126 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.09.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Κωνσταντίνος Γρηγοριάδης

Το 1998 κυκλοφορεί από τη Minos-Emi ο προσωπικός δίσκος του Δημήτρη Μητροπάνου  «Του έρωτα και της φυγής», ο οποίος περιλαμβάνει δεκαπέντε τραγούδια των Βαγγέλη Κορακάκη, Γιώργου Μουκίδη, Μάνου Ξυδούς, Μίλτου Πασχαλίδη και άλλων δημιουργών. Ο δίσκος αυτός ξεχωρίζει για το σμίλευμα και την ένωση του λαϊκού ύφους με το σύγχρονο έντεχνο, καθώς και για τις εξαιρετικές συναισθηματικές ερμηνείες του λατρεμένου τραγουδιστή σε ερωτικά τραγούδια του δίσκου.
 Ο δίσκος ως πρώτο τραγούδι έχει το «Έρχονται βράδια»,μια δημιουργία του Βαγγέλη Κορακάκη. Πολύ «ταξιδιωτική» θα χαρακτηριζόταν η εισαγωγή του τραγουδιού μέσω του μπουζουκιού. Το τραγούδι αυτό αναφέρεται στον ερωτευμένο άνθρωπο, που δεν μπορεί να ησυχάσει τη νύχτα, διότι η σκέψη του πηγαίνει στο πρόσωπο που αγαπά. Ακολουθεί η σύνθεση «Μάνα που ζω»,μια ακόμα δημιουργία του Βαγγέλη Κορακάκη (επτά τα τραγούδια του σε αυτό το δίσκο).Η σύνθεση αυτή παρουσιάζει ενδιαφέρον τόσο στιχουργικά, όσο και μουσικά. Στιχουργικά το περιεχόμενό του είναι κοινωνικό. Επίκαιρο και διαχρονικό το ρεφραίν του τραγουδιού: «Η ελπίδα μας χαμένη/ και η μοίρα μας γραμμένη/ στου διαβόλου το κιτάπι/να του βγει το μάτι». Μουσικά πλησιάζει σε ένα βαθμό το ρεμπέτικο ύφος, κάτι που μαρτυρεί και η πρώτη εκτέλεση του ίδιου του Κορακάκη.
 Στο δίσκο αυτό συμβάλλουν και  νέοι τότε καλλιτέχνες, όπως ο Μίλτος Πασχαλίδης, στον οποίο ανήκει το τραγούδι  «Πεθαμένες Καλησπέρες». Διατηρώντας το λαϊκό ύφος, ο Πασχαλίδης βάζει το δικό του στίγμα στο δίσκο, δείχνοντας και την ικανότητα του στο λαϊκό στοιχείο. Μια σύνθεση, την οποία σαφώς θα ξεχώριζε κάποιος, είναι το κομμάτι «Τα κόκκινα τα μπλουζ». Θαυμάσιο ερωτικό τραγούδι, στο οποίο συνδυάζει την ηλεκτρική κιθάρα με μπαγλαμά(μετά τα μισά του τραγουδιού).Ο Μάνος Ξυδούς διαμορφώνει ένα σπουδαίο δείγμα ένωσης λαϊκής και έντεχνης μουσικής με το εξαιρετικό ρεφραίν: «Πιστεύω μόνο παραμύθια λαϊκά/τα κόκκινα τα μπλουζ που κοροϊδεύεις/θες και βουλιάζεις κάθε μέρα στα βαθιά/αφού δεν ξέρεις στη στεριά να ταξιδεύεις». Εκτός από αυτό το τραγούδι, ο Μάνος Ξυδούς συνθέτει και το κομμάτι «Περίεργο παιχνίδι», μια μπαλάντα, την οποία ερμηνεύει ο Μητροπάνος πολύ συναισθηματικά και εκφραστικά.
 Ίσως το πιο γνωστό τραγούδι του δίσκου, που ακούγεται μέχρι και σήμερα, είναι το τσιφτετέλι «Απόψε θα ‘θελα» του Γιώργου Μουκίδη. Τραγούδι που προσδίδει στο δίσκο μια παραδοσιακή αύρα, αποτελεί ένα από τα λίγα τσιφτετέλια στο ρεπερτόριο του κοσμαγάπητου ερμηνευτή. Επίσης, το ερωτικό συναίσθημα στο δίσκο αυτό ενισχύεται ακόμα περισσότερο με τη δημιουργία του Γ. Μουκίδη «Η αγάπη σου τη νύχτα»,όπως επίσης και με τη σύνθεση «Ποιος φταίει μη ρωτάς» (Νίκος Καλλίνης & Κώστας Λογοθετίδης-Κώστας Λογοθετίδης & Γρηγόρης Μυλωνάς).
Από το δίσκο αυτό δε θα μπορούσαν να λείπουν και ζεϊμπέκικα, που είναι άφθονα στο ρεπερτόριο του Μητροπάνου. Οι αντίστοιχες συνθέσεις ανήκουν στο Βαγγέλη Κορακάκη («Κάποιο χέρι»,«Πρώτο φθινόπωρο»), καθώς και στο Γιώργο Μουκίδη («Δεν πάει άλλο»).Ο Κορακάκης είναι ο άνθρωπος, που συμβάλλει στη διατήρηση του κλασικού λαϊκού ύφους σε αυτό το δίσκο. Ο συνθέτης ολοκληρώνει την προσφορά του στο δημοφιλές άλμπουμ με τις συνθέσεις «Μέρα τη μέρα», «Τ’ ασυγχώρητο το σφάλμα». Δυστυχώς, η συνεργασία του ερμηνευτή με το συνθέτη δε συνεχίστηκε πέρα από αυτόν το δίσκο.
Ο δίσκος «Του έρωτα και της φυγής» είναι ίσως ο καλύτερος της λεγόμενης «δεύτερης καριέρας» του μεγάλου τραγουδιστή (από το 1992 δηλαδή και μετά).Ερμηνεύει ο ίδιος τις συνθέσεις αυτές με φωνή που ωριμάζει και απομακρύνεται από τον τρόπο ερμηνείας των δεκαετιών του ’70 και του ’80. Αυτήν την ερμηνευτική ωριμότητα τη διατήρησε μέχρι το τέλος του βίου του. Στο δίσκο αυτό αποτυπώνεται το πολυδιάστατο ρεπερτόριο της αξέχαστης αυτής φωνής. Ρεπερτόριο που προέρχεται από δυο μουσικούς πόλους: το λαϊκό και το έντεχνο.

 

 

 

ΛΙΣΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ
  1. ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΒΡΑΔΙΑ
  2. ΜΑΝΑ ΠΟΥ ΖΩ
  3. ΠΕΘΑΜΕΝΕΣ ΚΑΛΗΣΠΕΡΕΣ
  4. ΞΕΧΑΣΤΗΚΑ
  5. ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΑΛΛΟ
  6. ΑΠΟΨΕ ΘΑ ΘΕΛΑ
  7. ΠΡΩΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
  8. ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ
  9. Η ΑΓΑΠΗ ΣΟΥ ΤΗ ΝΥΧΤΑ
10. Τ ΑΣΥΓΧΩΡΗΤΟ ΤΟ ΣΦΑΛΜΑ
11. ΜΕΡΑ ΤΗ ΜΕΡΑ
12. ΚΑΠΟΙΟ ΧΕΡΙ
13. ΠΟΙΟΣ ΦΤΑΙΕΙ ΜΗ ΡΩΤΑΣ
14. Ν ΑΝΟΙΞΩ ΗΘΕΛΑ ΦΤΕΡΑ
15. ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

 

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Η αίσθηση του ανεκπλήρωτου όταν είχαμε πετύχει, φιλοδοξίες, τύψεις, γενναιότητες, που σαν μεγεθυντικοί φακοί μεγάλωναν ως το άπειρο τον ελάχιστο εαυτό μας και δεν είδαμε τίποτα απ’ τον απέραντο κόσμο.
Τάσος Λειβαδίτης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS