167 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
22.08.2017
Ορφέας | Main Feed

Τα πρόσωπα

Τάσος Π. Καραντής

Η Άννα Βίσση είναι γνωστή ως “η απόλυτη Ελληνίδα (ποπ) σταρ”! Και, πράγματι, εδώ και σχεδόν 3 δεκαετίες υπηρετεί το ποπ διασκεδαστικό τραγούδι, τόσο με τη δισκογραφία της όσο και με τις ζωντανές εμφανίσεις της. Και, μάλιστα, με την μεγαλύτερη δυνατή εμπορική επιτυχία, αφού η καριέρα της είναι γεμάτη χρυσούς και πλατινένιους δίσκους κι έχει καταφέρει να μπει στο ΤΟΠ-10 των δίσκων με τις υψηλότερες πωλήσεις της ελληνικής δισκογραφίας, κάτι που δε το έχουν καταφέρει, για παράδειγμα, η Μοσχολιού κι η Αλεξίου. Και, βέβαια, έχει κατακτήσει, 30 χρόνια τώρα, μια μεγάλη διαχρονικότητα στο είδος της κι έχει δημιουργήσει και σχολή με επιτυχημένες “μαθήτριες” στο στυλ της, όπως η Δέσποινα Βανδή.Η Άννα Βίσση όμως, δεν ξεκίνησε την καριέρα της ως τραγουδίστρια στα ’80ς, αλλά στα ’70ς και συγκεκριμένα το 1973, όπου και πρωτοβγήκε στη δισκογραφία, σε ηλικία μόλις 16 ετών(!) και με εντελώς διαφορετικό προφίλ και ρεπερτόριο. Αυτή, λοιπόν, η πρώιμη περίοδός της εξετάζεται εδώ, όταν η Άννα Βίσση, δίπλα στον Γιώργο Νταλάρα, τραγουδούσε Θεοδωράκη και Κουγιουμτζή, Μάνο Ελευθερίου και Άκο Δασκαλόπουλο, καθώς και μεγάλους μας ποιητές σαν τον Παλαμά και τον Ρίτσο.

Τα πρώτα χρόνια στην Κύπρο – ο ερχομός στην Ελλάδα
Γεννημένη στη Λάρνακα της Κύπρου το 1957, από πολύ μικρή, 6 ετών, ξεκίνησε τις σπουδές της στο ωδείο(πιάνο). Στην Κύπρο πήρε και το 1ο βραβείο σε διαγωνισμό τραγουδιού, τραγουδώντας, σε ηλικία 12 ετών(!) τις «Ανθισμένες βυσσινιές» (Γιώργου Κατσαρού - Πυθαγόρα) και το «Ο ουρανός φεύγει βαρύς»(Σταύρου Κουγιουμτζή), που είχαν πει, αντίστοιχα, η Μαρινέλλα κι ο Νταλάρας. Από τότε έβαλε στόχο να ασχοληθεί με το τραγούδι κι αυτός ήταν κι ο λόγος που τους έφερε οικογενειακώς στην Ελλάδα.

1973 – Το πρώτο της τραγούδι στη δισκογραφία
Το 1973 τη βρίσκει στην Ελλάδα κι είναι η χρονιά που μπαίνει στη δισκογραφία, μέσα από ένα τραγούδι σ’ ένα 45άρι δισκάκι. Συγκεκριμένα τραγούδησε, μαζί με τον Γιάννη Καλατζή, το «Λέγοντας και κλαίγοντας»(Βασίλη Δημητρίου – Μάνου Ελευθερίου), το οποίο βρίσκεται στην πίσω πλευρά του γνωστού «Ω τι κόσμος μπαμπά!» (από το ομώνυμο θεατρικό του Κώστα Μουρσελά), σε μουσική Βασίλη Δημητρίου, το οποίο το ερμηνεύει ο Γιάννης Καλατζής. Την ίδια μάλιστα χρονιά(1973) έκανε και την πρώτη ζωντανή εμφάνιση στα «Δειλινά» δίπλα στον Γιώργο Νταλάρα, τη Χαρούλα Αλεξίου, την Ελπίδα, τον Κώστα Σμοκοβίτη κ.ά.

1974 - Μαζί με τον Νταλάρα σε δίσκους του Θεοδωράκη και του Κουγιουμτζή, αλλά κι η πρώτη δισκογραφική συνάντησή της με τον Καρβέλα
Από την επόμενη κιόλας χρονιά, το 1974, αυξήθηκαν κατακόρυφα οι δισκογραφικές συμμετοχές της. Ας τις δούμε:
Συμμετέχει σε τουριστικούς δίσκους της εποχής, και συγκεκριμένα στο «Memories from Rhodes No 2»(μαζί με Βοσκόπουλο, Πάριο, Αλεξίου, Δάκη, Κοντολάζο κ.ά.), όπου τραγουδά το «Λέσσα για λέσσα» του Γιώργου Χατζηνάσιου, καθώς και στο «Welcome to Greece No 5»(υπό την εποπτεία του Μάνου Χατζιδάκι, μαζί με Αλεξίου, Δάκη, Κοντολάζο κ.ά.), όπου τραγουδά τα «Λίγο κρασί λίγο θάλασσα και το αγόρι μου»(Γιώργου Κατσαρού – Πυθαγόρα/ήταν η επίσημη συμμετοχή της Ελλάδας στη EUROVISION του 1974 με τη Μαρινέλλα), «Λέσσα για λέσσα»(Γιώργου Χατζηνάσιου- Σέβης Τηλιακού) & «Εγώ είμαι εγώ»(Δήμου Μούτση - Πυθαγόρα).
Κυκλοφόρησε, επίσης, κι ένα 45άρι με 2 τραγούδια («Το παλιό τ’ αεροπλάνο» & «Σαββατιάτικα») σε μουσική του Σπύρου Παπαβασιλείου και στίχους της Σώτιας Τσώτου.
Την ίδια χρονιά συμμετέχει στο δίσκο «Χίλια εννιακόσια τίποτα» του συμπατριώτη της Κύπριου συνθέτη και τραγουδιστή Δώρου Γεωργιάδη, όπου, σε στίχους της Σώτιας Τσώτου, τραγουδά το «Μη βάζεις μαύρο» και το «Νικήσαμε»(μαζί με τον Δώρο Γεωργιάδη). Σε στίχους της Σώτιας Τσώτου, επίσης, θα τραγουδήσει «Το παλικάρι» και το «Κι όμως κι όμως»(μαζί με όλους τους άλλους τραγουδιστές) στο δίσκο του Γιώργου Χατζηνάσιου «Άσπρο μαύρο»(μαζί με Πάριο, Αλεξίου, Κοντολάζο, Σμοκοβίτη).
Οι κορυφαίες, σίγουρα, συμμετοχές της, του 1974, είναι στα «Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας» (πλατινένιος δίσκος των 100.000 πωλήσεων) του Μίκη Θεοδωράκη, σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου και στις «Μικρές πολιτείες»(χρυσός δίσκος των 50.000 πωλήσεων) του Σταύρου Κουγιουμτζή. Η Βίσση ερμηνεύει, μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα, 4 τραγούδια(«Αυγή», «Πράσινη μέρα», «Το κυκλάμινο», «Λιγνά κορίτσια») στο δίσκο του Θεοδωράκη και 2 μόνη της(«Σ’ αγαπώ», «Δίψασα στην πόρτα σου») στο δίσκο του Κουγιουμτζή. Όλα τους κλασικά κι αγαπημένα. Είναι η περίοδος που η Βίσση συνεργάζεται στενά με τον Νταλάρα, ενώ δεν μένει κρυφή κι η σχέση που είχαν αυτά τα χρόνια.
Μπορεί λοιπόν η Βίσση να είχε τότε σχέση με τον Νταλάρα, αλλά το 1974 πραγματοποιείται κι πρώτη δισκογραφική συνάντησή της με τον Νίκο Καρβέλα, τον μελλοντικό σύζυγό της! Πράγματι, συμμετείχε(μαζί με τον Κοντολάζο και τον Σμοκοβίτη) στον πρώτο δίσκο του νεαρού τότε συνθέτη «Μια χαρά μια καημός» ερμηνεύοντας 4 τραγούδια του, σε στίχους της Βαρβάρας Τσιμπούλη(«Κρύβαμε την αγάπη μας», «Σαν τα πεινασμένα περιστέρια», «Ούτε ένα σ’ αγαπώ», «Γιατί γελάς και παίζεις»).

1975 – Δισκογραφική συνέχεια με Θεοδωράκη, Κουγιουμτζή και Νταλάρα
Το 1975 συνεχίζεται η συνεργασία της με τον Γιώργο Νταλάρα, τόσο ζωντανά (στο «Θεμέλιο» μαζί με την Αλεξίου και τον Αντώνη Βαρδή), όσο και δισκογραφικά, όπου συμμετέχει στο δίσκο του Σταύρου Κουγιουμτζή «Στα ψηλά τα παραθύρια» (χρυσός των 50.000 πωλήσεων), τραγουδώντας 2 τραγούδια(«Παραμύθι ξεχασμένο», «Για την αγάπη πες μου») καθώς και την μεγάλη επιτυχία «Στα χρόνια της υπομονής»(μαζί με τον Νταλάρα).
Την ίδια χρονιά ξανατραγουδά Θεοδωράκη, αυτή τη φορά συμμετέχει(μαζί με τον Γιώργο Ζωγράφο και τον Γιάννη Θωμόπουλο) στον κύκλο τραγουδιών «Γράμματα από τη Γερμανία»(σε στίχους του Φώντα Λάδη), ερμηνεύοντας τα «Χτες τ’ απόγευμα στο Άαχεν» & «Ένα δάσος κλάρες».
Η χρονιά ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή της(μαζί με τους Πάνο Γαβαλά, Γιάννη Πάριο κ.ά.) στο δίσκο του Ανδρέα Χατζηαποστόλου «Ζήτημα χρόνου», όπου τραγουδά το «Φέξε χλωμό φεγγάρι μου» σε στίχους του Πυθαγόρα.

1976 – Ύμνος και θρήνος για την Κύπρο
Το 1976 συμμετέχει στο δίσκο(με βασικό ερμηνευτή τον Γιώργο Ζωγράφο) του Μιχάλη Τερζή «Ύμνος και θρήνος για την Κύπρο», όπου ο γνωστός συνθέτης μελοποιεί Κωστή Παλαμά και Γιάννη Ρίτσο. Έχοντας τραγουδήσει η Βίσση Ρίτσο στα «Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας» του Θεοδωράκη, έρχεται η σειρά να τραγουδήσει και Παλαμά (σε μουσική του Μ. Τερζή) και μάλιστα ένα τραγούδι(«Γεια σας τριαντάφυλλα») που έκανε κι επιτυχία μια και ακούστηκε αρκετά. Συνεχίζει, επίσης, κι αυτήν την χρονιά, τις εμφανίσεις της δίπλα στον Νταλάρα και την Αλεξίου στη «Διαγώνιο». 

1977 – «Ας κάνουμε απόψε μιαν αρχή» - ο πρώτος προσωπικός δίσκος της
Το τραγούδι που της έδωσε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1977 έδωσε και τον τίτλο στον πρώτο προσωπικό δίσκο της, 20χρονης τότε, Άννας Βίσση(«Ας κάνουμε απόψε μιαν αρχή»). Πρόκειται για μια σύνθεση του Δώρου Γεωργιάδη, σε στίχους της Σώτιας Τσώτου, όπου μαζί με τα άλλα (11 νέα τραγούδια + 2 από συμμετοχές της προηγούμενων ετών) αποτέλεσαν ένα αξιόλογο υλικό που φιλοτέχνησε το πρώτο ολοκληρωμένο προσωπικό δισκογραφικό πορτρέτο της. Ανάμεσα στους συνθέτες που έγραψαν τραγούδια για τη Βίσση, ο Γιάννης Σπανός (σε στίχους Μάνου Ελευθερίου) κι ο Αντώνης Βαρδής. Την ίδια αυτήν χρονιά εμφανίζεται ζωντανά στη «Διαγώνιο» μαζί με την Αλεξίου και τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου.





1978 – εκτός EUROVISION
Παρότι ισοψηφεί στην πρώτη θέση με δυο τραγούδια(«Ο κος Νόμπελ» & «Ω Μαρία») για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 23η EUROVISION, λόγω διένεξης και διαφορών των συνθετών των δυο τραγουδιών, η συμμετοχή της ακυρώνεται και παίρνει το χρίσμα η Τάνια Τσανακλίδου με τον «Τσάρλι Τσάπλιν». Ta δυο αυτά τραγούδια (σε μουσική Δώρου Γεωργιάδη και στίχους της Σώτιας Τσώτου) των υποψηφιοτήτων της θα αποτελέσουν τις δυο όψεις από ένα 45άρι της που θα κυκλοφορήσει την ίδια χρονιά. Το 1978 θα κυκλοφορήσει κι άλλο ένα 45άρι της με 2 τραγούδια («Μια μικρή ψυχούλα» & «Θέλω») σε μουσική του Χρήστου Γκάρτζου και στίχους του Λάκη Τεάζη.

1979 – «Κίτρινο γαλάζιο» - ο πρώτος χρυσός δίσκος της
Η δεκαετία του ’70, που εξετάζεται εδώ, ολοκληρώνεται με τον πρώτο προσωπικό χρυσό δίσκο της δισκογραφίας της, αλλά και με την πρώτη αναγνωριστική, θα έλεγα, στροφή στο ρεπερτόριό της. Τα τραγούδια τα υπογράφουν, ανάμεσα σε άλλους, τα δίδυμα Τάκης Μπουγάς – Γιάννης Καλαμίτσης και Σπύρος Βλασσόπουλος – Δημήτρης Ιατρόπουλος. Πράγματι μέσα από το «Κίτρινο γαλάζιο» βλέπουμε την πρώιμη προσπάθειά της να μετακινηθεί από το έντεχνο προς τους μοντέρνους ρυθμούς της εποχής, με αρκετά ποπ στοιχεία. Κλασικό παράδειγμα του νέου ύφους της, είναι, η επιτυχία του δίσκου, το κομμάτι «Αυτός που περιμένω», που κράτησε μέσα στα χρόνια και μέσα στο νέο πια ρεπερτόριο και προφίλ της Βίσση.

Η ποπ σταρ Βίσση με την έντεχνη προίκα των ’70ς
Με τη είσοδο των ’80ς η στροφή της Άννας Βίσση είναι πλέον ολοκληρωτική, το 1980 εμφανίζεται στη EUROVISION με το «Autostop», το 1981 κυκλοφορεί τον πρώτο της ολοκληρωμένο προσωπικό δίσκο(“Άννα Βίσση”) με τον Καρβέλα, το 1983 τον παντρεύεται κι από το 1985, με τη  μεγάλη επιτυχία του, εξαιρετικού, «Δώδεκα» (στο δίσκο «Κάτι συμβαίνει») ξεκινά, μαζί με το σύζυγό της και συνθέτη της, μια ξέφρενη κούρσα απόλυτης εμπορικής επιτυχίας.
Οι χιλιάδες θαυμαστές της, των τριών τελευταίων δεκαετιών - γιατί η Βίσση έχει διαχρονικότητα – την αγαπούν γι’ αυτό που είναι για εκείνους : «η απόλυτη Ελληνίδα σταρ»! Άλλοι όμως, που σαφώς θα την ήθελαν πιστή στο έντεχνο ρεπερτόριο των ’70ς, την κατηγορούν για μετάλλαξη. Μου έλεγε ένας γνωστός συνθέτης των ’70ς, ότι αν η Βίσση παρέμενε στο αρχικό ρεπερτόριό της, και δεν έκανε αυτήν την έξυπνη στροφή στην καριέρα της, θα χανόταν στη σκιά της Αλεξίου! Κανείς δεν ξέρει. Η αλήθεια πάντως είναι, πως η ίδια αποφάσισε αυτήν την αλλαγή, την ήθελε, κι εμπορικά κι από πλευράς επιτυχίας δικαιώθηκε! Για τα υπόλοιπα, ο τελικός κριτής είναι, πάντα, ο χρόνος κι η ιστορία. Κι η δεκαετία του ’70 όμως, που εξετάζεται εδώ, αποτελεί προίκα της – που την απέκτησε από τα 16 ως τα 22 της(!) - με μερικά κλασικά ελληνικά τραγούδια, που έχουν αποτυπωθεί με την, όμορφη, πολλών δυνατοτήτων κι ευρείας γκάμας, φωνή της. 

Μέρος του φωτογραφικού υλικού και των βιογραφικών στοιχείων, προέρχεται από την ιστοσελίδα της Άννας Βίσση: www.annavissi.net
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Τη δουλειά της σάτιρας την κάνουν οι εξουσιαστές. Θέλει μεγάλο ταλέντο υποκριτικής να βγαίνεις στην TV και να τσακώνεσαι για το ποιος είναι ο μεγαλύτερος μαλάκας και ο ικανότερος κλέφτης.
Τζίμης Πανούσης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/8/1952 Γεννήθηκε στην Κέρκυρα η τραγουδίστρια Βίκυ Λέανδρος

ΤΥΧΑΙΑ TAGS