136 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.04.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Ειρήνη Κουλούρη

Το 2003 κυκλοφόρησε σε cd (remastered) από την MINOS-EMI το έργο του Μίκη Θεοδωράκη «Χαιρετισμοί»», έργο που κυκλοφόρησε πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 1982 σε βινύλιο από την ίδια εταιρία και το οποίο έργο γραφόταν από το 1978 έως το 1981. Το έργο είναι σε στίχους της Αγγελικής Ελευθερίου και του Γιάννη Θεοδωράκη, ενώ ένα τραγούδι είναι σε στίχους του ίδιου του συνθέτη. Συμμετέχει η χορωδία της Τερψιχόρης Παπαστεφάνου.
Το όλο έργο, είναι πολύ απλά ένα αριστούργημα. Τα περισσότερα τραγούδια είναι δραματικά και ο λυρισμός τους συγκλονίζει....
Ο Θεοδωράκης μας εκπλήσσει πιο πολύ από ποτέ πριν,μη ακολουθώντας τη γνωστή φόρμα των τραγουδιών αφ’ ενός και αφ’ ετέρου με την μαγική ενορχήστρωση.

Γράφει μέσα στο βιβλιαράκι του cd ο μουσικός Andreas Brandes «Δεν ξέρω αν θα πρέπει να χαρακτηριστούν ακόμα και ως τραγούδια, δεδομένου ότι ξεπερνούν σε φόρμα και σε περιεχόμενο τα όρια ενός συνηθισμένου τραγουδιού.» Και, γράφει επίσης,σχετικά με τα δραματικά τραγούδια σε ποίηση της Αγγελικής Ελευθερίου :«Είναι μιά μικρή επανάστασταση, που ο συνθέτης την πραγματοποιεί με την «συνενοχή» της ποιήτριας αποδεικνύοντας ότι το στοιχείο που τον γαλβανίζει είναι αναζήτηση συνεχώς νέων εκφραστικών τρόπων και μέσων στον τομέα του τραγουδιού».
Είναι τόσα πολλά τα όσα κάνει ο συνθέτης, για να πετύχει αυτά τα βαθειά συναισθήματα που πετυχαίνει να μας προσφέρει. Αλλά κατ’ αρχήν, είναι η κλίμακα που επιλέγει ο συνθέτης στα πιο δραματικά τραγούδια. Μελωδία, κατ εξοχήν φτιαγμένη πάνω στον αιολικό τρόπο (ή φυσικό ελάσσονα) τον πιό λυρικό -κατά την ταπεινή μου γνώμη- τρόπο.Δεν μπαίνω σ’ αυτή «τη λεπτομέρεια» για κανένα άλλο λόγο, παρά απευθυνόμενη προς τους νεότερους ανθρώπους, που μέσα στις πικρές μέρες που ζούμε ζητούν ένα αντιστάθμισμα μέσω της πνευματικότητας, ψάχνοντας να βρούν, πώς δημιουργείται η μαγεία εκείνου του απέραντου θέματος που λέγεται «μουσική», θέλοντας να υπογραμμίσω ελάχιστα, μα πραγματικά ελάχιστα,-και  απευθυνόμενη κυρίως σ’ εκείνους που δεν έχουν γνώσεις μουσικής-το πόσο συναρπαστικό είναι.
Δεν είναι μόνο η μουσική του Θεοδωράκη. Είναι και ο βαθύτατα ανθρώπινος στίχος των ποιητών, οι ψυχικές καταστάσεις που περιγράφουν, τις οποίες όλοι έχουμε νοιώσει, ή, κάποια λόγια που έχουμε σκεφτεί, συμπυκνωμένα όμως και γι αυτό με το αποτέλεσμα της έντασης και αφού γνώριμα, γρήγορα ταυτιζόμενα με εμάς.Αυτό είναι και το νόημα της υψηλής τέχνης. Η βαθειά επαφή με το συνάνθρωπο. 

Όπου κοιτάξω είναι σκοτεινά / κι ο ουρανός βαρύς σαν το μολύβι
οι λεωφόροι γίνανε στενά / κι η ερημιά το πρόσωπό της κρύβει.

Γράφει η Αγγελική Ελευθερίου. ‘Εργο του ποιητή είναι να μας κάνει να αισθανθούμε τα κοινά που έχομε μεταξύ μας. Πόσο όμοιοι είμαστε, ώστε να μας απαλύνει ό,τι μας πονά......Σε αντίθεση με την καθημερινότητά μας, που ο καθένας γύρω έχει σα βασικό του «μέλημα» (και άγχος) να επιδεικνύει...... το πόσο «ανεπανάληπτος» είναι, .....(ασθένεια των καιρών.....).
Ας προσέξουμε τα λόγια διευκρίνισης και τον τρόπο που τοποθετείται η ίδια η ποιήτρια. Μήπως γράφοντας αυτά τα λόγια, μας παρακινεί, να προβληματιστούμε σε κάποια ...πολύ σοβαρά θέματα;

Πίσω από τα μάτια μου έζησα / κι από τον κόσμο μακριά
τα βήματά μου μέτρησα
/ κι όλα σ’ ανηφοριά.

Λόγια-χαστούκια προς την ψεύτικη κοινωνία που ζούμε. Νομίζω ότι είναι λόγια που αγγίζουν κάθε προβληματισμένο άνθρωπο. Ή αλλιώς, η Αγγελική Ελευθερίου «συνομιλεί» με τον άνθρωπο που υποφέρει από τον κόσμο που μέσα του ζει. Τον γελοίο και τραγικό,ταυτόχρονα. Γελοίο ως προς τα πρόσωπα και τις ενέργειές τους και τραγικό ως προς τα αποτελέσματα των πιο πάνω.
 
Επίσης μεγάλος και ο αδελφός του συνθέτη:

Μες στης ζωής τα κύματα / και μες στις καταιγίδες
σκέψου τον ήλιο τον ξανθό / όλα γυρίζουν στη ζωή
σήμερα αυτός, αύριο εσύ / ντυμένος ηλιαχτίδες.
Κάνε κουράγιο,μη λυγάς / θάρθουν τραγούδια και για μας.

(Τους στίχους αυτούς τους έγραφε για τον Μίκη).

Η Δήμητρα Γαλάνη δεν είχε τραγουδήσει ως τότε Θεοδωράκη. Είχε συνεργαστεί με τον Μούτση,τον Ξαρχάκο,τον Χατζιδάκι,τον Τσιτσάνη, τον Χριστόδουλο Χάλαρη  και τον Λοϊζο. Η ερμηνεία της συγκλονίζει. Και βέβαια είναι ένα έργο μεγάλων ερμηνευτικών απαιτήσεων.Ο Θεοδωράκης το προόριζε εξ αρχής για εκείνην.
Το τραγούδι «νύχτα μαγικιά» ακουγόταν αρκετά από το ραδιόφωνο της δεκαετίας. Το είχε πρωτοπεί το 1979 η Μαρία Δημητριάδου στο δίσκο «δελτίο καιρού», αλλά με άλλο τίτλο, «ποτέ, ποτέ μαζί». Το τραγούδι «μη με προδώσεις» έχει ακουστεί αρκετά από τα ΜΜΕ, αλλά από τον Παύλο Σιδηρόπουλο και με άλλο στίχο,του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Ο τίτλος ήταν «κάποτε θάρθουν να σου πουν» και είχε τραγουδηθεί από τον Σιδηρόπουλο επίσης το 1979.


Οι τίτλοι τραγουδιών είναι:
01 Νύχτα μαγικιά, στίχοι Γιάννη Θεοδωράκη
02 Κάνε κουράγιο, στίχοι Γιάννη Θεοδωράκη
03 Η αγάπη ζει με τ’ όνειρο, στίχοι Γιάννη Θεοδωράκη
04 Ξανά τα λόγια θα στεγνώσω, στίχοι Αγγελικής Ελευθερίου
05 Τα μονοπάτια της φωνής σου,στίχοι Αγγελικής Ελευθερίου
06 Πίσω από τα μάτια μου έζησα,στίχοι Αγγελικής Ελευθερίου
07 Καράβι στον ουρανό, στίχοι Αγγελικής Ελευθερίου
08 Μη με προδώσεις, στίχοι Γιάννη Θεοδωράκη
09 Χωρίσαμε, στίχοι Γιάννη Θεοδωράκη
10 Χαίρε, στίχοι Μίκη Θεοδωράκη

Διεύθυνση ορχήστρας : Μίκης Θεοδωράκης
Ορχήστρα: Σπύρος Ρέγγιος: φλάουτο, Claude Sielie: όμποε
Χρήστος  Αργυρόπουλος: αγγλικό κόρνο, Κίμων Βασιλάς: βιμπράφωνο και ακορντεόν.
Κώστας Καρυώτης: τρομπέτα
Γιώργος Λαβράνος: drums και κρουστά
Γ. Τσουπάκης: drums
Στέλιος Καρύδας, Γιώργος Καλαργάρης, Βαγγέλης Μπουντούνης, Δημήτρης Παπαγγελίδης: κιθάρα
Παντελής Δεσποτίδης, Βασίλης Καψάλης, Σοφοκλής Πολίτης, Σπύρος Στεργίου, Άγγελος Τζιμόπουλος,Μαρία Τρωιάνου, Σπύρος Τσούτσος: βιολί
Νίκος Κάρδαρης, Α.Κιτσάκης, Γιώργος Πουμπουρίδης: βιόλα
Ανδρέας Ρουδουσάκης: μπάσο, Δημήτρης Ντουφεξιάδης, Στέλιος Ταχιάτης cello
Βαγγέλης Παπαγγελίδης: μαντολίνο
Τάκης Χαρίτος: πιάνο

Διεύθυνση παραγωγής: Αχιλλέας Θεοφίλου
Εικαστικό εξώφυλλο: Γιάννης Τσαρούχης


Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Σαλπάρω ήρεμος για τον άλλο κόσμο. Αυτόν που αφήνω πίσω μου σίγουρα δεν είναι πια η Ελλάδα μου. Αυτός είναι άλλος τόπος με ανθρώπους άλλης φυλής. Δε με αφορούν. Τί θέλω εγώ ανάμεσά τους; Να ‘στε όλοι καλά. Στον τάφο μου να γράψετε: «Αντιστάθηκε το 1941 - 1944 στη ναζιστική κατοχή, το 1967 - 1974 στη στρατιωτική δικτατορία και το 1989 - 1996 στην ηθική σήψη». Μετά, στην πλημμύρα του άνοου, δεν υπάρχει αντίσταση και το μετά από την πλημμύρα αυτή δεν υπάρχει πια.
Γεώργιος Αλέξανδρος Μαγκάκης (1922 - 2011), νομικός

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

27/4/1932 Γεννήθηκε στην Αθήνα ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος.
27/4/1975 Πέθανε ο ρεμπέτης Νίκος Μάθεσης (Τρελάκιας)
27/4/2008 Έφυγε από τη ζωή ο Κύπριος μουσικοσυνθέτης Μάριος Τόκας

ΤΥΧΑΙΑ TAGS