122 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
22.09.2017
Ορφέας | Main Feed

Η δισκογραφία σήμερα

Έλλη Ρουμπέν

Πριν λίγες ημέρες ηχογραφήθηκε και πραγματοποιήθηκε μια σπάνια μουσική παραγωγή με συντελεστές τον μεγάλο μας συνθέτη Μίμη Πλέσσα και τη σοπράνο Άννα Μορφίδου. Η «γέννηση» ενός πραγματικά αξιόλογου «μουσικού πειράματος». Το νέο c.d. με τίτλο «Στου φεγγαριού την άλλη όψη»,  περιλαμβάνει δώδεκα (12) μεγάλες συνθέσεις του Μίμη Πλέσσα, με την εξαιρετική ερμηνεία της  σοπράνο Άννας Μορφίδου.
Ο Μίμης Πλέσσας  δοκίμασε στα τραγούδια του μια λυρική φωνή σαν της Άννας Μορφίδου, με σκοπό να ξεπεράσει τις επιφυλάξεις εκείνων που πιστεύουν πως οι σπουδαγμένες φωνές είναι ΜΟΝΟ για κλασσικά έργα ή ΜΟΝΟ για όπερα ή οπερέτα ή ΜΟΝΟ για περιχαρακωμένες εκδηλώσεις με ειδικό κοινό και σοβαροφάνεια, όπως ο ίδιος λέει χαρακτηριστικά.
Και, βεβαίως, το πείραμα πέτυχε! Γιατί ο Μίμης Πλέσσας έχει ένα αξεπέραστο ταλέντο στο να διακρίνει τις μεγάλες φωνές και να επιλέγει νέα ταλέντα… Αυτό το αποδεικνύει η ιστορία της Ελληνικής Μουσικής, καθώς «Πλεσσόπουλα», όπως του αρέσει να αποκαλεί τους συνεργάτες του, είναι πολλοί και πολλές από τις κορυφαίες φωνές του Ελληνικού Πενταγράμμου του αιώνα που μας πέρασε, κάποιοι από τους οποίους έκαναν και διεθνή καριέρα.
Η Άννα Μορφίδου, όπως διαβάζουμε στο βιογραφικό της, έκανε σπουδές κλασικού τραγουδιού πιάνου και ανωτέρων θεωρητικών  στο The College of Southeastern Europe στο τμήμα μουσικολογίας και στο Ελληνικό Ωδείο απ’ όπου και έλαβε τα αντίστοιχα πτυχία και διπλώματα με τις ανώτερες τιμητικές διακρίσεις.
Σπούδασε  υποκριτική  και κινησιολογία της όπερας, στη Μελοδραματική Σχολή του Athenaeum στην τάξη της Κ. Ρουγγέρη. Διδάχθηκε τραγούδι από τους Δ. Κάτσαρη, Β. Γιαννουλάκο, Carmen F. Forti και Κ. Πασχάλη και παρακολούθησε σεμινάρια και Masterclasses στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
 Κατά την περίοδο της διαμονής  της στο Μιλάνο, συνεργάστηκε με τους μαέστρους E. Zucca και Al. Ferrari της Σκάλας του Μιλάνου.
Έχει δώσει πολυάριθμα ρεσιτάλ σε σημαντικούς  συναυλιακούς χώρους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ των οποίων στο «Gasteig» του Μονάχου, στο Cadogan Hall του Λονδίνου με την Royal Philharmonic Orchestra υπό τη διεύθυνση του Al. Ferrari , σε πολλά φεστιβάλ, ενώ έχει ερμηνεύσει σε πρώτη εκτέλεση ως σολίστ έργα του Γ. Μηνά για ορχήστρα και σοπράνο, «Τρίπρακτο Συναισθημάτων» στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε Α΄ παγκόσμια εκτέλεση με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων για τα 120 χρόνια Ιστορίας και άλλα. ‘Εχει ερμηνεύσει έργα των  Μ. Πλέσσα, Μηνά Ι. Αλεξιάδη, Μπάμπη Κανά για τσέμπαλο , φλάουτο και φωνή, επίσης έργα  των Β. Δέλλιου, Π. Χατζηγεωργίου, καθώς και άλλα έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών.

Στην παρουσίαση, που έγινε στον πάντα φιλόξενο και ζεστό χώρο του Ιανού, την Τρίτη 14 Ιουνίου, μίλησαν ο Μίμης Πλέσσας, η Ροζίτα Σώκου, ο Δημήτρης Μπρούχος και η Ράνια Βισβάρδη. Σας παραθέτω λίγα λόγια από αυτά που κατέθεσαν οι συμμετέχοντες στην παρουσίαση: Η Ράνια Βισβάρδη, παραγωγός της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, μίλησε με πολύ γλαφυρά λόγια για τον Μίμη Πλέσσα, τον μεγάλο Συνθέτη και Μαέστρο, τον τολμηρό καλλιτέχνη που δίνει βήμα πάντα σε νέους ταλαντούχους ανθρώπους και δεν φοβάται να δημιουργήσει τολμηρές παραγωγές και να κάνει νέες μουσικές προτάσεις.
Μίλησε ιδιαίτερα και για το ταλέντο της Άννας Μορφίδου. Μιας σοπράνο όπου το μεσογειακό της ταπεραμέντο, το ιδιαίτερο ζεστό χρώμα της φωνής της και η εξαιρετική τεχνική της, της δίνουν τη δυνατότητα να ερμηνεύσει με ιδιαίτερη ευκολία όλα τα είδη κλασικού ρεπερτορίου και όχι μόνο.
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο ποιητής και στιχουργός Δημήτρης Μπρούχος, χρόνια συνεργάτης του Μίμη Πλέσσα. Σας παραθέτω αυτούσια κάποια από τα λόγια του, καθώς η ποιητική του φλέβα είναι τόσο έκδηλη, που δεν τολμώ να αντικαταστήσω τα δικά του λόγια με απλές δικές μου περιγραφές:
«Το να είσαι Έλληνας, δεν είναι απλώς προσδιορισμός μιας έλξης καταγωγής, όπως το να είσαι καλλιτέχνης, δεν είναι απλώς προσδιορισμός μιας αλληλουχίας σχετικών επιδόσεων … Πολύ περισσότερο, το να είσαι, Έλληνας καλλιτέχνης, είναι ένα μυστικό φορτίο, ένα άγιο βάρος, ένα βαρύ προνόμιο, δώρημα Θεού και χάρισμα, που ο διαλεγμένος να το διαχειριστεί οφείλει να διαβάζει κάθε τόσο μεσ’ την παλάμη του τη γραμμή της ζωής του, που πάει να πει πως πρέπει να αντέχει να γνωρίζει και να ορίζει τη μοίρα του με παρρησία. Ο καλλιτέχνης, στην πραγματικότητα, σε όλη του τη ζωή με την πένα, τον χρωστήρα, το καλέμι, τις λέξεις, τις νότες, τη φωνή, την κίνηση, την υπόκριση, αναζητά την κρύπτη όπου φυλάσσεται ευλαβικά η σπίθα του Απόλυτου Όντος.
Αν παραδεχτούμε ότι ολόκληρη η ζωή είναι μία μεγάλη έκπληξη, όπου το κάθε μας φτάσιμο είναι συνάρτηση ενός οράματος, τότε ίσως και να έχουμε αγγίξει την «επιτυχία»!... Όμως, η επιτυχία έχοντας πάντα πατέρα την ικανότητα και μητέρα τη συγκυρία χαμογελάει υπαινικτικά…
Γιατί κάπου ανάμεσα στην ικανότητα και τη συγκυρία υπάρχει η τόλμη. Μόνο όταν τολμάς πραγματικά πετυχαίνεις!...Ο Μίμης Πλέσσας 60 χρόνια τώρα τολμά και μας καθιστά κοινωνούς αυτής της τόλμης του, που μέσα στα χρόνια, κάπου την πλήρωσε ακριβά.
Έτσι εξηγείται ως ερωτηματικό στο πρόσωπο αυτού του κοσμο-πωλήτη, καλλιτέχνες ερμηνευτές αναγνωρίζουν το πιο οικείο τους πρόσωπο, που τους διδάσκει, τους καθοδηγεί, τους εμψυχώνει να μη τα παρατήσουν με την πρώτη βροχή, να τολμήσουν κι αυτοί να βρουν το δικό τους μετερίζι ώστε να καταφέρουν να βρεθούν ψηλότερα.».
 
