99 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
30.03.2017
Ορφέας | Main Feed

Τα πρόσωπα

Κωνσταντίνος Γρηγοριάδης

Η Σωτηρία Μπέλλου μετά το ρεμπέτικο

Γράφει ο Κωνσταντίνος Γρηγοριάδης


  Με αφορμή τη συμπλήρωση 16 ετών από το θάνατο μιας εκ των μεγαλύτερων ερμηνευτριών του λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού, της Σωτηρίας Μπέλλου, έκρινα απαραίτητο να φωτίσω, όσο μπορώ, το μη κλασικό της ρεπερτόριο. Ξεκινώντας την καριέρα της το 1948, μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’80, η σπουδαία τραγουδίστρια δημιούργησε το δικό της ισχυρό ρεπερτόριο, το οποίο ξεκινά από το μεταπολεμικό ρεμπέτικο και καταλήγει σε πιο ελαφρές και «έντεχνες αποχρώσεις».

Φωνή ατσάλινη, αντρική, εξαιρετικά δυνατή αλλά και ξύλινη, αποτελεί μια από τις πιο χαρακτηριστικές του ελληνικού πενταγράμμου.

  Πολλοί είναι αυτοί που ταυτίζουν τη προσωπικότητα της Μπέλλου με το λαϊκορεμπέτικο τραγούδι. Όντως, σε αυτό το πεδίο συνέδεσε τη φωνή της με σπουδαία τραγούδια του Τσιτσάνη, του Παπαϊωάννου, του Καλδάρα, του Μητσάκη.

Ωστόσο, σημαντικές είναι και οι συμπράξεις της τη δεκαετία του ’70 και του ’80 με χαρισματικούς δημιουργούς. Χαρακτηριστικά τραγούδια αυτής της περιόδου συμπεριλαμβάνονται σε έναν από τους δίσκους της συλλογής του περιοδικού «Δίφωνο» με τίτλο «Η Σωτηρία Μπέλλου μετά το ρεμπέτικο», στον οποίο υπάρχουν 15 τραγούδια αντιπροσωπευτικά των δυο αυτών δεκαετιών.

  Το πρώτο τραγούδι του δίσκου, που αποτελεί και ένα από τα γνωστότερα της μετα-κλασικής Μπέλλου, είναι το «Ζεϊμπέκικο» (Μ’ αεροπλάνα και βαπόρια) του Διονύση Σαββόπουλου, στο οποίο ο ίδιος κάνει σιγόντα. Το τραγούδι αναδεικνύει τη σκληρή πραγματικότητα άλλων εποχών, της προπολεμικής Ελλάδας, της μικρασιατικής καταστροφής. Διακατέχεται από έναν δυναμισμό, ο οποίος προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από τη φωνή της Μπέλλου, που αποκαλύπτει το υψηλό επίπεδο των ερμηνευτικών της επιδόσεων αλλά και από τη μελωδία του άσματος.

 Επίσης, ξεχωρίζει η συνεργασία της με τον Ηλία Ανδριόπουλο και το Μιχάλη Μπουρμπούλη στο τραγούδι «Μην κλαις». Η συγκεκριμένη σύνθεση είναι ένα όμορφο αργό άσμα,ίσως και επηρεασμένο από τη λαϊκή μπαλάντα. Ακόμα, αδικημένο θα χαρακτήριζε κάποιος το τραγούδι «Μ’ αδίκησες ανατολή», ένα ωραίο ζεϊμπέκικο σε μουσική Στέλιου Βαμβακάρη (ο γιος του σπουδαίου πατριάρχη του ρεμπέτικου) και στίχους του Κώστα Κινδύνη.

 Τα άλλα δυο τραγούδια αυτής της περιόδου, που είναι δημοφιλή μέχρι τις μέρες μας σε μουσική Δήμου Μούτση (συνθέτης του «Αγίου Φεβρουάριου») και στίχους Κώστα Τριπολίτη, είναι το «Δε λες Κουβέντα» και η «Νταλίκα». Το πρώτο είναι ντουέτο μεταξύ της Μπέλλου και του συνθέτη. Η γνώμη μου γι’ αυτό το τραγούδι είναι αντίθετη ίσως με αυτή μιας σημαντικής μερίδας του κόσμου, καθώς θεωρώ ότι είναι λίγο υπερεκτιμημένο. Το στοιχείο, που κατά την  κρίση μου μειώνει την αξία του τραγουδιού, είναι η φωνή του συνθέτη, που δε συνδυάζεται όμορφα με τη μεγαλοπρεπή φωνή της Μπέλλου, καθώς και η μεγάλη διάρκεια της σύνθεσης (λίγο παραπάνω από 6 λεπτά), που ίσως κουράζει πολλούς ακροατές. Αντιθέτως, η μικρή σε διάρκεια «Νταλίκα» είναι πιο ευχάριστη, ανάλαφρη και αποτελεί ένα καυστικό, περιεκτικό σχόλιο στον Έλληνα μικροαστό.
 Άλλες συμπράξεις της μεγάλης ερμηνεύτριας είναι με το Βασίλη Δημητρίου και Μάνο Ελευθερίου (Το πιτσιρικάκι, Ο κόσμος είναι σαν μπαξές), με το Δημήτρη Λάγιο (Θα με δικάσει, Βαρέθηκα τη μοναξιά), με τον Ηλία Ανδριόπουλο (Πλατεία Βάθης, Κάποιο βράδι τ’ όνειρο μου, Καημός παλιού ρεμπέτη, Τα τελευταία σήματα) και τον Αργύρη Κουνάδη (Έλα φίλε, Της αγάπης). Αυτά τα τραγούδια ολοκληρώνουν το προφίλ της μετα-ρεμπέτικης περιόδου της Μπέλλου, η οποία απέκτησε με αυτές τις επιλογές (κλασικές λαϊκές και πιο έντεχνες) ένα πιο ευρύ κοινό, που διατηρεί ακόμα το όνομά της ζωντανό 16 χρόνια μετά το τέλος του βίου της.

 Άλλωστε το μεγάλο φάσμα ενός ρεπερτορίου είναι γνώρισμα των μεγάλων ερμηνευτών.

 


 *Τα κείμενα και η επιμέλεια έκδοσης του δίσκου «Η Σωτηρία Μπέλλου μετά το ρεμπέτικο», από το «Δίφωνο», έχουν γίνει από τον Γιώργο Τσάμπρα.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Υπερτερεί συντριπτικώς ο πόλεμος.
Γιώργος Σεφέρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

30/3/2011 Πέθανε στο νοσοκομείο ΝΙΜΤΣ ο συγγραφέας Μπάμπης Τσικληρόπουλος
31/3/2008 Πέθανε στην Αθήνα, πλήρης ημερών, ο φιλέλληνας σκηνοθέτης και σύζυγος της Μελίνας Μερκούρη Ζυλ Ντασέν

ΤΥΧΑΙΑ TAGS