62 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
30.05.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Θεοδόσης Βαφειάδης

Yafkarecords: Μια ανεξάρτητη δισκογραφική περιπέτεια

Θεοδόσης Βαφειάδης

Η Yafkarecords είναι μια χειροκίνητη πλην ψηφιακή εταιρεία παραγωγής δίσκων. Οι πρώτες εργασίες της ήταν ο "Οίκος Αντοχής" της Δανάης Παναγιωτοπούλου (2007) και το "Μακροβούτι" του Θέμου Σκανδάμη (2008). Δυο παραγωγές του Γιώργου Μητρόπουλου που κυκλοφόρησαν αρχικά από τον "Καθρέφτη ήχων αληθινών". Στη συνέχεια ο παραγωγός Γιώργος Μητρόπουλος θα δημιουργήσει την δική του "γιάφκα" και θα συνεχίσει την πορεία του με την έκδοση άλλων επτά αξιόλογων δισκογραφικών εργασιών: "Ο Κόσμος Ανάποδα" του Άγγελου Αγγέλου και της Έμης Σίνη, ο δεύτερος προσωπικός δίσκος της Δανάης Παναγιωτοπούλου "Homo logotypus", η επιστροφή των Χάνομαι γιατί Ρεμβάζω στη δισκογραφία με τον δίσκο "Ημερολόγιο μιας γυναίκας - Για μιας μέρας το στοίχημα", η "Χώρα των πουλιών"(από τους Όρνιθες του Αριστοφάνη) των Δημήτρη Λέκκα και Γιάννη Καλατζόπουλου, ο δίσκος του σχήματος Θέρος "Στον ορίζοντα καπνό", το "Είμαι ζεν και με ταράζεις" του Ηλία Βαμβακούση και της Παυλίνας Κωνσταντοπούλου, τρεις σπάνιοι κύκλοι τραγουδιών με τη φωνή του Σπύρου Σακκά και τον Γιώργο Κουρουπό στο πιάνο, αλλά και το λεύκωμα "Ο καταστασιακός Χατζιδάκις" (Ανώγεια 1979).

Yafkarecords
Κατάλογος

«Οίκος αντοχής»
Μουσική, στίχοι, ερμηνεία: Δανάη Παναγιωτοπούλου
Ενορχήστρωση, εκτέλεση: Παντελής Ραβδάς, Άγγελος Αγγέλου

«Μακροβούτι»
Μουσική, στίχοι, ερμηνεία: Θέμος Σκανδάμης
Συμμετέχουν: Μάρθα Φριντζήλα, Σταυρούλα Παυλίκου

«Ο κόσμος ανάποδα»
Μουσική: Άγγελος Αγγέλου Στίχοι: Έμη Σίνη Ενορχήστρωση: Θόδωρος Κοτεπάνος
Ερμηνεύουν: Σ. Σακκάς, Σ. Μάλαμας, Χ. Καβαλλιεράτος, Μ. Θωίδου, Δ. Παναγιωτοπούλου,
Κ. Φωτεινάκη, Σ. Αχλάτης, Ε. Τσιάρα, Π. Ραβδάς, Τ. Δασκαλόπουλος.

«Homo Logotypus»
Μουσική, στίχοι, ερμηνεία: Δανάη Παναγιωτοπούλου
Παίζουν οι μουσικοί: Παντελής Ραβδάς, Άγγελος Αγγέλου, Αλέκος Χρηστίδης, Άγγελος Παπαδάτος
Special guests: Μαρία Παπαγεωργίου, Νίκος Παπαναστασίου, Γιώτης Κιουρτσογλου, Ελισσαίος Βλάχος, Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης

«Ημερολόγιο μιας γυναίκας – Για μιας μέρας το στοίχημα»
(Χάνομαι γιατί Ρεμβάζω)
Συνεργοί: Χάρης Καβαλλιεράτος, Γιώργος Φιλιππάκης, Barbara Sauter, Θεοδώρα Μπάκα, Σπύρος Σακκάς,
Λυδία Βενιέρη, Βασίλης Νικολαΐδης.

«Η χώρα των πουλιών»
(από τους Όρνιθες του Αριστοφάνη)
Μουσική της παράστασης “Η χώρα των πουλιών”
που ανέβηκε το 2004 στο παιδικό στέκι (σκηνή Κατίνα Παξινού) του Εθνικού Θεάτρου.
Τραγουδούν: Νίκος Δημητράτος, Γιάννης Καλατζόπουλος, Μάγια Πολιτάκη, Στέργιος Ιωάννου,
Βαγγέλης Ρωμνιός, Μανώλης Χουρδάκης,
Κώστας Δαρλάσης, Μαρία Πάτσου, Βάσια Λακουμέντα, Κυριακή Ρωμανού, Ελένη Τσαγκαράκη και χορωδία.
Εξώφυλλο: Μίνως Αργυράκης

«Σπύρος Σακκάς – Γιώργος Κουρουπός»
Τρεις σπάνιοι κύκλοι τραγουδιών με τη φωνή του Σπύρου Σακκά και τον Γιώργο Κουρουπό στο πιάνο. Η ηχογράφηση έχει γίνει προ εικοσαετίας.
Από το αρχείο του Σπύρου Σακκά:
Γιάννης Χρήστου - Τραγούδια σε ποίηση του T.S. Eliot
Μάνος Χατζιδάκις - Τριλογία από τις Βάκχες του Ευριπίδη
Δημήτρης Μητρόπουλος - 10 Inventions (Επινοήματα), Κ.Π. Καβάφης
Το εξώφυλλο είναι του σκηνοθέτη - ζωγράφου Νίκου Κούνδουρου

«Στον ορίζοντα καπνός»
(Θέρος)
Οι θεριστές είναι: Αριστείδης Χατζησταύρου, Γιάννης Οικονόμου, Ουρανία Λιαρμακοπούλου, Θόδωρος Κουέλης, Στάθης Στουραίτης, Βασιλική Λεοντάρη, Γιώργος Κοντογιάννης.
Παραθέρισαν μαζί:
Σόλης Μπαρκή, Χρήστος Μπάρμπας, Αλέξης Νόνης, Γιώργος Αργυρίδης, Παναγιώτης Ριζόπουλος, Αριστείδης Τσινάρογλου.
Στίχοι-μουσική: Αριστείδης Χατζησταύρου
εκτός από την “πειρατεία” (στίχοι-μουσική: Γιάννης Οικονόμου)
και το “γαιδούρι” (στίχοι: Ουρανία Λιαρμακοπούλου).
Το κουνούπι και ο παραθεριστής είναι σύνθεση των Γ.Οικονόμου και Α.Χατζησταύρου.
Ο “δράκος” είναι βασισμένος στο ποίημα της Μαρίας Τοπάλη “Ενύπνιον σε γαλάζιο φόντο” και σε μουσική ιδέα του Σόλη Μπαρκή.
Εικονογράφηση: Αριστείδης Τσινάρογλου

«Είμαι ζεν και με ταράζεις»
Στίχοι, μουσική, ενορχήστρωση, ερμηνεία:
Ηλίας Βαμβακούσης και Παυλίνα Κωνσταντοπούλου
Εικονογράφηση: Τζάνις Ραφαηλίδου

«Ο καταστασιακός Χατζιδάκις – Ανώγεια 1979 – Λεύκωμα»
Ένα λεύκωμα 300 σελίδων με φωτογραφίες από τις γιορτές των Ανωγείων που οργάνωσε ο Μάνος Χατζιδάκις το 1979 και κυρίως με τα πρακτικά της συνάντησης και του διαλόγου ''ΓΙΑ ΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΜΙΑΣ ΛΑΪΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΜΑΣ''. Περιέχει επίσης σειρά σκίτσων του Μίνωα Αργυράκη από τα Ανώγεια του 1979 και από το Μουσικό Αύγουστο του 1981 στο Ηράκλειο.

Σύντομη συνομιλία με τον Γιώργο Μητρόπουλο για τη γιάφκα της Ελληνικής δισκογραφίας και μουσικής…

Ένας χρόνος περίπου "yafkarecords". Ποιοι οι λόγοι που σε οδήγησαν στη δημιουργία αυτής της “ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας”; Και ποιοι οι στόχοι σας από εδώ και πέρα;
Γ.Μ.: Για την ακρίβεια η yafka records υπάρχει επισήμως εδώ και εννιά μήνες. Εμείς δεν τη θεωρούμε εταιρεία, γιατί ο τρόπος λειτουργίας της παραείναι ανορθόδοξος για να πληρεί τα κριτήρια ενός εμπορικού οργανισμού, και κυρίως γιατί η στόχευσή της δεν έχει να κάνει με την αγορά. Όταν ονομάζουμε τις μικρές ετικέτες «ανεξάρτητες» παραδεχόμαστε εμμέσως πλην σαφώς ότι οι άλλες είναι εξαρτημένες. Ενώ αυτό που εγώ θεωρώ εργασία μου είναι να στηρίζω λόγω και έργω την ελευθερία των δημιουργών. Γι’ αυτό μπήκα και στην περιπέτεια να φτιάξω αυτή την ετικέτα που θέλει να προσφέρει στέγη και άνεση σε κάποιους ανθρώπους με τους οποίους μοιραζόμαστε μια κοινή αντίληψη για το τι είναι δίσκος, πώς πρέπει να παράγεται και πώς πρέπει να διατίθεται.

Πως βλέπεις το δισκογραφικό τοπίο που επικρατεί τα τελευταία χρόνια; Που θα οδηγηθούν τα πράγματα; Αυτοέκδοση και διαδίκτυο;
Γ.Μ.: Νομίζω πως είναι λάθος να μας απασχολούν τόσο πολύ τα διαδικαστικά ζητήματα, γιατί στην ουσία τους είναι προβλήματα της αγοράς και όχι του πολιτισμού. Ένα ολοκληρωμένο και πρωτογενές έργο πάντα θα βρίσκει το δρόμο του προς τους αποδέκτες του, και η αλήθεια είναι πως αυτός ο δρόμος ποτέ δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα. Όσο πιο σημαντικό ή ανατρεπτικό ήταν ένα έργο ή ένα πρόσωπο τόσο μεγαλύτερο πόλεμο δεχόταν από τους «γραφειοκράτες» του πολιτισμού – και αναφέρομαι σε ολόκληρο το φάσμα των επαγγελμάτων που ζουν από τον πολιτισμό, και που έχουν την τάση να έχουν νωθρά αντανακλαστικά και να υποτάσσονται με μεγάλη ευκολία στην εκάστοτε κρατούσα ιεραρχία.
Η δισκογραφία έκανε τη μεγάλη ληστεία του τρένου, πούλησε την ψυχή της στο θέαμα και τώρα ζητάει των οίκτο των καταναλωτών. Αλλά οι δίσκοι δεν απευθύνονται στην «καταναλωτική» διάσταση του ανθρώπου, το αίτημά τους είναι μακριά από εκεί. Υπάρχουν αρκετές μικρές ομάδες νέων ανθρώπων, όπως αυτοί που στεγάζονται στη γιάφκα, που ζουν και δρουν έξω και κόντρα στα στενά πλαίσια του χώρου και της λογικής του και που για το λόγο αυτό είναι από υποφωτισμένοι έως αποκλεισμένοι. Αλλά σε αυτούς ανήκει το μέλλον και αυτοί είναι που συνδέονται με το – κατ’ εμέ – πιο ενδιαφέρον και γόνιμο κομμάτι της μουσικής παράδοσης του τόπου
.

Που και πως μπορεί να βρει κανείς τις εργασίες της «γιάφκας» και πως βλέπεις την πορεία που έχουν διανύσει αυτές οι παραγωγές μέχρι σήμερα;
Γ.Μ.: Οι δίσκοι μας διανέμονται από τη Λέσχη του Δίσκου, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί κανείς να τους βρει σε κεντρικά δισκοπωλεία και βιβλιοπωλεία. Αυτό που εμείς προτείνουμε, ωστόσο, είναι να τους παραγγέλνει κανείς κατευθείαν από εμάς στο site www.yafkarecords.gr. Είναι ο συντομότερος και ο πιο οικονομικός τρόπος, και μέχρι στιγμής μοιάζει να ενδιαφέρει και τους ακροατές μας. Θέλουμε να παρακάμψουμε κάθε είδους μεσάζοντες, γιατί είναι πολλά χρόνια που το σύστημα τόσο στα μαγαζιά όσο και στη διαμεσολάβηση έχει προσβληθεί από τον ιό του υδροκεφαλισμού. Η πορεία μέχρι στιγμής έχει δικαιώσει αυτό το παράτολμο εγχείρημα και μας επιτρέπει να συνεχίσουμε, εξ’ ου και οι καινούργιες παραγωγές.

Εκτός από την πολύτιμη δραστηριότητά σου στη δισκογραφία - και πριν τη γιάφκα - είσαι και ένας ραδιοφωνικός παραγωγός με πολλά χρόνια στα ερτζιανά. Πως βλέπεις το ραδιόφωνο στις μέρες μας; Επιτελεί σωστά το ρόλο του; Τι έχει αλλάξει από τότε που έκανες εσύ τις πρώτες σου εκπομπές;
Γ.Μ.: Είχα την τύχη να κάνω τις πρώτες εκπομπές μου στο Τρίτο Πρόγραμμα του Μάνου Χατζιδάκι, και εκεί διαμόρφωσα μια άποψη για το τι είναι ραδιόφωνο, και κυρίως για το ποια μπορεί να είναι η δυναμική του. Έκτοτε, ωστόσο, έχει επέλθει μια θλιβερή συρρίκνωση του μέσου και πιστεύω βαθιά ότι αυτό οφείλεται όχι στο ενδιαφέρον του κοινού αλλά σε αυτούς που το διαχειρίζονται. Σήμερα το ραδιόφωνο μοιάζει και αυτό να πάσχει από τις ίδιες αγκυλώσεις που η αγορά έχει φορτώσει σε όλο το σύστημα παραγωγής και διαμεσολάβησης πολιτισμού, και έχει περισσότερη σχέση με τους μηχανισμούς προώθησης «καλλιτεχνών» παρά με τους ακροατές του. Έχει έρθει η ώρα που πληρώνει τα σπασμένα μαζί με αυτούς που κατέληξε να υπηρετεί. Θεωρώ αυτήν την εξέλιξη πολύ θετική, μη σου πω και καθυστερημένη.

Λογότυπο Yafkarecords: Λιλιάνα Αρετέου
Για περισσότερες πληροφορίες και παραγγελίες επισκεφτείτε το site της γιάφκας: www.yafkarecords.gr

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Όποιος δεν έχει τίποτα μονάχα αυτός ξέρει το τίποτα.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

31/5/1938 Ξεκινά τις εκπομπές του το Ελληνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ)

ΤΥΧΑΙΑ TAGS