94 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.01.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Τάσος Π. Καραντής

Τη γνώμη μου για τον Γιώργο Μαργαρίτη, την έχω αναπτύξει, εδώ στον «ΟΡΦΕΑ», με ολόκληρο πορτρέτο («Γιώργος Μαργαρίτης: ο γνήσιος εκφραστής του λαϊκού μας τραγουδιού»). Θα το πω με μια φράση, μαζί με τον Στράτο Διονυσίου, τους θεωρώ τους δυο κορυφαίους, αυθεντικούς λαϊκούς τραγουδιστές, του βαρύ, παραπονιάρικου, λαϊκού τραγουδιού. Ο Μαργαρίτης, μπήκε στη δισκογραφία – έχοντας πίσω του μια δεκαετία με εμπειρίες δίπλα στην Άννα Χρυσάφη και στον Οδυσσέα Μοσχονά - το 1981 με τον Τάκη Σούκα («Εσύ μιλάς στην καρδιά μου») με εμπορική επιτυχία (χρυσός: 60.000 πωλήσεις). Ακολούθησαν οι συνεργασίες του με τους Βασιλειάδη, Ρεπάνη, Κατινάρη κ.ά., με ανάλογη επιτυχία, κι από τότε παγιώθηκε, αποκτώντας σταθερό κοινό, που ήξερε τι ήθελε να ακούσει από τον Μαργαρίτη.

Αποκορύφωμα το τραγούδι «Μα τι λέω». Η δισκογραφία του συνεχίστηκε και συνεχίζεται(να’ ναι καλά!) ως τις μέρες μας, όχι με τόσο – δισκογραφικά – εμπορική (λόγω ότι το είδος του βαρύ λαϊκού τραγουδιού που υπηρετεί, απευθύνεται σε πιο περιορισμένους, κι αποκλειστικά άντρες, ακροατές - αγοραστές) επιτυχία, αλλά με συνειδητοποιημένο λαϊκό κοινό στις ζωντανές εμφανίσεις του.  
Ένας από τους δίσκους – σταθμούς, της δισκογραφίας του, θεωρώ πως είναι «Ο τελευταίος πυρετός»(1985), όπου τη μισή πλευρά την υπογράφει ο Άκης Πάνου και την άλλη μισή οι Αντώνης Ρεπάνης και Γιώργος Μπούρας. Εμπορική επιτυχία δεν είχε ο δίσκος, αλλά έχει καταπληκτικά λαϊκά τραγούδια.

Για τον Άκη Πάνου, έχω καταθέσει, εδώ στον «ΟΡΦΕΑ»(«Άκης Πάνου: “Μόνο Αδιορθωαναρχι”;»), την άποψη μου, όπου διαχωρίζω, την ενόχλησή μου για τον άνθρωπο με τις ακραίες παραξενιές, που τον οδήγησαν στο έγκλημα, από την λατρεία μου για τον σπουδαίο αυτό λαϊκό τραγουδοποιό!
Ο «Τελευταίος πυρετός» κυκλοφόρησε το 1985, ως προσωπικός δίσκος του Μαργαρίτη, με φωτό του ίδιου στο εξώφυλλο και καμιά αναφορά (στην έκδοση του βινυλίου που έχω) των συνθετών, δηλαδή, του Άκη Πάνου που υπόγραφε την πρώτη πλευρά και των Ρεπάνη & Μπούρα, που υπόγραφαν τη δεύτερη. Μάλλον, αργότερα, όταν κυκλοφόρησε, σε cd, προστέθηκαν, στο εξώφυλλο, τα ονόματα των δύο βασικών συνθετών, Πάνου & Ρεπάνη, αφήνοντας έξω τον Μπούρα.
Από τα 6 τραγούδια του Άκη Πάνου, τα 5 ήταν καινούρια, γραμμένα και ραμμένα για τον Μαργαρίτη, θα έλεγα, και μια επανεκτέλεση του «Είδα τα μάτια σου κλαμένα»(πρώτη εκτέλεση : Μιχάλης Μενιδιάτης). Η παρουσία αυτή του Άκη Πάνου - με ενδιάμεσο τον δίσκο(με επανεκτελέσεις τραγουδιών του), που έκανε με τον Λεωνίδα Βελή(«Πρώτη γνωριμία»/1984) – αποτελεί, ουσιαστικά, την επόμενη νέα δουλειά του, από την επεισοδιακή συνεργασία του με τον Νταλάρα («Θέλω να τα πω»/1982), όπου, όμως, έβγαλε έναν κλασικό δίσκο και τον μοναδικό εμπορικά επιτυχημένο της καριέρας του (χρυσός : 50.000 πωλήσεις). Πάντως και τα τραγούδια του «Τελευταίου Πυρετού», είναι όλα, ένα κι ένα, χαρακτηριστικά του Πάνου (φιλοσοφημένος, αλλά λαϊκός, στίχος, για θέματα : ερωτικά, κοινωνικοπολιτικά, υπαρξιακά, και βέβαια με βαρβάτες λαϊκές μουσικές!) που ενσαρκώνονται τέλεια με την λαϊκή φωνή του Μαργαρίτη. Ξεχωρίζω, γιατί έτσι πρέπει, το «Πολλά γαλόνια σου ’δωσα», ακούστε το και θα με καταλάβετε …
Πάντως, σε συνέντευξή του (στον Άγγελο Κουτσούκη), του 1993 (βλ. περιοδικό «ΟΑΣΙΣ», τεύχος 1, Ιούλιος – Αύγουστος 2008, σελ. 73), ο Άκης Πάνου, δεν μίλησε – κατά τη γνώμη μου – ένθερμα, ακόμα και για εκείνην τη συνεργασία του με τον Μαργαρίτη. Σας παραθέτω το απόσπασμα, προς κρίση σας:
« -Κύριε Πάνου, να αρχίσουμε την κουβέντα μας από μια ερώτηση που όλοι, φαντάζομαι, θα ήθελαν να σας απευθύνουν. Γιατί δεν επιστρέφετε στη δισκογραφία; Γιατί δεν εμφανίζεστε; Σας ψάχνουμε και δεν σας βρίσκουμε πουθενά. Ζείτε απομονωμένος στην Ξάνθη…
- Άκης Πάνου : Κι εγώ με ψάχνω. (Βάζει τα γέλια). Λείπω από τη δισκογραφία από το 1982, που έκανα ολόκληρη δουλειά με το Νταλαράκι.
- Εννοείτε με τον Γιώργο Νταλάρα.
- Α.Κ.: Καλά, Νταράλας, Νταλάρας, δεν έχει σημασία. Και το 1985 έδωσα πέντε τραγούδια στον Γιώργο Μαργαρίτη. Απέχω ουσιαστικά από το 1985».
Ενώ, αντίθετα, ο Γιώργος Μαργαρίτης, σε συνέντευξη, που μου έδωσε για τον «ΟΡΦΕΑ» (2008), είπε τα καλύτερα για τον Άκη Πάνου: «Αυτόν κι αν τον λατρεύω! Ας έχει φύγει, εγώ τον έχω μπροστά μου κάθε βράδυ! Βέβαια, ήμουν πιο πιτσιρίκος όταν έγραφε τα πολλά τραγούδια και δεν ήμουν και στη δισκογραφία, αλλιώς θα ’χα πει κάποια τραγούδια του και πιο πριν. Κι αυτά που πρόλαβα και είπα όμως, ήταν όλα τους ένα κι ένα! Ως συνθέτης έχει το δικό του χαρακτήρα και τα τραγούδια του θέλουν προσοχή όταν τα λες, σε θέλουν στην τσίτα! Έτσι και δεν είσαι στην τσίτα, το ’χεις πει το τραγούδι του, αλλά δεν έχεις πει τίποτα!».
Η δεύτερη πλευρά του δίσκου, είναι πιο κλασική “μαργαριτική”, με τραγούδια σαν τα: «Αν δεν με τρελάνεις τώρα», «Το παρελθόν δε σβήνεται» & «Σαν φυλακή η αγκαλιά σου».
Τα σουξέ του δίσκου ήταν το «Είσαι το κάτι άλλο»(του Ρεπάνη) και το ομότιτλο «Ο τελευταίος πυρετός»(του Άκη Πάνου). Αλλά, από εκεί και πέρα, όλα τα τραγούδια είναι πολύ καλά, για τους λάτρεις του είδους.
Η κριτική της εποχής(βρήκα ένα σύντομο κριτικό σημείωμα στο αρχείο μου, από το περιοδικό «Διπλό Τηλέραμα»(1985), μάλλον από τον Δημήτρη Καπράνο), δεν θα έλεγα πως ήταν εγκωμιαστική, αλλά αναγνώριζε τα συν αυτής της δουλειάς και το ότι ο Μαργαρίτης ανεβαίνει σκαλοπάτι: «Ο Μαργαρίτης είναι ένας από τους λίγους τραγουδιστές που σήμερα “πουλάνε” . Ανήκει στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού και μάλιστα του πλέον εμπορικού. Τώρα τραγουδάει τραγούδια του Άκη Πάνου στο γνωστό ύφος του συνθέτη. Κι ακόμα του Αντώνη Ρεπάνη, που εξακολουθεί να γράφει πάνω στους ίδιους λαϊκούς δρόμους της “Αχάριστης” και της “Γειτόνισσας”. Μπορούμε να πούμε ότι με το δίσκο αυτό ο Μαργαρίτης μπαίνει σε καλύτερο δρόμο.»
Από τους αγαπημένους μου δίσκους, που, πάντα, τον προτείνω σε όσους θέλουν να απολαύσουν ή να γνωρίσουν τι σημαίνει πραγματικό λαϊκό τραγούδι.

Πλευρά Α'
01 Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΥΡΕΤΟΣ (Άκη Πάνου)
02 ΕΙΔΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ ΚΛΑΜΕΝΑ (Άκη Πάνου)
03 ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ (Άκη Πάνου)
04 ΗΡΘΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ (Άκη Πάνου)
05 ΠΟΣΟ ΧΑΜΗΛΑ ΘΑ ΠΕΣΩ (Άκη Πάνου)
06 ΠΟΛΛΑ ΓΑΛΟΝΙΑ ΣΟΥ ΔΩΣΑ (Άκη Πάνου)

Πλευρά Β'
07 ΕΙΣΑΙ ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ (Αντώνη Ρεπάνη, Απ. Διαβολίκη)
08 ΑΣΥΛΟ ΔΩΣ ΜΟΥ (Αντώνη Ρεπάνη, Αγγ. Αξιώτη)
09 ΑΝ ΔΕ ΜΕ ΤΡΕΛΑΝΕΙΣ ΤΩΡΑ (Γιώργου Μπούρα, Δ. Πολίτη)
10 ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΔΕ ΣΒΗΝΕΤΑΙ (Αντώνη Ρεπάνη, Αγγ. Αξιώτη)
11 ΜΕ ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΑ ΦΙΛΙΑ (Αντώνη Ρεπάνη, Λέλας Τραγκανίδα)
12 ΣΑΝ ΦΥΛΑΚΗ Η ΑΓΚΑΛΙΑ ΣΟΥ (Αντώνη Ρεπάνη, Λέλας Τραγκανίδα)

 

 

 

 

 

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Η αίσθηση του ανεκπλήρωτου όταν είχαμε πετύχει, φιλοδοξίες, τύψεις, γενναιότητες, που σαν μεγεθυντικοί φακοί μεγάλωναν ως το άπειρο τον ελάχιστο εαυτό μας και δεν είδαμε τίποτα απ’ τον απέραντο κόσμο.
Τάσος Λειβαδίτης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

24/1/2012 Πέθανε σε νοσοκομείο της Αθήνας, λίγες ώρες μετά από τροχαίο δυστύχημα ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος.