148 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
25.09.2017
Ορφέας | Main Feed

Η δισκογραφία σήμερα

Τάσος Π. Καραντής

Πολυτάλαντος και πολυσύνθετος καλλιτέχνης(ερμηνευτής, συνθέτης, ερευνητής στο Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο) ο Θανάσης Μωραΐτης, όλα αυτά τα χρόνια, υπάρχει και προσφέρει κι αυτός, με τον τρόπο του, στο μουσικό μας τοπίο μέσα από τις ερμηνείες του, τις ερευνητικές εργασίες του και τις συνθέσεις του.
Είναι σίγουρο, πως όσοι τον ήξεραν μόνο, από την πιο γνωστή του ταυτότητα, αυτή δηλαδή του τραγουδιστή, θα εκπλαγούν από τη νέα του δισκογραφική δουλειά, που κυκλοφόρησε, πρόσφατα, από την EMI CLASSICS.
«Εικόνες για τη θλίψη των ξανθών κοριτσιών και της Ελένης» είναι ο τίτλος της και, το διπλό αυτό cd, περιλαμβάνει έξι έργα του σύγχρονης συμφωνικής μουσικής : έναν κύκλο τραγουδιών, μια ελεγεία για σόλο βιολοντσέλο, ένα κουαρτέτο εγχόρδων, ένα κοντσέρτο («Κοντσέρτο του Άμστερνταμ») κ.ά. Αξίζει, μάλιστα, να τονιστεί, ότι συμμετέχουν η «Καμεράτα – Ορχήστρα των φίλων της Μουσικής» υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ, η σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου κι οι σολίστες Δημήτρης Κοτρωνάκης (κιθάρα), Βαγγέλης Χριστόπουλος (όμποε), Ρενάτο Ρίπο (βιολοντσέλο), Ουρανία Λαμπροπούλου (σαντούρι), Σοφία Λαμπροπούλου (κανονάκι), καθώς και το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο.
Τη Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010 είχαμε τη χαρά να συναντήσουμε τα “ξανθά κορίτσια και την Ελένη” του Θανάση Μωραΐτη στον ΙΑΝΟ, στα πλαίσια της παρουσίασης της νέας του αυτής δουλειάς, της οποίας ο ΟΡΦΕΑΣ ήταν χορηγός επικοινωνίας. Ήταν παρόντες, σχεδόν όλοι οι συντελεστές του δίσκου και, βέβαια, οι βασικοί ομιλητές : Μάρκος Δραγούμης(μουσικολόγος), Γιώργος Μονεμβασίτης(κριτικός – ιστορικός μουσικής), Γιώργος Χρονάς (ποιητής) και Γιώργος Παπαδάκης(μουσικοσυνθέτης - ερευνητής).
Τους δημοσιογράφους και τους παρευρισκόμενους μας καλωσόρισε ο ίδιος ο Θανάσης Μωραΐτης, τονίζοντας ότι τα συμφωνικά αυτά έργα του είναι γραμμένα από κάποιον που δε σπούδασε μουσική στο ωδείο, αλλά, μόνος του, δίπλα στους μουσικούς. Πρόσθεσε ακόμα – μια και πρόκειται για συμφωνική μουσική – ότι δεν υπάρχει δύσκολη και εύκολη μουσική, ούτε σοβαρή κι “ασόβαρη”, αλλά το ζητούμενο πάντα είναι η μουσική εκείνη που να χτυπάει φλέβα στην ανθρώπινη καρδιά. Μακάρι, είπε, όπως το έχει γράψει σ’ ένα του ποίημα ο Καβάφης, να καταδεχτεί η Ιστορία να σημειώσει αυτήν την εργασία μας.
Αμέσως μετά, έδωσε το λόγο στους συντελεστές του δίσκου. Ο Αλέξανδρος Μυράτ - μιλώντας για το πώς επεξεργάστηκε το έργο του Μωραΐτη, για να αποδοθεί από την Καμεράτα - τόνισε πως έθεσε το εξής ερώτημα στον εαυτό του : Τι περιμένει η παρτιτούρα από μένα; Περισσότερο όμως αναφέρθηκε, με φανερή απογοήτευση, στην θλιβερή κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα, όσον αφορά τις συμφωνικές ορχήστρες, διερωτώμενος ποιον ή ποιους αφορά ένα έργο σαν αυτό του Μωραΐτη; Το ξέρει, είπε, και δεν τον ενοχλεί που ’ναι στο περιθώριο, αλλά, χρησιμοποιώντας τα λόγια του Γκοντάρ, χαριτολόγησε, λέγοντας, πως το περιθώριο είναι αυτό που κρατάει τη σελίδα και πάνω σ’ αυτό σημειώνουμε τα σημαντικά. Η Σόνια Θεοδωρίδου είπε, πως για κάτι τέτοια έργα αξίζει που υπηρετούμε ακόμα αυτήν την τέχνη, κι, επανέλαβε κι αυτή τα ίδια ερωτήματα : Ποιος θα τ’ ακούσει; Σε ποιους απευθύνεται; Κι ολοκλήρωσε από καρδιάς, λέγοντας, πως αν η μουσική του Θανάση Μωραΐτη είναι τόσο μεγάλη όσο η ανθρωπιά του, τότε είμαστε πάρα πολύ τυχεροί.
Ακολούθησε ο σολίστας Βαγγέλης Χριστόπουλος αναφερόμενος στον έρωτα και το πάθος του Θανάση Μωραΐτη γι’ αυτό που κάνει, τα οποία συνδυάζονται με τη γνώση του. Ενώ, του έλειψε, όπως είπε, από το δίσκο, η ζεστή φωνή του ίδιου του Μωραΐτη. Ο κιθαριστής Δημήτρης Κοτρωνάκης αναφέρθηκε στις δυσκολίες του κοντσέρτου για κιθάρα που καλέστηκε να παίξει, λέγοντας, πως η μουσική γλώσσα του έργου, στην πρώτη του επαφή, του ήταν εντελώς ακατάληπτη! Ήταν ένα έργο τρομερά δύσκολο, με τεχνικές δυσκολίες και δύσκολη παρτιτούρα. Αυτό όμως ήταν και το συναρπαστικό, αφού τον ανάγκασε να βρει καινούριους τρόπους παιξίματος, πηγαίνοντας έτσι την κιθάρα ένα βήμα παραπέρα. Τόνισε, τελειώνοντας, ότι είναι το μοναδικό  ελληνικό έργο που μπορεί να σταθεί στο ίδιο επίπεδο με το διεθνές ρεπερτόριο.  Ο Γιώργος Δεμερτζής, από Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο, αναφέρθηκε περισσότερο στο έργο και τη δράση του κουαρτέτου, αλλά δεν παρέλειψε να τονίσει πως, με την πρώτη ματιά που έριξε στις παρτιτούρες του Μωραΐτη, έκρινε ότι το έργο του ήταν τόσο δόκιμο, σα να έδινε ο συνθέτης του εξετάσεις μ’ αυτό!
Ακολούθως μίλησαν οι βασικοί ομιλητές. Ο Μάρκος Δραγούμης μίλησε για τη γνωριμία του με τον Θανάση Μωραΐτη και τη συνεργασία τους στο Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο, τονίζοντας, όσον αφορά, αυτήν καθαυτήν τη δισκογραφική δουλειά του, πως δεν μπορεί να φανταστεί τα συγκεκριμένα    ποιήματα του Καρυωτάκη μελοποιημένα διαφορετικά. Ο Γιώργος Μονεμβασίτης χαρακτήρισε το συμφωνικό αυτό έργο του Μωραΐτη ως πολύχρωμο ψηφιδωτό με θαυμάσιες ερμηνείες, ενώ ο Γιώργος Παπαδάκης κατέθεσε κι αυτός το θαυμασμό του και τη βαθιά του συγκίνηση, λέγοντας πως αποτελεί ευχάριστη έκπληξη το ότι γράφονται τέτοια έργα στη ζοφερή εποχή μας. Ο Γιώργος Χρονάς, μιλώντας, πάντα ποιητικά, για το έργο αυτό του Μωραΐτη, έκανε μια σειρά αναφορών στον Ταρκόφσκι, στον Λένον, στον Ντύλαν, στον Παζολίνι και στον David Bowie, για να καταλήξει να πει ότι το αποτέλεσμα είναι αριστουργηματικό μια κι όλες οι μούσες ήταν μαζί με τον Θανάση Μωραΐτη! Την εκδήλωση την τερμάτισε, απρογραμμάτιστα κι απρόβλεπτα, ο Γρηγόρης Ψαριανός, ο οποίος ήταν στους παρευρισκόμενους και ζήτησε να μιλήσει, για να τονίσει κι αυτός με τη σειρά του, έστω κι ανατρεπτικά, τη σημαντικότητα αυτής της δουλειάς.





Οι «Εικόνες για τη θλίψη των ξανθών κοριτσιών και της Ελένης» κυκλοφόρησαν, παρουσιάστηκαν, και, πλέον, απευθύνονται προς όλους μας, ή μάλλον σε όλους όσους έχουμε ανοιχτό πνεύμα κι αυτιά. Η Ιστορία θα κάνει, εν καιρώ, τη δουλειά της κι απομένει, στο παρόν, να κάνει κι η ανθρώπινη καλαισθησία τη δική της.

Οι φωτογραφίες από την εκδήλωση παραχωρήθηκαν από την EMI Classics, την οποία και ευχαριστούμε.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άστοχα πράγματα και κινδυνώδη, οι έπαινοι για των Ελλήνων τα ιδεώδη.
Κωνσταντίνος Καβάφης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

25/9/1948 Γεννήθηκε ο συνθέτης Σταμάτης Μεσημέρης