93 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
22.09.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Τάσος Π. Καραντής

Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου είναι, αναμφισβήτητα, ο πιο δημοφιλής κι εμπορικός ροκ Έλληνας τραγουδιστής και με αειθαλή φωνή στα 62 του χρόνια! Με μια φράση, είναι ο βετεράνος ροκ σταρ της Ελλάδας. Τυπικά, ξεκίνησε την δισκογραφική καριέρα του, το 1972, με τα τραγούδια του Βασίλη Αρχιτεκτονίδη (είναι ο ίδιος συνθέτης, που εκτός από τον Β. Παπακωνσταντίνου, έδωσε και το πρώτο τραγούδι στον Νταλάρα, λίγα χρόνια πριν).

Ουσιαστικά, όμως τον γνωρίσαμε, από τη μεταπολίτευση και μετά, ως εκφραστή του τότε πολιτικού τραγουδιού, μέσα από ιστορικούς δίσκους του Λοΐζου («Τραγούδια του δρόμου»/1974) και του Θεοδωράκη («Προδομένος Λαός»/1974 – «Εχθρός Λαός»/1975 & «Της εξορίας»/1976). Προς το τέλος της δεκαετίας του΄70 και συγκεκριμένα το 1978 κυκλοφόρησε κι ο πρώτος πολυσυλλεκτικός προσωπικός δίσκος του, με τίτλο, απλά το όνομά του, όπου έχουμε τις πρώτες ροκ νύξεις, με τραγούδια σαν τα «Φεύγουν καράβια» & «Με το Bob Dylan». Και το 1979 συμμετείχε στο θρυλικό «Ο Σταυρός του Νότου», του Θάνου Μικρούτσικου, σε ποίηση του Νίκου Καββαδία, με τα εξίσου, πασίγνωστα, και με ροκ διάθεση κι αυτά : «Ένα μαχαίρι» & «Ένας νέγρος θερμαστής από το Τζιμπουτί».  Εξάλλου βαίνουμε, σιγά – σιγά, προς το τέλος της μεταπολιτευτικής περιόδου και της έξαρσης του πολιτικού τραγουδιού, πάμε πλέον προς την δεκαετία του΄80 , με την αλλαγή του ‘81.  
Τον Μάρτιο λοιπόν του 1982 κυκλοφορεί το «Φοβάμαι» που είναι κι ο πρώτος χρυσός δίσκος (50.000 πωλήσεις) στη δισκογραφία του Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Με τη δουλειά του αυτή θα κάνει την στροφή του προς το ροκ, η οποία θα εμπεδωθεί με την «Διαίρεση»(1984). Από τότε θα καθιερώσει το προφίλ του που όλοι ξέρουμε τα τελευταία 30 χρόνια.
Το «Φοβάμαι» έβγαλε ένα πολύ μεγάλο σουξέ, εννοώ τον «Κουρσάρο», κι επανέφερε, σε β’ εκτέλεση, τόσο το «Σ’ ακολουθώ» του Μάνου Λοΐζου(το είχε πει ο ίδιος ο Λοΐζος σε α’ εκτέλεση στον τελευταίο του, εν ζωή,  δίσκο «Για μια μέρα ζωής»/1980, όπου συμμετείχε κι ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, με το χαρακτηριστικό και σημαδιακό-συμβολικό «Κι αν είμαι ροκ»), όπως, επίσης, και την «Πρέβεζα»(του Γιάννη Γλέζου, σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη), που κι αυτήν την είχε πει σε α’ εκτέλεση ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας στην «Ατέλειωτη εκδρομή» (1975). Μάλιστα, ο Γκαϊφύλλιας, σε συνέντευξή του, στον συνεργάτη μας Θεοδόση Βαφειάδη, εδώ στον «ΟΡΦΕΑ», είχε πει πως δεν του άρεσε η ενορχήστρωση της εκδοχής του Β. Παπακωνσταντίνου. Παρότι, όμως η «Πρέβεζα», έχει μελοποιηθεί κι από τον Δήμο Μούτση στην «Τετραλογία»(1975), με ερμηνευτή τον μακαρίτη Χρήστο Λεττονό και την έχει πει κι ο ίδιος ο συνθέτης της, ο Γιάννης Γλέζος (1979), οφείλουμε, να παραδεχτούμε, πως, τουλάχιστον, για τις γενιές από τα ’80ς και μετά, το κομμάτι έγινε γνωστό με την ερμηνεία του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, ειδικά η κραυγή του στο στίχο «ίσως έρχεται ο κύριος Νομάρχης!», έχει μείνει κλασική.  
Ακολούθησαν, σε επιτυχία, τον «Κουρσάρο» και την «Πρέβεζα», φυσικά, το ομότιτλο «Φοβάμαι», αλλά και το «Σεμπάστιαν» (του Steve Harley σε ελληνική απόδοση Σάκη Μπουλά) και, βέβαια, η, περίφημη, «Στέλλα», το οποίο, όπως και το «Ο τρελός», είναι σε στίχους του γνωστού δημοσιογράφου και τηλεπαρουσιαστή σήμερα Γιώργου Οικονομέα. Εξαιρετικά, βέβαια, είναι και τα δυο κομμάτια του Μάνου Λοΐζου, το «Πρώτη Μαΐου », το οποίο μοιάζει σαν να “ξέφυγε”, από τα «Τραγούδια του Δρόμου», καθώς και το «Χαράματα Ομόνοια»(σε στίχους Μανώλη Ρασούλη). Αυτά είναι και τα τελευταία τραγούδια του Μάνου Λοΐζου, που δισκογραφήθηκαν όσο ήταν εν ζωή, αφού ο δίσκος κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 1982 κι ο Λοΐζος πέθανε τον Σεπτέμβριο του 1982.
Έπαιξαν οι μουσικοί: ΜΠ. ΛΑΣΚΑΡΑΚΗΣ (κιθάρες: κλασική, ακουστική, ηλεκτρική, 12χορδη), Γ. ΖΗΚΟΓΙΑΝΝΗΣ (fretless μπάσσο), Γ. ΤΖΟΥΠΑΚΗΣ (drums, cabasa, vibra-slap, claves) Τ. ΠΙΠΕΡΑΣ (drums στο Σεμπάστιαν), Τ. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ (congas, bongus, cow-bell) Π. ΔΕΣΠΟΤΙΔΗΣ (βιολί) ΝΤ. ΔΕΣΠΟΤΙΔΗΣ (τσέλο) ΓΕΡ. ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ (τρομπέτα) Γ. ΕΛΕΦΑΝΤΗΣ (τρομπόνι) ΧΡ. ΖΕΡΒΑΣ (ηλκεκτρική κιθάρα, ούτι, σόλο κιθάρα στα Πρέβεζα, Στέλλα, Τρελλός, Τσιφτετέλι Αυτόνομο) Κ. ΓΑΝΩΣΕΛΗΣ (Yamaba CS-80 και CS-30 Synth, Phodes ηλεκτρικό πιάν, Roland MP-700 ηλεκτρικό πιάνο, Hohner Clavinet E-7, Korg Vocoder VC-10, Όργανο Hammond, Casitione 202 και MT-30, πιάνο). Στα φωνητικά οι Γ. ΖΟΥΓΑΝΕΛΗΣ στο Στέλλα και Κ. ΓΑΝΩΣΕΛΗΣ στα Σεμπάστιαν και Κουρσάρος. H παραγωγή είναι του Αχιλλέα Θεοφίλλου.
Στο οπισθόφυλλο, υπάρχει κι ένα κείμενο του Κώστα Καρυωτάκη, στο γνωστό μαύρο κι απαισιόδοξο ύφος του ποιητή: «Αισθάνομαι την πραγματικότητα με σωματικό πόνο. Γύρω δεν υπάρχει ατμόσφαιρα, αλλά τείχη που στενεύουν διαρκώς περσότερο, τέλματα στα οποία βυθίζομαι ολοένα. Αναρχούμαι από τις αισθήσεις μου. Η παραμικρότερη υπόθεση γίνεται τώρα σωστή περιπέτεια. Για να πω μία κοινή φράση, πρέπει να τη διανοηθώ σ΄όλη της την έκταση, στην ιστορική της θέση, στις αιτίες και τα αποτελέσματά της. Αλγεβρικές εξισώσεις τα βήματά μου. Καρυωτάκης».
Το «Φοβάμαι», με μια φράση, είναι ένας από τους καλύτερους δίσκους της δισκογραφίας του Βασίλη Παπακωνσταντίνου κι ο δίσκος που σηματοδότησε την αρχή της ροκ καριέρας του.

Τα τραγούδια
01 ΚΟΥΡΣΑΡΟΣ (Λάκη Παπαδόπουλου, Π. Μάτεση)
02 ΠΡΩΤΗ ΜΑΙΟΥ (Μάνου Λοΐζου)
03 ΘΑ ΦΥΓΕΙΣ ΜΟΝΑΧΗ (Λ. Παπαδόπουλου, Π. Μάτεση)
04 ΤΣΙΦΤΕΤΕΛΙ ΑΥΤΟΝΟΜΟΝ (Γ. Ζουγανέλη, Κλήμη Σταχτόπουλου)
05 ΧΑΡΑΜΑΤΑ ΟΜΟΝΟΙΑ (Μ. Λοΐζου, Μ. Ρασούλη)
06 ΣΤΕΛΛΑ (Γ. Ζουγανέλη, Γ. Οικονομέα)
07 ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ (Steve Harley) (ελληνική απόδοση Σάκη Μπουλά)
08 Ο ΤΡΕΛΛΟΣ (Γ. Ζουγανέλη, Γ. Οικονομέα)
09 Σ΄ΑΚΟΛΟΥΘΩ (Μάνου Λοΐζου)
10 ΠΡΕΒΕΖΑ (Γ. Γλέζου, Κ. Καρυωτάκη)
11 ΦΟΒΑΜΑΙ (Γ. Ζουγανέλη, Α. Πανταζή)

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

Σχόλια  

 
0 #1 Γιάννης Μυλωνάς 26-09-2011 10:57
Η αρχή της επιτυχίας για τον Β.Π,σίγουρα ένας καταπληκτικός δίσκος,παρόλο που διαφωνώ με την ταμπέλα που τον ακολουθεί από τότε,του ροκ τραγουδιστή,όπως απέδειξε στην πορεία μπορεί να κινηθεί σε πολλά μουσικά είδη,άσχετα αν η χαρακτηριστική του χροιά σε κάνει να τον καταλαβαίνεις από το πρώτο δευτερόλεπτο
Παράθεση
 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Η αίσθηση του ανεκπλήρωτου όταν είχαμε πετύχει, φιλοδοξίες, τύψεις, γενναιότητες, που σαν μεγεθυντικοί φακοί μεγάλωναν ως το άπειρο τον ελάχιστο εαυτό μας και δεν είδαμε τίποτα απ’ τον απέραντο κόσμο.
Τάσος Λειβαδίτης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/9/1971 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Το Βήμα" το τελευταίο ποίημα του Γεωργίου Σεφέρη, τρεις ημέρες μετά το θάνατό του

ΤΥΧΑΙΑ TAGS