76 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Νέα πρόσωπα

Κέλλυ Γκούνη

Στην σημερινή Ελλάδα, που τα τελευταία χρόνια ανθίζει η ηλεκτρονική και πόπ μουσική, η επιστροφή στους φυσικούς ήχους είναι κάτι που όλοι έχουμε ανάγκη. Και ποιος είναι ο φυσικός ήχος; Είναι ο ήχος που παράγεται χρησιμοποιώντας το ίδιο μας το σώμα, τη φωνή μας ή τη σύμπραξη ενός αντικειμένου με την ανθρώπινη φαντασία. Όλα τα ανωτέρω οδήγησαν στην κατασκευή των κρουστών οργάνων. Στους ήχους που παράγονται από την φύση - όπως η βροχή αλλά και από τον ίδιο τον άνθρωπο - όπως ο κτύπος της καρδιάς, κάπου υπάρχει αυτό που ονομάζουμε ρυθμό. Αυτό κάνουν και τα κρουστά, ανεξαρτήτως εάν η ποιότητα του ήχου είναι καλή ή κακή, ο ρυθμός είναι εκείνος που παράγει την μουσική. Τα κρουστά είναι μια πολύ μεγάλη οικογένεια που απλώνεται απ’άκρη σ’άκρη. Οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται επίσης πολλές. Κάθε τόπος, έχει την δική του μουσική παράδοση άρα και συγκεριμένη τεχνική. Λόγω όμως της ανάγκης για εξέλιξη οι τεχνικές αυτές παντρεύονται και δημιουργούνται νέες εκφράσεις άρα και νέα κρουστά. Καλώς ήρθατε, λοιπόν, στον κόσμο των κρουστών. Στο ταξίδι αυτό, συνταξιδιώτης είναι ένας νέος, ταλαντούχος, επαγγελματίας μουσικός, ο Φοίβος Αποστολίδης.

Πως ξεκίνησες την ενασχόληση σου με τα κρουστά;
Ο πατέρας μου και η αδερφή μου έπαιζαν μελωδικά όργανα. Στο σπίτι υπήρχε αυτό που ξέρουν οι περισσότεροι ως τουμπερλέκι. Η πρώτη μου επαφή ήταν με το συγκεκριμένο όργανο, ορμώμενος από την ανάγκη να συνοδεύω μουσικά τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας μου. Το άφησα όμως για αρκετά χρόνια, μέχρι που τυχαία, όταν ήμουν 18 χρονών, βρέθηκε στα χέρια μου ένα cd με κονσέρτο κρουστών  όπου συμμετείχαν διάφοροι κρουστοί. Είχα την απορία πως βγαίνουν αυτοί οι ήχοι κι έτσι αποφάσισα να ασχοληθώ σοβαρά με την μουσική. Ο Λουκάς Μεταξάς  -ο πρώτος μου δάσκαλος- με έκανε να ερωτευτώ αυτά τα όργανα από το πρώτο κιόλας μάθημα. Μετά παρακολούθησα κάποια σεμινάρια μουσικής κατάρτισης στην Ολλανδία και έως σήμερα συνεχίζω τα μαθήματα δίπλα σε μεγάλους κρουστούς τον Δημήτρη Παναγούλια και τον Σάκη Λάΐο.

Στην Ελλάδα ευρέως γνωστά ώς κρουστά είναι το νταούλι, το ντέφι και η darbuka (είδος τουμπερλέκι). Το ευρύ κοινό, όμως, συνδέει τον κρουστό με το τουμπερλέκι . Γιατί υφίσταται αυτό;
Υπάρχουν χιλιάδες κρουστά σε όλο τον κόσμο. Κάθε κρουστό έχει την δική του ιστορία. Στην Ελλάδα τα κρουστά τα αντιμετωπίζουν ώς δεύτερα όργανα. Ίσως αυτό οφείλεται στην παράδοση μας. Αποτελούν συνοδευτικά όργανα και όχι σολιστικά όπως είναι σε άλλες χώρες. Αντιμετωπίζονται ώς δεύτερα όργανα, πολλές φορές, και από τους ίδιους τους μουσικούς και αυτό περνάει και στον ακροατή φυσικά. Είναι ο αφανής ήρωας, ο κρουστός, θα έλεγα. Δεν έχει συνηθίσει ο Έλληνας σε κονσέρτα κρουστών, όπως έχει συνηθίσει με άλλα όργανα.

Η αλήθεια είναι, πως έχω παρευρεθεί σε συναυλίες, όπου οι κρουστοί δεν έχουν την κατάλληλη ηχητική υποστήριξη, μπορεί και καθόλου, και με αυτόν τον τρόπο δε μπορεί ο ακροατής να αντιληφθεί τι παράγεις εσύ πάνω στην σκηνή.
Ξεκινάει από το τι σημασία έχει το όργανο για την ορχήστρα. Έχει λόγω ύπαρξης ή όχι; Όμως έχω συναντήσει αρκετούς μουσικούς που εκτιμούν και αναγνωρίζουν τα κρουστά ως σημαντικά και κύρια όργανα.

Τα κρουστά αποτελούν μια μεγάλη οικογένεια. Ξέρω ότι ασχολείσαι κυρίως με την ινδική τάμπλα. Τι σε έκανε να ασχοληθείς με τα ινδικά όργανα;
Στην ινδική κλασσική μουσική υπάρχει μια κωδικοποίηση με την οποία φτιάχνονται ρυθμικές συνθέσεις. Πολλές τεχνικές που υπάρχουν στην darbuka προέρχονται από την ινδική τάμπλα. Aυτά με γοήτευσαν, η πηγή απ’ ο που παράγονται οι ήχοι σε πολλά από τα σημερινά κρουστά.

Λένε, ότι με τις ανατολίτικες τεχνικές μαθαίνεις και ερευνάς τον εαυτό σου. Πηγαίνεις σε ένα ανώτερο πνευματικό επίπεδο. Το έχεις καταφέρει αυτό;
Αυτό είναι εμπειρία και θέλει πολλή δουλειά. Στην Ινδία, η εκμάθηση των κρουστών ξεκινά από την ηλικία των πέντε. Αποτελεί οικογενειακή παράδοση. Αυτό και σε συνδυασμό με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους , όντως πάνε σε άλλο επίπεδο πνευματικό. Εγώ προσωπικά δεν το έχω καταφέρει ακόμα γιατί στην Ελλάδα οι συνθήκες διαφέρουν από τις χώρες της Ανατολής αν και ευελπιστώ να τα καταφέρω κάποια στιγμή.

Ποια είναι η μαγεία των κρουστών;

Όταν πιάνεις στα χέρια σου το όργανο, έχεις όλο τον κόσμο πάνω σου. Έχεις την ευκαιρία να διαχειριστείς διάφορα ηχοχρώματα του οργάνου αλλά και την θεωρία της ρυθμολογίας. Σκέψου πόσοι ήχοι πηγαζουν από μία μεμβράνη λίγων εκατοστών. Έτσι με την δεξιοτεχνία και την φαντασία  του μουσικού, καλείσαι να φτιάξεις κάτι όμορφο. Ο κρουστός είναι εκείνος που ταυτίζεται απόλυτα με τον χορευτή και καλείται να δώσει τον παλμό. Εν ολίγοις είσαι εκείνος που πρέπει να προκαλέσεις την ανάγκη ή την επιθυμία στον άλλον να χορέψει. Επίσης, σε περιπτώσεις που δεν υπάρχουν μελωδικά όργανα και χρησιμοποιείς κρουστά που έχουν αόριστο τονικό ύψος, η μαγεία βρίσκεται στο να μιλήσεις στο αυτί του άλλου και να κρατήσεις το ενδιαφέρον του με σύνθετες ρυθμικές δομές. Όλα αυτά, λοιπόν, είναι μια  πρόκληση, είναι η μαγεία των κρουστών.

Τα τελευταία χρόνια διοργανώνεται Φεστιβάλ κρουστών που περιοδεύει σχεδόν σε όλη την Ελλάδα. Πώς την βλέπεις την κίνηση αυτή;

Είναι μια ενδιαφέρουσα κίνηση ώστε να ο κόσμος να μάθει τι είναι αυτά τα όργανα και να τα κάνει μέρος της μουσικής πραγματικότητας.

Ποιές ήταν οι μουσικές σου επιρροές;
Όταν ήμουν μικρός άκουγα σχεδόν τα πάντα. Θα έλεγα ότι δεν μου άρεσε όμως καθόλου η παραδοσιακή μουσική. Όμως όταν άρχισα την ενασχόληση μου με την μουσική, άρχισα να νοιώθω και να αντιλαμβάνομαι διαφορετικούς ήχους. Επομένως όλοι οι  ήχοι, όλων των ειδών της μουσικής έγιναν μέρος του είναι μου.

Έχεις ποντιακές ρίζες, υποστηρίζεις την μουσική αυτή παράδοση ή αρέσκεσαι στην ανακάλυψη νέων μουσικών ερεθισμάτων που προέρχονται από την Ανατολή;
Μεγάλωσα με την ποντιακή μουσική.Όχι μόνο την υποστηρίζω αλλά φροντίζω να την παντρεύω και με τα μουσικά ερεθίσματα που έχω από την Ανατολή. Για παράδειγμα, στις 19 Δεκέμβρη στο αμφιθέατρο των Τ.Ε.Ι. Σερρών παρουσιάζουμε με άλλους 20 περίπου μουσικούς ένα πάντρεμα διαφορετικών μουσικών πολιτισμών. Είναι κάτι που θα συνεχίσω να κάνω μιας και οι ρίζες μας είναι εκείνες που μας οδηγούν ενστικτωδώς σε νέες μουσικές ανακαλύψεις.

Τα κρουστά είναι ο μεγαλύτερος σου έρωτας; Είναι μη ανταλλάξιμος;
Ναι, είναι ο μεγαλύτερος μου έρωτας. Δε μπορώ να το ανταλλάξω με τίποτα άλλο, άλλωστε είναι κάτι που η πορεία μου έως σήμερα έχει δείξει. Πέρασα στο τμήμα Δασολογίας και φυσικού περιβάλλοντος στην Θεσσαλονίκη αλλά η αγάπη μου για την μουσική μου έδειξε ότι αυτό που θέλω να κάνω, είναι να παίζω κρουστά.

Πόσο δύσκολη είναι η εποχή για έναν μουσικό;
Αν πολλοί έχουν προβλήματα, φαντάσου πόσο δύσκολα είναι για έναν μουσικό. Εάν το κάνεις ως επάγγελμα οι δυσκολίες είναι πολλές. Υπάρχουν πολλοί που κάνουν δύο δουλειές για βιοποριστικούς λόγους. Εγώ έχω επιλέξει να ασχολούμαι μόνο με την μουσική ώστε να έχω τον χρόνο να εξελίσσομαι σε αυτό που αγαπώ περισσότερο.

Σε τι φάση σε πετυχαίνουμε αυτόν τον καιρό;
Ως ανεξάρτητος μουσικός κάνω κάποιες εμφανίσεις σε διάφορες σκηνές, στην Βόρεια Ελλάδα. Ως γκρούπ με τους Mirror Tuners, που έχω την τιμή να συνεργάζομαι με δύο πολύ καλούς μουσικούς τον Γιώργο Γεωργόπουλο (μπουζούκι) και τον Γιάννη Καρακαλπακίδη (κιθάρα, βιολί),  βρισκόμαστε στο στούντιο ετοιμάζοντας τον πρώτο μας δίσκο με διασκεύες έκπληξη!

Κάποιοι ισχυρίζοναι ότι οι κρουστοί είναι η ψυχή της ορχήστρας, είναι εκείνοι που συνδέονται απόλυτα και με τους χορευτές. Διότι, λένε ότι οι χορευτές δεν χορεύουν με την μελωδία αλλά με τον ρυθμό. Επίσης, είναι πολύ γοητευτικό το πόσο απλά μπορείς να βάλεις χρώμα σε έναν ήχο που μπορεί να προέρχεται από κάποιο αντικείμενο που όλοι έχουμε στα σπίτια μας. Ο κρουστός είναι εκείνος που καλείται να μετατρέψει μια μελωδία σε ένα πιο ρυθμικό κομμάτι όπου ο ακροάτης θα αρχίσει να κουνά ρυθμικά το κορμί του ή το κεφάλι του. Επί αρχαιοτάτων χρόνων, χρησιμοποιούσαν τύπους κρουστών για να χορεύουν γύρω από τη φωτιά ακόμη και σε στρατιωτικές εκστρατείες χρησιμοποιουσαν κρουστά. Όλη μας η ζωή είναι ήχοι τους οποίους μπορούμε να μετατρέψουμε σε μουσική. Ένας καλός κρουστός χρειάζεται τεχνική, ρυθμό, ταχύτητα, συχνότητα και μουσική αισθητική. Η συζήτηση  με νέα, ταλαντούχα παιδιά, όπως ειναι ο Φοίβος Αποστολίδης, που έχουν τον τρόπο – μέσα απο την αγάπη τους για την μουσική-, καταφέρνουν να σε εμβολίζουν στην δική τους μουσική πραγματικότητα και να σου μεταδίδουν τις γνώσεις τους και την θετική τους ενέργεια.   

Photos by G.G

 

 

 

 


 

 

 

 



 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Όταν ψήλωσαν τα σπίτια, χώρισαν κι οι άνθρωποι. Ξεχάσαμε τις ζωές μας. Φλυαρούσαμε μόνο για τις ζωές των άλλων. Πότε σε ρώτησαν «πως νιώθεις;». Μόνο ο γιατρός μου έκανε αυτήν την ερώτηση.
Χάρις Αλεξίου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά