90 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Νέα πρόσωπα

Δημήτρης Βαγενάς

Γεννημένος στην Αθήνα το 1974, ο Γιώργος Καγιαλίκος σπούδασε πιάνο και αρμονία με καθηγητή τον Δημήτρη Μακροπόδη (Ωδείο Δ. Μακροπόδη), αντίστιξη και ενοργάνωση με τον Τηλέμαχο Τάτση (Απολλώνιο Ωδείο) και φούγκα και ενορχήστρωση με τον Κώστα Κλάββα (Κεντρικό Ωδείο). Το καλοκαίρι του 2010 έστειλε δείγμα της δουλείας του στον Νίκο Κυπουργό, του οποίου η ενθάρρυνση και η βοήθεια είχε ως αποτέλεσμα την κυκλοφορία του πρώτου του album, με τίτλο «Εννέα Κρυμμένα Τραγούδια» (ORION MUSIC).

Διαβάζοντας το βιογραφικό σου, υπέθεσα πως η σχέση σου με τη μουσική ξεκίνησε από πολύ νωρίς. Σε ποια ηλικία λοιπόν άρχισες να μαθαίνεις πιάνο;

Η σχέση μου με την μουσική δεν ξεκίνησε με την εκμάθηση κάποιου μουσικού οργάνου, αλλά με την ακρόαση. Εκτιμώ έναν προικισμένο ακροατή όσο έναν βιρτουόζο μουσικό ή έναν εμπνευσμένο συνθέτη, καθώς η Μουσική χρειάζεται εξίσου και τους τρεις  για να υπάρξει. Ο πατέρας μου μού έμαθε σε μικρή ηλικία να ακούω μουσική δίνοντας την προσοχή που της αρμόζει και αυτό ήταν κάτι το οποίο με ωφέλησε πολύ στην συνέχεια. Αργότερα, μετά το δημοτικό, ξεκίνησα να μαθαίνω μόνος μου πιάνο και θεωρία αγοράζοντας διάφορα βιβλία. Ύστερα από μερικά χρόνια όταν πήγα στο Ωδείο ήμουν ήδη σε θέση να γράφω σε νότες και να παίζω στο πιάνο τις πρώτες μου συνθέσεις. Σπούδασα κλασσικό πιάνο και  Ανώτερα Θεωρητικά και στην πορεία απέκτησα κάποια πτυχία τα οποία όμως γρήγορα κατάλαβα πως από μόνα τους  δεν σημαίνουν και πολλά πράγματα.

Ποιες είναι οι μουσικές σου επιρροές; Υπάρχει κάποιος δημιουργός που να αποτελεί το ίνδαλμά σου μέχρι και σήμερα;  
Τα πρώτα μου ακούσματα ήταν διάφοροι δίσκοι κλασσικής μουσικής που άκουγε ο πατέρας μου, συμφωνικής μουσικής και Ιταλικής όπερας κυρίως. Αργότερα ακούγοντας την Μουσική του Χατζιδάκι κατάλαβα με ποιόν τρόπο μπορεί να συγκεραστεί η λεγόμενη λόγια μουσική με το τραγούδι. Οπωσδήποτε είμαι βαθιά επηρεασμένος από το έργο του Χατζιδάκι και κυρίως από την αισθητική του. Στην συνέχεια «γνώρισα» όλους τους σπουδαίους Έλληνες συνθέτες και τραγουδοποιούς οι οποίοι είναι συνεχιστές αυτής της αισθητικής.

Παράλληλα με τις μουσικές σπουδές σου, άρχισες να γράφεις και τα δικά σου τραγούδια. Από πού πυροδοτήθηκε η έμπνευσή σου και πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με τη στιχουργική;
Η αλήθεια είναι πως άρχισα να γράφω τραγούδια πριν ξεκινήσω μουσικές σπουδές. Δεν μπορώ φυσικά να εξηγήσω από πού αντλείται η έμπνευση, είναι μια μαγική διαδικασία που όμως χρειάζεται ένα υπόβαθρο για να συμβεί. Στα πρώτα μου τραγούδια έγραφα ταυτόχρονα τον στίχο με την μουσική καθοδηγούμενος από το ένστικτο. Εξ αρχής όμως αισθανόμουν περισσότερο συνθέτης παρά στιχουργός ή ερμηνευτής, και αυτές τις δύο τελευταίες ιδιότητες τις καλλιέργησα κυρίως από  ανάγκη, καθώς κάποιος έπρεπε να μου γράψει στίχους και να ερμηνεύσει τα τραγούδια μου.

Για πολλούς καλλιτέχνες με κλασσική παιδεία, η τραγουδοποιία αποτελούσε «ταμπού» για αρκετά χρόνια, πολλοί μάλιστα αποδοκίμασαν το Μάνο Χατζιδάκι, επειδή δόξασε το «όργανο τον καταγωγίων», όπως αποκαλούσαν το μπουζούκι, και το Νίκο Γκάτσο, θεωρώντας πως εγκατέλειψε την ποίηση για ν’ ασχοληθεί με τη στιχουργική. Στη δική σου περίπτωση, πώς αντέδρασαν οι άνθρωποι του περιβάλλοντός σου όταν τούς είπες πως γράφεις τραγούδια;
Εγώ ασχολήθηκα με την μουσική κυρίως για να γράψω τραγούδια και η απόφασή  μου να κάνω τις λεγόμενες κλασσικές σπουδές ήταν για να μπορώ να υποστηρίξω καλύτερα αυτόν μου τον στόχο. Το τραγούδι δεν είναι εύκολη υπόθεση, είναι η δυσκολότερη μουσική φόρμα επειδή ακριβώς είναι η πιο απλή. Αυτό βέβαια στις μέρες μας έχει κατανοηθεί πλήρως και σε αυτό συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό ο τρόπος με τον οποίο προσέγγισε το τραγούδι ο Χατζιδάκις και ο Γκάτσος. Όσον αφορά το στενό μου περιβάλλον, δεν είχε από εμένα συγκεκριμένες προσδοκίες για την καλλιτεχνική μου εξέλιξη, καθώς είχα ξεκαθαρίσει πως δεν με ενδιέφερε η μουσική ως επάγγελμα, αφού είχα από νωρίς καταλάβει πως η μουσική, όπως ήθελα να την ακολουθήσω, δεν θα μπορούσε να μου εξασφαλίσει τα προς το ζην.

Το Σεπτέμβριο του 2011 κυκλοφόρησε η πρώτη σου δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Εννέα Κρυμμένα Τραγούδια». Θα ήθελες να μας τη συστήσεις;
Πρόκειται για μια συλλογή τραγουδιών που αποτυπώνει ως ένα βαθμό την πολύχρονη ενασχόλησή μου με την τη μουσική. Σε κάποια  οι στίχοι είναι δικοί μου, ενώ σε κάποια άλλα του Νεόφυτου Δάνου και σε ένα του Γιώργου Σκόκα,  φίλων καλών και αγαπημένων. Ενώ όλα τα τραγούδια είχαν επεξεργαστεί αρχικά για πιάνο – φωνή, στην πορεία αποφάσισα να ενορχηστρωθούν λιτά με διάφορα κλασσικά όργανα αφήνοντας πάντα στο πιάνο τον πρώτο ρόλο. Επέλεξα δε να τα ερμηνεύσω εγώ, παρόλο που δεν θεωρώ εαυτόν τραγουδιστή, για να αποτυπωθεί η πραγματική εικόνα αυτών των τραγουδιών που επί τόσα χρόνια έπαιρναν ζωή από την φωνή μου παίζοντας τα σε ελάχιστους ανθρώπους . Είχα την τύχη αυτή η δουλειά να ηχογραφηθεί  με εξαίρετους μουσικούς  όπως τον Παναγιώτη Δράκο, τον Βαγγέλη Νίνα, τον Νεοκλή Νεοφυτίδη, τον Διονύση Βερβιτσιώτη, τον Μαρίνο Γαλατσινό, τον Γιώργο Αρνή, και την Τίνα Δεσύλλα. Τον πίνακα του εξωφύλλου φιλοτέχνησε ειδικά για τον δίσκο ο Karolis Dedura και μου τον πρόσφερε ως δώρο η Μαρία Ματέ παραγωγός και ιδρύτρια της δισκογραφικής εταιρείας «ORION MUSIC»  από την οποία κυκλοφορεί ο δίσκος με την διανομή της Μικρής Άρκτου. Αυτή η δουλειά όμως δεν θα είχε κυκλοφορήσει με αυτόν τον τρόπο, και ίσως να μην είχε κυκλοφορήσει καθόλου, αν δεν είχα την ενθάρρυνση και την υποστήριξη του Νίκου Κυπουργού.

Το σημείωμα του σημαντικού δημιουργού στο album σου γράφει τα εξής:  «Έρχεται και μου φέρνει τα τραγούδια του ένας ευγενής νέος που μοιάζει περισσότερο μπασκετμπολίστας παρά μουσικός, κι όμως, με το πρώτο τραγούδι του, σκέφτομαι, να κάτι που χαίρομαι να το ακούω και που αξίζει να βρεθεί τρόπος να το χαρούν κι άλλοι». Θα ήθελα να μας μιλήσεις για την πρώτη σας συνάντηση.
Ένα βράδυ καθόμουν στον υπ
ολογιστή και κάποια στιγμή βρέθηκα στην ιστοσελίδα του Νίκου Κυπουργού, ενός συνθέτη που εκτιμώ απεριόριστα. Σκεφτόμουν πόσο θα ήθελα να ακούσει κάτι δικό μου και να μου πει την γνώμη του, αλλά εκείνη τη στιγμή μου φαινόταν σχεδόν αδύνατο να συμβεί κάτι τέτοιο. Χωρίς να το πολυσκεφτώ, του έστειλα ένα μήνυμα  λέγοντάς του πως αν μου έλεγαν να επιλέξω ένα μόνο άνθρωπο για να ακούσει την μουσική μου θα ήταν αυτός, κάτι το οποίο πίστευα πραγματικά. Το μετάνιωσα αμέσως, σκεφτόμενος πως είχα πολύ θράσος για να κάνω κάτι τέτοιο, και το μόνο που με παρηγορούσε ήταν πως το πιθανότερο ήταν να μην φτάσει ποτέ αυτό το μήνυμα ή απλά να μην μου απαντήσει. Την επόμενη ημέρα έκπληκτος είδα πως είχα απάντησή του. Μου έλεγε πως ευχαρίστως να ακούσει κάτι δικό μου και μου έδωσε την διεύθυνσή του για να του στείλω ένα cd. Toυ το έστειλα και μετά από λίγο καιρό μου τηλεφώνησε για να μου πει ότι αυτά που άκουσε του άρεσαν. Του ζήτησα λοιπόν να βρεθούμε για να του ζητήσω να με βοηθήσει να εκδώσω αυτή τη δουλειά. Η πρώτη μας συνάντηση έγινε λοιπόν στο σπίτι του στην Αθήνα, και φυσικά θα μου μείνει αξέχαστη! Εκεί κατάλαβα πως το τεράστιο ταλέντο του συμβαδίζει με το ήθος του χαρακτήρα του.

Στα «Εννέα Κρυμμένα Τραγούδια» συμμετέχει η ερμηνεύτρια Έλλη Πασπαλά. Πώς προέκυψε και πώς ήταν η συνεργασία σας;

Όταν κατέληξα στην επιλογή των τραγουδιών που ήθελα να δισκογραφήσω, σκέφτηκα να ερμηνεύσει ένα από αυτά σαν εξαίρεση μια γυναικεία φωνή. Το συζήτησα με τον Κυπουργό και με όταν ρώτησε αν είχα κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου, του απάντησα, χωρίς καθόλου σκέψη, πως αν γινόταν θα ήθελα να πει ένα τραγούδι η  Έλλη Πασπαλά, μια τραγουδίστρια που αγαπώ για την υπέροχη φωνή της και που την γνώρισα μέσα από τα έργα του Χατζιδάκι. Μετά από λίγο καιρό ο Κυπουργός μου έδωσε το τηλέφωνό της, λέγοντάς μου πως της είχε ήδη μιλήσει για μένα. Της πρότεινα λοιπόν κάποια τραγούδια και η ίδια επέλεξε  τον «Ωκεανό». Το ενορχήστρωσα στον τόνο που μου ζήτησε και μετά από λίγες μέρες το ηχογραφήσαμε. Μου έκανε επίσης την τιμή να παρευρεθεί και να ερμηνεύσει το τραγούδι στην παρουσίαση του δίσκου που έγινε λίγους μήνες μετά στον Ιανό. Η συνεργασία μας ήταν άψογη και θέλω να την ευχαριστήσω ακόμη μια φορά για το δώρο που μου πρόσφερε.

Στο δικό σου σημείωμα αναφέρεις χαρακτηριστικά πόσο δύσκολο ήταν να κρατάς τα τραγούδια κρυμμένα μέσα σου, θυμίζοντάς μου το στίχο του Φερνάντο Πεσσόα «Αυτή είναι των στίχων η τύχη/ Τους έγραψα και πρέπει σ’ όλους να τους δείξω». Τελικά, κάθε έργο τέχνης γεννιέται για να «πάει στην ανθρωπότητα», όπως αναφέρει ο Πορτογάλος ποιητής;
Αργά ή γρήγορα όλα τα έργα τέχνης έρχονται στο φως,  ακόμη  και αυτά  που θέλουν τα κρύψουν οι ίδιοι τους οι δημιουργοί. Το ίδιο συνέβη και με τον Πεσσόα, που όσο και αν προσπάθησε να μπερδέψει τον κόσμο με τα πολλά του ψευδώνυμα και κράτησε κλειδωμένα σε μπαούλα χιλιάδες  χειρόγραφα μέχρι  τον θάνατό του, το έργο του τελικά  παραδόθηκε στην ανθρωπότητα και  ο  ίδιος  τιμήθηκε ως εθνικός ποιητής της χώρας του. Στην δική μου περίπτωση τα τραγούδια που έγραφα τα έπαιζα  στους καθηγητές μου στο Ωδείο και σε λίγους φίλους, και αυτό μου αρκούσε. Έπρεπε να περάσουν αρκετά  χρόνια για να αισθανθώ  την ανάγκη να τα μοιραστώ  με περισσότερο κόσμο, και τότε ξεκίνησε μια δύσκολη περίοδος που προσπαθούσα να βρω με ποιόν τρόπο θα τα κατάφερνα. Δεν γνώριζα κανέναν στον χώρο και δεν είχα ιδέα ποιά βήματα θα έπρεπε να ακολουθήσω. Ευτυχώς όλα πήγαν καλά!


Ένας άλλος ποιητής, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος, είχε γράψει πως η ποίηση είναι ένας τρόπος να επιμελείται κανείς την καταστροφή του. Είναι πράγματι τόσο επώδυνη η καλλιτεχνική δημιουργία;
Κάθε καλλιτέχνης το βιώνει διαφορετικά. Για μένα πάντως είναι πράγματι μια επώδυνη διαδικασία με πολλά στάδια. Είναι μια διαρκής κατάσταση εγκυμοσύνης που δεν ξέρεις αν θα γεννηθεί κάτι και πότε. Και όταν γεννηθεί μετά από πολύ κόπο θέλεις να το δείξεις στον υπόλοιπο κόσμο αλλά φοβάσαι μήπως  τελικά δεν γίνει αποδεκτό. Είναι δύσκολο να φανερώνεις το μέσα σου, και πολλές φορές επώδυνο, αλλά η δημιουργία είναι μια ανάγκη, δεν μπορείς να την αποφύγεις.

Στο πλαίσιο του Α΄ Διαγωνισμού Μελοποιημένης Ποίησης που οργάνωσε το περιοδικό «Μετρονόμος», το ποίημα «Ολονυχτία» του Νικηφόρου Βρεττάκου που μελοποίησες, επιλέχτηκε ως ένα από τα δέκα που θα δισκογραφηθούν από τις εκδόσεις «Μετρονόμος». Γιατί επέλεξες να καταπιαστείς με το συγκεκριμένο ποιητή; Σκοπεύεις στο μέλλον να παρουσιάσεις μία ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά με ποιήματα του Βρεττάκου;
Ο Νικηφόρος Βρεττάκος είναι ο αγαπημένος μου ποιητής, ο ποιητής της «ελεύθερης φαντασίας και των λυρικών ονειροπολήσεων» όπως έχει ονομαστεί  πολύ εύστοχα. Ήταν φυσικό κάποια στιγμή να μπω στον πειρασμό να μελοποιήσω κάποιο από τα ποιήματά  του, με πολύ φόβο φυσικά, αλλά και με πολύ πάθος! Αφορμή στάθηκε αυτός ο διαγωνισμός που «έτρεχε» την εποχή που ήμουν στο στούντιο για την ηχογράφηση των «Εννέα Κρυμμένων Τραγουδιών». Παρόλο που ήμουν συγκεντρωμένος αλλού, μελοποίησα την «Ολονυχτία», την ηχογράφησα και την έστειλα. Μετά από αρκετό καιρό χάρηκα, όταν έμαθα πως η κριτική επιτροπή με πρόεδρο τον Χρήστο Λεοντή, έκρινε πως η σύνθεσή μου άξιζε να είναι στις δέκα που θα δισκογραφηθούν από τον Μετρονόμο. Όμως, επειδή ήθελα να κάνω κάτι πιο ολοκληρωμένο πάνω σε ποίηση του Βρεττάκου, συνέχισα να τον μελοποιώ. Έτσι σε λίγο καιρό θα μπω στο στούντιο για να ηχογραφήσω άλλα έξι ποιήματά του, για πιάνο – φλάουτο – φωνή,  όλα από την συλλογή  «Το Βάθος του Κόσμου». Ο Νίκος Κυπουργός, για άλλη μια φορά, μου πρόσφερε απλόχερα την βοήθειά του συστήνοντάς μου τον γιό του ποιητή, Κώστα Βρεττάκο από τον οποίο πήρα την άδεια για να ηχογραφήσω και να εκδώσω αυτή την δουλειά, η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της επιλογής των ερμηνευτών.

Πόσο διαφέρει η μελοποίηση ποιημάτων από τη μελοποίηση στίχων;  

Στα ποιήματα με έμμετρο στίχο δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές. Στην ποίηση  με ελεύθερο στίχο όμως τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά καθώς δεν έχουν ομοιοκαταληξίες , ούτε συγκεκριμένο αριθμό συλλαβών. Πρέπει λοιπόν πρώτα να κατανοηθεί σε βάθος το κείμενο του ποιήματος και στην συνέχεια να βρεθεί τρόπος να μετρηθεί και να φορμαριστεί . Πολλοί συνθέτες θεωρούν πως η ποίηση με ελεύθερο στίχο δεν πρέπει να μελοποιείται αλλά μόνο να διαβάζεται. Εγώ  πιστεύω  πως  η μουσική  μπορεί να φωτίσει και να φανερώσει  με διαφορετικό τρόπο την ποίηση και πολλές φορές να την κάνει περισσότερο κατανοητή.

Πώς ονειρεύεσαι το μέλλον σου στη μουσική; Υπάρχουν κάποιοι ερμηνευτές και κάποιοι στιχουργοί με τους οποίους επιθυμείς να συνεργαστείς;
Θέλω όταν κοιτάζω στο παρελθόν να βλέπω πως έχω κάνει όμορφα πράγματα. Αυτό προϋποθέτει να σχεδιάζεις σωστά το μέλλον. Δεν θέτω μεγάλους στόχους, πάω βήμα – βήμα. Συνεργάζομαι και θα ήθελα να συνεργαστώ με ανθρώπους που τους αρέσει αυτό που κάνω και μου αρέσει αυτό που κάνουν. Θέλω όταν τελειώσει αυτό το ταξίδι να επιστρέψω με γεμάτες βαλίτσες.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να μας μιλήσει για τις επικείμενες καλλιτεχνικές και δισκογραφικές σου κινήσεις.

Εκτός από την ηχογράφηση των ποιημάτων του Νικηφόρου Βρεττάκου, αυτή την εποχή ηχογραφώ διάφορα άλλα τραγούδια με διάφορους ερμηνευτές και σχεδιάζω κάποιες συναυλίες. Επίσης, πριν λίγο καιρό έφτιαξα την ιστοσελίδα μου την www.kagialikos.gr, στην οποία μπορεί να ακούει κανείς την δουλειά μου και να μαθαίνει τα νέα μου.

 

 

 

Οι φωτογραφίες είναι από το προσωπικό αρχείο του Γιώργου Καγιαλίκου.
Link:

http://www.facebook.com/gkagialikos?fref=ts
www.kagialikos.gr

 

 

 

 

 

 



 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Κάθε μου λέξη μια σταγόνα αίμα.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά