116 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
24.04.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Τάσος Π. Καραντής

Το «Υπάρχω», είναι, ίσως, ο πιο γνωστός, στους πάντες, τίτλος δίσκου του Καζαντζίδη. Για τον ίδιον είναι συμβολικός, αφού, όπως το λέει στον πρόλογό του: «Αφορά εσάς κι εμένα. ΥΠΑΡΧΩ σαν καλλιτέχνης και σαν άνθρωπος, από τον καιρό που εσείς οι γνωστοί και άγνωστοι φίλοι μου, με αγαπήσατε και με κάνατε δικό σας». Έχει χαρακτηριστεί όμως κι ως ο πιο εγωιστικός του, άλλωστε μην ξεχνάμε, ότι το σουξέ του δίσκου αυτού και του ομώνυμου κομματιού («Υπάρχω»), προσπάθησε να το εκμεταλλευτεί – λαϊκίστικα κατά τη γνώμη μου – κι εμπορικά, με την κυκλοφορία του ούζου «ΥΠΑΡΧΩ», όπου φιγουράριζε η φωτογραφία του ίδιου του Καζαντζίδη στην ετικέτα του μπουκαλιού.
Ο Πάνος Γεραμάνης(στην επανέκδοση του δίσκου) αναφέρει ότι το «Υπάρχω» είναι έργο – σύμβολο κι ορόσημο για τον μεγάλο τραγουδιστή. Ακόμα, ο Πυθαγόρας, που υπογράφει τους στίχους του δίσκου αυτού του Καζαντζίδη, γράφει για τον τραγουδιστή ότι έχει «τη σφραγίδα του Θεού»! Ενώ κι ο Καζαντζίδης στον πρόλογό του δηλώνει ότι «εκφράζω τους καημούς, τα προβλήματα σας, την πίκρα της ξενιτιάς, τον μόχθο του εργάτη, την εγκατάλειψη, τη μοίρα του ανθρώπου της συνοικίας».
Σαφώς κι ο δίσκος αυτός του Καζαντζίδη είναι ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς της δισκογραφίας του, αλλά, κι αρκετά, κατά τη γνώμη μου, υπερτιμημένος και μυθοποιημένος. Γράφει ο Πάνος Γεραμάνης: «Στις αρχές του χειμώνα του 1976, όταν ο Καζαντζίδης με ορχήστρα παρουσίασε ζωντανά ένα βράδυ Δευτεριάτικο το ΥΠΑΡΧΩ στην Κρατική Τηλεόραση, άδειασαν οι δρόμοι της Αθήνας και των μεγαλουπόλεων της επαρχίας. Νέκρωσαν τα πάντα κι όλη η Ελλάδα είχε στηθεί μπροστά στις οθόνες και παρακολουθούσε τον Καζαντζίδη». Πραγματικά την θυμάμαι κι εγώ πιτσιρικάς αυτήν την εκπομπή, όπου είχαμε καθίσει όλοι στο σπίτι να δούμε τον Καζαντζίδη, όπως καθόμασταν να δούμε όμως τότε και τον «Άγνωστο Πόλεμο» του Φώσκολου! Και τότε άδειαζαν οι δρόμοι … Τι θέλω να πω; Ήταν άλλα τα χρόνια, οι άνθρωποι κι η ζωή και, φυσικά, η ίδια η τηλεόραση, όπου υπήρχε μόνο η Κρατική που ήταν μονόδρομος. Γιατί οι αριθμοί – ως προς την εμπορική επιτυχία του - δείχνουν ότι το «Υπάρχω» ήταν, απλά, ένας χρυσός δίσκος, όπως δεκάδες άλλοι, των 50.000. Δεν ήταν, δηλαδή, ούτε το φαινόμενο του «Δρόμου», του Μίμη Πλέσσα και του Λευτέρη Παπαδόπουλο, με τον Γιάννη Πουλόπουλο, του 1.000.000(!) πωλήσεων, ούτε, ακόμα, τα «50 χρόνια ρεμπέτικο τραγούδι», των 500.000 πωλήσεων, του Γιώργου Νταλάρα που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά(1975) με το «Υπάρχω» του Καζαντζίδη. Κι αυτό έχει την εξήγησή του, αφού ο Καζαντζίδης, είναι μεν η μεγαλύτερη, μέχρι σήμερα, αντρική φωνή του ελληνικού τραγουδιού, αλλά κι ένας τραγουδιστής συγκεκριμένου ύφους και ρεπερτορίου κι άρα και συγκεκριμένου κοινού. Κι αυτό φαίνεται στους αριθμούς των πωλήσεων της δισκογραφίας του.
