124 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
30.03.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Νικήτας Κριάλης, Δημήτρης Βαγενάς, Τάσος Π. Καραντής

Νατάσσα Μποφίλιου - «Άνω Τελεία»

Η δισκογραφία σήμερα

Νικήτας Κριάλης

Νατάσσα Μποφίλιου

«Άνω Τελεία»

Γράφει ο Νικήτας Κριάλης


Το μάτι στον ηλεκτρονικό ήχο κλείνει η Νατάσσα Μποφίλιου με τη νέα της δισκογραφική δουλειά. Η αγαπημένη ερμηνεύτρια συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον σπουδαίο συνθέτη Στάμο Σέμση που ντύνει με το ιδιαίτερο ύφος του τη φωνή της. Το αποτέλεσμα είναι ένας μίνι δίσκος έξι τραγουδιών, τρία εκ των οποίων είναι αγγλόφωνα. Οι στίχοι των τεσσάρων κομματιών ανήκουν στον σταθερό συνεργάτη και φίλο της Μποφίλιου, Γεράσιμο Ευαγγελάτο, με τον Στάμο Σέμση να βάζει την υπογραφή του στα υπόλοιπα δύο.

«Άνω Τελεία»: Ένα ταξίδι από την Αθήνα, στο Παρίσι και πάλι πίσω, με ανθρώπους που μάταια προσπαθούν να κρατήσουν μεταξύ τους τις απαιτούμενες αποστάσεις αφού «και στην άκρη της γης» θα πετυχαίνει ο ένας τον άλλο. Ο ηλεκτρονικός ήχος έχει τον κύριο λόγο στο τραγούδι που παίζει ήδη εδώ και λίγο καιρό στα ραδιόφωνα. Η συμμετοχή του Στάμου Σέμση δίνει ένα πολύ ιδιαίτερο και συνάμα μελαγχολικό τόνο στο όλο σκηνικό.

«Stellar Romance»: Το πρώτο αγγλόφωνο κομμάτι του δίσκου μοιάζει με βόλτα στα αστέρια. Σύγχρονη, αισιόδοξη και άκρως ηλεκτρονική μπόσα νόβα που κρύβει προς το φινάλε της στοιχεία τζαζ.

«Ο Μάγος Βιολιστής»:
Ο Μάγος Βιολιστής παίζει και οι πρωταγωνιστές της ιστορίας λυτρώνονται από τις δοξαριές του. Η Νατάσσα Μποφίλιου προσεγγίζει το τραγούδι πότε με πρόζα και πότε με δυναμισμό, και μας αφηγείται την ιστορία του Μάγου Βιολιστή που μοιάζει σα να ‘χει βγει από πολύχρωμες σελίδες παραμυθιού. Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος πηγαίνει το ύφος της γραφής του ένα βήμα παραπέρα και η Μποφίλιου αποδεικνύει τις δυνατότητες και την έκταση που έχει η φωνή της με την συγκεκριμένη ερμηνεία. Βιολιά, τσέλο, τρομπόνι και τούμπα δένουν αριστουργηματικά με το παραμυθένιο concept. Το καλύτερο κομμάτι του δίσκου από κάθε άποψη.

«Πάμε Ξανά»: Το τραγούδι, που, σε επίπεδο σύνθεσης και ενορχήστρωσης, είναι πιο κοντά στα γνώριμα μονοπάτια που είχε ως τώρα ακολουθήσει η ερμηνεύτρια, δίνει επίσης το όνομα του στην παράσταση που θα παρουσιαστεί φέτος στο PassPort. Ένα κλικ πιο «εύκολο» από τα υπόλοιπα, θα κερδίσει τους ακροατές με το πρώτο άκουσμα. «Ήρθαν πολλοί, κανείς τους όμως δε φιλάει όπως εσύ», ένας από τους, φαινομενικά, απλούς, αλλά, ταυτόχρονα, τόσο ουσιαστικούς και άμεσους στίχους του Γεράσιμου Ευαγγελάτου.

«Wrong Way»: Η μεγαλύτερη ίσως έκπληξη όσον αφορά τον ήχο. Ένα alternative rock τραγούδι που μοιάζει σα να έχει ξεπηδήσει από δίσκους των Muse και των Radiohead. Διαφορετικότητα που ταιριάζει γάντι στη Νατάσσα Μποφίλιου, με ερμηνεία στα όρια της επιτρεπτής υπερβολής που τόσο αγαπάει να φλερτάρει.

«Unfinished Song»: Ο δίσκος κλείνει με μια αίσθηση φιλμ νουάρ να πλανάται στον αέρα. Πρόκειται για μια μελαγχολική ατμοσφαιρική μπαλάντα, με τον εξαιρετικό Μίλτο Λογιάδη στο πιάνο, που όπως μας προϊδεάζει και ο τίτλος της, αφήνει τη γλυκόπικρη γεύση του ανολοκλήρωτου. Ιδανικό κλείσιμο για τον δίσκο.

Εν κατακλείδι, μιλάμε για έναν «δύσκολο» δίσκο που θέλει τον χρόνο του για να αγγίξει τον κόσμο. Θα ικανοποιήσει, θα ξαφνιάσει και ίσως διχάσει αρκετούς. Είτε με θαυμαστικά, είτε με ερωτηματικά όμως, ένα είναι σίγουρο: η «Άνω Τελεία» είναι το πιο εύηχο σημείο στίξης. Καλή σας ακρόαση.


Λίστα Τραγουδιών
01. Άνω Τελεία_ Συμμετέχει ο Στάμος Σέμσης (Γεράσιμος Ευαγγελάτος / Στάμος Σέμσης)
02. Stellar Romance (Στάμος Σέμσης)
03. Ο Μάγος Βιολιστής (Γεράσιμος Ευαγγελάτος / Στάμος Σέμσης)
04. Πάμε Ξανά (Γεράσιμος Ευαγγελάτος / Στάμος Σέμσης)
05. Wrong Way (Στάμος Σέμσης)
06. Unfinished Song (Γεράσιμος Ευαγγελάτος / Στάμος Σέμσης)


Ξεχώρισα
Το «Μάγος Βιολιστής» απ’ τα ελληνόφωνα και το «Unfinished Song» απ’ τα αγγλόφωνα, κάνουν τη διαφορά, χωρίς αυτό να σημαίνει πως υστερούν τα υπόλοιπα.

Θα μιλήσουμε με στίχους
«Αχ, ανθρωπάκια μου πώς σας βασανίζουν
τα μηδαμινά στη ζωή
Αχ, ανθρωπάκια μου οι θεοί δακρύζουν
μ’ όσα προσκυνάτε στη γη»
-Γεράσιμος Ευαγγελάτος, «Ο Μάγος Βιολιστής»

«Κάποιοι, κάπου, κάπως σε μιαν άλλη ζωή
ήρθαν πολλοί, κανείς τους όμως  δε φιλάει όπως εσύ
Πιάσε το χέρι μου και γίνε της ψυχής μου ο μόνος δρόμος»
-Γεράσιμος Ευαγγελάτος, «Πάμε Ξανά»

Συντελεστές
Στίχοι: Γεράσιμος Ευαγγελάτος, Στάμος Σέμσης
Μουσική: Στάμος Σέμσης
Ενορχηστρώσεις: Στάμος Σέμσης, Ορέστης Πλακίδης
Ενοργάνωση Εγχόρδων: Στάμος Σέμσης
Βιόλα, Computer Programming, Drum Machine: Στάμος Σέμσης
Synthesizers, Computer Programming, Drum Machines: Ορέστης Πλακίδης
Τύμπανα: Κώστας Λιόλιος
Ηλεκτρικό Μπάσο: Γιώργος Μπουλτής
Κιθάρες: Βαγγέλης Τζάτσος
Πιάνο: Μίλτος Λογιάδης
Κλασσική Κιθάρα: Κατερίνα Φωτεινάκη
Τσέλο: Άρης Ζερβάς
Βιολί: Δημήτρης Κουζής
Τρομπόνι: Γιώργος Κρίμπερης
Τούμπα: Τατιάνα Πετρίτη
Ακορντεόν: Βαγγέλης Βεργωτής
Κλαρινέτο: Φάνης Ρήγας
Sound Designing: Ορέστης Πλακίδης
Ηχογράφηση, Μίξη: Γιώργος Καρυώτης




Ν. Μποφίλιου - Σ. Σέμσης - Γ. Ευαγγελάτος
«Άνω τελεία»
(Feelgood Records 2013)

Γράφει ο Δημήτρης Βαγενάς

Αμφότεροι ταυτισμένοι με το Θέμη Καραμουρατίδη, η Νατάσσα Μποφίλιου και ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, συνεργάζονται αυτή τη φορά με το Στάμο Σέμση, γνωστό κυρίως απ’ τα τραγούδια του με το Γιώργο Νταλάρα («Τα βεγγαλικά σου μάτια») και την Έλλη Πασπαλά («Ζω εδώ»), καταθέτοντας ένα δίσκο με κυρίαρχους τους ηλεκτρονικούς ήχους που παράγονται από computers και προγράμματα, χωρίς ωστόσο ν’ απουσιάζουν τα φυσικά όργανα:
01. Άνω τελεία
Ένα καθαρά κινηματογραφικό τραγούδι, που θυμίζει χειμωνιάτικη πτήση Αθήνα – Παρίσι. Ξεκινάει με μια ευχή, «να μη σε δω ποτέ ξανά μπροστά μου» και τελειώνει με μια τραγική διαπίστωση, «και στην άκρη της γης θα με πετυχαίνεις», περιγράφοντας τον πόνο και την αγωνία κάθε ερωτευμένου, που φοβάται πως το αντικείμενο του πόθου του «θα περνάει ξυστά, δίπλα του να τρέμει». Η λυπητερή μελωδία και η μελαγχολική φωνή της Μποφίλιου, σε μία από τις ωριμότερες ερμηνείες της, βρίσκονται σε πλήρη αρμονία με τη γκρίζα ατμόσφαιρα των στίχων.
02. Stellar Romance
Το πιο ψυχεδελικό κομμάτι της «Άνω τελείας», με την ηλεκτρονική μελωδία να περιγράφει ένα νοερό ταξίδι στο διάστημα. Οι αγγλικοί στίχοι του Στάμου Σέμση δρουν στην ουσία διεκπεραιωτικά, υπαγορεύοντας στον ακροατή ποιες εικόνες θα φανταστεί και ποια συναισθήματα θα βιώσει, ακούγοντας τη μελωδία.  Μου άρεσε, ωστόσο, η ονειρική ερμηνεία της Μποφίλιου και ο τρόπος που τραγουδάει «I never thought that the moon could be so near by».
03. Μάγος βιολιστής
Άλλη μία ηλεκτρονική σύνθεση του Στάμου Σέμση, όπου οι εμπνευσμένοι στίχοι του Γεράσιμου Ευαγγελάτου θυμίζουν παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Η ταλαντούχα ερμηνεύτρια γίνεται εδώ η αφηγήτρια της ιστορίας αυτής, ένας ρόλος που της είχε αποδοθεί και στο παρελθόν, με μεγάλη επιτυχία (βλ. «Ο γλάρος»,  «Αλεξάνδρας»)
04. Πάμε ξανά
Εδώ, η Νατάσσα Μποφίλιου απευθύνει ένα ασυνήθιστο ερωτικό κάλεσμα («Κάποιοι κάπου κάπως είδαν, λένε, το φως / Μόνο εσύ έχεις τον τρόπο, έλα δείξε μου πώς»), επαναλαμβάνοντας το στίχο «έλα κοντά, πάμε ξανά μαζί», ενώ δίπλα της «σκάνε» κοφτερές κιθάρες, αλλά και έντονος ρομαντισμός – όπως πολύ σωστά γράφει το δελτίο τύπου.
05. Wrong way
Από τις πιο δυνατές στιγμές του Σέμση, ένα ροκ κομμάτι σε στίχους δικούς του, η μουσική του οποίου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε χολιγουντιανή ταινία δράσης. Η Μποφίλιου τραγουδάει με ζωντάνια και δυναμισμό, αναδεικνύοντας το νόημα των στίχων.
06. Unfinished song
Εξίσου κινηματογραφικό και μελαγχολικό με την «Άνω τελεία», θα μπορούσε κάλλιστα να είναι το ετεροθαλές αδερφάκι του «Εγώ μεγάλωνα για σένα». Η νοσταλγία των παιδικών χρόνων, όπου «mothers serving tea, daughters serving lies», οδηγεί την πρωταγωνίστρια αυτής της μικρού μήκους ταινίας, να τραγουδάει μόνη της για τη μοναξιά της, αφού «not a soul completes that unfinished song». Χωρίς αμφιβολία, αποτελεί, μαζί με την «Άνω τελεία», το πιο ολοκληρωμένο κομμάτι του δίσκου.

Ενορχηστρώσεις: Στάμος Σέμσης, Ορέστης Πλακίδης
Διεύθυνση παραγωγής: Ορέστης Πλακίδης – ORbit
Επιμέλεια παραγωγής: Χρήστος Καρυώτης




ΣΧΟΛΙΟ
Νατάσσα Μποφίλιου : Βάζοντας «άνω τελεία»

Γράφει ο Τάσος Π. Καραντής


Δεν θα μπω στα «χωράφια» της καθαυτού δισκοκριτικής. Εξάλλου, την εξάντλησαν οι δυο νεαροί συνάδελφοι – συμπίπτοντας, καθόλου τυχαία ή συνεννοημένα σαφώς – ως προς την καλή γνώμη τους για το νέο δίσκο της Νατάσσας Μποφίλιου. Και, θα συμπλήρωνα, πως πολύ περισσότερο μου προκαλούν το ενδιαφέρον, οι γνώμες νέων μουσικογράφων, για μια από τις σπουδαιότερες ερμηνεύτριες της νέας γενιάς, απ’ αυτές των παλαιότερων (όπως εγώ), που έχουμε άλλα κριτήρια, εκ των πραγμάτων.
Προσωπικά, θα ήθελα –πραγματικά ως σχόλιο– να καταθέσω δυο –τρεις επισημάνσεις μου, προσωπικές, φυσικά, κι όχι θέσφατα. Δεν χρειάζεται να επαναλάβω τη γνώμη για την ερμηνευτική δεινότητα της Μποφίλιου και την εκρηκτική καλλιτεχνική περσόνα της, που ότι κι αν τραγουδήσει, θα το ανυψώσει. Αυτό κάνει και στην «Άνω τελεία».
Μετά από μια 10ετία σχεδόν επιτυχημένης κι ανοδικής πορείας, με καταγραφή εξαιρετικών live και την παρακαταθήκη ποιοτικού ρεπερτορίου, χωρίς να του λείπουν τα «καλά σουξέ», αλλά και με ένα συνειδητοποιημένο πλέον κοινό, με αυξητικές τάσεις, η Μποφίλιου, κλείνει έναν κύκλο με την τριάδα(Μποφίλιου – Ευαγγελάτος - Καραμουρατίδης) – όχι όμως και με την δυάδα(Μποφίλιου - Ευαγγελάτος) – βάζοντας μια «Άνω τελεία», με την μουσική υπογραφή του Στάμου Σέμση.
Για τον δημιουργό Σέμση, τα καλύτερα έχω να πω. Χωρίς να συγκαταλέγεται στους σπουδαίους συνθέτες μας, ανήκει στους ικανότατους, στους πειραματιστές και με μια φράση στους «συνθέτες – εγγύηση». Ο προηγούμενος δίσκος του(«Ο Τζον Τζον ζει») – σε στίχους του Νίκου Μωραΐτη, με την Ανδριάνα Μπάμπαλη - άφησε τις καλύτερες των εντυπώσεων, χωρίς να λείπει ούτε το σουξέ(«Διακοπές στη μπανιέρα»), ενώ, πάντα θα αποτελούν το αναγνωρίσιμο στίγμα του τα «Βεγγαλικά σου μάτια», όπως τα σφράγισε ερμηνευτικά και τα πέρασε στο πανελλήνιο ο Νταλάρας.
Η συνεργασία του με τη Μποφίλιου είναι καλή – σαφώς έχει ανάγκη των πολλών ακροάσεων – αλλά μου δίνει την αίσθηση ότι γράφει για την Μποφίλιου κι όχι έναν κύκλο τραγουδιών, που καλείται η Μποφίλιου να ερμηνεύσει και να μας παρουσιάσει ένα εντελώς άλλο ερμηνευτικό πρόσωπο και ρεπερτόριο. Φυσικά η Νατάσσα και πάλι «δίνει ρέστα», ερμηνευτικά, αλλά «στο γήπεδο της». Θα ήθελα να την δω δισκογραφικά κι «εκτός γηπέδου», όπως το έκανε με τις live, τιμητικές, συνεργασίες της με τον Ξαρχάκο και τον Μαρκόπουλο.
Η συσκευασία του cd είναι πρωτότυπη κι ευρηματική, αλλά, παράλληλα -με το ένθετο/αφίσα για … κορνίζα– καταχωρεί, και τυπικά, την Μποφίλιου στους μέινστριμ καλλιτέχνες(στο είδος της). Δεν διαφέρει δηλαδή το cd της - ιδεολογικά/εμπορικά - απ’ αυτό της συνομήλικής της Ελεωνόρας Ζουγανέλη (με την αλά «ELLE» φωτογράφηση), αλλά και το πρόσφατο (εξαιρετικό, σε μουσικές του Αντώνη Βαρδή) cd, της συνονόματής της Νατάσας Θεοδωρίδου(με την πλούσια φωτογράφηση), όπου, και τα τρία παραδείγματα, παίζουν με την εικόνα και φλερτάρουν με τους φαν. Να διευκρινίσω, ότι εκτιμώ και θαυμάζω και τις τρεις διαφορετικές ερμηνεύτριες – που, ως παράδειγμα, ανέφερα – όπως κι ότι το μέινστριμ – όταν εμπεριέχει ποιότητα – δεν το θεωρώ κακό. Μέινστριμ ήταν κι όλοι οι ιστορικοί κορυφαίοι τραγουδιστές μας. Απλά, σημειώνω το πέρασμα της Νατάσσας Μποφίλιου σ’ αυτό το στάδιο της καριέρας της. «Άνω τελεία» λοιπόν, αναμένοντας μια πιο ολοκληρωμένη συνέχεια, της μέινστριμ πλέον τραγουδίστριας.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Η αλήθεια είναι ότι είμαστε στην πρώτη θέση της επικαιρότητας, όπως τον καιρό της χούντας. Με τη διαφορά ότι τότε ήταν όλοι μαζί μας, ήθελαν να μας βοηθήσουν. Τώρα είναι όλοι εναντίον μας
Νάνα Μούσχουρη

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

30/3/2011 Πέθανε στο νοσοκομείο ΝΙΜΤΣ ο συγγραφέας Μπάμπης Τσικληρόπουλος
31/3/2008 Πέθανε στην Αθήνα, πλήρης ημερών, ο φιλέλληνας σκηνοθέτης και σύζυγος της Μελίνας Μερκούρη Ζυλ Ντασέν

ΤΥΧΑΙΑ TAGS