104 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
25.06.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Τάσος Π. Καραντής

Πρωτάκουσα τον «Σαλονικιό» στο ραδιόφωνο, σε διαφημιστική εκπομπή της δισκογραφικής εταιρείας MINOS, όπως ήταν η μόδα της εποχής. Η είδηση ήταν μεγάλη: νέα τραγούδια με τον Στράτο Διονυσίου, σε μουσική του Χρήστου Νικολόπουλου και σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου! Αμέσως έτρεξα στο δισκάδικο! Και, κατόπιν, στα «Δειλινά», όπου εμφανιζόταν εκείνη την περίοδο ο Διονυσίου για να τα απολαύσω και live.
Ο Στράτος Διονυσίου, μαζί με τον Στέλιο Καζαντζίδη, ίσως και τον πιο καλτ Γιώργο Μαργαρίτη, είναι, κατά τη γνώμη μου, οι τρεις σπουδαιότεροι – ανάμεσα σε πολλούς και πολύ καλούς - αυθεντικοί λαϊκοί τραγουδιστές των τελευταίων δεκαετιών. Προσωπικά, μάλιστα, προτιμώ, ως ύφος, περισσότερο το “παράπονο του Διονυσίου” από την “κλάψα του Καζαντζίδη”(αναγνωρίζοντας βέβαια το μεγαλείο της φωνής του), ενώ, έχω ιδιαίτερη αδυναμία στην “αλήτικη χροιά” του Μαργαρίτη.
Ο «Σαλονικιός» κυκλοφόρησε στα μέσα(1985) μιας κορυφαίας, για όλους τους συντελεστές του δίσκου, δεκαετίας. Όλη η δισκογραφία του Διονυσίου της δεκαετίας του ’80 είναι χρυσή και πλατινένια! Από την άλλη, κι ο Χρήστος Νικολόπουλος με  τον Λευτέρη Παπαδόπουλο, αποτέλεσαν, εκείνα τα χρόνια, ένα πολύ επιτυχημένο δίδυμο δημιουργών, που μας έδωσε αθάνατα λαϊκά τραγούδια, τα οποία έγιναν μεγάλα σουξέ. Ο Διονυσίου ερχόταν, δισκογραφικά, από τις συνεργασίες του με τους Σούκα, Πολυκανδριώτη και Χρυσοβέργη, μέσα από χρυσούς δίσκους(«Της γυναίκας η καρδιά»/1983 - «Μόνο οι ερωτευμένοι»/1984), ενώ, κι ο Νικολόπουλος τα δυο προηγούμενα χρόνια είχε υπογράψει τους δίσκους του Νταλάρα(«Ο τραγουδιστής»/1983 – 100.000 πωλήσεις) και της Αλεξίου(«Εμφύλιος έρωτας»/1984 – 50.000 πωλήσεις), ενώ, την ίδια μάλιστα χρονιά που κυκλοφόρησε ο δίσκος του με τον Διονυσίου(1985), κυκλοφόρησε και δίσκο με την Ελένη Βιτάλη («Μια γυναίκα μπορεί»/1985), με εξίσου μεγάλες επιτυχίες.
 

Ο «Σαλονικιός» είναι ένας πολύ στιβαρός λαϊκός δίσκος, σε όλα του(μουσική - στίχοι - ερμηνεία), γι’ αυτό και, καθόλου τυχαία, έγινε και πλατινένιος, πουλώντας 100.000 αντίτυπα. Όλα του τα κομμάτια είναι υψηλού επιπέδου, πολύ καλά, δηλαδή, λαϊκά τραγούδια, σε μια ποικιλία λαϊκών δρόμων και ρυθμών, όπως αριστοτεχνικά ξέρει να γράφει ένας μάστορας σαν τον Νικολόπουλο. Οι στίχοι του Λευτέρη Παπαδόπουλου είναι πραγματικά λαϊκοί, χρησιμοποιώντας τον λαϊκό γλωσσικό κώδικα του μέσου Έλληνα. Είναι, νομίζω, από τις καλύτερες στιχουργικές στιγμές του «Προέδρου» αυτής της δεκαετίας του ’80. Ο Στράτος Διονυσίου πάλι, μας δίνει εδώ απλόχερα γεμάτες, στιβαρές και μεστές ερμηνείες, εκφραστικότατες κι ατόφιες λαϊκές. Εμπερικλείουν θα έλεγα το πρότυπο που πρέπει να εκφράζει ο πραγματικός λαϊκός τραγουδιστής: άντρας – μάγκας – κύριος, αλλά και λίγο αλήτης, με την έννοια του αλανιάρη.
 

Δε μου 'χει συμβεί άλλη φορά! Πήγα στο στούντιο, με το Νικολόπουλο, στις 12 το μεσημέρι. Ο Στράτος ήρθε στις 12:15. «Δεν ξέρω, αν θα μπορέσω να τραγουδήσω - είμαι κουρασμένος», είπε. Ύστερα άναψε τσιγάρο, πήρε θέση μπρος στο μικρόφωνο κι άρχισε να τραγουδάει. Στις 4:30 είχε τελειώσει - 13 τραγούδια - όλο το δίσκο! Κάθε τραγούδι μια κι έξω! Και χωρίς ψεγάδι! Και με το σιγόντο του τέλειο, με την πρώτη!
Ο Διονυσίου είναι πολύ μεγάλος τραγουδιστής. Στιβαρός. Άμεσος. Καίριος. Η φωνή του, δεν έχει την ανάγκη του ηχολήπτη για να εντυπωσιάσει. Και το ένστικτό του, πάνω στον τρόπο της ερμηνείας, είναι αλάθητο. Και τι να πω για τον επαγγελματία. Δύο μήνες είχε τα τραγούδια σε μία κασέτα και τ΄άκουγε μέρα - νύχτα για να τα κάνει δικά του, και κατόπιν ν' αρχίσει να τα «ψάχνει» για να τα στολίσει με την τέχνη του.
Έχω ένα αίσθημα πληρότητας τώρα που τέλειωσε ο δίσκος. Και θέλω να ευχαριστήσω τόσο το Διονυσίου όσο και το Νικολόπουλο, που μ' έκαναν να νοιώθω έτσι. Το λαϊκό τραγούδι, και οι δυό τους, δεν το κατασκευάζουν. Το ΄χουν στο αίμα τους. Και είναι ταπεινοί, ειλικρινείς και αθώοι. Όσοι πολύ λίγοι, σ' αυτή την εποχή των τυμπάνων και των κωδωνοκρουσιών.
Θα ΄ταν παράλειψη να μην ευχαριστήσω και το Γιώργο Μακράκη. Η έγνοια του γι΄αυτό το δίσκο δεν ήταν επαγγελματική. Ήταν φιλική. Και με συγκίνησε βαθειά
.

Αθήνα, 8 Σεπτεμβρίου 1985
Λευτέρης Παπαδόπουλος

 
Στο δίσκο παίζουν σπουδαίοι μουσικοί, τα ονόματα μιλάνε από μόνα τους: Χρήστος Νικολόπουλος (μπουζούκι), Μάκης Μαυρόπουλος (μπουζούκι), Μάκης Γιαπράκας (μπάσο), Κώστας Γανωσέλης (πιάνο, synth), Κώστας Σταματάκης (ακορντεόν), Λευτέρης Ζέρβας (βιολί), Στέλιος Καρύδας (κιθάρα), Γιώργος Καλάργαρης (κιθάρα), Γιάννης Χατζής (κρουστά). Η ενορχήστρωση κι η διεύθυνση ορχήστρας είναι του Χρήστου Νικολόπουλου. Συμμετέχει η Λίτσα Διαμάντη σ’ ένα ντουέτο («Καλημέρα καρδιά μου») με τον Διονυσίου, ενώ στις δεύτερες φωνές είναι η Μαρίνα Βλαχάκη.
Το μεγάλο σουξέ του δίσκου ήταν το ομότιτλο («Ο Σαλονικιός») κι από δίπλα του, το «Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα». Κι από κοντά, θα έλεγα, το «Ζητώ ακρόαση Θεού», ένα ζόρικο ζεϊμπέκικο. Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος έχει αποκαλύψει πως προήλθε ο τίτλος του («Ζητώ ακρόαση Θεού») : «Η φράση αυτή ήταν γραμμένη στο κελί ενός φυλακισμένου. Το διάβασα σε κάποιο περιοδικό και πάνω σ’ αυτήν στήριξα ένα τραγούδι – από τα βασικά του δίσκου “Ο Σαλονικιός”, με μουσική του Χρήστου Νικολόπουλου και ερμηνεία του Στράτου Διονυσίου»(βλ. Λευτέρης Παπαδόπουλος, Τα τραγούδια γράφουν την ιστορία τους, εκδ. ΙΑΝΟΣ, 2006, σελ. 311). Το φινάλε του δίσκου – μέσα από τα 5 τελευταία τραγούδια – είναι καταιγιστικό! Ο Στράτος Διονυσίου καταθέτει βιωματικές ερμηνείες, όπου αισθάνεσαι στη φωνή του τις λέξεις να πονάνε! Ξέρει τον πόνο τους και τον εκφράζει!
Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι ο «Σαλονικιός» θα λείπει από κάποια λαϊκή δισκοθήκη. Αυτός ο δίσκος είναι πραγματικό 13άρι! Έχει 13 στα 13 τραγούδια που τα απολαμβάνεις και δεν τα χορταίνεις!
 
Τα περιεχόμενα του δίσκου
01 ΜΕ ΣΚΟΤΩΣΕ ΓΙΑΤΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΟΥΣΑ
02 Ο ΣΑΛΟΝΙΚΙΟΣ
03 ΕΓΩ ΔΕΝ ΕΧΩ ΑΥΡΙΟ ΚΑΝΕΝΑ
04 ΧΩΡΙΣΜΕΝΟΙ ΓΟΝΕΙΣ
05 ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΔΙΚΟ
06 ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ (Στρ. Διονυσίου, Λίτσα Διαμάντη)
07 ΖΗΤΩ ΑΚΡΟΑΣΗ ΘΕΟΥ
08 ΕΤΣΙ ΗΜΟΥΝΑ ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΣ (Φτιάξε μου έναν καφέ)
09 ΘΑΡΘΕΙΣ ,ΤΟ ΞΕΡΩ
10 ΓΙΟΡΤΑΖΩ ΑΠΟΨΕ
11 ΜΙΑ ΖΩΗ ΣΥΓΧΩΡΟΧΑΡΤΙ
12 ΚΙ ΑΛΛΟΣ ΕΝΑΣ ΜΑΓΚΑΣ ΠΑΕΙ
13 ΤΟ ΑΧ, ΤΟ ΒΑΧ, ΤΟ ΑΛΟΙΜΟΝΟ

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Κάθε μου λέξη μια σταγόνα αίμα.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

25/6/1998 Έφυγε από τη ζωή η ηθοποιός, τραγουδίστρια και μέλος του γκρουπ Νοστράδαμος Ρένα Παγκράτη
25/6/2009 Πέθανε από καρδιακή ανακοπή στο Los Angeles ο "βασιλιάς της ποπ" Michael Jackson

ΤΥΧΑΙΑ TAGS