110 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
22.01.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Δώρα Παπαδοπούλου

Μόλις ένα χρόνο πριν, ο Θάνος Μικρούτσικος παρέα με τον Άλκη Αλκαίο και τους Μανώλη Μητσιά και Χρήστο Θηβαίο μας παρουσίασαν μία ολοκαίνουργια μουσική πρόταση με τον αυτόγνωσο τίτλο «Υπέροχα μονάχοι». Μοναχή σίγουρα δεν έμεινε η δουλειά αυτή στα ράφια των δισκοπωλείων μιας και σίγουρα ήταν υπέροχη, αλλά δεν είναι το θέμα μας αυτό. Τρεις δεκαετίες και πλέον πριν, μία μακρόχρονη σχέση και συνεργασία των δύο θα ξεκινούσε όταν ο Μικρούτσικος διάβασε ένα ποίημα του Αλκαίου (καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Βαγγέλη Λιάρου) σε φύλλο της εφημερίδας «Ριζοσπάστης». Του άρεσε τόσο που το μελοποίησε και το συμπεριέλαβε στα «Τραγούδια της Λευτεριάς» του.
Στα αμέσως επόμενα χρόνια ο συνθέτης, εντυπωσιασμένος από το ποιητικό ύφος του Αλκαίου μελοποίησε καμμιά 50αριά ποιήματά του και στην ανατολή της δεκαετίας του 1980, μία δωδεκάδα από αυτά, ντυμένη με τις μελωδίες του Μικρούτσικου ήταν έτοιμη να πάρει τη θέση της στην ελληνική δισκογραφία. Ο τίτλος; «Εμπάργκο». Ο δίσκος κυκλοφόρησε επίσημα το 1982 από τη δισκογραφική εταιρία CBS με ερμηνευτές τους Μαρία Δημητριάδη, Κώστα Καράλη, Βλάσση Μπονάτσο, τον ίδιο το συνθέτη και το Μανώλη Μητσιά σε μία φιλική συμμετοχή. Εμπάργκο στη διαχρονικότητα αυτής της δουλειάς δεν έγινε ποτέ.
Εμπάργκο (εξώφυλλο LP)Ο Θάνος Μικρούτσικος μπήκε κι αυτός στη δισκογραφία στη δεκαετία του 1970. Μεταπολιτευτικά αλλά με τη δημοκρατία ακόμη να τρίζει, έδωσε πολύ νωρίς το στίγμα του γράφοντας κυρίως πολιτικά τραγούδια. Όμως αυτή εδώ είναι η πρώτη του ολοκληρωμένη δουλειά. Κάπως έτσι θα τον ακούσουμε και θα τον νιώσουμε και στο «Εμπάργκο». Σταθερά πολιτικοποιημένο, μουσικά καινοτόμο και πολυμορφικό και ενίοτε ονειροπόλο. Αν και τώρα πια, εν έτει 2008 έχουμε συνηθίσει και το ύφος και το μουσικό στυλ του Μικρούτσικου και εύκολα το αναγνωρίζουμε και το ταυτοποιούμε, ωστόσο αν πάμε πίσω στο χρόνο σαν ακροατές της εποχής, θα ανακαλύψουμε σ΄αυτόν πολλά, καινούργια και διαφορετικά μουσικά ακούσματα.
Τι θα ακούσουμε λοιπόν στο «Εμπάργκο»; Την «Εισαγωγή» με το χαρακτηριστικό, πια, παίξιμο το πιάνο, το «κακόηθες μελάνωμα» που παραπέμπει στο σήμερα πιο πολύ και από το χθες, το μαγευτικό «Ερωτικό», το όχι και τόσο «Χαρούμενο τραγούδι για τη Σύλβια Πλαθ», υπέροχη μπαλάντα με μουσική φόρμα που θα συναντήσουμε συχνά στην πορεία του συνθέτη, τη πανέμορφη «Σερενάτα πρωινή ή βραδυνή» με τον Καράλη που θυμόμαστε από το χαρακτηριστικό «ουρανίσκο», το επίσης πολύ όμορφο «Μεταμεσονύχτιο» πάλι με τον Καράλη, το «υστερόγραφό» του με αυθεντικά στοιχεία jazz.
Τα ποιήματα και οι στίχοι του Αλκαίου, βούτυρο στο ψωμί του Μικρούτσικου. Δε θέλει και πολύ από αυτά τα ποιήματα να βγουν καλά τραγούδια, τραγούδια με λόγο ύπαρξης. Αιχμηρός λόγος, όχι εύκολα κατανοητός, αλλά καθαρά πολιτικός, χωρίς τις υπερβολές που μας συνήθισαν άλλα σημαντικά έργα της εποχής, αλλά που πια ακούγονται μόνο ως ιστορικά ντοκουμέντα. Με αλήθεια, με ρεαλιστικές παραστάσεις και μεταφορικές, αλληγορικές περιγραφές που εύκολα ταιριάζουν στο σάπιο ή το υγιές κάθε κοινωνίας. Αυτός εδώ ο λόγος του Αλκαίου είναι διαχρονικός.
Εμπάργκο: από τις ηχογραφήσεις
Ξεκινώντας μια βόλτα στις ερμηνείες και τις συμμετοχές, θα δούμε το Βλάσση Μπονάτσο, σε ρόλο τραγουδιστή, τον οποίο κατείχε σχεδόν αποκλειστικά τότε, πριν βγάλει προς τα έξω και τις άλλες του δεξιότητες, να «σκαντζάρει» σε ροκ – ποπ ρυθμό. Ωραίος και ο ίδιος ο Μικρούτσικος στο ρόλο του ερμηνευτή και ιδιαίτερα στο «κακόηθες μελάνωμα», ένα τραγούδι αφιερωμένο στο Νίκο Πουλαντζά, το μαρξιστή και ευρωκουμουνιστή που αυτοκτόνησε το 1979.
Καράλης, Δημητριάδη, Αλκαίος, Μικρούτσικος, Μπονάτσος Η Μαρία Δημητριάδη ερμηνεύει τρία από τα τραγούδια του δίσκου. Ο Μικρούτσικος συνεργάστηκε αρκετά με την ερμηνεύτρια, σε μία σύμπραξη ευτύχημα για τη δισκογραφία, βάσει αυτών που τελικά άφησε πίσω της. Εδώ, η ερμηνεία της Δημητριάδη αναδεικνύει το ρόλο που της εμπιστεύθηκε ο Μικρούτσικος: αυτόν της φωνής της αλήθειας.
Ωστόσο, κατά την ταπεινή μου γνώμη, τα καλύτερα τραγούδια του δίσκου, δεν είναι «γυναικεία». Ο Κώστας Καράλης στο ρόλο του ως ρομαντικού τροβαδούρου και στις δύο συμμετοχές του στο δίσκο είναι άψογος. Η «Πρωϊνή ή βραδυνή σερενάτα» ακούστηκε αρκετά, έπαιξε στα ραδιόφωνα και αν ο τίτλος δε σας λέει κάτι, σίγουρα θα θυμηθείτε το τραγούδι μόλις διαβάσετε τους στίχους του. Το ίδιο υπέροχο και το «Μεσονύχτιο».
Τέλος, η συμμετοχή του Μητσιά με ένα και μοναδικό τραγούδι κάθε άλλο παρά απλά φιλική μπορεί να χαρακτηριστεί. Η μουσική βερσιόν του ποιήματος «Ερωτικό» που ερμηνεύει στο δίσκο και που αργότερα είπε και η Χάρις Αλεξίου στον προσωπικό δίσκο της «Η αγάπη είναι ζάλη» με τραγούδια Μικρούτσικου (αν και στην πράξη στην Αλεξίου κατοχυρώνεται η πρώτη «ζωντανή» ερμηνεία του τραγουδιού), σε ρυθμό ζεϊμπέκικο, είναι ένα από εκείνα τα ελληνικά τραγούδια που ακόμη ζουν και ακόμη γράφουν ιστορία. Και δεν είναι τυχαίο πως όλα ή σχεδόν όλα τα τραγούδια από το «Εμπάργκο» έμειναν στη σκιά του.
Κι έτσι τελικά είναι αν το καλοσκεφθεί κανείς. Λίγοι θυμούνται πια το «Εμπάργκο», ακόμη λιγότεροι θα αρπάξουν το βινύλιο ή την πιο σύγχρονη ψηφιακή εκδοχή του και να το βάλουν να παίξει. Κι όμως, τα τραγούδια του είναι επίκαιρα και ταιριαστά, ουσιαστική παρέμβαση σε μια εποχή φτώχειας και απαξίωσης και με μπόλικο πασπάλισμα από εικονικό πλουτισμό και ματαιοδοξία. Κι αν δούμε το «Εμπάργκο» αυστηρά σαν προϊόν τέχνης και τίποτε παραπάνω, πάλι στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγουμε: ένας δίσκος ουσιαστικής παρέμβασης στα μουσικά πράγματα και στη δισκογραφία. Ένας δίσκος που δε θα έπρεπε να λείπει και ευτυχώς που είναι εδώ ...
Εμπάργκο
Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος | Ποίηση: Άλκης Αλκαίος
Συμμετέχουν: Μαρία Δημτριάδη, Κώστας Καράλης, Βλάσσης Μπονάτσος, Θάνος Μικρούτσικος
Εισαγωγή (ποίηση: Βλασίμηρου Μαγιακόφσκι)| Θάνος Μικρούτσικος
Το κακόηθες μελάνωμα (Μνήμη Νίκου Πουλαντζά) | Θάνος Μικρούτσικος
Μες το χημείο του μαγιού () | Μαρία Δημητριάδη
Ταπεινό ρέκβιεμ για το μέλλον ή το άλλο πρόσωπο ενός αυτόνομου | Βλάσσης Μπονάτσος
Γραμμαγραφία (Σαλβαντόρ ΄80) | Μαρία Δημητριάδη
Σκάντζα | Βλάσσης Μπονάτσος
Πρωϊνή ή βραδυνή σερενάτα | Κώστας Καράλης
Ωδή σ΄ένα δρομέα ημιαντοχής | Θάνος Μικρούτσικος
Χαρούμενο τραγούδι για τη Σύλβια Πλαθ | Μαρία Δημητριάδη
Μεταμεσονύχτιο | Κώστας Καράλης
Υστερόγραφο
Ενορχήστρωση – διεύθυνση ορχήστρας: Θάνος Μικρούτσικος
Έκδοση: CBS - 1982
Έπαιξαν οι μουσικοί: Σωκράτης Ανθής (τρομπέτα), Παντελής Δεσποτίδης (βιολί), Γιώργος Δεσποτίδης (βιολί), Γιώργος Ζηκογιάννης (ηλεκτρικό μπάσο), Σπύρος Καζιάνης (φαγκότο), Νίκος Κοτζιάς (τσέλο), Θάνος Μικρούτσικος (πιάνο), Κώστας Νικολόπουλος (ακουστική, δωδεκάχορδη, ηλεκτρική κιθάρα), Δήμης Παπαχρήστου (ηλεκτρική κιθάρα Α5, Β1), Θανάσης Πολυκανδριώτης (μπουζούκι), Γιώργος Πουμπουρίδης (βιόλα), Νίκος Τουλιάτος (τύμπανα), Φίλιππος Τσεμπερούλης (φλάουτο)
Παραγωγή: Θάνος Μικρούτσικος, Μίλτος Καρατζάς
Ηχογράφηση: Κώστας Φασολας, Studio ΕΡΑ
Φωτογραφίες: Μανώλης Καλογερόπουλος

Προέλευση ιστορικών στοιχείων: Περιοδικό «Κ» της Καθημερινής
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Το παραμύθι της τέχνης λέει πάντα την αλήθεια
Διονύσης Σαββόπουλος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS