89 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.09.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Κωνσταντίνος Γρηγοριάδης

Στο ρεπερτόριο του μέγιστου Έλληνα ερμηνευτή, εκτός από τα γνωστά και αξέχαστα λαϊκά τραγούδια, συμπεριλαμβάνονται και είκοσι ένα ποντιακά τραγούδια, τα οποία ερμήνευσε ο Καζαντζίδης την περίοδο 1993-1997. Ορισμένα από αυτά πέρασαν στη σφαίρα του μοναδικού. Άλλα, αν και σπουδαία, δεν ακούστηκαν όσο θα έπρεπε. Πάντως προσδίδουν στο ρεπερτόριο του αξέχαστου ερμηνευτή ένα στίγμα πολυδιάστατο.
Το 1993 ο Καζαντζίδης, αφού πείστηκε από το γνωστό στιχουργό Λευτέρη Χαψιάδη για το συγκεκριμένο εγχείρημα, συναντήθηκε με τον αξέχαστο βάρδο του ποντιακού τραγουδιού Χρύσανθο Θεοδωρίδη για το δίσκο «Τα αηδόνια του Πόντου». Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Λευτέρη Χαψιάδη, ο λαϊκός βάρδος δε γνώριζε καλά την ποντιακή διάλεκτο, γι’ αυτό και δίσταζε να τα τραγουδήσει. Έτσι προτίμησε να συνεργαστεί με το Χρύσανθο, ώστε να τον βοηθήσει κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων. Στην έναρξη των ηχογραφήσεων ο Καζαντζίδης πρότεινε και την προσθήκη περισσότερων μουσικών οργάνων, καθώς θεώρησε φτωχή την ορχήστρα. Σε αυτό διαφωνούσε ο Χρύσανθος, ο οποίος ήταν πιστός στην παράδοση, αλλά τελικά δέχτηκε αυτές τις αλλαγές.
Τελικά ο δίσκος κυκλοφόρησε και μάλιστα έγινε χρυσός, καθώς οι πωλήσεις των αντιτύπων ξεπέρασαν τις πενήντα χιλιάδες(πρωτόγνωρο για ποντιακό δίσκο).Επίσης, ο Χρύσανθος βοήθησε τον Καζαντζίδη κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων ως προς την προφορά της ποντιακής διαλέκτου. Ο Καζαντζίδης συμμετέχει σε αυτό το δίσκο ερμηνεύοντας έξι τραγούδια και τραγουδώντας με το Χρύσανθο το τραγούδι «Οι δυ’ πα Στέλιο έζησαμ’» ,το οποίο ουσιαστικά συνιστά ένα διάλογο μεταξύ των δυο βάρδων. Το πιο γνωστό τραγούδι του δίσκου αυτού είναι το παραδοσιακό άσμα «Τσάμπασιν», το οποίο ερμήνευσε ο Καζαντζίδης με διασκευή του ίδιου του Χρύσανθου. Ο λαϊκός τραγουδιστής αναδεικνύει για ακόμα μια φορά τη «σπηλαιώδη» φωνή του και ερμηνεύει την καταστροφή του «Τσάμπασιν». Επίσης αφιερώνει τη σύνθεση «Ο αντάρτης» στη μνήμη του πατέρα του. Ξεχωρίζει ακόμα η ερμηνεία του παραδοσιακού τραγουδιού «Αϊτέντς επαραπέτανεν».Το κοινωνικό περιεχόμενο ενισχύεται με το νεωτερικό τραγούδι «Όχι πόλεμοι»,στο οποίο είναι εμφανής η προσθήκη άλλων μουσικών οργάνων. Ο Καζαντζίδης ερμηνεύει επίσης σ’ αυτό το δίσκο τα τραγούδια «Έρθαν οι έμπορ»,«Τα καημούς της ξενιτείας», «Ποντιακό προσκλητήριο».
Το 1994 ο Καζαντζίδης μαζί με το Στάθη Νικολαϊδη και το λυράρη Χρήστο Χρυσανθόπουλο ηχογραφούν το δίσκο «Συναπάντεμαν» με το στίγμα ενός νέου τότε στιχουργού και σπουδαίου νευροχειρουργού, του Χρήστου Αντωνιάδη .Ο δίσκος αυτός είχε επίσης σημαντική απήχηση στο κοινό(είκοσι χιλιάδες πωλήσεις). Τραγούδι που αναφέρεται στην αδυναμία των ανθρώπων να γίνουν «άνθρωποι», είναι το «Χριστέ άλλα είπες σ’ ανθρώπς».Ο Χριστός είπε άλλα στους ανθρώπους, όμως αυτοί άσχημα ενεργούν. Σημαντικό είναι και το ντουέτο με το Στάθη Νικολαΐδη στο τραγούδι «Πατέρα δώσμε την ευχής»,το οποίο αποτελεί ένα διάλογο πατέρα-γιου. Φυσικά δε λείπει και ένα τραγούδι για τη μάνα, την οποία ύμνησε ο Καζαντζίδης κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας του. Η αντίστοιχη σύνθεση είναι το «Μανίτσαμ έχω σε σο νουμ». Αφιερωμένο στην προσφυγιά, ο τραγούδι «Όλιτσκα» αναφέρεται στην Ποντιοπούλα, που για να ζήσει, πουλάει την πραμάτειά της. Ο Καζαντζίδης στο ποντιακό τραγούδι αντικρίζει και πάλι τα θέματα, τα οποία ερμήνευσε και στο λαϊκό τραγούδι.
Μετά από τρία χρόνια κυκλοφορεί ο δίσκος «Πατρίδα μ’ αραεύω σε»,του οποίου το ομώνυμο τραγούδι είναι δημοφιλές έως και σήμερα στους λάτρεις του ποντιακού τραγουδιού. Συνεργαζόμενος πάλι με το Στάθη Νικολαΐδη και το Χρήστο Χρυσανθόπουλο, ο Καζαντζίδης τραγουδά τόσο παραδοσιακά, όσο και νεωτερικά τραγούδια με τη σφραγίδα του Χρήστου Αντωνιάδη. Ξεχωρίζει φυσικά το ομώνυμο τραγούδι. Στο ρεφραίν του αποτυπώνεται ο ξεριζωμός των προσφύγων:«Πατρίδα μ’ αραεύω σε/ αμόν καταραμένος/σα ξένα είμαι Έλληνας/και σην Ελλάδα ξένος».Το παράδοξο με αυτό το δίσκο είναι, ότι ενώ κυκλοφόρησε το Πάσχα, το τραγούδι «Ειρήνην σην Γην αρχίζει με το στίχο «Έρθαν τα Χριστούγεννα…».Ακόμα ο λαϊκός βάρδος ερμηνεύει το τραγούδι «Τα μαλλία μ’ ντ’ έσπριναν», μια δημιουργία του ίδιου του Χρύσανθου.Λιγότερο δημοφιλή είναι τα τραγούδια «Ο φίλο ‘μ», «Άκ’ σον υιέ μντο λέω σε», «Την πάχνιαν και τα σύννεφα». Ο κοσμαγάπητος καλλιτέχνης θα ολοκληρώσει την ερμηνεία ποντιακών τραγουδιών στο δίσκο «Ποντιακή Ραψωδία»(με δισκογραφική εταιρεία τη VASIPAP,σε αντίθεση με τους άλλους που ηχογραφήθηκαν στην MBI) ,που κυκλοφόρησε τα Χριστούγεννα του 1997 με τρία τραγούδια. Στα 67 του δίνει μάθημα ερμηνείας με την απίστευτη εκτέλεση του τραγουδιού «Ο Πόντον μάνα έρουξεν». Στο τέλος του τραγουδιού λέει ο Καζαντζίδης:«67 ο κύριος,67..». Η εκτέλεση είναι δείγμα για το πόσα ακόμα θα μπορούσε να προσφέρει ο κορυφαίος ερμηνευτής. Επίσης, τα τραγούδια «Μέρεν μάνα ο αδελφόμ», «Κι ευρέθεν ένας Πόντιος»,ολοκληρώνουν το ποντιακό ρεπερτόριο του Καζαντζίδη, το οποίο διευρύνει το έργο του αείμνηστου τραγουδιστή.
Τη δεκαετία του ’90 λοιπόν ο Καζαντζίδης, όπως προσδοκούσαν πολλοί θαυμαστές του, εκπλήρωσε ένα χρέος απέναντι στην καταγωγή του(όπως είχε δηλώσει ο ίδιος και ο Χρύσανθος). Τραγούδησε ποντιακά, τα οποία ερμήνευσε συναρπαστικά. Οι εκτελέσεις αυτές δείχνουν πόσα ακόμα θα μπορούσε να προσφέρει και στο ίδιο το ποντιακό τραγούδι και γενικότερα στην ελληνική παράδοση.
Στη σχέση Καζαντζίδη-ποντιακών τραγουδιών, θα μπορούσε να πει κάποιος, ότι η είσοδος της φωνή του στο ποντιακό στοιχείο αποτέλεσε μια ανανέωση, αλλά και μια τομή για την παράδοση μας.

 

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Με την πρώτη σταγόνα της βροχής σκοτώθηκε το καλοκαίρι.
Οδυσσέας Ελύτης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS