80 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
27.04.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Δημήτρης Βαγενάς

Αν και τα αισθηματικά δράματα που γυρίστηκαν στην Ελλάδα τη δεκαετία του ’60 είχαν ως επί το πλείστον happy end, φαίνεται πως η τεράστια εμπορική επιτυχία της ξένης ταινίας «Love story» στις αρχές του 1970, παρακίνησε τους Έλληνες παραγωγούς να διηγηθούν ερωτικές ιστορίες που ένας από τους δύο πρωταγωνιστές χάνει τη ζωή του στο τέλος της ταινίας. Έτσι, η Αλίκη Βουγιουκλάκη και η Τζένη Καρέζη πρωταγωνίστησαν σε δύο από τις πιο δραματικές τους ταινίες («Σ’ αγαπώ» και «Ερωτική συμφωνία» αντίστοιχα) που, στη μεν πρώτη η «Εθνική μας Σταρ» χάνει τον έρωτα της ζωής της εξαιτίας μιας ανίατης ασθένειας, στη μεν δεύτερη, η λαμπερή πρωταγωνίστρια με τα πανέμορφα μάτια, αυτοκτονεί, έχοντας τύψεις που πόθησε και έκλεψε τον άντρα της δίδυμης αδερφής της. Ωστόσο, η ταινία «Εκείνο το καλοκαίρι» είναι αυτή που χαρακτηρίστηκε ως το «απόλυτο ελληνικό love story» καταφέρνοντας να συγκινήσει μέχρι δακρύων όλους όσους την είδαν. Σύμφωνα με το σενάριο της ταινίας, ο Πέτρος (Λάκης Κομνηνός), επιστρέφει στην Ελλάδα ύστερα από δύο χρόνια, μετά από προτροπή της γυναίκας του (Έλενα Ναθαναήλ) να συζητήσουν για το αν θα επισημοποιήσουν το χωρισμό τους. Εκείνη ζει με την κόρη της, Τζένη (Ρούλα Χριστοπούλου), που σχεδόν αμέσως δέχεται τον πατέρα της και δένεται μαζί του. Ο έρωτας των δύο συζύγων δε θ’ αργήσει να ξαναφουντώσει, εκείνη όμως πάσχει από μία ανίατη ασθένεια και ξέρει πως αυτό θα είναι το τελευταίο της καλοκαίρι. Οι δύο σύζυγοι περνούν ευτυχισμένοι τις τελευταίες τους στιγμές, ο θάνατος της γυναίκας όμως θα έρθει ξαφνικά, τραγικά κι αναπάντεχα. Εκείνος θ’ αναλάβει το μεγάλωμα της Τζένης μόνος του, κι η ταινία τελειώνει με τον Πέτρο να περπατάει στην παραλία κρατώντας το χέρι της κόρης του, και φορώντας γυαλιά ηλίου για να κρύψει τα δάκρυά του… Η ταινία γυρίστηκε το 1971 σε σκηνοθεσία Βασίλη Γεωργιάδη και σενάριο Πάνου Κοντέλλη (βασισμένο σε μια ιστορία του Κλέαρχου Κονιτσιώτη). Εκτός από το πρωταγωνιστικό ζευγάρι και την κινηματογραφική του κόρη, εμφανίζονται ο Βασίλης Ανδρεόπουλος και ο Ανδρέας Φιλιππίδης σε μικρούς βοηθητικούς ρόλους, αναγκαίους για την εξέλιξη της ιστορίας. Παρόλα αυτά, οι πρωταγωνιστές φαίνεται να μην είναι τρεις, αλλά τέσσερις, αφού μπορεί η λαμπερή Έλενα Ναθαναήλ, ο ευειδής Λάκης Κομνηνός και η αξιολάτρευτη Ρούλα Χριστοπούλου να μαγνητίζουν τους θεατές ακόμα και σήμερα, το δακρύβρεχτο σενάριο όμως δε θα ήταν τόσο συγκινητικό αν απουσίαζαν οι μελωδίες του Γιάννη Σπανού, που ακούγονται στις περισσότερες σκηνές, καταφέρνοντας να καλύψουν τις αδυναμίες τόσο του σεναρίου, που ορισμένες φορές φαντάζει φτωχό και προβλέψιμο, όσο και της σκηνοθεσίας, που σε κάποιες σκηνές είναι άνευρη και μονότονη. Αν και ο Γιάννης Σπανός ήταν πάντα ανοιχτός σε συνεργασίες και πειραματίστηκε με επιτυχία με πάρα πολλά μουσικά είδη, οι μουσικές σπουδές του στο Παρίσι και τα τραγούδια του «Νέου Κύματος» που τον έκαναν ευρύτατα γνωστό, είχαν ως συνέπεια να χαρακτηριστεί από πολλούς  ως ο κατεξοχήν δυτικός Έλληνας συνθέτης, και να γράψει αρκετά ρομαντικά τραγούδια που τραγουδάμε ακόμα, και θα συνεχίζουμε να τραγουδάμε για χρόνια. Στο «Εκείνο το καλοκαίρι» λοιπόν, είναι έκδηλες οι δυτικές επιρροές του, όπως και η μελαγχολία και η αισθαντικότητα που κυριαρχούν στις ερωτικές του μπαλάντες. Ο δίσκος περιέχει τρία τραγούδια («Ένα καλοκαίρι», «Μαζί σου στην ακρογιαλιά», «Σαν με κοιτάς») σε στίχους Αλέξη Αλεξόπουλου, και δέκα ορχηστρικά που βασίζονται κυρίως σε μουσικές παραλλαγές τους, και παρόλο που η ορχηστρική μουσική θεωρείται αντι-εμπορική στην Ελλάδα, ο δίσκος αγαπήθηκε πολύ από τους ακροατές και κατάφερε να γίνει χρυσός, ενώ και τα τρία τραγούδια θεωρούνται πλέον διαχρονικά, ιδιαίτερα το «Σαν να με κοιτάς» που αποτελεί ένα από τα κλασσικότερα ερωτικά τραγούδια της ελληνικής δισκογραφίας. Μάλιστα, ηχογραφήθηκε δέκα χρόνια μετά από τη Δήμητρα Γαλάνη και συμπεριλήφθηκε στον προσωπικό της δίσκο «Καλά είναι κι έτσι». Βασική ερμηνεύτρια του δίσκου είναι η Αφροδίτη Μάνου (πραγματικό όνομα: Αγλαΐα Δημητριάδου) που με την εύθραυστη και λυρική φωνή της κατέθεσε συγκλονιστικές ερμηνείες, ενώ στο «Σαν με κοιτάς» και στο «Μαζί σου στην ακρογιαλιά» τη συνόδευσε ο Fefe Aliberti στην ταινία, και ο Γιάννης Φέρτης στο δίσκο. Να σημειώσουμε επίσης πως η μελωδία του κομματιού «Στα κύματα» έγινε πασίγνωστη έντεκα χρόνια αργότερα, όταν ντύθηκε με τους στίχους του Τάκη Καρνάτσου και τραγουδήθηκε από την Τάνια Τσανακλίδου στο δίσκο της συνεργασίας της με το Γιάννη Σπανό «Φίλε», και πως η μουσική της ταινίας βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1971. Αρκετοί θεώρησαν πως δεν κέρδισε βραβείο η μουσική της «Ευδοκίας», που είχε προβληθεί τον ίδιο χρόνο, λόγω των πολιτικών μηνυμάτων της ταινίας, ωστόσο ο χρόνος – που είναι και ο τελικός κριτής – στάθηκε γενναιόδωρος και με τα δύο soundtracks.

  


1. Ένα καλοκαίρι (Αφροδίτη Μάνου)
2. Τετ α τετ
3. Μαζί σου στην ακρογιαλιά (Αφροδίτη Μάνου, Γιάννης Φέρτης)
4. Ένα καλοκαίρι
5. Ηλιοβασίλεμα
6. Στα κύματα
7. Ένα καλοκαίρι: Τίτλοι
8. Σαν με κοιτάς (Αφροδίτη Μάνου, Γιάννης Φέρτης)
9. Ανάμνηση (φωνητικά: Αφροδίτη Μάνου)
10. Τελευταίο καλοκαίρι
11. Ακρογιαλιά
12. Μοναξιά
13. Σαν με κοιτάς (κιθάρες: Τίτος Καλλίρης, Βασίλης Τενίδης)
14. Ένα καλοκαίρι: Φινάλε (Αφροδίτη Μάνου)

Μουσική & Διεύθυνση ορχήστρας: Γιάννης Σπανός
Στίχοι: Αλέξης Αλεξόπουλος
Πρώτη έκδοση: 1971 (EMI Columbia)

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

Σχόλια  

 
0 #1 Στέλιος Κοντέας 12-08-2012 18:26
sinenteukseis.blogspot.gr/2011/04/blog-post_26.html

Πώς εμπνευστήκατε εκείνη την ανεπανάληπτη, μαγευτική μουσική για την ταινία «Εκείνο το Καλοκαίρι» (1971), η οποία κέρδισε και το Πρώτο Βραβείο Μουσικής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης; Είχατε επηρεαστεί από τη ρομαντική ιστορία που θα εκτυλισσόταν στο κινηματογραφικό πανί, με το θάνατο της πρωταγωνίστριας από καρκίνο;

Το σενάριο ήταν γνωστό, όπως ήταν το “Love Story”. Εγώ δεν ξέρω τι ταινία θα βγει, αλλά μπαίνω μέσα στην ψυχή των προσώπων, των ηθοποιών που βιώνουν αυτό το πράγμα... Αυτή η πάλη της αρρώστιας, της αγάπης, του έρωτα, όλα αυτά... Η έμπνευση είναι λίγο φαντασίωση, εδώ που τα λέμε. Το “Love Story” ανήκει σε όλους μας. Είναι μια καθημερινή σχεδόν ιστορία. Υπάρχει έρωτας, ευαισθησία και απόγνωση. Η μουσική θέλει και τα τρία! Θέλει χαζοχαρούμενα πράγματα; Όχι! Θέλει απόγνωση, μοναξιά, έρωτα –έντονα–, απόρριψη... Όλα αυτά είναι μουσική για μένα!...
Παράθεση
 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Ο Έρωτας είναι ο θάνατος.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

27/4/1932 Γεννήθηκε στην Αθήνα ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος.
27/4/1975 Πέθανε ο ρεμπέτης Νίκος Μάθεσης (Τρελάκιας)
27/4/2008 Έφυγε από τη ζωή ο Κύπριος μουσικοσυνθέτης Μάριος Τόκας

ΤΥΧΑΙΑ TAGS