις» και το «Απόψε», ένα ιδιαίτερα ερωτικό τραγούδι, στο οποίο αναφέρεται και στον χρόνο που περνά:
«Να φέξει ο καιρός / Κεράκια χιλιάδες ν’ ανάψουν
Φυσώ και τα σβήνω / Τα χρόνια περνούν, ευτυχώς…»
Έπειτα ακολουθεί ένα τραγούδι σκωπτικό, αυτοβιογραφικό, με έντονο το στοιχείο του χιούμορ και του αυτοσαρκασμού, που τιτλοφορείται «Ήταν ανάγκη;» :
«Τα παιδιά με λένε κύριο Αλκίνοο / Μ’ ενοχλεί μα τελευταίως το καταπίνω
Θα ‘ρθει σε λίγο η καρδιά και τα νεφρά και να μην πίνω…»

Στα μισά του album βρίσκεται το «Παιδί», ένα ιδιαίτερα τρυφερό τραγούδι το οποίο έγραψε ο μουσικός αυτή τη φορά με την ιδιότητα του πατέρα, λέγοντας χαρακτηριστικά:
«Φεγγοβολάς κι ανθίζεις / Άξιζε να ζήσω να σε δω…»

Ακολουθεί το τραγούδι «Πέρασμα», ένα από τα πιο φωτεινά δείγματα ωριμότητας του Ιωαννίδη σε όλα τα επίπεδα, συνθετικά, στιχουργικά, ερμηνευτικά και από την πλευρά των ενορχηστρώσεων. Ιδιαίτερα γοητευτική και μαγευτική είναι η συμμετοχή της soprano Σόνιας Θεοδωρίδου, η οποία, μαζί με τη φωνή του Αλκίνοου Ιωαννίδη, δίνουν ένα τόνο θεατρικότητας στο τραγούδι, χωρίς καμία επιτήδευση και περιττά στολίδια, ερμηνεύοντας με τρυφερότητα και ζεστασιά τους εξαιρετικούς στίχους του τραγουδοποιού:
«Τα χρόνια θα μας λιώσουν / Κι αν μείνει κάτι εδώ
Θα ‘ναι το φως που είχαν οι μέρες πριν τελειώσουν / Μόνο το φως…»

Αλκίνοος ΙωαννίδηςΣτη συνέχεια βρίσκεται και πάλι ένα προσωπικό, αυτοσαρκαστικό τραγούδι, η «Επιτυχία!», το οποίο, όπως σημειώνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, «για την πιθανότητα μεταστροφής μου – ή και συναδέλφων – προς το εμπορικότερο», γράφτηκε πριν 14 χρόνια. Πρόκειται στην ουσία για ένα απλό τετράστιχο, με τη συμμετοχή της βυζαντινής χορωδίας «Πλωτίνος Ροδοκανάτης»:
«Πανελληνίως σουξεδιάρης / Και ισοβίως ευτυχής
Αν μου ορκιστείς πως θα με πάρεις / Θα γίνω σκύλος περιωπής»

Ακολουθεί το τραγούδι «Έλα κοντά» και έπειτα το «Εις μνήμην», το οποίο αναφέρεται στην απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου και στον
«χρόνο που γιατρεύει / Και ζωή που γδέρνει / Όλα που τα φέρνει / Κι όλα τα ζητά…»

Στα τέλη του album βρίσκονται τα τραγούδια «Σπορά», «Είπα να ζήσω» και «Αύριο», το οποίο εκφράζει και πάλι τις αναζητήσεις και την αγωνία του καλλιτέχνη με την ιδιότητα του πατέρα, ενώ ο δίσκος κλείνει με ένα οργανικό τραγούδι, το «Σαν Μιχάλης», αφιερωμένο στον μουσικό Μιχάλη Σιγανίδη, το οποίο περιλαμβάνει ένα θέμα από το τρίο για κόρνο του Μπραμς και αποσπάσματα από τις πρόβες και την ηχογράφηση του album.
Συνολικά, πρόκειται για έναν δίσκο που αποτελεί ολοκληρωμένη ενότητα, παρά το αντιφατικό του χαρακτήρα των διαφορετικών ειδών μουσικής που περιλαμβάνει, και με ενορχηστρώσεις οι οποίες ξαφνιάζουν . Είναι ένα εξαίρετο δείγμα ωριμότητας του Αλκίνοου Ιωαννίδη, με στίχους που μπορούν να σταθούν και να διαβαστούν μόνοι τους, σαν αυτόνομη ενότητα, με έντονο το στοιχείο του αυτοσαρκασμού, αλλά και με σαφείς αιχμές πολιτικού χαρακτήρα, . Η «Νεροποντή» απαιτεί πολλαπλές ακροάσεις καθώς κάθε φορά αποκαλύπτονται καινούρια στοιχεία άξια προσοχής και αποτελεί ίσως το καλύτερο album του τραγουδοποιού, αποδεικνύοντας πως, και σε αυτό το εγχείρημα, η έμπνευση ήρθε σαν «νεροποντή που περιμένει μια ζωή»…
Γεωργία - Σοφία Μουστάκα

Τα τραγούδια
01 Ο δρόμος σου είσαι εσύ / 02 Πατρίδα / 03 Μια νύχτα / 04 Μη με κλειδώνεις
05 Απόψε / 06 Ήταν ανάγκη; / 07 Παιδί / 08 Πέρασμα (με τη Σόνια Θεοδωρίδου) / 09 Επιτυχία
10 Έλα κοντά / 11 Εις μνήμην / 12 Σπορά / 13 Είπα να ζήσω / 14 Αύριο / 15 Σαν Μιχάλης

Αλκίνοος Ιωαννίδης: ΝεροποντήΣυμμετέχουν οι μουσικοί:
Ανδρέου Αντώνης (τρομπόνι)
Αχαλινωτόπουλος Μάνος (κλαρίνο)
Βαβάτσικας Ηρακλής (μπαγιάν)
Βασιλείου Ζαφειρία (καμπάνες)
Γκέκα Βιβή (μαντολίνο, μαντόλα)
Διακογιώργης Μιχάλης (μαρίμπα)
Ζωγράφος Βαγγέλης (κοντραμπάσο)
Θεοδωρίδης «B. Bug» Τέο (ηλεκτρική κιθάρα)
Ιωαννίδης Αλκίνοος (ακουστική κιθάρα, 12 – χορδη κιθάρα, λαούτο, μεταλλόφωνο, πλήκτρα, μαρίμπα, ισοκράτες, φλογέρες (soprano, alto, tenor, bass, contrabass, subbass), προγραμματισμός υπολογιστή)
Κάκος Σπύρος (κόρνο)
Καλούδης Γιώργος (βιολοντσέλο, ηλεκτρικό τσέλο – μπάσο)
Καμβυσίδης Παναγιώτης (τούμπα)
Καπηλίδης Μιχάλης (τύμπανα)
Καρίπης Βαγγέλης (κρουστά)
Κιουρτσόγλου Γιώτης (μπάσο)
Λάντσιας Σταύρος (πιάνο, μελόντικα, hammond, μαρίμπα)
Λάππας Βαγγέλης (ακουστική κιθάρα, ηλεκτρική κιθάρα)
Λεμονίδης Σωτήρης (πιάνο, rhodes, hammond)
Μπιλντέα Μαρία (άρπα)
Παπατριανταφύλλου Γιάννης (κοντραμπάσο)
Παπαστάμου Μιλτιάδης (βιολί, σόλο βιολί (ταξίμι))
Παπαστάμου Τάσος (βιολί)
Πολυχρόνου Άγγελος (κρουστά)
Ραφαηλίδης Χρήστος (μαρίμπα)
Σδούκος Ηλίας (βιόλα)
Σιγαδίνης Μιχάλης (ηλεκτρικό κοντραμπάσο)
Στόικος Παντελής (τρομπέτα)
Τσιαμούλης Χρίστος (φωνή (τεριρέμ), νέι)

Φωνητικό σύνολο «Εν φωναίς» (Διεύθυνση: Αλέξανδρος Στουπάκης)
Συμφωνική ορχήστρα της Βουλγαρικής Εθνικής Ραδιοφωνίας (Διεύθυνση: Naiden Todorov)
Παιδική χορωδία Ωδείου «Ηχογένεση» (Διεύθυνση: Στέλλα Λέσση)
Βυζαντινή χορωδία «Πλωτίνος Ροδοκανάτης»


Στο τραγούδι «Πέρασμα» συμμετέχει η Σόνια Θεοδωρίδου
Στίχοι – Μουσική - Ενορχήστρωση: Αλκίνοος Ιωαννίδης

Ο δίσκος "Νεροποντή" κυκλοφορεί απο τη Universal.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Τη δουλειά της σάτιρας την κάνουν οι εξουσιαστές. Θέλει μεγάλο ταλέντο υποκριτικής να βγαίνεις στην TV και να τσακώνεσαι για το ποιος είναι ο μεγαλύτερος μαλάκας και ο ικανότερος κλέφτης.
Τζίμης Πανούσης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/5/1942 Πέθανε ο συνθέτης Παναγιώτης Τούντας
23/5/1943 Γεννήθηκε στην Αθήνα η τραγουδίστρια Βίκυ Μοσχολιού
24/5/1941 Γεννήθηκε ο αμερικανός τραγουδιστής Μπομπ Ντύλαν
24/5/1974 Έφυγε από τη ζωή ο αμερικανός πιανίστας της jazz Edward Kennedy "Duke" Ellington