99 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.05.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Δημήτρης Βαγενάς

Πρόκειται ουσιαστικά για τον πρώτο δίσκο του Σταμάτη Κραουνάκη. Είχε βέβαια προηγηθεί η συμμετοχή του στο δίσκο της Τάνιας Τσανακλίδου «Τσάρλι Τσάπλιν» (1978) με το τραγούδι «Επεισόδιο», καθώς και οι δίσκοι «Το σπίτι του Αγαμέμνονα» (1978), ο οποίος περιέχει μελοποιημένους στίχους και κείμενα του Πέτρου Χρονά, και το «Το όνειρο του Βασίλη» (1980), που περιλαμβάνει μουσική για παιδικό θέατρο. Ωστόσο, με αυτόν τον δίσκο καθιερώθηκε και συστήθηκε στο ευρύ κοινό.
Η απόφαση της Βίκυς Μοσχολιού, που είχε μόλις κυκλοφορήσει έναν πολύ επιτυχημένο δίσκο με αρχοντορεμπέτικα («Το τραμ το τελευταίο»), να τραγουδήσει τις μελωδίες ενός σχεδόν άγνωστου συνθέτη και τους αντισυμβατικούς στίχους του ανερχόμενου Κώστα Τριπολίτη, ξάφνιασε την δισκογραφική της εταιρία Lyra, παρόλο που ο παραγωγός Γιώργος Μακράκης πίστευε πολύ σ' αυτή τη συνεργασία - αυτός άλλωστε τούς έφερε σε επαφή. Η μεγάλη ερμηνεύτρια περιγράφει την πρώτη τους συνάντηση στην επανέκδοση του δίσκου εν έτει 1994: «(.) από το πρώτο τραγούδι που μου 'παιξε στο πιάνο ο Σταμάτης - δεν ήξερε να παίζει και καλό πιάνο τότε, νότα νότα τα 'παιζε - με κέρδισε. Είναι κι εκφραστικός όταν τα λέει ο ίδιος, είχε κοκκινίσει κι έτρεμε η φωνή του. Κι εγώ πάντα, όταν μ' αρέσει ένα τραγούδι και είναι να το πω, κοιτάζω το δημιουργό στα μάτια και στο στόμα, για να δω την ψυχή του. Πάντοτε ο δημιουργός είναι που το λέει τέλεια, κι ας μην είναι καλός τραγουδιστής». Ο Αλέκος Πατσιφάς είχε βεβαίως δηλώσει τις αντιρρήσεις του και με μεγάλη δυσκολία δέχτηκε να κυκλοφορήσει ο δίσκος. Μάλιστα, αρνήθηκε να μπει το όνομα του Σταμάτη Κραουνάκη στο εξώφυλλο λέγοντάς του χαρακτηριστικά: «Είναι πολλοί οι στιχουργοί, αν μπεις εσύ θα πρέπει να βάλουμε όλα τα ονόματα και θα χαλάσει η φωτογραφία. Θα μπεις στο οπισθόφυλλο και, αν είναι να σε μάθουνε, μην ανησυχείς, θα σε μάθουνε». Στην πραγματικότητα βέβαια ο βασικός στιχουργός του δίσκου είναι ο Κώστας Τριπολίτης (που υπογράφει τα 9 από τα 12 κομμάτια), καθώς η Λίνα Νικολακοπούλου παρεμβαίνει με μόλις ένα τραγούδι και ο συνθέτης με δύο. Εξάλλου, στην επανέκδοση του δίσκου στο εξώφυλλο αναφέρονται μόνο τα ονόματα του Κραουνάκη και του Τριπολίτη.

Αν και επικράτησε η άποψη πως οι συνθέσεις του Κραουνάκη δεν ταίριαζαν στο ερμηνευτικό ύφος της Μοσχολιού, κι επομένως θα ξένιζε το κοινό της, ουσιαστικά οι στίχοι του Κώστα Τριπολίτη ήταν αυτοί που αποτελούσαν ρίσκο. Οι μελωδίες, χωρίς βεβαίως να είναι αμιγώς λαϊκές, στην πλειονότητά τους είναι γραμμένες πάνω σε λαϊκούς δρόμους, ενώ οι ενορχηστρώσεις του Νίκου Λαβράνου περιλαμβάνουν λαϊκά όργανα με το μπουζούκι να κυριαρχεί. Αντιστοίχως, οι στίχοι του συνθέτη στα τραγούδια «Σε θέλω» και «Πώς έφυγες» είναι άμεσοι και εύληπτοι, π.χ. «Ένας καφές την Κυριακή / ό, τι απαιτώ απ' τη ζωή σου / Περνάω φάση τραγική / να μπαίνει βάση η λογική / στις συναντήσεις μου μαζί σου» ή «Πώς έφυγες απ' τη ζωή μου έτσι / και ούτε κλαίω ούτε καν σε συζητώ». Αντίθετα, οι στίχοι του Τριπολίτη αν και δεν περιέχουν τόσο βίαιες και τραχιές λέξεις και τόσο σκληρά και βαθιά νοήματα όσο οι στίχοι των άλλων τριών δίσκων που υπέγραψε τον ίδιο χρόνο («Ραντάρ»  & «Επιβάτης» σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη και «Φράγμα» σε μουσική Δήμου Μούτση) είναι αρκετά εγκεφαλικοί και δυσνόητοι για τα τότε δεδομένα. Όπως είχε πει η μεγάλη ερμηνεύτρια στο Γιώργο Μακράκη: «(Τα τραγούδια) είναι ρίσκο και μάλιστα στιχουργικά. Να βγω τώρα εγώ να πω ''πατάς το κόκκινο κουμπί / κι όλο το δάκρυ κι ο ιδρώτας απ' τα σώματα / ανατινάζεται αυτόματα''. Ήταν μια εποχή που δεν τα ξέραμε αυτά τα πράγματα». Δε λείπουν βέβαια και οι στίχοι που αναφέρονται στις συνήθειες και στον τρόπο εκδήλωσης συναισθημάτων των ανθρώπων των κατώτερων κοινωνικών τάξεων, όπως « Στις λαϊκές τις αγορές / σε γύρεψα πολλές φορές», «Στο πάτωμα περιοδικά / τραγούδια ακούω λαϊκά / από μακριά απ' το ξενύχτι των φαντάρων» και «Τα βλέπω τα συμπτώματα / βαριά εκδηλωμένα / όργανο εκτελεστικό / είμαι εγώ για σένα», άλλωστε, ο μεγάλος στιχουργός έχει δηλώσει πως οι επισκέψεις του σε λαχαναγορές και σε λαϊκές συνοικίες πυροδοτούν την έμπνευσή του. Επίσης, υπάρχει το σατιρικό τραγούδι «Επεμβαίνεις», στο οποίο μάλιστα συμμετέχοντας ως ερμηνευτής ο παλιός γνώριμος της Βικυς Μοσχολιού, Γιώργος Ζαμπέτας, τραγουδάει: «Είσαι σκέτος παρακράτος / και προβοκατόρισσα / γι' αυτό σε χώρισα».
 
 Όσον αφορά τη Λίνας Νικολακοπούλου, με το τραγούδι «Να σου λερώνω το φιλί» κάνει το ντεμπούτο της στη δισκογραφία. Πρόκειται για ένα αργό ζεϊμπέκικο με ιδιαίτερους στίχους («Εσύ σε πόρτα σιδερένια / να ζωγραφίζεις αστραπές / Κι εγώ με δάχτυλα κερένια / να σβήνω νύχτα τις σιωπές») το οποίο περιέχει τη φράση «σκουριασμένα χείλη» που ελαφρώς παραλλαγμένη (τα «χείλη» έγιναν «χείλια») έδωσε το όνομα στο δίσκο. Η Λίνα Νικολακοπούλου θυμάται αφενός την αντίδραση του Μακράκη και της στιχουργού και ραδιοφωνικού παραγωγού Μαριανίνας Κριεζή, που της έδωσαν συγχαρητήρια για το τραγούδι και της είπαν πως οι τρεις στροφές του τραγουδιού είναι αρκετές για να αναγνωρίσουν την αξία της, αφετέρου την αντίδραση του Γιώργου Ζαμπέτα που της είχε πει χαρακτηριστικά: «Ωραία αυτά που γράφεις, αλλά να καταλαβαίνουμε και τίποτα!».
 
Αρχικά, οι χαμηλές πωλήσεις του δίσκου έδειχναν την άποψη του Πατσιφά να δικαιώνεται. Ξαφνικά, έγινε επιτυχία το «Δεν είμαστε στην ίδια τη συχνότητα» κι έτσι άρχισε σιγά - σιγά να τον ανακαλύπτει ο κόσμος. Πλέον, η «Συχνότητα», το «Επεμβαίνεις» και το «Πώς έφυγες» θεωρούνται διαχρονικότατα και είναι λίγο - πολύ γνωστά σε όλους, ενώ τα «Κόκκινο κουμπί», «Όργανο εκτελεστικό» και «Να σου λερώνω το φιλί» ακούστηκαν πολύ στην εποχή τους. Τέσσερα χρόνια μετά, η Μοσχολιού τραγούδησε σε δίσκο 45 στροφών το τραγούδι «Του Αγίου Βαλεντίνου» σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη και στίχους Λίνας Νικολακοπούλου, που συμπεριλήφθηκε το 1999 στην κυκλοφορία του δίσκου «Σκουριασμένα χείλια» με το περιοδικό ΔΙΦΩΝΟ. Αλλά η συνεργασία του συνθέτη με τη Μοσχολιού δε σταμάτησε εκεί: το 1990 κυκλοφόρησε ο δίσκος του  Κραουνάκη  «Εφημερία», στον οποίο τα περισσότερα τραγούδια ερμηνεύει η Βίκυ Μοσχολιού, και το 1992 ο δίσκος «Το καινούριο πράγμα» όπου η Μοσχολιού ερμηνεύει όλα τα τραγούδια και τους στίχους συνυπογράφει ο συνθέτης με τον Μάνο Τσιλιμίδη. Επίσης, το 1989 ο Κραουνάκης συμμετείχε ως στιχουργός στο δίσκο της συνεργασίας της Βίκυς Μοσχολιού με τον Τάκη Μουσαφίρη «Πιάσε κόκκινο» με το τραγούδι «Γιαπ - Γιαπ - Γιαραμάν», και το ίδιο έτος η Μοσχολιού ερμήνευσε το τραγούδι «Σήκω παιδί μου» σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου στον προσωπικό δίσκο του συνθέτη «Δεν έχω ιδέα».
 
Τα «Σκουριασμένα χείλια» εγκαινίασαν και τη συνεργασία του Σταμάτη Κραουνάκη με τη Λίνα Νικολακοπούλου, ένα σχεδόν θρυλικό δίδυμο που έγραψε μερικά από τα δημοφιλέστερα τραγούδια της δεκαετίας του '80 και του ' 90 («Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ», «Μαμά γερνάω», «Τα λαϊκά», «Ανθρώπων έργα», «Ποτέ», «Το σίδερο», «Παραδώσου» κ.ά.), που ακούγονται ανελλιπώς μέχρι και σήμερα. Τέλος, ο συνθέτης συνάντησε ξανά τον Κώστα Τριπολίτη το 2002, τραγουδώντας μαζί με τη Σπείρα - Σπείρα και το Διονύση Τσακνή το τραγούδι «Το κοινό» στο δίσκο της συνεργασίας του Διονύση Τσακνή με τον Κώστα Τριπολίτη «Γέφυρες».
 
Τα τραγούδια
01 Κόκκινο κουμπί
02 Ηλεκτρισμένα
03 Έτσι κι αλλιώς
04 Σε θέλω (στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης)
05 Σε γύρεψα
06 Επεμβαίνεις (μαζί με το Γιώργο Ζαμπέτα)
07 Συχνότητα
08 Έξω οι φωνές
09 Τζετ
10 Όργανο εκτελεστικό
11 Πώς έφυγες (στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης)
12 Να σου λερώνω το φιλί (στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου)
 
Ερμηνεία: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης
Στίχοι: Κώστας Τριπολίτης
Ενορχήστρωση & Διεύθυνση: Νίκος Λαβράνος
Επιμέλεια παραγωγής: Γιώργος Μακράκης 
 
 
 
 
 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Κατάγομαι από μια οικογένεια που έζησε την τουρκική εισβολή και έχασε τα πάντα μέσα σε μια μέρα. Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον αρκετά φτωχό – ασχέτως αν στην πορεία οι γονείς μου ορθοπόδησαν και προχώρησαν. Όσο κι αν μεγαλώσεις, τα βιώματά σου δεν σε εγκαταλείπουν. Δεν έχω χάσει λοιπόν καμία επαφή με την πραγματικότητα. Βιώνω απόλυτα αυτό που συμβαίνει γύρω μας
Μιχάλης Χατζηγιάννης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.