Η Αννα Μορφίδου, μια ιδιαίτερη παρουσία με σημαντική υποδομή και στοιχεία διαχρονικότητας, προστίθεται με σεμνότητα στην παρέα της «άλλης όψης του φεγγαριού»… Αυτή την όψη που ενώνει όλους αυτούς που τολμούν το διαφορετικό στην τέχνη…». Το λόγο πήρε η μεγάλη μας δημοσιογράφος, συγγραφέας και κριτικός, Ροζίτα Σώκου, ένα πρόσωπο που εκτιμώ και αγαπώ απεριόριστα. Πάντα με χιούμορ, ξεκίνησε να λέει πως, στην πραγματικότητα, δεν έχει καμία σχέση με τη μουσική … είχε πάντα σχέση με το θέατρο… Η ζωή της όμως της «έπαιξε παιχνίδια», καθώς ήταν πάντα μέσα στη μουσική και δημιούργησε μεγάλες σχέσεις μέσα από αυτήν. Από το «Να η ευκαιρία» που σημάδεψε όχι μόνο την ίδια αλλά και ολόκληρη τη μουσική σκηνή της χώρας μας για πολλά χρόνια, μέχρι τον πρώτο της μεγάλο έρωτα που ήταν ο μεγάλος Ιάννης Ξενάκης, από τους σημαντικότερους συνθέτες και αρχιτέκτονες του 20ου αιώνα.
«Ποτέ δεν αγαπούσα ιδιαίτερα το cross over … Η ζωή μου όμως δίπλα στο Μάριο Φραγκούλη και το πόσο πέτυχε διεθνώς σε αυτό το είδος, με οδήγησε να αλλάξω άποψη … Μέχρι τώρα είχα τον Μάριο … Τώρα προστίθεται στην παρέα μας και η Αννούλα … με τη μεγάλη φωνή και το ταλέντο της …»
Ο Μίμης Πλέσσας πήρε το λόγο και κατέθεσε πως ξεκίνησε η ιδέα αυτού του δίσκου. Σας παραθέτω τα δικά του λόγια:
«Σε ένα διεθνές συνέδριο στο Λονδίνο , πριν 6 χρόνια στη δεκάλεπτη τοποθέτηση μου για την μοναδικότητα της Αληθινής Μουσικής , αναφέρθηκα στις σουίτες του I.S.BACH (λαϊκοί χοροί  της εποχής του) , στη ωδή της χαράς του L.VAN BEETHOVEN που έφτασε την ποίηση του SHILLER με την απλότητα και τη χάρη της στα αυτιά του κάθε τηλεφωνουμένου .
Και φύλαξα για τελευταίο το παράδειγμα των τριών «TENORISSIMI» που βρήκαν την παγκόσμια απήχηση και αποδοχή τους όταν ερμήνευσαν Ναπολιτάνικες καντσονέτες … του δρόμου.
 Γιατί  λοιπόν να μη δοκιμάσω σε μια Λυρική φωνή σαν της Άννας να ξεπεράσω τις επιφυλάξεις εκείνων που πιστεύουν πως οι σπουδαγμένες φωνές είναι ΜΟΝΟ για κλασσικά έργα ή ΜΟΝΟ για όπερα ή οπερέτα ή ΜΟΝΟ για περιχαρακωμένες εκδηλώσεις με ειδικό κοινό και σοβαροφάνεια.
Η αποδοχή της θέσεως μου αυτής από τους συνέδρους ήταν τόσο θερμή όσο και απρόσμενη !  Από κάτι τέτοιες στιγμές βρίσκω το θάρρος να πειραματίζομαι και να ελπίζω. Και αυτό προσπαθούμε «Στου φεγγαριού την άλλη όψη». Ταξιδέψτε μαζί μας, λοιπόν, και καλή ακρόαση.»
Πολύ συγκινημένη, η Άννα Μορφίδου ευχαρίστησε τον Μίμη Πλέσσα και όλους τους συντελεστές αυτού του δίσκου, που έκαναν το όνειρό της πραγματικότητα. Ιδιαίτερα ευχαρίστησε τον manager της Νίκο Ιωαννίδη, αλλά και τους γονείς της που την στήριξαν όλα αυτά τα χρόνια. Χαρακτηριστικά, είπε:
«Λέγεται πως η επιτυχία είναι συνάρτηση ενός οράματος για το οποίο πρέπει να εργαστείς, αλλά και να βρεις έναν κατάλληλο “οδηγό” που θα σε φέρει κοντά της. Για τι να πρωτομιλήσω ;  Για τα όνειρα που με έτρεφαν από μικρή;  Για τους στόχους που έθετα κατά καιρούς;    
Κίνητρο μου ,η απέραντη αγάπη για τη μουσική!  Τι να πρωτοθυμηθώ;  Τη δέσμευση μου, η οποία αποτελεί τρόπο ζωής για μένα και με βρίσκει πάντα βυθισμένη μέσα σε κείμενα και παρτιτούρες, αναζητώντας  το τέλειο μέσα στον μαγικό και υπερβατικό κόσμο της μουσικής; Ποιον να ευχαριστήσω; Τον άνθρωπο που ήρθε στη ζωή μου την κατάλληλη στιγμή, τον συνθέτη, τον δεξιοτέχη,, τον επιστήμονα , τον δάσκαλο και μύστη Μίμη Πλέσσα !!! Η ζωή είναι όλο εκπλήξεις… καθώς περνάς στην άλλη όψη του φεγγαριού!
»  
Στη συνέχεια, μαζί με τον Μίμη Πλέσσα στο πιάνο, μας χάρισαν τρία κομμάτια από αυτόν τον τόσο ιδιαίτερο δίσκο, το «Κόκκινο αχείλι φίλησα», την «Άρια της Ευρυδίκης» και το «Τραγούδι της Καθαρής Δευτέρας», για να δώσει τη θέση του, στον πολύ καλό πιανίστα και συνθέτη Πέτρο Χατζηγεωργίου, που θα συνοδεύει την Άννα στις συναυλίες της διεθνώς. Η παρουσίαση έκλεισε με τον Μίμη Πλέσσα πάλι στο πιάνο και την Άννα Μορφίδου να ερμηνεύει την «Άρια της ψυχής», από την όπερα «Έρως ανίκατε μάχαν», που έχει γράψει σε στίχους του Δημήτρη Μπρούχου.
Ευχόμαστε κάθε επιτυχία στο νέο δίσκο του Μίμη Πλέσσα και της Άννας Μορφίδου! Μια επιτυχία που θεωρείται σίγουρη, καθώς το ρεπερτόριο του Μίμη Πλέσσα είναι πάντα συστατικό επιτυχίας. Συστατικό επιτυχίας είναι και το ταλέντο της νεαρής Άννας, που της δίνει τη δυνατότητα, αν κινηθεί όσο σωστά ξεκίνησε, να κάνει μια μεγάλη καριέρα και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
 
Τα κομμάτια του δίσκου
Η Άρια της Ήβης – στίχοι Γ. Καλαμίτση
Η Άρια της Ευρυδίκης – στίχοι  Κ. Κινδύνη
Η Άρια της Ιούς – στίχοι Γ. Καλαμίτση
Η Άρια της Περσεφόνης – στίχοι Κ. Κινδύνη
Η Άρια της ψυχής - στίχοι Δ. Μπρούχου
Είμαι μόνη καλαμιά – στίχοι Α. Σακελλάριου
Κόκκινο αχείλι φίλησα – παραδοσιακό
Μια συννεφιά – στίχοι Γ. Οικονομίδης
Ο έρωτας που μ’ άκουσε – στίχοι Ρ. Ζαλόκωστα
Πέρασε ήλιε – στίχοι Κ. Πρετεντέρης
Το παραθύρι – στίχοι Ρ. Ζαλόκωστα
Το τραγούδι της Καθαρής Δευτέρας – στίχοι Ν. Μάτσας

Η παραγωγή είναι της Μαρσύας  και η ηχογράφηση έγινε στο studio Φabrika Sonic Arts.
 
Φωτογραφίες από τον Ιανό: Έλλη Ρουμπέν
 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Όποιος δεν έχει τίποτα μονάχα αυτός ξέρει το τίποτα.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/9/1971 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Το Βήμα" το τελευταίο ποίημα του Γεωργίου Σεφέρη, τρεις ημέρες μετά το θάνατό του

ΤΥΧΑΙΑ TAGS