176 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.03.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Τάσος Π. Καραντής

Ο Μιχάλης Κουμπιός στην MBI

Τάσος Π. Καραντής

«ΤΗΛΟΣ» / «ΖΩΓΡΑΦΙΣΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ»
Ο Μιχάλης Κουμπιός είναι γνωστός, ως ένας από τους πιο πολυδιάστατους και ευρηματικούς δημιουργούς του μουσικού μας χώρου, έχοντας, ως σήμα – κατατεθέν του, για τους πολλούς, τη «Σύρνα». Από ’κει και πέρα όμως, η πολύχρονη δισκογραφία του, απαρτίζεται από αρκετές ενδιαφέρουσες και σημαντικές δουλειές, απ’ τις οποίες, δυο από τις πιο χαρακτηριστικές, του συνθετικού ύφους του, είναι η «Τήλος»(1992) και τα «Ζωγραφιστά τραγούδια»(1993).
Πρόσφατα(2009) επανακυκλοφόρησαν κι οι δυο από την MBI σε νέα έκδοση και με μια νέα ενότητα(«Τήλος»), αναζητώντας, μετά από μια, σχεδόν, 15ετία από την πρώτη κυκλοφορία τους, τη νεότερη γενιά ακροατών, που αναζητά στη μουσική τέχνη την καταγωγή, τη γνώση, την έμπνευση, την τόλμη και την προσωπική ταυτότητα.

«ΤΗΛΟΣ»
Αφιερωμένος στο νησί που μεγάλωσε ο τίτλος(«Τήλος») του δίσκου του αυτού, θεωρείται από πολλούς – μαζί με τη «Σύρνα» - το σημαντικότερο έργο του! Αποτελείται από 13 οργανικά θέματα και 2 τραγούδια, με τη φωνή της Λυδίας Κονιόρδου, στην επανέκδοση αυτή. Όλα τα κομμάτια του διακρίνονται για την ευγένεια, το ήθος τους και την υψηλή αισθητική τους και σ’ αυτό, βέβαια, συνδράμουν κι οι ενορχηστρώσεις, καθώς κι οι δεξιοτέχνες μουσικοί που συμμετέχουν, όπως ο Γιώργος Μαγκλάρας κι ο Γιάννης Σπάθας. Να επισημάνω, επίσης και την, παραδειγματική, πρωτοτυπία του εξωφύλλου, στο οποίο αναγράφονται και τα ονόματα των μουσικών!
Τα κυρίαρχα μουσικά μοτίβα είναι τα παραδοσιακά του Αιγαίου, τα οποία όμως αναμιγνύονται, εμπνευσμένα και δημιουργικά, με ηλεκτρικά, αλλά και λόγια μουσικά στοιχεία, μέσα από έναν διάλογο παραδοσιακών και ηλεκτρικών οργάνων. Μνήμη, νοσταλγία, μελαγχολία, μυσταγωγία, φυγή, είναι τα κυρίαρχα αισθήματα που σου γεννά η ακρόαση του δίσκου, κομμάτι το κομμάτι. Αν θα έπρεπε να σταθώ περισσότερο σε κάποια από τα 13 θέματα, θα πρότεινα, ως στάσεις αυτού του μουσικού ταξιδιού, τα : «Ερμάτωσε το περγαντί», «Κίνησε βέργα», «Έριστος», «Αμαλή» και «Ρίστα».


«ΖΩΓΡΑΦΙΣΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ»
Ένα χρόνο μετά την «Τήλο» (1992), το 1993, κυκλοφόρησαν τα 11 «Ζωγραφιστά τραγούδια», μια διαφορετική πρόταση, αλλά με ευδιάκριτο το δημιουργικό ψάξιμο του δημιουργού τους. Τραγούδια, χαρακτηριστικά θα έλεγα της δεκαετίας του ’90, χωρίς αυτό, βέβαια, να τα περιορίζει χρονικά ως άκουσμα. Λαϊκά τραγούδια, προορισμένα για τον Καζαντζίδη, όπως μας εκμυστηρεύεται ο συνθέτης στο σημείωμά του, μπαλάντες, ατμοσφαιρικά κομμάτια, παραδοσιακά μοτίβα και έθνικ ήχοι με τζαζ πινελιές, απαρτίζουν το μουσικό μέρος. Οι στίχοι είναι όλοι τους ποιητικοί, είτε ανήκουν σε ακραιφνείς ποιητές, όπως ο Κωστής Παλαμάς κι η Μαρία Πολυδούρη, είτε σε δημιουργούς με διπλή ιδιότητα(στιχουργού – ποιητή), όπως ο Μιχάλης Γκανάς, είτε του ίδιου του Μιχάλη Κουμπιού και του Γιώργου Ανδρέου. Τα κομμάτια τα ερμηνεύουν φωνές - που σαφώς τους αρμόζουν – από ένα ευρύ τραγουδιστικό φάσμα : Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Γιώργος Ανδρέου, Αναστασία Μουτσάτσου, Βασίλης Παϊτέρης, Κατερίνα Γιαμαλή, Ανδρέας Λουρίδας κι ο ίδιος ο Μιχάλης Κουμπιός το ομώνυμο του δίσκου («Ζωγραφιστά τραγούδια»).
Η δουλειά αυτή του Κουμπιού έβγαλε το μεγάλο σουξέ(«Πίνω, πίνω») με τη Μουτσάτσου, αλλά, το σημαντικότερο είναι, ότι, πρόκειται για ένα δίσκο με πολλά καλά τραγούδια! Το κάθε ένα έχει, για πολλούς και διάφορους λόγους, το ενδιαφέρον του και κι εκείνο το “μαγικό υλικό” που χρειάζεται για ν’ αγγίξει τον ακροατή. Ενδεικτικά αναφέρω το ατμοσφαιρικό «Αχ η καρδιά μου», το «Γιαννιώτικα, σμυρνιώτικα, πολίτικα» του Παλαμά - 10 χρόνια μετά τη μελοποίησή του από τον Μιχάλη Τερζή με το Νταλάρα - στην εκδοχή του Κουμπιού με τον Παϊτέρη, το σουξέ «Πίνω, πίνω», το οποίο κρατά πάντα φρέσκους τους χυμούς του, αλλά και το «Φιλί, φιλάκι» και το ευαίσθητο (μουσικά και στιχουργικά), ερμηνευμένο ψιθυριστά από τον Μαχαιρίτσα, «Καληνύχτα ψυχάκι». Δεν μπορώ όμως να μην σταθώ και στα τρία, κατά τη γνώμη μου, κορυφαία κομμάτια του δίσκου, δηλαδή στο σφριγηλό, με τη νευρώδη ενορχήστρωση «Γύρισε αγάπη, γύρισε», στο «Έπεφτε το κορμάκι σου», με το ευρηματικό ξάφνιασμά του και στο 5λεπτο(!) πένθιμο ζεϊμπέκικο «Τον τάφο μου τον θέλω στα Χαυτεία».


Με τις δυο επανεκδόσεις αυτές του Μιχάλη Κουμπιού από την MBI, μας προσφέρονται δυο ισχυρά δείγματα – ένα οργανικό κι ένα, με τραγούδια, πιο προσιτό – που μας παρουσιάζουν δυο αντίστοιχα ισχυρά πρόσωπα, ενός από τους πιο ανήσυχους κι ικανούς δημιουργούς της σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής.
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Τη δουλειά της σάτιρας την κάνουν οι εξουσιαστές. Θέλει μεγάλο ταλέντο υποκριτικής να βγαίνεις στην TV και να τσακώνεσαι για το ποιος είναι ο μεγαλύτερος μαλάκας και ο ικανότερος κλέφτης.
Τζίμης Πανούσης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.