Το «Υπάρχω» κυκλοφόρησε το 1975 κι έμελε να ήταν ο τελευταίος δίσκος του Καζαντζίδη, λόγω των προβλημάτων του με το συμβόλαιο του με τη MINOS-EMI. Πέρασαν, μετά το «Υπάρχω», 12 ολόκληρα χρόνια, μέχρι να βρεθεί λύση και να κυκλοφορήσει ο επόμενος δίσκος του(«Ο δρόμος της επιστροφής»), το 1987! Ο Καζαντζίδης, πριν την κυκλοφορία του «Υπάρχω», ερχόταν από τις συνεργασίες του με τον Μίκη Θεοδωράκη(«Στην Ανατολή»/1974) και τον Άκη Πάνου(«Η ζωή μου όλη»/1974). Ο Χρήστος Νικολόπουλος κι ο Πυθαγόρας είχαν ξανασυνεργαστεί με τον Καζαντζίδη, τα προηγούμενα χρόνια, σε κάποια τραγούδια του που έγιναν μεγάλες επιτυχίες(«Την Παρασκευή το βράδυ», «Ο μπάρμπα Γιάννης», «Η καρδιά μου ας όψεται» κ.ά.), αλλά ποτέ ολοκληρωμένα, με έναν ολόκληρο δίσκο. Μάλιστα, Νικολόπουλος και Πυθαγόρας, την προηγούμενη χρονιά(1974) είχαν συνεργαστεί ξανά οι δυο τους, υπογράφοντας το δίσκο(«Κρίμα μου και κρίμα σου») μιας πολύ καλής - της καζαντζιδικής σχολής - λαϊκής φωνής, του Γιάννη Ντουνιά και με το «Υπάρχω» ήρθε η ολοκληρωμένη συνεργασία τους με τον ίδιον τον Καζαντζίδη.  
Ο Στέλιος Καζαντζίδης στο «Υπάρχω» βρίσκεται, ερμηνευτικά, στο ζενίθ του. Το περιγράφει, χωρίς καμιά υπερβολή, ο Πάνος Γεραμάνης : «Η ερμηνεία του Καζαντζίδη και στα 12 τραγούδια του δίσκου είναι πράγματι μοναδική. Η γκάμα της φωνής του, με τον όγκο, το μέταλλο και τις εντάσεις δημιουργούν έκσταση αλλά και θαυμασμό, γιατί ο τρόπος ερμηνείας σε κάθε τραγούδι είναι μοναδικός και διαφορετικός. Για παράδειγμα, είναι καταπληκτική η εκτέλεση στο τρίτο τραγούδι της δεύτερης πλευράς “Τι θέλεις από μένανε”. Αλλάζει μουσικές κλίμακες χωρίς να παίρνει καθόλου ανάσα»!
Αλλά, βέβαια, έπεσε και σε ένα πολύ καλό υλικό. Ο Νικολόπουλος του έχει γράψει τραγούδια, σαφώς καζαντζιδικά, στα οποία όμως χρησιμοποιεί, αφομοιωμένα, όλη σχεδόν την παράδοση του λαϊκού μας τραγουδιού σε μια μεγάλη ποικιλία. Κι οι στίχοι του Πυθαγόρα, ξεκινούν, για άλλη μια φορά, από υψηλή βάση, περικλείοντας μέσα τους εξαιρετικά δείγματα λαϊκής στιχουργίας(«βγάζω αίμα απ’ την καρδιά μου/και σου βάζω υπογραφή» & «είναι η καρδιά μας ένοχη/και στο γκρεμό μας πάει/πληγώνεται, πονάει/αλλά ξαναγαπάει»), χωρίς όμως να λείπουν και κάποιες πιο μπανάλ στιγμές τους(«κρίμα που ’σαι παντρεμένη/κρίμα που ’σαι αλλουνού »). Εκτός των 11 τραγουδιών των Νικολόπουλου - Πυθαγόρα, συμπεριλαμβάνεται, κατόπιν επιθυμίας του ίδιου του Καζαντζίδη, κι ένα, αγαπημένο του, τραγούδι(«Έφυγες μ’ έναν άλλονε»), των Γιάννη Τατασόπουλου – Νίκου Ρούτσου.
Στην εποχή του κυριάρχησε, ως μέγα σουξέ, το «Υπάρχω», αλλά νομίζω, ότι με το πέρασμα των χρόνων πήραν την πρωταγωνιστική θέση που τους αξίζει, τα, θαυμάσια, «Κάτω απ’ το πουκάμισό μου» & «Οι αισθηματίες». Ενώ, από δίπλα τους στέκονται, τα «Ποια είσαι εσύ» & «Πέντε πάνω, πέντε κάτω», όπου ο Καζαντζίδης είναι ανυπέρβλητος στις ερμηνείες του. Έτσι και τα ακούσεις στην κατάλληλη φάση, την παθαίνεις την “ζημιά”!
Στο δίσκο παίζουν πολύ καλοί μουσικοί, ο ίδιος ο Νικολόπουλος, φυσικά, μπουζούκι καθώς κι οι : Μάκης Μαυρόπουλος(μπουζούκι), Κώστας Καβάκος-Δημήτρης Βράσκος-Σπύρος Στεργίου-Βασίλης Κάμπαλης (βιολιά), Μάριος Κώστογλου- Μπάμπης Μαλλίδης(κιθάρες), Διονύσης Πανταζής(μπάσο), Πάνος Ιατρού(μπαγλαμάς), Τάκης Σούκας(σαντούρι), Χάρης Καλέας (πιάνο), Μέμος Κυριαζής (ντραμς), Μάνθος Χαλκιάς(κλαρίνο). Η ενορχήστρωση κι η διεύθυνση ορχήστρας είναι του Χρήστου Νικολόπουλου. Στο δίσκο συμμετέχει – συμβολικά, όπως το γράφει ο Πάνος Γεραμάνης – ο Γιώργος Νταλάρας, που κάνει σεγόντο σε τρία τραγούδια του Στέλιου Καζαντζίδη, ενώ την διεύθυνση παραγωγής την έχει ο Αχιλλέας Θεοφίλου.
Νομίζω, πως αν δούμε το «Υπάρχω» απομυθοποιημένο, στεκόμαστε, καθαρότερα και πιο νηφάλια, στην αξία του μουσικά, στιχουργικά κι ερμηνευτικά. Αποτελεί έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς δίσκους του Καζαντζίδη, με πολύ καλά λαϊκά τραγούδια, μεγάλες επιτυχίες, και - το κυριότερο, κατά την άποψή μου - συμπυκνώνει, στη δεκαετία του ’70, την παράδοση του λαϊκού μας τραγουδιού, τουλάχιστον αυτήν της καζαντζιδικής σχολής.
 
Στέλιος Καζαντζίδης: Υπάρχω
Μουσική: Χρήστος Νικολόπουλος / Στίχοι: Πυθαγόρας
01 ΠΡΟΛΟΓΟΣ
02 ΥΠΑΡΧΩ
03 ΚΑΤΩ ΑΠ' ΤΟ ΠΟΥΚΑΜΙΣΟ ΜΟΥ
04 ΚΡΑΤΑ ΚΑΡΔΙΑ
05 ΜΕΤΑΝΙΩΣΕΣ
06 ΚΑΨΤΕ, ΚΑΨΤΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ
07 ΑΙΣΘΗΜΑΤΙΕΣ
08 ΠΕΝΤΕ ΠΑΝΩ ΠΕΝΤΕ ΚΑΤΩ
09 ΤΙ ΘΕΛΕΙΣ ΑΠΟ ΜΕΝΑΝΕ
10 ΕΦΥΓΕΣ Μ' ΕΝΑΝ ΑΛΛΟΝΕ (Μουσική Γιάννης Τατασόπουλος, στίχοι: Νίκος Ρούτσος)
11 ΞΕΚΙΝΗΣΑΜΕ ΜΕ ΟΝΕΙΡΑ ΧΡΥΣΑ
12 ΑΡΓΗΣΑ ΝΑ ΣΕ ΓΝΩΡΙΣΩ
Ενορχήστρωση & Διεύθυνση ορχήστρας: Χρήστος Νικολόπουλος
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Κατάγομαι από μια οικογένεια που έζησε την τουρκική εισβολή και έχασε τα πάντα μέσα σε μια μέρα. Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον αρκετά φτωχό – ασχέτως αν στην πορεία οι γονείς μου ορθοπόδησαν και προχώρησαν. Όσο κι αν μεγαλώσεις, τα βιώματά σου δεν σε εγκαταλείπουν. Δεν έχω χάσει λοιπόν καμία επαφή με την πραγματικότητα. Βιώνω απόλυτα αυτό που συμβαίνει γύρω μας
Μιχάλης Χατζηγιάννης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS