144 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.03.2017
Ορφέας | Main Feed

Τα πρόσωπα

Τάσος Π. Καραντής

Ο Μανώλης Μητσιάς έχει την καλή φήμη του ιδανικού ερμηνευτή των σημαντικότερων Ελλήνων συνθετών. Και, πράγματι, αν κοιτάξει κανείς τη μεγάλη δισκογραφία του, θα διαπιστώσει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των δίσκων του αποτελούν ολοκληρωμένους κύκλους τραγουδιών, που τους υπογράφουν, συνήθως, το κλασικό δίδυμο, ένας συνθέτης – ένας στιχουργός. Και μόνο μερικά ονόματα συνθετών, των οποίων ο Μητσιάς έχει τραγουδήσει κύκλους τραγουδιών τους, να αναφέρω (Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, Μούτσης, Σπανός, Σπανουδάκης, Κραουνάκης κ.ά.), θα καταλάβετε, γιατί αυτός ο τραγουδιστής ανήκει στους μεγάλους της σπουδαίας γενιάς του ’70 κι αποτελεί έναν από τους κορυφαίους ερμηνευτές του τραγουδιού μας.
Αυτή όμως η σπουδαία δισκογραφία του, τολμώ να πω, ότι λειτούργησε ως μπούμερανγκ, όσον αφορά την εμπορικότητα και τη δημοφιλία του, που δεν είναι αντίστοιχη με άλλων τραγουδιστών της γενιάς του, αφού, δεν του άφησε το περιθώριο, να γίνει πιο ευέλικτος, μέσα από προσωπικούς πολυσυλλεκτικούς δίσκους στους οποίους πρωταγωνιστής είναι ο τραγουδιστής. Ο ίδιος - σε μια συνέντευξή του(βλ. συνέντευξη του Μ. Μητσιά στον Τ. Καραντή, περ. «ΑΥΛΑΙΑ», τεύχος 52, σελ. 64-68) - μου το έθεσε ως εξής : «Βασικά ήταν δική μου επιλογή. Υπήρχαν όμως τότε αυτοί οι δημιουργοί που είχαν το βάρος και την εμβέλεια για να γράψουν ολόκληρους κύκλους τραγουδιών, που δεν υπάρχουν σήμερα. Αλλά κι η εταιρεία, η COLUMBIA τότε, με το Λαμπρόπουλο, είχε αυτό το χαρακτηριστικό γνώρισμα, ήταν διαφοροποιημένη από τις άλλες εταιρείες κι ήθελε πάντα να παρουσιάζει ολοκληρωμένες δουλειές.».
Παρόλα αυτά, κι ο Μητσιάς κυκλοφόρησε πολυσυλλεκτικούς δίσκους, έστω και λίγους, και σ’ αυτούς θέλω να αναφερθώ, αφενός, γιατί είναι και καλοί δίσκοι κι, αφετέρου, γιατί, σ’ αυτές τις δουλειές έχουμε τον πιο απελευθερωμένο κι εξωστρεφή Μητσιά. Εξάλλου,  ο πιο εμπορικός δίσκος κι ο μοναδικός προσωπικός χρυσός (50.000 πωλήσεις) της δισκογραφίας του, είναι το «Εξ’ αδιαιρέτου», μια δουλειά δηλαδή “πολυσυλλεκτική”, που την υπογράφουν δυο συνθέτες και δυο στιχουργοί.
Ας δούμε, λοιπόν, έναν – έναν, τους πέντε(5), μέχρι σήμερα, πολυσυλλεκτικούς δίσκους της δισκογραφίας του Μανώλη Μητσιά.

«Μανώλης Μητσιάς» (1971)
Ο πρώτος προσωπικός δίσκος του Μανώλη Μητσιά, που, σύμφωνα με τη μόδα της εποχής, φέρει ως τίτλο μόνο το όνομά του («Μανώλης Μητσιάς»), είναι κι ο πρώτος πολυσυλλεκτικός της καριέρας του. Κυκλοφόρησε το 1971 και, στην ουσία, περιλαμβάνει τραγούδια από τις συμμετοχές του στους δίσκους «Η πόλη μας»(1970) του Λουκιανού Κηλαηδόνη και της Κωστούλας Μητροπούλου και «Το σαββατόβραδο»(1971) του Γιάννη Σπανού και του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Ακόμα, περιλαμβάνει δυο τραγούδια του Δήμου Μούτση και δυο, τα πρώτα της, της Ελένης Καραΐνδρου. Πολλές και γνωστές οι επιτυχίες που συγκεντρώνονται σ’ αυτόν το δίσκο του : «Όσο αγαπιόμαστε τα δυο», «Στην Ελευσίνα μια φορά», «Μη χτυπάς», «Μη ρωτάς» κ.ά.

«Μανώλης Μητσιάς 2» (1973)
Την ίδια συνταγή με τον πρώτο, ακολουθεί κι ο δεύτερος προσωπικός πολυσυλλεκτικός δίσκος του, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Μανώλης Μητσιάς 2». Κυκλοφόρησε το 1973 και περιλαμβάνει τραγούδια από τις συμμετοχές του στους δίσκους «Της γης το χρυσάφι»(1971) του Μάνου Χατζιδάκι και του Νίκου Γκάτσου, «Η κόκκινη κλωστή»(1972) του Λουκιανού Κηλαηδόνη και του Νίκου Γκάτσου, «Έχει ο Θεός»(1973) του Γιώργου Χατζηνάσιου και του Γιάννη Λογοθέτη(ΛΟΓΟ), καθώς και κάποια κομμάτια από 45άρια του της εποχής. Κι εδώ έχουμε γνωστές επιτυχίες του Μητσιά : «Τι να πούμε τι», «Πρωτομηνιά», «Μια Κεφαλλονίτισσα», «Με το πρώτο λεωφορείο» κ.ά.

«Εξ’ αδιαιρέτου» (1984)
Ο πιο επιτυχημένος προσωπικός δίσκος του Μανώλη Μητσιά κι ο μοναδικός προσωπικός χρυσός (50.000 πωλήσεις) της καριέρας του. Ο ίδιος, σε συνέντευξή του(βλ. παραπάνω), μου μίλησε γι’ αυτήν τη δουλειά του : «Ήταν ένα πείραμα. Ο Κραουνάκης ήταν νέος τότε, αλλά είχα ήδη αντιληφθεί ότι πρόκειται για έναν πολύ ταλαντούχο συνθέτη και δικαιώθηκα, όπως κι όλοι όσοι τον πίστεψαν. Ο δε Δερβενιώτης ήταν ένας καταξιωμένος λαϊκός συνθέτης, απ’ αυτούς που τη δεκαετία του ’50 και του ’60 συνδέθηκε με τα τραγούδια της ξενιτιάς και τον Καζαντζίδη κι ο Βίρβος ένας καταξιωμένος στιχουργός. Έγινε λοιπόν ένα πείραμα, δύο νέοι με δύο παλιούς. Και πέτυχε πολύ! Εγώ πίστευα ότι κι ο καθένας μόνος του άντεχε να έβγαζε ένα δίσκο, αλλά, έτσι το σκεφτήκαμε να γίνει.». Κυκλοφόρησε το 1984 κι έβγαλε δυο μεγάλα σουξέ, από το δίδυμο Θόδωρος Δερβενιώτης – Κώστας Βίρβος το «Σου ’χω έτοιμη συγγνώμη » κι από το δίδυμο Σταμάτης Κραουνάκης – Λίνα Νικολακοπούλου το «Ποτέ».

«Συν 2» (1989)
Στα χνάρια της επιτυχίας του «Εξ’ αδιαιρέτου», προσπάθησε, πέντε χρόνια μετά, να κινηθεί το «Συν 2», αυτή τη φορά με το δίδυμο Αντώνης Βαρδής – Τάκης Μπουγάς. Την μεγάλη επιτυχία την έκανε το «Θ’ αναζητάς» του Αντώνη Βαρδή σε στίχους της Ιφιγένειας Γιαννοπούλου, όπου ο Μητσιάς ήταν πραγματικά διαφορετικός και πιο εξωστρεφής και, νομίζω, ότι θα έπρεπε να είχε κάνει κι άλλους τέτοιου ύφους δίσκους, αφού του πηγαίνει κι αυτό το ερμηνευτικό πρόσωπο.

«Ένα τσιγάρο κι ένας ψεύτης» (2008)
Ο τελευταίος και πιο πρόσφατος προσωπικός πολυσυλλεκτικός δίσκος του, σχεδόν μια 20ετία μετά το «Συν 2». Εδώ, στην ουσία, έχουμε ένα ερμηνευτικό πορτρέτο, μέσα από έναν αντιπροσωπευτικό δίσκο που περιέχει τα είδη και τα ύφη που τραγούδησε ο Μητσιάς στην καριέρα του. Μέσα, δηλαδή, από τα 16 τραγούδια του δίσκου μας παρουσιάζεται το λυρικό, το έντεχνο και το λαϊκό ερμηνευτικό πρόσωπό του. Ο δίσκος περιέχει, ανάμεσα σε άλλα, τραγούδια του Λίνου Κόκοτου, του Θάνου Μικρούτσικου, αλλά κι ένα του ίδιου του Μητσιά. Ακούστηκαν, το ομότιτλο («Ένα τσιγάρο κι ένας ψεύτης») και το «Σε ποια θάλασσα», αλλά, δεν μπορώ να πω, ότι βγήκε η μεγάλη επιτυχία, όχι λόγω του υλικού, που ήταν πολύ καλό, αλλά, λόγω του διαφορετικού κυρίαρχου ύφους της εποχής μας και της μονομέρειας κι ατολμίας της πλειοψηφίας των ραδιοφώνων, να προτείνουν, ισότιμα, ποικιλία. 

Σαφώς και το κυρίαρχο προφίλ του Μανώλη Μητσιά είναι αυτό του ιδανικού ερμηνευτή των μεγάλων δημιουργών, αλλά κι οι, έστω και λίγοι, πολυσυλλεκτικοί δίσκοι του, στέκονται ισάξια δίπλα στα μεγάλα έργα της δισκογραφίας του, αφού κι αυτοί περιέχουν την ίδια ομορφιά και ποιότητα τραγουδιών κι ερμηνειών.
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Που να σε ταξιδέψω, γυαλιά και λαμαρίνες, γεμίσανε τα χρόνια, με εκτελεσμένους μήνες.
Κώστας Τριπολίτης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.