88 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.04.2018
Ορφέας | Main Feed

Οι δίσκοι που αγαπήσαμε

Τάσος Π. Καραντής

Ο πιο χαρακτηριστικός δίσκος της πρώτης καθοριστικής δεκαετίας(’70) της καλλιτεχνικής πορείας της Χαρούλας Αλεξίου. Έτσι θα περιέγραφα, με μια φράση, τα «24 + 1 τραγούδια» (MINOS – EMI /1977). Πιάνοντας κανείς το νήμα της δισκογραφίας της Αλεξίου από την αρχή, διαπιστώνει, αμέσως, την ταχύτατη ερμηνευτική εξέλιξή της, μέσα σε λίγα μόλις χρόνια. Έτσι, το ξεκίνημά της συνδυάστηκε με τις δυναμικές συμμετοχές της στα ιστορικά έργα «Μικρά Ασία» (1972) και «Βυζαντινός Εσπερινός»(1973) του Απόστολου Καλδάρα, με τον Πυθαγόρα και στον Λευτέρη Παπαδόπουλο αντίστοιχα. Ακολούθησε η, σημαδιακή για την μελλοντική ολοκληρωμένη καλλιτεχνική συνεργασία Λοίζου - Αλεξίου, συμμετοχή της στο «Καλημέρα ήλιε»(1974) του Μάνου Λοίζου, αλλά και στην «Οδό Αριστοτέλους»(1974) του Γιάννη Σπανού και του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Το 1975 ήρθε ο πρώτος προσωπικός δίσκος(«12 λαϊκά»), με την περίφημη «Δημητρούλα», όπου η Αλεξίου τραγούδησε από Καλδάρα και Ζαμπέτα, μέχρι Μαρκόπουλο και Βαρδή, την επόμενη χρονιά(1976) ήρθαν οι «Λαϊκές Κυριακές» του Σταύρου Κουγιουμτζή, αλλά κι ο δίσκος «Χάρις Αλεξίου 2», με, ανάμεσα στα άλλα, τραγούδια των Σπανού, Μούτση και Νικολόπουλου.
Χάρις Αλεξίου: 24 τραγούδιαΚαι φτάνουμε, στο 1977, όπου κυκλοφόρησε ο διπλός δίσκος «24 + 1 τραγούδια», με τον οποίο μας ξετυλίχτηκε η πλούσια ερμηνευτική κι εκφραστική γκάμα, της μεγάλης ερμηνεύτριας. Και πράγματι, η Αλεξίου στο δίσκο αυτό τραγουδάει μπαλάντες, λαϊκά, ρεμπέτικα και δημοτικά, με έναν τρόπο εκπληκτικό. Αλλεπάλληλες, όσες και τα τραγούδια, οι ερμηνευτικές μεταμορφώσεις της, μας παρουσιάζουν μια μεγάλη ερμηνευτική γκάμα, που θα εξελιχτεί ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια. Αλλά, η στιγμή αυτή, της, τότε 27χρονης, Αλεξίου, μου φαίνεται, είναι ανεπανάληπτη, καθώς ξεχειλίζουν οι ερμηνείες της από συναίσθημα κι η φωνή της είναι, ταυτόχρονα, διαυγής και ζεστή, γεμάτη λεπτές ηχοχρωματικές αποχρώσεις, πότε μουντή και θλιμμένη, πότε σπαρακτική, πότε γλυκιά κι ερωτική και πότε νοσταλγική. Στα δε ρεμπέτικα και δημοτικά, τα γυρίσματά της είναι μοναδικά, ενώ η έκφρασή της σφύζει από μια αυθεντική λαϊκότητα.
Στον πρώτο δίσκο η Αλεξίου τραγουδάει Θεοδωράκη, Σπανό, Ζαμπέτα, Νικολόπουλο, Τάτση, Τερζή(κ.ά.), ενώ, στιχουργικά, τη μερίδα του λέοντος, την έχει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. Στο δεύτερο δίσκο ερμηνεύει επιλεγμένα ρεμπέτικα σαν τα «Ούζο όταν πιεις(Δική μου είναι η Ελλάς)» και «Το μινόρε της αυγής» και θρυλικά δημοτικά, όπως το «Πουλάκι ξένο».
Η ίδια η Χάρις Αλεξίου γράφει στο σημείωμά της:
«Για να γίνει ο δίσκος αυτός με βοήθησαν – και τους ευχαριστώ – ο Σπύρος Παπαϊωάννου και ο Παναγιώτης Κουνάδης για τα ρεμπέτικα, ο Γιώργος Παπασιδέρης και ο Τάκης Σούκας για τα δημοτικά. Την ενορχήστρωση του δίσκου στα ρεμπέτικα και σε άλλα πιο σύγχρονα έκανε ο Τάσος Καρακατσάνης. Ευχαριστώ το φίλο Γιώργο Νταλάρα για τη συμμετοχή του στο τραγούδι “Ο Δερβίσης κι η Άννα”. Πολύτιμη συνεργασία στον ήχο ο Στέλιος Γιαννακόπουλος και ο Τάκης Φιλιππίδης με συνεργάτες τον Μίμη Καννή και τον Μανώλη Ψαρρά.
Ο δίσκος ηχογραφήθηκε από τον Μάιο του ’77 και τελείωσε τον Οκτώβριο του ’77.
Τα δημοτικά τραγούδια είναι ένα μικρό αφιέρωμα στη μνήμη του πατέρα μου που πρώτος αυτός μου δίδαξε τα δημοτικά
».
Χάρις Αλεξίου: 24 τραγούδια Ο δίσκος κυκλοφόρησε το Νοέμβρη του 1977 κι έγινε πλατινένιος (100.000 πωλήσεις). Το 2005 κυκλοφόρησε, με την προσωπική επιμέλεια της Χάρις Αλεξίου, σε νέα ηχητική επεξεργασία (digital remastering).
Από τα «24 + 1 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ » μεγάλες επιτυχίες έγιναν τα : «Οι Κυριακές στην Κατερίνη», «Όλες του κόσμου οι Κυριακές» και, φυσικά, το παλιότερο «Οδός Αριστοτέλους», ακούστηκαν πολύ τα: «Χρόνια χελιδόνια», «Χάθηκα», «Το Ανεστάκι» και «Τι γλυκό να σ’ αγαπούν», ενώ, από τα ρεμπέτικα – δημοτικά, ξεχώρισαν τα : «Μανταλιώ (Μανταλένα)», «Ούζο όταν πιεις (Δική μου είναι η Ελλάς)», «Το μινόρε της αυγής», «Πουλάκι ξένο» και «Θ’ αρρωστήσω μάνα».
Εξαιρετικά όμως κομμάτια, που αξίζουν να ανακαλυφτούν και να ξανακουστούν και σήμερα, είναι τα : «Μόνος ήσουν πάντα», «Εν Βελγίω», «Το μπλόκο της Καισαριανής», «Σε ψάχνω», «Τ’ αγαπώ και δεν το ξέρει» και «Το ξέρω πια δεν μ’ αγαπάς».
ΟΙ ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ 01
[Γ. Σπανός, Λ. Παπαδόπουλος]
ΜΟΝΟΣ ΗΣΟΥΝ ΠΑΝΤΑ 02
[Τ. Καρακατσάνης, Λ. Παπαδόπουλος]
ΕΝ ΒΕΛΓΙΩ 03
[Ν. Τζαβάρας, Δ. Ιατρόπουλος]
ΧΡΟΝΙΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ 04
[Χ. Νικολόπουλος, Λ. Παπαδόπουλος]
ΧΑΘΗΚΑ 05
[Μ. Θεοδωράκης, Γ. Θαοδωράκης]
ΤΟ ΜΠΛΟΚΟ ΤΗΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ 06
[Μ. Θεοδωράκης, Ν. Περγιάλης]
ΤΟ ΑΝΕΣΤΑΚΙ 07
[Ν. Τάτσης, Λ. Παπαδόπουλος]
ΤΙ ΓΛΥΚΟ ΝΑ Σ' ΑΓΑΠΟΥΝ 08
[Γ. Ζαμπέτας, Λ. Παπαδόπουλος]
ΣΕ ΨΑΧΝΩ 09
[Γ. Σπανός, Λ. Παπαδόπουλος]
ΟΛΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΟΙ ΚΥΡΙΑΚΕΣ 10
[Χ. Νικολόπουλος, Λ. Παπαδόπουλος]
Τ΄ΑΓΑΠΩ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΡΕΙ 11
[Μ. Τερζής, Λ. Παπαδόπουλος]
ΤΟ ΞΕΡΩ ΠΙΑ ΔΕΝ Μ' ΑΓΑΠΑΣ 12
[Γ. Ζαμπέτας, Λ. Παπαδόπουλος]
ΟΔΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ 13
[Γ. Σπανός, Λ. Παπαδόπουλος]
14 ΜΑΝΤΑΛΙΩ (ΜΑΝΤΑΛΕΝΑ)
[Παραδοσιακό | Διασκευή: Γ. Κυριαζής]
15 ΟΥΖΟ ΟΤΑΝ ΠΙΕΙΣ (ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΣ)
[Σ. Ιωαννίδης, Δ. Σαββίδης]
16 Ο ΔΕΡΒΙΣΗΣ ΚΑΙ Η ΑΝΝΑ (συμμετέχει ο Γ. Νταλάρας)
[Ι. Μοντανάρης]
17 Ο ΜΠΕΡΜΠΑΝΤΗΣ
[Παραδοσιακό | διασκευή: Γ. Κυριαζής]
18 ΣΤΡΙΒΕ ΣΠΑΓΓΟ
[Δ. Σέμσης]
19 ΤΟ ΜΙΝΟΡΕ ΤΗΣ ΑΥΓΗΣ
[Γ. Σπανός, Λ. Παπαδόπουλος]
20 ΠΟΥΛΑΚΙ ΞΕΝΟ
[Παραδοσιακό | Γ. Παπασιδέρης]
21 Θ' ΑΡΡΩΣΤΗΣΩ ΜΑΝΑ
[Παραδοσιακό | διασκευή: Γ. Μουφλουζέλης]
22 ΜΑΥΡΙΔΕΡΟΥΛΑ
[Παραδοσιακό | διασκευή: Χ. Αλεξίου]
24 ΝΤΡΑΙΛΑ
[Τ. Σούκας, Χ. Χατζάκης]
25 ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΥ 'ΝΑΙ Η ΛΕΙΒΑΔΙΑ
[Παραδοσιακό | διασκευή: Τ. Σούκας]
26 ΜΗ ΧΑΡΑΖΕΙΣ ΒΛΕΦΑΡΟ ΜΟΥ
[Ν. Τάτσης, Κ. Παπαγεωργίου]

Έπαιξαν οι μουσικοί κατ' αλφαβητική σειρά
[ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ]: Γ.ΖΑΜΠΕΤΑΣ, Γ. ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΣ,Χ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, Θ. ΠΟΛΥΚΑΝΔΡΙΩΤΗΣ, Δ. ΧΙΟΝΑΣ
[ΚΙΘΑΡΑ]: Α. ΒΑΡΔΗΣ, Κ. ΓΡΗΓΟΡΕΑΣ, Π. ΙΑΤΡΟΥ, Σ. ΚΑΡΥΔΑΣ, Χ. ΛΑΣΚΑΡΑΚΗΣ, Ν. ΛΙΑΜΗΣ, Χ. ΜΑΛΛΙΔΗΣ
[ΚΙΘΑΡΑ]: Ν. ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ, Κ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, Μ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ, Κ. ΣΟΥΚΑΣ, Ν. ΤΑΤΣΗΣ, Ν. ΤΖΑΒΑΡΑΣ
[ΜΠΑΣΟ]: Δ. ΔΗΜΑΡΕΛΛΗΣ, Α. ΜΕΤΑΛΛΙΔΗΣ, Δ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ
[ΠΙΑΝΟ]: Χ. ΚΑΛΕΑΣ, Τ. ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ, Γ. ΣΠΑΝΟΣ
[ΒΙΟΛΙ]: Π. ΔΕΣΠΟΤΙΔΗΣ, Ν. ΚΟΡΟΣ
[ΣΑΝΤΟΥΡΙ]: Χ. ΣΟΥΚΑΣ
[ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ]: Μ. ΑΒΑΡΑΚΗΣ
[ΤΟΜΠΡΑ]: Γ. ΤΖΑΒΑΡΑΣ
[ΛΑΟΥΤΟ]: Χ. ΖΟΥΜΠΑΣ, Ν.ΤΑΤΣΗΣ
[ΚΡΟΥΣΤΑ]: Μ. ΚΥΡΙΑΖΗΣ, Γ. ΛΑΒΡΑΝΟΣ, Μ. ΜΑΛΑΜΠΑΝΗΣ
[ΚΛΑΡΙΝΟ]: Β. ΣΟΥΚΑΣ, Φ. ΤΣΕΜΠΕΡΟΥΛΗΣ
[ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ]: Κ. ΒΑΣΙΛΑΣ
Τα «24 + 1 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ» είναι ένας από τους πιο ξεχωριστούς δίσκους της Αλεξίου, αψεγάδιαστος από κάθε άποψη και με σπουδαίες ερμηνείες, από τη μεγάλη τραγουδίστρια. Μπορεί ο δημοφιλέστερος δίσκος της Αλεξίου, τη δεκαετία του ’70, να είναι «Τα τραγούδια της Χαρούλας» (1979) του Λοίζου, αλλά, νομίζω ότι τα «24 + 1 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ» είναι “δίσκος – ταυτότητα”, όπου εμπεριέχει εξαιρετικά δείγματα από την μεγάλη ερμηνευτική γκάμα της, καθώς και μερικές ανεπανάληπτες ερμηνευτικές στιγμές της. Θα χρειαζόταν πολλή τόλμη να πω ότι, ίσως, είναι ο καλύτερος δίσκος της, γιατί ακολούθησαν σπουδαίοι δίσκοι της και τα επόμενα χρόνια, ενώ, από τη δεκαετία του ’90, η Αλεξίου μας παρουσίασε κι άλλες ερμηνευτικές εκφάνσεις της, διευρύνοντάς κατά πολύ το καλλιτεχνικό προφίλ της. Θα μπορούσα όμως να πω, ότι τα «24 + 1 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ» είναι ο δίσκος, που, από τα πρώτα χρόνια της καριέρας της, μας απέδειξε και μας εξήγησε, γιατί η Χάρις Αλεξίου είναι, από πλευράς ερμηνευτικής γκάμας, η μεγαλύτερη Ελληνίδα τραγουδίστρια!

 

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άλογα περήφανα οι επιθυμίες μου γονάτισαν κάθισαν χάμω.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

27/4/1932 Γεννήθηκε στην Αθήνα ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος.
27/4/1975 Πέθανε ο ρεμπέτης Νίκος Μάθεσης (Τρελάκιας)
27/4/2008 Έφυγε από τη ζωή ο Κύπριος μουσικοσυνθέτης Μάριος Τόκας

ΤΥΧΑΙΑ TAGS