316 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
21.05.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Κωνσταντίνος Γρηγοριάδης

 

Χρήστος Λεοντής: « Αχ έρωτα»

Γράφει ο : Κωνσταντίνος Γρηγοριάδης


Ένας από τους δίσκους που ηχογραφήθηκαν αμέσως μετά την κατάρρευση της χούντας και έμεινε στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού, ήταν ο δίσκος «Αχ έρωτα», σε μουσική Χρήστου Λεοντή και σε στίχους του Federico Garcia Lorca( σε ελεύθερη απόδοση από το Λευτέρη Παπαδόπουλο) και με ερμηνευτές το Μανώλη Μητσιά και την πρωτοεμφανιζόμενη τότε στη δισκογραφία Τάνια Τσανακλίδου. Είναι ένας ερωτικός δίσκος, ο οποίος λόγω και του στίχου του Lorca κουβαλά ένα «λατινικό» μουσικό κλίμα.

Το τραγούδι με το οποίο ξεκινά ο δίσκος, το «Παραμύθι», αναφέρεται στην αγάπη ενός δράκου για όμορφη γυναίκα, η οποία «πήρε τον καλό της» αφού σκοτώθηκε ο δράκος. Η ουσία η νοηματική του τραγουδιού συνίσταται στην εκδίκηση όταν «αρπαχτεί» η αγάπη από κάποιον τρίτο. Στο ντουέτο «Μέρα γεμάτη θλίψη», οι δυο ερμηνευτές τραγουδούν το θάνατο της Marianna Pineda (εκτελέστηκε το 1831), η οποία βοήθησε τον ξάδερφό της Pedro Sotomayor να δραπετεύσει από τη φυλακή. Η Marianna θα μπορούσε να προδώσει τον ξάδερφό της σώζοντάς τον εαυτό της, αλλά δεν το έκανε.Το τραγούδι το διέπει μια εναλλαγή ρυθμών, καθώς ενώ στην αρχή υπάρχει ένας αργός ρυθμός, στη συνέχεια υπάρχει μεγαλύτερη ένταση.

 

Ο Μανώλης Μητσιάς ερμηνεύει δύο διαχρονικά ερωτικά έντεχνα τραγούδια, τα «Αβάσταχτο να σ’ αγαπώ» και «Λούζεται η αγάπη μου». Και τα δυο αναφέρονται στο ανεξέλεγκτο και διαρκές ερωτικό πάθος.Οι ερμηνείες του Μανώλη Μητσιά είναι υποδειγματικές, διότι προσαρμόζονται άψογα στο ύφος των τραγουδιών. Μεταδίδουν το πάθος που διέπει τη μελωδία και το στίχο των τραγουδιών.
Επίσης ξεχωρίζει απ’ αυτό το δίσκο το τραγούδι «Στου βελονιού την άκρη», του οποίου οι στίχοι και η μουσική σμίγουν τόσο αρμονικά για να μεταδώσουν την πίκρα που ακολουθεί τις μετέωρες ελπίδες καθώς και την αγάπη χωρίς ανταπόκριση. Επίσης πολύ όμορφο τραγούδι είναι και το ομώνυμο του κύκλου αυτού, που εμφανίζει ξαφνικές και περίεργες εναλλαγές ως προς το ρυθμό.

Η Τάνια Τσανακλίδου, η οποία κάνει την πρώτη εμφάνισή της στη δισκογραφία, εκτός από τα ντουέτα του δίσκου, τραγουδά ολόκληρο το «Νανούρισμα», μια θαυμάσια μπαλάντα, που αναδεικνύει την ομορφιά της φύσης. Ταιριάζει απόλυτα στη φωνή της Τσανακλίδου, που έχει εκφραστικότητα, δίνει όσο συναίσθημα χρειάζεται χωρίς να υπερβάλλει.

Ενδιαφέρουσα είναι η αφήγηση του συνθέτη για την πραγμάτωση του δίσκου στο ένθετο της «Καθημερινής» με τίτλο «100 δίσκοι και η Ιστορία τους» στις 29-6-2003:

«Στις αρχές του 1974, έρχεται ο Πέτρος Φυσούν και μου προτείνει να ανεβάσουμε το έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα «Οι φασουλήδες του Κατσιπόρα» στη Θεσσαλονίκη. Το πρώτο πράγμα που σκεφτόμασταν ήταν η μετάφραση. Εμένα δεν μ' ενδιέφερε τόσο ο πεζός λόγος, όσο οι στίχοι που υπήρχαν μέσα στο έργο. Ο μόνος που θα μπορούσε να είναι το ίδιο τρυφερός και διάφανος όπως ο Λόρκα ήταν ο Λευτέρης Παπαδόπουλος.
Ολοκληρώνεται η δουλειά κι αρχίζουμε τις πρόβες στο θέατρο. Η δικτατορία ήταν στα τελευταία της. Οι πρόβες γίνονταν στο Θέατρο Κήπου, απέναντι από το κτίριο της Χ.Α.Ν.Θ. Εκεί στον ξενώνα, μαζεύονταν παρακρατικοί, πετούσαν πέτρες και μας έβριζαν. Υπό αυτές τις συνθήκες αρχίσαμε να δουλεύουμε. Με την μεταπολίτευση άρχισα τις διαδικασίες για να ηχογραφήσω το δίσκο.
Ο Λευτέρης μου πρότεινε να ηχογραφήσουμε το δίσκο με την εταιρεία MINOS και ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα. Δέχθηκα την πρόταση του Λευτέρη, όμως η συνάντηση στην εταιρεία δεν ευοδώθηκε γιατί καμιά φορά υπάρχει διαφορά στις σκέψεις των ανθρώπων. Ένας παράγοντας της εταιρείας μάλιστα , εξέφρασε το ερώτημα: «Είναι εμπορικός ο Λόρκα»; Ο Λευτέρης τότε του απάντησε : «Άκουσε φίλε μου , ο Λόρκα κι ο Δομάζος είναι αξεπέραστοι».Τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν με την Columbia. Εκείνη την περίοδο στην εταιρεία ήταν ο Μανώλης Μητσιάς και η Τάνια Τσανακλίδου στα πρώτα της βήματα. Η ηχογράφηση πήγε καλά κι έφτασε η μέρα που έπρεπε να πάρω το δείγμα του δίσκου για να το ακούσω. Εκείνη την ημέρα είχα ένα ραντεβού με τον Μάνο Λοΐζο. Θα περνούσα από την εταιρεία Minos που είχε δουλειά και εκεί με περίμενε μια έκπληξη: Οι πρώτοι ακροατές του δίσκου, που ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Λοΐζος, ο Γιώργος Νταλάρας κι απ' έξω με περίμενε ένας νέος τραγουδιστής που θα τον άκουγα εκείνη την ημέρα, ο Γιώργος Μεράντζας. Με παρεκάλεσαν ν' ακούσουν το δείγμα. Στο τέλος ενθουσιάστηκαν, καθώς φάνηκε, ο  Μίκης μάλιστα, είχε επισημάνει το τραγούδι «Ο Χάρος στην ταβέρνα» και μου είπε πως έχει κυκλική μορφή η μελωδία και θα μπορούσε να αναπτυχθεί σαν συμφωνικό ολόκληρο κομμάτι. Ο Μάνος μου επεσήμανε ότι ήταν πολύ τρυφερές οι μελωδίες και οι εκτελέσεις των τραγουδιστών. Αυτό ήταν ένα στιγμιότυπο με τους πρώτους ακροατές. Μ'αυτά τα στοιχεία ήθελα να σας διηγηθώ μια περίοδο, ένα μικρό ιστορικό, ενός κύκλου τραγουδιών, το «Αχ Έρωτα», σε ελεύθερη απόδοση της ποίησης του Λόρκα από τον Λευτέρη Παπαδόπουλο.».


Κοντολογίς, ο δίσκος αυτός είναι ενταγμένος στο ρεύμα εκείνης της περιόδου, όπου η μελοποιημένη ποίηση είχε αρκετή απήχηση. Φυσικά πιο πριν ο Λευτέρης Παπαδόπουλος είχε ασχοληθεί με τον Lorca, όταν το 1969 συνεργάστηκε με το Γιάννη Γλέζο στο δίσκο «12 τραγούδια για τον Lorca», με ερμηνευτές τους Γιάννη Πουλόπουλο και Ελένη Κυρανά. Αλλά ο δίσκος «Αχ έρωτα» βοήθησε το Χρήστο Λεοντή να καταταγεί ακόμα ψηλότερα στο βάθρο των σπουδαίων συνθετών, αφού προσέθεσε στο έργο του έναν δίσκο εξαιρετικής καλλιτεχνικής ομορφιάς.

 Οι εντυπώσεις οποιουδήποτε ακούσει το δίσκο, θα επιβεβαιώσουν το προαναφερθέν.


Τα τραγούδια του δίσκου:
1)Παραμύθι (Μανώλης Μητσιάς)
2)Μέρα γεμάτη θλίψη (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου)                                           
Απόδοση στίχων: Τάκης Δραγώνας
3)Αβάσταχτο να σ 'αγαπώ (Μανώλης Μητσιάς)
4)Ο παράδεισός μου (Μανώλης Μητσιάς-Χορωδία)
5)Στου βελονιού την άκρη (Μανώλης Μητσιάς)
6)Το τραγούδι των κοντραμπατζήδων (Μανώλης Μητσιάς)
7)Λούζεται η αγάπη μου (Μανώλης Μητσιάς)
8)Ο Χάρος στην ταβέρνα (Μανώλης Μητσιάς)
9)Το φεγγάρι (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου)
10)Νανούρισμα (Τάνια Τσανακλίδου-Χορωδία)
11)Τέσσερις λεβέντες (Μανώλης Μητσιάς)
12)Αχ έρωτα (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου)

Την διεύθυνση ορχήστρας πραγματοποίησε ο Χρήστος Λεοντής.
*Ο δίσκος υπάρχει ολόκληρος στο youtube στον ακόλουθο σύνδεσμο: http://www.youtube.com/watch?v=7KcVNfN_yPs

 

 
  

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άστοχα πράγματα και κινδυνώδη, οι έπαινοι για των Ελλήνων τα ιδεώδη.
Κωνσταντίνος Καβάφης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.