167 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
22.09.2017
Ορφέας | Main Feed

Η δισκογραφία σήμερα

Έλενα Κοσμά

Μαρία Φαραντούρη: «Χθες άρχισα να τραγουδώ»

Ρεπορτάζ: Έλενα Κοσμά

Μαρία Φαραντούρη, «Χθες άρχισα να τραγουδώ» - Πενήντα χρόνια καλλιτεχνικής πορείας. Αυτός είναι ο τίτλος του διπλού CD – DVD, που κυκλοφορεί σε λίγες ημέρες από τη ΜΙΝΟS–ΕΜΙ, σε μια πολυτελή συλλεκτική έκδοση.

Πρόκειται για τη ζωντανή ηχογράφηση της ιστορικής συναυλίας, που πραγματοποιήθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου, στο Ηρώδειο, εκεί όπου η Μαρία Φαραντούρη με αγαπημένους φίλους της, πραγματοποίησε μια μεγάλη συναυλία για τα πενήντα χρόνια της στο τραγούδι.

Την Τετάρτη 14 Μαΐου 2014, έγινε η παρουσίασε της νέας αυτής δισκογραφικής δουλειάς, παρουσία του προέδρου της ΜΙΝΟS – EMI κ. Μ. Μάτσα, αλλά και πολλών φίλων και θαυμαστών της σπουδαίας ερμηνεύτριας. Ξεχώρισαν οι παρουσίες του Γιώργου Νταλάρα, του Μανώλη Μητσιά, της Μελίνας Τανάγρη, της Έλλης Πασπαλά και πολλών - πολλών ακόμα καλλιτεχνών, δημοσιογράφων και θαυμαστών.

Όσοι βρέθηκαν στο 5ο όροφο του Public, έχοντας ως φόντο τη φωτισμένη Βουλή, είχαν την ευκαιρία να πάρουν μια γεύση από όλα όσα περικλείει η πολυτελής κασετίνα. Τραγούδια σπουδαίων δημιουργών όπως των Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι, Διονύση Σαββόπουλο, Θάνο Μικρούτσικο, Μάνο Λοΐζο, Λευτέρη Παπαδόπουλο, αλλά και ξένων συνθετών, σε ποίηση των Κ.Π. Καβάφη, Γιώργου Σεφέρη, Οδυσσέα Ελύτη, Γιάννη Ρίτσου, Άγγελου Σικελιανού, Νίκου Γκάτσου και πολλών ακόμα σπουδαίων ποιητών.

  
  
  
  
  
  
 


Στην παρουσίαση ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η ομιλία του προέδρου της MINOS-ΕΜΙ, κ. Μάτσα, ο οποίος είπε, μεταξύ άλλων, πως μόλις άκουσε την Μαρία Φαραντούρη να τραγουδάει για πρώτη φορά στο στούντιο της Columbia της είπε: Μαρία μου, εσύ δεν είσαι η ιέρεια του Θεοδωράκη. Είσαι η ιέρεια της Ελλάδας.

Η βραδιά δεν θα μπορούσε να κλείσει διαφορετικά. Η Μαρία Φαραντούρη, ο Μανώλης Μητσιάς και η Έλλη Πασπαλά τραγούδησαν και μαζί τους όλοι όσοι βρεθήκαμε εκεί. Ο καθένας ξεχωριστά έδωσε υπόσχεση για τις επόμενες μεγάλες συναυλίες, και όλοι ευχήθηκαν η νέα αυτή δισκογραφική δουλειά να είναι καλοτάξιδη.

Ομιλητές στη παρουσίαση ήταν ο Μάκης Μάτσας (πρόεδρος ΜINOS EMI), η Έλλη Πασπάλα, ο Ανδρέας Μαράτος (εικαστικός – συγγραφέας), ο Τάκης Φαραζής, ο Ξενοφών Ραράκος.

Μαρία Φαραντούρη, «Χθες άρχισα να τραγουδώ» - Κυκλοφορεί από τη ΜΙΝΟS EMI (2cd και bonus dvd). Συνοδοιπόροι στη ιστορική αυτή συναυλία ήταν οι Διονύσης Σαββόπολος, η Έλλη Πασπαλά και η Σαβίνα Γιαννάτου. Την ενορχήστρωση ανέλαβε ο Τάκης Φαραζής.


*Φωτογραφίες: Έλενα Κοσμά



OMIΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΜΙΝΟS-EMI κ. ΜΑΚΗ ΜΑΤΣΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΣΚΟΥ
«ΧΘΕΣ ΑΡΧΙΣΑ ΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΩ»
ΖΩΝΤΑΝΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ
ΜΕ ΤΗΝ ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ
14/5/2014


‘Oταν ο Μίκης Θεοδωράκης συνάντησε την Μαρία Φαραντούρη και την άκουσε να τραγουδάει της είπε: «Μαρία θέλεις να γίνεις ιέρεια μου;» κι  εκείνη έγινε.
Την ίδια εποχή γύρω στο 1962  ξεκίναγα την επαγγελματική  μου καριέρα στην δισκογραφία.  Σε λίγα χρόνια ξέσπασε η χούντα , ο Μίκης και  η Μαρία βρέθηκαν στο εξωτερικό , κι εκεί άρχισαν τις περιοδείες  , τις  συναυλίες , την δική τους αντίσταση στην Χούντα των συνταγματαρχών  με το δικό τους τρόπο.
Όλα αυτά τα  χρόνια  της Χούντας επισκεπτόμουνα   συχνά τον Μίκη στο Παρίσι, αλλά δεν είχε τύχει να συναντηθούμε όλοι μαζί  και με την Μαρία για να γνωριστούμε  καλλίτερα  .
΄Ετσι την Μαρία  την γνώρισα  ουσιαστικά αργότερα,  μετά την πτώση της Δικτατορίας.
Κι όταν την άκουσα να τραγουδάει για πρώτη φορά στο στούντιο της Columbia είπα: «Μαρία μου, εσύ δεν είσαι η ιέρεια  του Θεοδωράκη. Είσαι  η ιέρεια της Ελλάδας. Τώρα συνειδητοποιώ ότι ο Ελληνικός λαός έχει   την δικιά του ιέρεια, τη δικιά του  Μερσέντες Σόζα.
Mε την Μαρία δουλέψαμε για πολλά χρόνια αρμονικά και κυρίως δημιουργικά. Κι έτσι   δημιουργήσαμε  έργα που πιστεύω ότι  πέρασαν στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας.
Πέρα από τα έργα του Μίκη Θεοδωράκη που πάντα αποτελούν για την Μαρία μια  στιβαρή βάση στο ρεπερτόριο της,  νοιώθω ιδιαίτερη ικανοποίηση  γιατί η συνεργασία μου μαζί της μας έδωσε την δυνατότητα ν’ ανοίξουμε ολόκληρη την βεντάλια των ανησυχιών και των δυνατοτήτων της φωνής της.  Δημιουργήσαμε  έτσι ένα μεγάλο πλούτο διαφορετικών παράλληλων ηχογραφήσεων που εκ των υστέρων  διαπιστώνω ότι το ρεπερτόριο αυτό της Μαρίας φαντάζει  και σήμερα σαν μια  πολύτιμη  προσφορά της,  όχι μόνο  στην ελληνική, αλλά και στην παγκόσμια δισκογραφία.  
Μου έρχεται στο μυαλό αυτή τη στιγμή ένας  δίσκος  που μετά από τόσα χρόνια τον ακούω και  πιστέψτε με ότι  αισθάνομαι σαν να τον ηχογραφήσαμε εχθές! «Τα τραγούδια διαμαρτυρίας απ’ όλο τον κόσμο». Είναι μια υποδειγματική ηχογράφηση με εξαιρετική ερμηνεία, με ιδιαίτερα εύστοχες ενορχηστρώσεις  που εκτιμήθηκε και απέκτησε τις καλλίτερες κριτικές   απ’ όλο  τον κόσμο όπου κι αν τον στείλαμε.
Μαζί ηχογραφήσαμε τα τραγούδια του Λιβανελί  παρά τις δυσκολίες και  τις επιφυλάξεις που είχαν δημιουργηθεί τότε προκειμένου να φιλοξενήσουμε και να μεταφράσουμε στην Ελληνική ένα Τούρκο συνθέτη. Το τολμήσαμε όμως, το ηχογραφήσαμε σε στίχους  του Λευτέρη Παπαδόπουλο  και  πάντα χαιρόμαστε όταν ακούμε το περίφημο «Σαν τον μετανάστη»  .
Κι αργότερα, με πρωτοβουλία της Μαρίας φέραμε στην Ελλάδα τον μεγάλο Κουβανό συνθέτη  και μαέστρο Λεο Μπρόουερ  καθώς και την Μερσέντες Σόζα την ηρωική αυτή φωνή  της Χιλής κι όλοι μαζί  ηχογραφήσανε τα  17 αθάνατα τραγούδια .
Αλλά και η ζωντανή ηχογράφηση με τον θρύλο της Ιταλικής μπαλάντας  τον Lucio Dalla  πως μπορεί να περάσει απαρατήρητη.
Κάθε φορά που η Μαρία μου πρότεινε μια ιδέα πίστευα πάντα   στο επιλεκτικό και ποιοτικό  της ένστικτο και  πάντα αντιμετώπιζα τις προτάσεις όχι   με επιχειρηματικά κριτήρια  αν αυτό που θα ηχογραφούσαμε θα είχε  την ανάλογη κυκλοφοριακή επιτυχία. Τα κριτήρια ήταν  τελείως διαφορετικά.
Με κάλυπτε η ιδέα  ότι με τη συγκεκριμένη δουλειά  που θα τραγούδαγε η  Μαρία θ’ αφήναμε κάτι πίσω μας.  Κάτι  που θ΄άξιζε τον κόπο.
Πάντα είχα την διάθεση να  αναδείξω ότι αφορούσε την Μαρία  και το τραγούδι της.  Σε όλες τις μορφές του, είτε αυτό ήταν περισσότερο ή λιγότερο πολιτικοποιημένο  ή ερωτικό ή υπαρξιακό. Αρκεί να ήταν μια καινούργια ιδέα !
΄Ετσι ηχογραφήσαμε και τα «Νέγρικα» του Μάνου Λοίζου. Ένα αντιρατσιστικό έργο της εποχής των νέγρων της Αμερικής που πάντα όμως όπως διαπιστώνουμε ακόμη και σήμερα παραμένει διαχρονικό και επίκαιρο. Θυμάμαι μάλιστα την ημέρα που ηχογραφούσαμε το έργο αυτό είχαν δολοφονήσει και το μεγάλο Ιταλό σκηνοθέτη Παζολίνη. Θυμάμαι την βουβαμάρα που είχε πέσει στην αίθουσα  των ηχογραφήσεων όταν μας  το είχε ανακοινώσει ο Μάνος Λοίζος.
Τελειώνοντας θα ήθελα να τονίσω  πόσο ευτυχής νοιώθω   που είχα την τύχη να συνεργαστώ με την Μαρία  και να συμβάλλουμε παρέα στη δημιουργία  έργων που τιμούν και κοσμούν την Ελληνική Δισκογραφία όχι του παρόντος, αλλά  και του μέλλοντος.
Στα πλαίσια αυτών των σκέψεων και των επιδιώξεων ηχογραφήσαμε και σας παρουσιάζουμε σήμερα αυτόν τον ιστορικό δίσκο που έχετε κοντά σας. Ακούστε τον και απολαύστε τον.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άσκησα την όραση για μακριά κι έχασα τα κοντινά μου.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/9/1971 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Το Βήμα" το τελευταίο ποίημα του Γεωργίου Σεφέρη, τρεις ημέρες μετά το θάνατό του

ΤΥΧΑΙΑ TAGS