125 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.06.2017
Ορφέας | Main Feed

Τα πρόσωπα

Τάσος Π. Καραντής

Τι είναι η «σύγχρονη μουσική»; Κάποιοι θα γνωρίζετε, κάποιοι δεν θα γνωρίζετε και κάποιοι θα νομίζετε ότι γνωρίζετε… Το «Artefacts Ensemble», λοιπόν, είναι ένα σύνολο «σύγχρονης μουσικής» κι άρα οι πιο κατάλληλοι να μας εισάγουν στον κόσμο της. Αυτό προσπαθήσαμε – μια εισαγωγή δηλαδή - μ’ αυτήν τη συνέντευξη, αν κι ο καλύτερος τρόπος, όπως μας το προτείνουν κι οι ίδιοι, είναι να πάμε στις συναυλίες τους, αφού αυτό το είδος της μουσικής είναι πιο ενδιαφέρον όταν το παρακολουθεί κανείς ζωντανά. Απ’ αυτό το Σάββατο (20/4), μας δίνεται αυτή η ευκαιρία, να τους παρακολουθήσουμε και να τους γνωρίσουμε, για να βιώσουμε την αντιμετώπιση της ίδιας της συναυλίας ως έργο τέχνης, στα πλαίσια της πολύ εύστοχης διαπίστωσής τους, ότι, όλοι είμαστε, εν δυνάμει ακροατές οποιασδήποτε μουσικής.

«Αρχή σοφίας η ονομάτων επίσκεψις» έλεγε ο Αντισθένης. «Artefacts Ensemble», λοιπόν, η ονομασία του μουσικού συνόλου σας κι έτος ίδρυσης, το 2007. Πως ξεκίνησαν όλα και προέκυψε η ονομασία;

Δεν ξεκίνησαν όλα το 2007, αλλά πολύ νωρίτερα χάρη στην στενή φιλία δύο εκ των μελών και το κοινό τους ενδιαφέρον για την σύγχρονη μουσική. Το 2007, με την επιστροφή τους στην Ελλάδα, απλά μπήκε το σχέδιο σε δράση. Το όνομα προέκυψε καθαρά από αισθητικούς λόγους... μας άρεσε οπτικά! Φυσικά, κοιτάξαμε την ερμηνεία της λέξης και όταν συνειδητοποιήσαμε πως ταιριάζει απόλυτα σ’ αυτό που θέλαμε να κάνουμε, το υιοθετήσαμε. Με λίγα λόγια, artéfact, είναι ένα «τέχνης έργο» με την έννοια του εργόχειρου... ο,τιδήποτε κατασκευάζει ο άνθρωπος με τα ίδια του τα χέρια. Έχει λοιπόν μια διάσταση ευρεία, όπως αντιλαμβανόμαστε κι εμείς την συναυλία, δηλαδή σαν ένα γεγονός το οποίο δεν μπορεί να είναι μόνο ηχητικό.
 
Χαρακτηρίζεστε, ως ένα ελληνικό σύνολο σύγχρονης μουσικής. Θα ήθελα να εξηγήσετε στον μέσο ακροατή, τι είναι, μουσικά και μουσικολογικά, η σύγχρονη μουσική.
Δεν είναι μια εύκολη ερώτηση, γιατί ο καθένας αντιλαμβάνεται διαφορετικά το τί είναι σύγχρονη μουσική. Αυτό ισχύει και μέσα στο ίδιο το σύνολο. Ετυμολογικά, είναι η μουσική η οποία γράφεται σήμερα. Μουσικολογικά είναι ένα είδος, όπως η μπαρόκ ή η κλασική μουσική, το οποίο ξεκινά με την ατονικότητα των αρχών του 20ου αιώνα κι εξελίσσεται μέχρι τις μέρες μας. Ας πούμε ότι είναι η μουσική μετά την τονικότητα... Υπάρχουν πλέον πάρα πολλά ρεύματα σύγχρονης μουσικής, με ποικίλες αισθητικές προσεγγίσεις (στυλ) των οποίων οι διαφορές είναι εμφανέστατες από όλους.

Ας περάσουμε, ακολούθως και σε κάποιους, ενδεικτικούς, Έλληνες και ξένους, παλιότερους και νεότερους, δημιουργούς της σύγχρονης μουσικής, που θα μπορέσει κάποιος να ξεκινήσει, μέσω αυτών, τη γνωριμία και τη γνώση της μουσικής αυτής.

Είναι αδύνατο να προβλέψει κάποιος τί μπορεί να αρέσει στον καθένα κι επειδή, όπως είπα προηγουμένως, η σύγχρονη μουσική συμπεριλαμβάνει πολλά ρεύματα και τάσεις και ο κατάλογος συνθετών είναι τεράστιος, είναι δύσκολο να απαντηθεί η ερώτηση. Σίγουρα πάντως η πιο «βατή» θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι η Minimal μουσική (Steve Reich, Terry Riley κ.α.). Αν κανείς θέλει να πάρει το ζήτημα με την σειρά, θα πρέπει να ξεκινήσει με Arnold Schoenberg, Anton Webern και Alban Berg. Αργότερα με Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Γιάννη Ξενάκη και πολλούς άλλους φτάνοντας μέχρι τις μέρες μας. Όμως το καλύτερο που έχει να κάνει κανείς, είναι να έρχεται στις συναυλίες μας! Έτσι μπορεί να έρθει σε επαφή με τα περισσότερα από τα ρεύματα και όποια από αυτά του κινήσουν την περιέργεια, τα ψάχνει διεξοδικότερα. Ας μην ξεχνάμε πως αυτή η μουσική είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα όταν την παρακολουθούμε ζωντανά.

Το σύνολό σας το απαρτίζουν διάφορα όργανα. Δημιουργήθηκε από τα όργανα που παίζουν τα μέλη του συνόλου, ή τα συγκεκριμένα όργανα(κι εξηγήστε μας ποια και γιατί) είναι τα απαραίτητα για την απόδοση της σύγχρονης μουσικής;

Αν και υπάρχουν κάποια βασικά όργανα τα οποία προτιμούν οι συνθέτες, όπως πιάνο, κλαρινέτο, φλάουτο, κρουστά, βιολί και βιολοντσέλο, το σύνολό μας βασίζεται στην καλή συνεργασία των μελών του και όχι στην ανάγκη για κάποια συγκεκριμένα όργανα. Οπότε, μπορούμε να πούμε ότι δημιουργήθηκε από μια ομάδα μουσικών που συνεργάζονται τέλεια, τους δένουν στενοί δεσμοί φιλίας και τυχαίνει να παίζουν τα συγκεκριμένα όργανα.

Οι στόχοι σας είναι, όπως διαβάζω, να ξεφύγετε από τα καθιερωμένα, μέσα από μια νέα οπτική και να διερευνήσετε την έννοια της μουσικής συναυλίας. Θα θέλατε να μας το περιγράψετε λίγο πιο απτά, με κάποια παραδείγματα;
Βασική ιδέα, όπως προείπαμε, είναι η διεύρυνση της έννοιας της συναυλίας. Το καθιερωμένο πρωτόκολλο λέει: οι μουσικοί ντυμένοι στα μαύρα, βγαίνουν στη σκηνή, χειροκρότημα – μικρή υπόκλιση, αρχίζει το κομμάτι, τελειώνει το κομμάτι, χειροκρότημα – μεγαλύτερη υπόκλιση, οι μουσικοί αποχωρούν από την σκηνή, γίνονται οι απαραίτητες αλλαγές στην σκηνή, οι μουσικοί βγαίνουν για το επόμενο κομμάτι και ο κύκλος ξαναρχίζει. Η δική μας ιδέα είναι η αντιμετώπιση της ίδιας της συναυλίας σαν ένα έργο τέχνης, μια παράσταση. Υπάρχει μια συνεχόμενη ροή, ώστε ο θεατής - ακροατής να μην χάνει την συγκέντρωσή του. Θέλουμε να τον βάλουμε στον κόσμο μας. Προκειμένου να το πετύχουμε δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην παρουσίαση προσέχοντας την παραμικρή λεπτομέρεια και προσπαθώντας να μπούμε στην θέση του κοινού. Σκηνοθετούμε για παράδειγμα τις κινήσεις μας (όταν δεν παίζουμε), τις αλλαγές του σκηνικού (στις οποίες συμμετέχουμε κι εμείς ώστε να γίνονται ταχύτερα), γιατί θεωρούμε πως όλα είναι μέρος της παράστασης, αφού ο θεατής είναι εκεί και τα παρακολουθεί. Όπου μας παρέχεται η δυνατότητα, συνοδεύουμε την μουσική με οπτικό υλικό, συνεργαζόμαστε με χορευτικές ομάδες και ενίοτε αυτοσχεδιάζουμε. Φυσικά, προτεραιότητα παραμένει η αρτιότητα της μουσικής εκτέλεσης.

Αναφέρετε, επίσης, ότι σκοπός σας είναι, η κατανόηση, η προώθηση κι η άνθιση της μουσικής δημιουργίας του 20ου και του 21ου αιώνα. Υπάρχει το μουσικό υπόβαθρο κι οι αποδέκτες στην Ελλάδα των ημερών μας;

Δεν έχει και μεγάλη σημασία αν υπάρχει ή όχι. Όλοι μας είμαστε εν δυνάμει ακροατές οποιασδήποτε μουσικής. Δεν χρειάζεται κάποιο υπόβαθρο για να ακούσει κανείς μουσική. Απλά περιέργεια.

Και για να επεκτείνω το προηγούμενο ερώτημά μου, σε ποιους απευθύνεστε; Σ’ αυτούς, που πρέπει να διαθέτουν μια μουσική παιδεία, αισθητική και κουλτούρα, ή στο ευρύ κοινό;
Απευθυνόμαστε σε όλους όσοι έχουν την περιέργεια να μας ακούσουν. Δεν χρειάζονται γνώσεις για να απολαύσει κανείς την μουσική ή για να περάσει καλά σε μια από τις συναυλίες – παραστάσεις μας. Σε κάποιους θα αρέσει, σε κάποιους όχι. Πάντα έτσι είναι. Απλά θα πρέπει να ξέρει ότι η επόμενη θα είναι σίγουρα διαφορετική. Η σύγχρονη μουσική είναι εξαιρετικά πλούσια (όπως η φαντασία και η εφευρετικότητά μας...).

Και μια κι αναφέρθηκα στο ευρύ κοινό, θα ήθελα τη γνώμη σας για το σημερινό μουσικό και τραγουδιστικό τοπίο στην Ελλάδα, τι, δηλαδή, ξεχωρίζετε και, κυρίως, πως το περιγράφατε και θα το ονοματίζατε, υπό το πρίσμα, της επέξηγησής σας, για το τι είναι κι ονομάζεται σύγχρονη μουσική.  
Υπάρχουν πολλοί καλοί δημιουργοί και αρκετοί καλοί εκτελεστές και σύνολα όπως το «dissonArt ensemble» στην Θεσσαλονίκη. Θα έλεγα ίσως απλά, ότι μέχρι σήμερα η σύγχρονη μουσική δεν έτρεφε ιδιαίτερης εκτίμησης κυρίως από τους ίδιους τους μουσικούς, φυσικά όχι όλους...  

Στο τέλος των μουσικών σας παραστάσεων συνομιλείτε με το ευρύ κοινό. Τι έχετε αποκομίσει; Ποιες είναι οι εμπειρίες σας για τα μουσικά του γούστα, για το πόσο είναι δεκτικό στη σύγχρονη μουσική κι, εν τέλει, κατά πόσο είναι ανοιχτό στο καινούριο και στο «άγνωστο»;
Ακούμε τα σχόλια του κοινού και τα λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψιν. Έτσι εξελισσόμαστε. Διαθέτει περιέργεια κι έχει αποδεχτεί την σύγχρονη μουσική πιο εύκολα απ’ ότι περιμέναμε. Φυσικά, δεν είναι πάντα ενθουσιώδες και δεν θα έπρεπε. Το γούστο του ποικίλει πολύ και νομίζω πως γι αυτό ενδιαφέρεται για τις συναυλίες μας. Όσο για το καινούριο και το άγνωστο... φαντάζομαι ότι όσοι έρχονται είναι σίγουρα ανοιχτοί για μια καινούρια εμπειρία.

Το Σάββατο, στις 20 Απρίλη, εμφανίζεστε στο  Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, στην Κυψέλη, όπου θα παρουσιάσετε «Το αηδόνι του αυτοκράτορα», το γνωστό παραμύθι του Hans Christian Andersen, σε σύγχρονη μουσική του Στάθη Γυφτάκη. Ας ολοκληρώσουμε, αυτήν την κουβέντα μας, με μια περιγραφή – ως προετοιμασία - για το τι ακριβώς πρόκειται να δούμε και να ακούσουμε.
Εμφανιζόμαστε τέσσερις φορές στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (20,21,27,28 Απρίλη, Σάββατα στις 15:00 και Κυριακές στις 17:00) παρουσιάζοντας το «Αηδόνι του αυτοκράτορα». Πρόκειται για μια παράσταση η οποία απευθύνεται περισσότερο σε παιδιά. Θέλαμε να κάνουμε μια εισαγωγή στους ήχους και τις τεχνικές της σύγχρονης μουσικής μέσα από την αφήγηση ενός παραμυθιού. Αφηγήτρια είναι η Φωτεινή Μπάνου και η σύνθεση του Στάθη Γυφτάκη περιλαμβάνει οκτώ όργανα (βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο, φλάουτο, κλαρινέτο, σαξόφωνο και κρουστά).



Επισκεφτείτε :
Artefacts Ensemble | Facebook

Το αηδόνι του αυτοκράτορα


Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
    
“Στη μακρινή Κίνα υπήρχε ένα αηδόνι που πετούσε χαρούμενο από κλαδί σε κλαδί τραγουδώντας.
Υπήρχε όμως και ένας αυτοκράτορας που ήθελε το αηδόνι να τραγουδά μόνο για εκείνον και για κανέναν άλλον. Έτσι μερικοί αυλικοί έπρεπε να πάνε αμέσως και να το πιάσουν. Το αηδόνι τώρα κελαηδούσε μέσα από το κλουβί του και όλα πήγαιναν καλά...μέχρι που ο αυτοκράτορας έλαβε ως δώρο ένα μεγάλο κουτί που είχε μέσα ένα άλλο αηδόνι, κουρδιστό και ψεύτικο...Ένα ψεύτικο -μηχανικό αηδόνι- παίρνει τη θέση του αληθινού, και το αληθινό εξαφανίζεται.
- Θα γυρίσει το αηδόνι πάλι στον αυτοκράτορά του;
- Θα καταφέρει να νικήσει το ψεύτικο μηχανικό αηδόνι;
- Θα σώσει τον αγαπημένο του βασιλιά από το θάνατο;”

...πρόκειται για το γνωστό παραμύθι του Hans Christian Andersen, “το αηδόνι του αυτοκράτορα” για το οποίο συνέθεσα μουσική προκειμένου να μυηθούν τα παιδιά με έναν ευχάριστο και παιδαγωγικό τρόπο στη σύγχρονη μουσική. Μέσα από την ιστορία και τη μουσική της, τα παιδιά γνωρίζουν από κοντά όργανα όπως το βιμπράφωνο και πλήθος άλλων κρουστών, το σαξόφωνο, το κλαρινέτο, το φλάουτο, το βιολί, τη βιόλα, το τσέλο και το κοντραμπάσο, το ιδιαίτερο ηχόχρωμα του κάθε οργάνου όπως και τεχνικές εκτέλεσης που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη μουσική. Ο στόχος μου ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά με έναν “γοητευτικό” τρόπο τη σύγχρονη μουσική και τις ιδιαίτερες τεχνικές των οργάνων.
Στάθης Γυφτάκης

Το έργο απευθύνεται σε παιδιά από πέντε ετών και άνω, ενώ η συνολική του διάρκεια είναι περίπου 40’. Μετά το τέλος της παράστασης, οι μαθητές/τριες είναι ευπρόσδεκτοι να γνωρίσουν από κοντά τα όργανα και τους μουσικούς του συνόλου και να κάνουν όσες ερωτήσεις επιθυμούν.

ARTéfacts ensemble:
Σπύρος Τζέκος, κλαρινέτο
Guido De Flaviis, σαξόφωνο
Μάριος Δαπέργολας, βιόλα
Θοδωρής Βαζάκας, κρουστά
Βαγγέλης Σταθουλόπουλος, φλάουτο
Δημήτρης Τραυλός, βιολοντσέλο
Μόρφω Παπαδημητρίου, βιολί
Νίκος Τσουκαλάς, κοντραμπάσο

Μουσική: Στάθης Γυφτάκης
Κείμενο: Hans Christian Andersen
Απόδοση κειμένου: Κώστας Πούλος (εκδόσεις Παπαδόπουλος)
Αφήγηση: Φωτεινή Μπάνου
Σκηνοθεσία: Λουίζος Ασλανίδης

20-28/04:
Σάββατο στις 15.00 και Κυριακή στις 17.00

Πληροφορίες:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
210 9318896

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
Κύπρου 91Α & Σικίνου, Κυψέλη
213.004.04.96
www.polychorosket.gr / This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Ο καλλιτέχνης δεν είναι ο πιο ευαίσθητος άνθρωπος. Η αποστολή του είναι να εκφράζει τη ζωή με αισθητικό τρόπο.
Γιάννης Ζουγανέλης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS